Näytetään tekstit, joissa on tunniste OHP. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste OHP. Näytä kaikki tekstit

tiistai 9. syyskuuta 2014

Voikukkasuolasaippua&pari opetusta - Dandelion salt soap&few lessons

Tämä jäi jostain syystä julkaisematta ajallaan, mutta julkaistaan nyt, ettei muiden tarvitse tehdä samoja virheitä...Tämä onneton kokeilu on siis alkukesältä.

Kaikki muut olivat tehneet voikukkasaippuaa, joten pakkohan minunkin oli kokeilla, kun en koskaan ennen ollut tehnyt sitä. Kirppu oli tehnyt omastaan suolasaippuoita, ja koska itse en ole vielä päässyt suolasaippuoiden kanssa sinuiksi - vaikka kaikki kehuvat niitä - niin päätin kokeilla niitäkin uudemman kerran. Käytin tällä kertaa sekä hienoa, että karkeaa merisuolaa. Koska voikukkauutettu öljy tuoksuu melko toffeiselle, olisi joku muu tuoksu käynyt näihin ehkä paremmin, mutta halusin keltaiseen väriin sopivan aurinkoisen tuoksun, joten kokeilin ensimmäistä kertaa greippiä. Halusin saippuat käyttöön heti, joten tein tämän OHP:nä. Edellisellä kerralla suolasaippuaa tehdessäni tein saippuahalon - jonka leikkaaminen oli mahdotonta. Niinpä ajattelin tällä kertaa valaa saippuani yksittäisiin silikonimuotteihin lohkeilun välttämiseksi. Massa jämähti kuitenkin niin nopeasti, etten saanut sitä nätisti muotteihin - joten kippasin sen takaisin kattilaan ja uuniin siinä toivossa, että saisin massan vielä survottua bambumuottiini. No, sain kyllä massan survottua muottiin, mutta eihän se enää kasassa pysynyt. Yrityksistäni huolimatta tämä on siis ensimmäinen kerta, kun en saanut oikeasti millään konstilla saippuaani pelastettua - rebatchaus ei ilmeisesti siis onnistu suolasaippuoille? Eikä suolasaippuaa kannata tehdä OHP:nä?

Mutta koska minähän en tunnetusti haaskaa mitään käyttökelpoista, on tämä epämääräinen murukasa toiminut koko kesän loistavasti jalkakylpyaineena! Puutarhatöissä mullan mustuttamat jalat on saatu taas edustuskuntoon hyvin vähällä vaivalla. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis - MUTTA ÄLÄ TEE SUOLASAIPPUAA OHP:NÄ TAI YRITÄ REBATCHATA SITÄ! ;)

Ei ihan sitä, mitä oli tarkoitus...

Voikukkasuolasaippua / Dandelion salt soap

250 g kookosrasvaa / coconut oil
200 g auringonkukkaöljyä (voikukkauutettua) / dandelion infused sun flower oil
30 g risiiniöljyä / castor oil
20 g avocadoöljyä / avocado oil
75 g lipeää / lye
225 g voikukkahauduketta / dandelion infusion
750 g hienoa merisuolaa / fine sea salt
250 g karkeaa merisuolaa / coarse sea salt
          greippi eö / grapefruit eo

I didn't publish this text when I wrote it for some reason, but I'll publish it now, so that others won't make same mistakes I did...This mismanaged tryout was from the beginning of the last summer.

Everybody else had made dandelion soap, so I had to try it too, because I haven't made it before. Kirppu made her batch as salt soaps, and because I haven't found salt soaps secrets yet -  even if everyone else loves them - I decided to try them again. I used both fine and coarse sea salt this time. Because the scent of dandelion infused oil is kind of toffee like, some other scent might have been more fitting for these. But I wanted sunny scent that would fit with yellow colour so I tested grapefruit for the first time. I wanted to use these soaps right away so I made them as OHP. Last time I made salt soap I made a soap log - and it was impossible to cut the log later. So I thought I should pour these salt soaps to individual molds instead. The soap stuck so quickly that I had no chance to get it to the molds nicely - so I put everything back to the kettle and to oven and hoped that I could squash the soap to my bamboo log mold. Well, I managed to squash soap to the mold, but it didn't hold it together anymore. It didn't matter how hard I tried, I couldn't manage to save this soap - so you cannot rebatch salt soaps? And you should not try to make salt soap as OHP? 

