Näytetään tekstit, joissa on tunniste kasvovoide. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kasvovoide. Näytä kaikki tekstit

lauantai 26. marraskuuta 2016

Mattakosteuttajasta kuorinnaksi - From Matte Moisturizer to Scrub

Marie oli tehnyt oman versionsa Lushin yhdestä voiteesta. Se kuulosti niin mielenkiintoiselle, että minäkin halusin kokeilla - vaikka en oikein ymmärtänytkään, miten pelkästään rasvaa ja jauhetta sisältävä voide voisi olla kosteuttava. Minulla ei ollut aivan samoja aineksia, joten tein omani siitä mitä oli. Käytin jauheena riisijauhon ja kaurasilkin sekoitusta - sillä seurauksella, että voiteestani tuli niin karhea, että sitä voi käyttää lähinnä kuorinta-voiteena. Kokeilin sitä yhden kerran meikin alla sellaisenaan, enkä tykännyt. Ehkä arrowjuurijauheella voide olisi ollut ratkaisevasti toisen tuntuinen, mutta minulla ei ollut sitä, ja Punnitse&Säästä -kaupastakin se oli loppu. Ongelma oli käsittääkseni juuri riisijauhon karkeudessa, mutta pitäytynen jatkossa jo hyväksi toteamissani resepteissä.



Marie had made her version of one cream of Lush's. That sounded so interesting that I wanted to try it too - even if I didn't quite understand how that could be moisturizing cream including only fats and powders. I didn't have all right ingredients, so I used what I had on hand. I used the mix of rice powder and oat silk as a powder part - and that made my cream so coarse that I can use it as a scrubbing cream. I tried it under make up once, and I didn't like it at all. Perhaps the result would be different if I used arrow root powder, but I didn't have any and Punnitse&Säästä -store hadn't it either. I think that problem was that rice powder, but I stay with more familiar recipes now on, I guess.

torstai 24. marraskuuta 2016

Kehäkukkakasvovoide - Calendula Face Lotion

Kasvovoiteenikin olivat jo finaalissa, joten tekaisin itse kasvatetuista kehäkukista tämän voiteen aikaisemman basilikavoiteen reseptiä mukaillen. Lisäsin mukaan hieman kehäkukkauutetta, joka on alkoholipohjaista. Ilmeisesti se aiheutti pienen kirvelyn, jota itse tunnen kasvoilla voiteen levittämisen jälkeen. Äitini taas ei huomannut mitään outoa, hänestä voide tuntui oikein hyvältä sellaisenaan.



I didn't have any face creams left, so I made this calendula (I grew them myself) cream following that basil cream recipe I used earlier. I added little bit of alcohol based calendula extract to the recipe. That caused slightest sting on my face, but my mother didn't notice anything odd. She liked the cream as it is.

torstai 8. syyskuuta 2016

Uusi versio ruusuvoiteesta - New version of rose face cream

Voidevarastoni alkoi näyttää tyhjältä, joten oli aika tehdä jotakin uutta sen täydennykseksi. Tänä(kään) vuonna ruusuni eivät ole olleet järin satoisia, mutta onnistuin silti saamaan riittävästi tuoreita kukkia tätä voidetta varten. Olen aikaisemmin käyttänyt kuivattuja ruusuja ja tehnyt niistä hauduketta, mutta nyt halusin kokeilla tuoreita kukkia ja valmista ruusuvettä. Uutta oli myös kandelillavaha, jonka ominaisuuksiin olisi pitänyt kyllä perehtyä tarkemmin ennen valmistukseen ryhtymistä. BTMSkin oli loppu, joten korvasin sen muilla emulgaattoreilla. Tehoaineitakin lisäsin aikaisempaan verrattuna, nyt panthenolin, E-vitamiinin ja kauraproteiinin lisäksi sekaan meni kollageenijauhetta ja kaurasilkkiä, sekä hivenen vaaleanpunaista kosmeettista savea. 

Voiteesta tuli vähän turhan jämäkkää vahan takia, vaikka se ainakin tuoreeltaan tuntuikin tosi hyvältä. Väri ei myöskään ollut toivomani, vaikka eipä se käyttöä haittaa.