But because I don't want to waste anything useful, as you all well know, I've used this ugly crumb heap as foot bath salt the whole summer and it worked wonderfully! Soil in my garden made my feet so black and dirty, but with this stuff I got them back in party shape with very minimal effort. Happy ending, though - BUT DO NOT MAKE SALT SOAP AS OHP OR TRY TO REBATCH IT! ;)

perjantai 28. helmikuuta 2014

Kamomilla-sitruuna-shampoo - Chamomille-lemon-shampoo

Koirani ovat odottaneet pesua ja parturointia aivan liian kauan. Olen jo pitkään pessyt niitä omalla kamomilla-sitruuna-palashampoollani, jolloin ei tarvita hoitoainetta - ei ainakaan siinä määrin, kuin tavallisella koiranshampoolla bichonia pestessä. Shampoopaloja vain ei ole enää kuin yksi jäljellä - ja senkin "varastin" äidiltäni, jota en ole saanut palashampooseen ihastumaan.

Jotta minun ei tarvitse odotella shampoon kypsymistä kuukautta, päätin tehdä sitä lisää OHP-menetelmällä. Silläkin uhalla, että kaikki edelliset OHP-satsini epäonnistuivat ja vaativat moneen kertaan uudelleen käsittelyä. Olin aikaisemmin samalla viikolla uuttanut kamomillaa oliiviöljyyn juuri tätä tarkoitusta varten.
Tällä kertaa oli onni matkassa, saippuakakkuset ovat söpöjä, joskaan eivät kovin kauniita pinnaltaan. Väristä tuli aivan erilainen, kuin edellisessä erässä - se tosin oli CP:nä tehty, ja seassa oli kamomillan kukintoja.


My doggies have been waiting for washing and hair cut way too long time. I've washed them with my own chamomille-lemon-shampoo bar for a long time now. That is nice, because you don't need conditioner after shampooing - at least not as much as using "normal" dog shampoo with washing bichon. I had only one shampoo bar left - and that one I "stole" from my mother, who doesn't fancy shampoo bars, no matter how hard I try to make her like them.

I don't want to wait another month for shampoo to be ready, so I decided to use OHP. Even if I still painfully remember how all my OHP-soaps went wrong before Christmas and it took many re-batchings to make them okey. I infused chamomille to olive oil earlier last week just for this shampoo. This time luck was on my side, I got cute little soap cakes. They are not very beautiful, but I am still happy with them. Colour is different compared to last batch - that was made by CP and there were chamomille flowers in the soap.

keskiviikko 26. helmikuuta 2014

DIY M&P

Cee ja Zacil esittelivät tavan tehdä itse melt&pour-saippuaa. Olin aikaisemmin ajatellut tilata kokeeksi valmista M&P:a koristelukokeiluita varten (en muutoin ole glyseriinisaippuan ystävä), mutta koska tämä ohje hyvine demonstraatioineen tuli juuri sopivasti, täytyi minunkin kokeilla tätä. Minulla ei ole steariinihappoa, mutta jos oikein ymmärsin, sen tarkoitus on aikaansaada kovempaa saippuaa. Korvasin sen sitten kookosrasvalla. Tein puolet ohjeen määrästä, koska en tarvitse M&P:a niin suuria määriä, eikä minulla ollut glyseriiniäkään kovin paljon. Itse tehtynä tämä saippua on aika paljon kalliimpaa, kuin valmiiksi ostettuna massana - mutta eipähän sitten sisällä mitään ylimääräistä.

Unohdin aloittaessani valmistella sopivan muotin, joten kaivoin hätäpäissäni Ikeasta ostamani jääpalamuotit esiin. Sillä saisin sopivia "annospaloja" myöhempää käyttöä varten. Kaikki näytti sujuvan, kuten pitikin - mutta ennen kuin sain koko massasta kirkasta geeliä, se alkoikin kovettua uunissa pikavauhtia. Ei auttanut muu, kuin väkivalloin survoa saippua muottiin - tosin puolet jäi survomatta massan jämähtämisen takia, joten puristin loput epämääräiseksi palloksi. En siis saanut kaunista glyseriinisaippuakakkua, kuten Cee ja Zacil. Hetken asiaa mielessäni pähkittyäni päätin sulattaa massan mikrossa ja valaa uudelleen muotteihin. Se sujui kohtalaisen hyvin, joitakin klönttejä lukuunottamatta.



Sekoituslusikkaan oli jämähtänyt melkoinen määrä massaa, joten tein siitä pienen värjäyskokeilun. Ensimmäisenä käteen osui alkannauutettua öljyä. Tämä ei toiminut, öljy ei sekoitu massaan, älkää siis kokeilko tätä! Sulatin kokeilut uudestaan mikrossa, ja tällä kertaa laitoin väriksi pienen määrän kaakaojauhetta. Se toimi aika hyvin, kuten kuvasta näkyy.



Erotuksena Ceen ja Zacilin demoihin, minä teen OHP-saippuani aina uunissa.

Cee and Zacil shared with us a way to make our own melt&pour-soap. I had planned earlier to order some ready to use M&P for soap decorations I would want to try (I'm not a fan of glycerin soap otherwise), but this recipe with excellent demonstrations came just in time - so I also needed to try this one. I don't have any stearic acid, but if I understood it right, it is supposed to harden your soap. I replaced it with coconut oil. I made only half of the recipe, because I don't need so much M&P, and I didn't have so much glycerin either. Making M&P yourself is quite more expensive than buy it ready-made mass - but making it yourself you know there is not any harmful extra ingredients. 

I forgot to prepare a mold ready for this soap, so I took ice cube molds I bought from Ikea last week. I thought I would get useful small portions this way for later use. At first everything went like it should - but before all of my batch was clear gel it started to harden in the oven very fast. There was nothing else to do than put soap to the mold using violence  - and actually I could mold only half of the mass because it was so thick already. I squeezed the rest kind of a ball. So, I didn't get beautiful glycerin soap cake, like Cee and Zacil did. I thought this little while and decided to remelt my soap in the microwave and try to mold it again. That worked pretty well, besides of few clumps.  

There was quite much soap in my mixing spoon, so I made little colouring experiment with that. First thing I catch was alkanet infused oil. That didn't work at all, oil won't mix to the glycerin soap, so do not try this! I melted my experiments again in microwave, and this time I coloured soap with little amount of cocoa powder. That worked nicely, as you can see in the picture.

There is one difference here compared to Cee's and Zacil's demos, I always make my OHP-soap in the oven.

tiistai 19. marraskuuta 2013

Uusi yritys - ja pieleenhän se meni... :( - An other try - and of course it didn't work out well... :(

Edellinen yritykseni ruususaippuasta OHP-menetelmällä ei siis onnistunut. Tai muuten kyllä, mutta ulkonäön puolesta ei. Koska saippuan oli tarkoitus päätyä tiettyn tilanteeseen, piti siis yrittää uudestaan. Tein muuten samalla tavalla ja ohjeella, mutta lisäsin nesteen määrää 50g, jottei massa taas jäsähtäisi ja lipeä sulaisi paremmin (pelkkiin ruusuhaudukejääpaloihin oli lipeää vaikea sulatella). Tällä kertaa laitoin krappia vain vajaa ½ tl, jonka lisäsin vasta erillisiin ylirasvoitusrasvoihin. Nooo, tästähän syntyi totaalinen floppi...saippua jämähti vielä enemmän, ja lopputulos on vielä karmeampi, kuin ekalla yritysellä. Se näyttää aivan tonnikalatahnalta, jota tein pinchoihin espanjalaista iltaa varten... En edes halua ottaa kuvia niistä, ne ovat niin kamalia. Eli ei ruusuista sävyäkään tälläkään yrityksellä. Kunhan saippua kuivuu, pitää yrittää sulattaa se uudestaan. Jos sekään ei onnistu, niin sitten luovutan tällä erää ruusujen suhteen.

Tämän katastrofin jälkeen olisi mieli tehnyt heittää hanskat tiskiin, mutta koska olin jo mitannut ja sulattanut rasvat ja muut aineet valmiiksi toista projektia varten, oli sekin pakko toteuttaa. Työn alla oli OHP-vuohenmaitosaippua, jonka värjäämiseen kokeilin annattoa (se oli yön yli haudutuksen jälkeen saanut maseroitua viikon pienessä öljymäärässä). Saippua on suunniteltu kuivaihoiselle isälleni, joten käytin siinä aikaisemmin maseroimaani ratamoöljyä (jota oli liian vähän), jota vielä terästin nokkosella. Olin ajatellut tuoksuttaa tämän rosmariinin eö:llä, mutta eipäs minulla enää ollutkaan sitä. Päädyin sitten yhdistelmään sitruuna-eukalyptus-tea tree. Tarkoitukseni oli myös kokeilla in the pot swirl -tekniikkaa, jos massa ei olisi liian jähmeää. Mikäköhän ihme minut saa aina kokeilemaan montaa uutta asiaa kerralla??? Vaarallinen elämä näköjään viehättää pienissäkin asioissa... ;) Tässä uutta minulle siis vuohenmaito, annattolla värjääminen ja in the pot swirl. Massa ei ollut jähmeää, vaan liiankin lirua, eikä swirlini siis onnistunut lainkaan. Massa oli itseasiassa sellaista, että epäilen, josko siitä tulee saippuaa lainkaan. Eikä värikään ole enää kauniin keltainen, vaan lähinnä ruosteenruskea.

Floppi x 2 - Vasemmalla vuohenmaito, oikealla tonnikala...eikun pieleen mennyt ruusu

Ollako saippuaa, vai eikö olla? Siinäpä pulma!

Ainoa onnistuneen oloinen tekele on jalkakylpysuola isälleni, samaa teemaa saippuan kanssa. Laitoin karkean merisuolan sekaan vähän kuivattua ratamoa, nokkosta ja tilkkasen masetoimiani öljyjä sekä samat eö:t, kuin saippuaankin.

Kylpysuolan ja saippua täydennykseksi tein iskälle vielä purkillisen ratamo-nokkossalvaa.

My last try with OHP-rose soap didn't work out.Or actually, it was alright otherwise but it's look is awful. Because that soap was meant to be in particular situation, I needed to try again. I did almost everything same way than last time,  but I put 50g more liquid that soap wouldn't stuck so fast and it would be easier to melt lye (it was difficult to melt when I had only rose water ice cubes). This time I used madder root only ½ tea spoon and I put it with super fats.Well... this was a total flop...the soap was stuck even faster and looked much worse than last time. I looks like that tuna paste I did for pinchos when we had that Spanish night...I don't even want to take any photos of them, they are so awful. So, not any rosy color this time either. I must try to rebatch soap when it hardens enough. If that won't help, I give up on roses for now.

After this little catastrophe I wanted to give up and not make anything anymore. But I had already measured and melted fats and evertyhing else for my next project, so  I must go on. I was working with OHP-goat milk soap and I tried annatto for colouring it (annatto has been infusing in oil over night and then about one week in room temperature). I planned this soap for my father - he has dry skin like me - so I used that plantain oil I infused earlier (and there was not enough of it) and I boosted it little bit with nettle. I had planned to scent this soap with rosemary, but I found out that I don't have any rosemary oil anymore. So I decided to mix lemon, eucalyptus and tea tree oils. I was supposed to try in the pot swirl -technique, if the batch wasn't too thick. What on Earth makes me try too many new things at the same time??? Dangerous life seems to charm, even in little things...;) Goat milk, colouring with annatto and in the pot swirl were new for me. The batch was not thick at all, it was even too liquid so my swirl didn't work at all. Soap was so liquid that I am not sure that it will turn to soap at all. And the colour is not that pretty yellow anymore, it's more like rusty brown.

Only thing I succeeded to do well this time was foot bath salt for my dad, it is same theme than that soap. I mixed  little plantain, nettle, infused oils and same eos I used in soap with sea salt.

Besides bath salt and soap I made little jar with plantain-nettle salve for my dad.

tiistai 12. marraskuuta 2013

Pikkujouluproggigsia, osa 1 - Little projects for little christmasparty, part 1

Eilen aloitin etukäteisvalmistelut seuraavia pikkuprojektejani varten. Laitoin yöksi hautumaan vesihauteeseen yhden öljypurkin, jossa oli kaksi teelusikallista krappia, ja toisen, jossa oli saman verran annattoa. Yhteen purkkiin laitoin teesiivilässä kuivattua nokkosta, mutta siitä ei irronnut ainakaan väriä, toivottavasti sentään nokkosen hyviä aineita.

Tänään sitten aloitin toisen rojekteistani. Koska minulla ei ole ollut aikaa tai energiaa tehdä tätä aikaisemmin, oli minun pakko turvautua saippuan tekemisessä OHP-menetelmään. Vuorossa oli ruusupotpour-saippua, johon sain uppoamaan aikaisemmin kesällä tehtyä ja pakastettua ruusuhauduketta, kuivattuja ruusuja, ruusunmarjan siemenöljyä ja ruusun eteeristä öljyä - tavanomaisten saippurasvojeni  lisäksi siis. Lisäksi ylirasvoitin massaa vielä teelusikallisella karitea ja jojobaöljyä ennen muotteihin kaatoa. Olin aikaisemmin maseroinut myös ruusuja öljyyn, mutta koska en ollut kirjoittanut pulloihin ja purnukoihini mitään, en nyt ollut aivan varma, missä pullossa oli ruusu- ja missä ratamomaseraattia. Enkä ollut aivan satavarma, oliko öljy rypsi- vai oliiviöljyä. Resepti oli siis pakko tarkistaa lipeälaskurisssa vielä uudelleen molemmilla öljyillä. Onneksi ero oli niin pieni, ettei se saippuan turvallisuuteen vaikuttanut.

Uunissa oleva saippuamassa muistutti erehdyttävästi marjapuuroa, joten ainakin väri näyttäisi olevan hyvin ruusuinen.

Lisää rojektista ja ruususaippuan onnistumisesta myöhemmin...

Lisäys edelliseen: väri ei sittenkään näytä järin ruusuiselta, massa jämähti ennen muotteihin saamista pahasti. :(



Yesterday I started preparations for my next few projects. I put one oil jar with two teaspoons of rubia tinctorum and one with same amount of annatto seeds to water bath to infuse over night. One jar was with dried nettle in tea strainer, but that one didn't get any new colour, but some good components I hope.

Today I actually started one of my projects. Because I haven't had any time or energy before I had to make this soap as OHP. This one was rose potpour soap and I managed to put rose petal infusion I made and freezed earlier last summer, dried rose petals, rose hip seed oil and rose absolute essential oil for it - besides of my usual soaping fats, I mean. Then I superfatted the batch with one teaspoon of shea butter and jojoba oil too before pouring soap to molds. I has been maserated rose petals earlier, but I didn't write anything to bottles and jars and now I didn't know which was rose and which was plantain maserated oil. And I was not hundred percent sure if the oil was canola or olive oil, so I needed to do double check with lye calculator with both options. Luckily the difference between those was so small that it didn't effect much for the safetyness of the soap.

Soap in the oven looked like berry pudding, so at least the colour seems to be very rosy, at the moment at least.

More about the project and about that rose soap later...

One more thing:  The color is not so rosy after all, and the soap get stuck before I managed to get it to molds. :(

15.11.2013

Päivitys edelliseen - rumaa saippuaa piti heti testata, ja se ällöstä ulkomuodostaan huolimatta tuntuu erittäin hyvältä ja todella kosteuttavalta saippualta. Eli samoilla aineilla pitää  ehdottomasti yrittää saada nätimpi versio aikaiseksi. :) Ja Kirpulle jo mainitsinkin, että 2 tl krappia puoleen kiloon öljyjä oli ehdottomasti liikaa.

Updating my earlier text - I needed to test that ugly soap right away and that feels very good and moisturizing soap in spite of disgusting looks. So I definitely must try again with same ingredients and try to get prettier look next time. :) And I already mentioned to Kirppu that 2 teaspoons of rubia is definitely too much.

tiistai 16. heinäkuuta 2013

Viime hetken villitykset - Last-minute craze

Lomani loppuu tuota pikaa, joten kaikki tekemistä odottaneet askareet alkoivat kolkutella omaatuntoa. Koko kesän on ollut tarkoitus kerätä lisää kasveja sekä viherjauhetta että kosmetiikkaa varten. Eilen sitten sain vihdoin jotain aikaiseksi. Onnistuin löytämään vielä aika freesin näköisiä nokkosia, horsmia, poimulehtiä, voikukkia ja ratamoita. Marjojen ja koivun lehdet odottavat edelleen keräämistä talteen. Koska aikomuksenani on kokeilla ratamosalvaa (olen ollut supertyytyäinen voikukka- ja laventelisalvoihini), kävin noukkimassa niitä ämpärillisen. Muuten jees, mutta niiden kuivaaminen huuhtomisen jälkeen on melko mission imbossible. Noin kolmanneksen sain ripoteltua saunaan, ja sitten yritin kuivatella niitä siellä. Ihan pienen osan laitoin uuniin, osa oli pöydällä valumassa ja kolmannes jäi lillumaan huuhteluämpäriinsä, kun en keksinyt, mihin niitä laittaisin. Sitten kävin keräämässä päivän ruusunlehdet - meillä kasvavat pitää kerätä päivittäin, mieluummin myöhään illalla tai aikaisin aamulla, niin ovat rapsakan freshejä - mutta en laittanutkaan niitä kuivumaan, vaan tein osasta hauduketta ja kokeilin TheNerdyWifen sokeroituja ruusulehtiä. En ole aikaisemmin koskaan tehnyt enkä syönyt enkä edes nähnyt sokeroituja kukkia, mutta muistan elävästi Harry Potterin sokeroidut orvokit, jotka kotitonttu mäiski pitkin keittiötä. Sokeroitujen kukkien valmistus on aika sottaista puuhaa, tai sitten se on taitolaji, jota en hallitse. Hyviä ne kuitenkin ovat, mutta en ehkä joka viikko jaksaisi tehdä...Tuolla ruusuhaudukkeella olen oman naamavärkkini lisäksi pyyhkinyt pikkukoiran silmiä, mistä se tuntuu kovasti tykkäävän. TheNerdyWifen mukaan ruusuhauduketta voisi käyttää koirilla myös sisäisesti., aion kokeilla tätäkin.

Ruusuhauduke - rose water

Terälehtiä sokeroitumassa - Petals in eggwhite and sugar

Sokeroidut ruusut - sugared roses


Toissapäivänä yritin tehdä taas OHP-saippuaa. Hmmm...ei onnistunut aivan odotetusti. Mango-kookoksesta tuli jotakuinkin kelvollista (mutta ei sileää ja nättiä) saippuaa, mutta banaani-soijamaitoon jäi ilmakuplia ja saippua jäi hyvin pehmeäksi (leikkasin sen hätäisenä ennen aikojaan). Itse asiassa banaanisaippuassa on keskellä vähän samannäköistä efektiä, kuin pieleen menneessä suklaasaippuassa. Tosin tässä uskoisin banaanimössön hakeutuneen saippuan keskelle, siltä se ainakin kuivuessaan näytti. Molempia aion testata tänään. Tässä tuotoksia.

Mango-kookos vasemmalla, banaani-soijamaito oikealla - Mango-cocos on the left, banana-soymilk on the right


My holiday is going to be over soon, so everything I was supposed to do on holiday started to knocking my conscience. The whole summer I planned to pick more plants for green powder and cosmetics. Yesterday I finally did something. I managed to find pretty still fresh looking nettles, fireweeds, lady's mantles, dandelion leafs and plantains. Berrie's and birch lefs are still waiting me to pick them away. Because I was planning to try plantain salve ( I have beed super satisfied with my dandelion- and lavender salves) I picked up about a berry bucket. It's okay otherwise, but when I rinsed them with water, it was mission impossible to get them dry enough. About one third I put to warm sauna and tried to dry them threre. Just little bit I put to oven, one part was drainig on the table and one third was left to their rinsing bucket, because I didn't figure out what to do with them. Then I went to pick up rose petals of the day - ours need to pick up daily, better late night or very early on the morning, then they are fresh and crispy - but I didn't put them to dry, I made some homemade rosewater (or rose tea, if you like) and then I tried TheNerdyWife's recipe for sugared rose petals. I have never made them before, or eaten or even seen sugared flowers, but I remebered so well those sugared violets in Harry Potter, which that house elf threw all over the kitchen. Making sugared flowers is kind of a messy job, or then I don't have the skills needed for it. Taste is fine, but I would not make those every week.  I use that rosewater as facial toner and eye water for my little doggie - she seems to enjoy that. TheNerdyWife thinks that you could use rosewater also innerly for dogs and I am going to try that too. 

Two days ago I tried to make OHP-soap. Hmmm... it didn't go so well I expected. Mango-cocos turn out to be rather useful (but not smooth and pretty) soap, but there were airbubbles in banana-soymilk and whole soap was very soft ( I cut it too early). In the fact, there can be seen the same kind of effect as in that unsuccesful chocolatesoap I did last spring. This time I think it's banana that seeked  to the middle of the soap log, at least it seemed to do so when the soap was drying. I am going to test both soaps today. There are some of them in the photo above.

sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Etelän hetelmät - Excotic fruits

Kokeilin viimeksi hunaja-mehiläisvaha-soijamaitosaippuaa, ensimmäistä kertaa kuumamenetelmällä. Homma ei silloin sujunut aivan kuin Strömsössä, ja tänään keksin, miksi. Olin lukenut ohjeita huonosti, ja kolminkertaistanut normaalisti käyttämäni nesteen määrän. Loppujen lopuksi sain hyviä ja sileitä saippuoita, joiden kuivuminen vain vei viikon.

No, Kirpun - ja hänen kauttaan Ceen ja Kallan - jutuista innostuneena halusin kokeilla ensimmäistä kertaa tuoreiden hedelmien käyttöä sekä harjoitella tuota kuumamenetelmää lisää. Kovasti houkutti avata kallisarvoinen vuohenmaitopurkkini tätä varten, mutta en sitten kuitenkaan raaskinut, kun loppu olisi pitänyt pakastaa. Päädyin käyttämään mangoa ja kookosmaitoa. Näin lomaillessa mukanani ei tietenkään ole kaikkia rasvoja, joten rakentelin reseptin niistä rasvoista, joita löytyi. Eniten auringonkukkaöljyä, kookosrasvaa, karitea, kaakovoita, Sunnuntaita ja vähän oliiviöljyä. Tälläkin kertaa vaiheet olivat jokseenkin samanlaiset, vaikka surruttelin ennen uuniin laittoa sauvasekoittimella ja nestettä oli paljon vähemmän. Tunnin ja 20 minuutin jälkeen päätinkin taas surauttaa massan tasaiseksi, jolloin se alkoi jässähtää pikavauhtia. Eli tällä kertaa luvassa ei ole sileitä OHP-saippuoita...Koska minulla ei ollut mitään tuoksuöljyjä matkassa, päätin kokeilla tuoksuttamista Kroatialaisella laventeliöljyllä (sain sen tuliaisiksi veljen vaimokkeelta, ja halusin kovasti kokeilla sitä johonkin - pullossa ei vain lue, mitä öljyä siinä on käytetty, joten ajattelin tämän olevan suht turvallinen kokeilukohde). Lorautin siis öljyä sekaan ja survoin massan väkisin muotteihin. Määräkin tuntui huomattavasti pienemmältä, eli vähemmän saippuoita on tiedossa. Rumaltahan ne näyttivät, kuin mitkä, joten yritin piilotella rosoista pintaa kookoshiutalekerroksen alle. Katsotaan, mitä siitä syntyy...

Möykkyinen mangosose - Bumby mangomousse



Kookoksella kuorutettu - covered with cocos

Kroatian ulje lavande

Päätin sitten kokeilla myös banaaniversiota ja Pringles-purkkia. Rasvojen suhteet olivat erilaiset (kaikki jämät) ja käytin taas soijamaitoa. Saippuamassa käyttäytyi nyt eritavalla, kun lipeän kanssa sekoitettava neste ei ollut niin kylmää, kuin mangoversiossa. Näytti ensin hyvältä, mutta puoli tuntia muottiin kaatamisen jälkeen alkoivat rasvat erottua. :-(

Heti muottiin kaatamisen jälkeen - Right after putting to mold...

...ja tuntia myöhemmin -  and one hour later.


Tänään olen tehnyt muutakin. Ei, en vietä juhannusta jälkijunassa, en juo itseäni pöydän alle, enkä ole järjestämässä juhlia. Näistä laitoin hautumaan kesän viimeisen, eli flunssatinktuuran. Vähän siankärsämöä, ratamoa, nokkosta, puna- ja valkoapilaa, salviaa, rosmariinia, timjamia, minttua ja sitruunamelissaa, ja päälle tuota Tapiota. Pysykööt syksyn lentsut siis loitolla!

Yrtit flunssaa vastaan - herbs against flu

Tinktuura purkissaan - tincture in jar


Last time I tried honey-beesvax-soymilksoap, first time with OHP. It didn't went quite well and today I figured out why. I hadn't read instructions well enough and I had tripled the amount of liquid I normally use. After all I did get good and smooth soaps, their only problem was that it took a week for them to dry enough for use.

I was very interested in Kirppu's  - and Cee's and Kalla's through her - work with banana soap so I wanted to try some fresh fruits and practise OHP more. I was so anxcious to open that treasure of mine - goat milk tetra - for this, but then I still wanted to save it for some later productions, because rest of it would have needed freezer. I decided to use mango fruit and coconut milk. I am on holiday right now, so I don't have all my fats with me so I needed to build recipe wtih those fats I had. Mostly sunflower oil, coconut oil, shea butter, cocoa butter, palm oil and little bit of olive oil. This time steps were almost the same as last time, even if I used stick blender before I put soap to the oven and there was less liquids than last time. So, after one hour and twenty minutes I decided to use stick blender again. Now soap get thicker so fast, that I am not going to get smooth soaps this time...Because I didn't have any fragrances with me I wanted to try Kroatian lavendel oil I got from my brother's "wifely". Then I was forced to use violence trying to put soap in to molds. I am not getting very many soaps this time, because there was so much less liquid. Soaps looked ugly as hell, so I tried to cover them under coconut flakes. Now I only have to wait and see, what happens to them...

After that I wanted to try banana and soymilk and Pringels-tube as a mold also. I used all the fats I got left. Now soap behaved differently, because the liquid was not so cold than with mango- and honey soaps. First everything looked fine but after half an hour in the mold fats started to separate.

Soap is not everything I made today. No, I am not having late midsummer, and I am not going to get drunk or have a party. I made last tincture for this summer, against the flu. Littlle bit of yarrows, plantain, nettle, red- and white clover, sage, rosemary, thyme,mint,  lemon verbena and Tapio-booze. Let all the flus go away this autumn!

sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Uusia kokeiluja saippuan saralla

Tämä postaus on saanut sattuneesta syystä hautua reilun viikon... Meidän piti juhannuksen aikoihin yhden kaverin kanssa tehdä saippuaa yhdessä, mutta se jotenkin jäi... olin suunnitellut, että kokeiltaisiin hunaja-maitosaippuaa kuumamenetelmällä, koska en ole vielä kokeillut kumpaakaan. Viikko sitten perjantaina mökille palattuani sain inspiraation kokeilla suunnitelmiani. Minulla ei ollut vuohenmaitoa, jota olisin halunnut käyttää, joten laitoin sitten soijamaitoa. Hunajan lisäki höystin saippuamassaani mehiläisvahalla. Mitään tuoksuja en nyt käyttänyt. Koska hunajan ja maidon ylikuumenemisesta on kovasti varoiteltu, latasin tiskialtaaseen jääkylmää vettä ja pari kylmäkallea, jotta hunaja-maitoseos ei palaisi. Ainakin tähän asti onnistui hienosti, seos sai kauniin keltaisen värin, eikä haissutkaan juuri miltään. Rasvoihin yhdistämisen jälkeen massa alkoi kiisselöityä heti itsestään, joten en käyttänyt sauvasekoitinta lainkaan, vaan hetken hämmenneltyäni tyrkkäsin kattilan uuniin (ja hieman jännitin, kuinka kattilan muovikahvoille uunissa käy). Ensimmäisen 15 minuutin jälkeen massa näytti jättimäiseltä munankeltuaiselta. Massa ei ollut paksuuntunut uunissa olonsa aikana. Toisen 15 minuuttisen jälkeen seos näytti toffeelta, ja oli entistä lirumpaa. 45 minuutin jälkeen toffee oli muuttunut siirappiseksi, tosin vetisen oloiseksi sellaiseksi, rasvat olivat erottuneet melko lailla. Tässä kohtaa en oikein enää uskonut lopputuloksen onnistumiseen, mutta loppuun asti aioin kokeiluni katsoa. Tunti uuniin tyrkkäämisestä ei mitään oleellista muutosta ollut parempaan suuntaan, rasvat vain olivat taas erottuneet lisää, joten päätin tehdä radikaalin ratkaisun ja surrutella tässä vaiheessa sauvasekoittimella. No, eltaantuneen näköistä puuroahan siitä tuli, jossa siirappinestettä kelluu siellä täällä. Ja vielä kerran takaisin uuniin. Tunnin ja 20 minuutin jälkeen massa alkoi vihdoin muistuttaa sitä omenasosetta (öljyistä tai siirappista sellaista), joten laitoin kattilan vielä uudestaan uuniin. Lopulta kyllästyin ja päätin kaataa massan muotteihin, tuli mitä tuli. Tässä vaiheessa seos näytti kovasti kinuskilta, ja alkoi jähmettyä (tai ainakin kuorettua kinuskin tapaan) nopeasti. Olin olettanut, että nesteen määrä haihtuisi cp-saippuan tasolle, mutta niin ei käynytkään. Muotteja siis tarvittiin paljon enemmän, kuin olin arvellut. Yhteensä 500 rasvagramman massasta tuli 15 yksittäistä saippuaa. Jos siis kovettuvat ja ovat käyttökelpoisia... reilu tunti muotteihin valamisen jälkeen yksittäismuoteissa olevat palat olivat jo sen verran kovettuneita, että irtosivat muotin reunoista.

Olisin halunnut kuvat tekovaiheista samalla tavalla "sarjakuvaksi", kuin joskus näin Pähkinällä olevan, mutta en tietenkään osannut laittaa niitä siten. Joten päädyin laittamaan kuvat "videoksi" tilan säästämiseksi. Tässä vaiheet siis alusta munakeltuaisesta siirapin kautta puuroon ja toffeeseen...




...ja muoteissa kuivumassa.


Koska odottavan aika on niiin piiitkä, kippasin saippuat muoteista noin 10 tunnin jälkeen. Olivat vielä niin pehmeitä ja kosteita, että ulkonäkö hieman kärsi liian aikaisesta muoteista poistosta, mutta muuten aika kivannäköisiä niistä tuli. Sitten vain odotin (miksi aina pitää odottaa??), että ne kuivuvat niin paljon, että voin testata niitä.

Bzzzz....hunajaisia kesäpörriäisiä kukkien kera




Kuumamenetelmästä täytyy sanoa, että ainakin astioiden peseminen on huomattavasti helpompaa koko homman jälkeen, kun rasvaisia astioita on vain vähän. Kannattaa siis kokeilla tätäkin menetelmää jo ihan tästä syystä!

Hunajasaippuani kaveriksi olin suunnitellut myös hunajaisen huulivoiteen, johon lisäisin sitruunaista elintarvikearomia (ilman etanolia). Ja saippuaa uunissa haudutellessani myös toteutin huulivoiteeni, hyvin pienenä eränä kylläkin. Tätä nykyä tarvitsen huulirasvaa todella vähän, koska suklaavoiteeni on tehnyt tehtävänsä. Malttamattomana en jaksanut odottaa kuin hetken huulivoiteiden kovettumista, joten toinen paloista meni muusiksi, kun yritin irroittaa sitä muotista. Yritin ensin survoa palaa takaisin muottiinsa, mutta totesin sen tuhoon tuomituksi yritykseksi. Niinpä päädyin sulattamaan palan uudestaan. Ennen tätä ennätin jo voidella suuvärkkini sormiini tarttuneella voiteella. Ja oli muuten aivan älyttömän hyvää - ja hyvän makuista! Liiankin, sillä nyt tekisi mieli nuoleskella huulia koko ajan...Mutta, mutta - uudelleen sulatetussa palassa hunaja erottui voiteesta ja jäi muotin pohjalle. Eli ei onnistunut tämäkään suunnitellusti. Ja myöhemmin kävi ilmi, etten ollut sekoittanut tarpeeksi hyvin ennen muotteihin kaatoa, sillä suurin osa hunajasta ja sitruunasmausta oli päätynyt siihen uudelleen sulatettavaan palaan. Mutta eipä se käyttöä estä, vaikka "ammattiylpeys" vähän kolhiintuikin... ;-)







Milloinkahan sitä saisi niin paljon lisää malttia ja kärsivällisyyttä, että jaksaisi tehdä rauhallisesti ja oikeaoppisesti kaiken alusta käyttöön asti??