50 g           ruusuvettä + kourallinen ruusunlehtiä
25 g           ruusumaseroitua manteliöljyä
5 g             ruusunmarjansiemenöljyä
15 g           mangovoita 
5 g             kandelillavahaa
¼ tl            cetearyylialkoholia
¼ tl            cetyylialkoholia
½ tl            emulgointijauhetta
1 g             Cosgard/ preservative
1 g             kauraproteiinia/oat protein
1 g             E-vitamiinia/ vitamin E
                  Panthenolia
                  kaurasilkkiä
                  kollageenijauhetta
                  hitunen pinkkiä savea
                  ruusun eö

Voidevarastoni alkoi näyttää tyhjältä, joten oli aika tehdä jotakin uutta sen täydennykseksi. Tänä(kään) vuonna ruusuni eivät ole olleet järin satoisia, mutta onnistuin silti saamaan riittävästi tuoreita kukkia tätä voidetta varten. Olen aikaisemmin käyttänyt kuivattuja ruusuja ja tehnyt niistä hauduketta, mutta nyt halusin kokeilla tuoreita kukkia ja valmista ruusuvettä. Uutta oli myös kandelillavaha, jonka ominaisuuksiin olisi pitänyt kyllä perehtyä tarkemmin ennen valmistukseen ryhtymistä. BTMSkin oli loppu, joten korvasin sen muilla emulgaattoreilla. Tehoaineitakin lisäsin aikaisempaan verrattuna, nyt panthenolin, E-vitamiinin ja kauraproteiinin lisäksi sekaan meni kollageenijauhetta ja kaurasilkkiä, sekä hivenen vaaleanpunaista kosmeettista savea. 


Voiteesta tuli vähän turhan jämäkkää vahan takia, vaikka se ainakin tuoreeltaan tuntuikin tosi hyvältä. Väri ei myöskään ollut toivomani, vaikka eipä se käyttöä haittaa. Voide vaikuttaa asetuttuaankin vielä hyvältä, vaikka liputankin vielä mehiläisvahan ja BTMS:n puolesta.

My cream stash seemed to be quite empty, so I needed to make something new to fill it again. My roses didn't make many flowers this year either, but I managed to get enough fresh flowers for this cream. I've used dried flowers before to make rose infusion, but I wanted to try fresh flowers and rose water this time. Candelilla wax was also new ingredient for me, and I should have studied it better before I made anything with it. I didn't have any BTMS anymore, so I used more other emulsifiers. I added more active substances than I've used earlier, this time I used panthenol, vitamin E, oat protein, collagen powder and oat silk plus little bit of pink cosmetic clay.

This cream is little bit too thick because of the wax, but it felt really nice - at least when the cream was still warm. The colour is not what I expected it to be, but that won't do any harm when I'm using it. This cream still feels nice after settling down, even if I still prefer bees wax and BTMS.

tiistai 23. helmikuuta 2016

Sitruunainen inkivääri kasvovoide - Lemony Ginger Face Cream

Basilikavoiteeni oli lähes loppu, joten tarvitsin kiiruusti uuden päivävoiteen. Ja kun tiettyä teemaa taas noudatin, niin tässäkin piti olla inkivääriä ja sitruunaa. Inkivääriä enemmässä määrin, sitä kun oli haudukkeena, maseroituna ja muutamassa tipassa eteeristä öljyä - sitruunaa vain nimeksi, kolme tippaa eteeristä öljyä.



Sitruunainen inkivääri kasvovoide - Lemony Ginger Face Cream

75 g         inkiväärihauduketta / ginger infusion
4 g           inkivääriuutettua auringonkukkaöljyä / ginger macerated sun flo. oil
3 g           argan öljyä / argan oil
23 g         mangovoita / mango butter
8 g           BTMS
3 g           säilöntäaine / preservative
                E-vitamiinia / vitamin E oil
                kauraproteiinia / oat protein
3 tippaaa inkivääri eö / ginger eo
3 tippaa   sitruuna eö / lemon eo

I needed a new day cream, because my basil face cream was almost used by now. I've been having this new theme lately, so I stuck with ginger and lemon here too. This is much more gingery tough, there is ginger as macerated in oil, in water infusion and essential oil as well - the lemon part is only three drops of lemon essential oil. 

perjantai 1. tammikuuta 2016

Basilikavoide - Basil Cream

Tämä on yksi pitkään to do - listallani olleista tuotteista. Nyt oli aika tarttua toimeen, koska yksi äitini ystävistä oli kysellyt voiteideni perään, kun apteekinkaan tuotteet eivät enää sopineet hänelle. Ruusuvoiteestani hän oli ilmeisesti pitänyt kovasti, mutta siihen minulla ei ollut nyt aineksia.

Alkuperäinen idea ja resepti on Jan Berryn, mutta tapani ja varastojeni mukaan olen taas muunnellut ohjetta.

Tässä oli oikeastaan useampikin minulle uusi juttu kokeiltavana: en ole koskaan aikaisemmin (ainakaan muistaakseni) käyttänyt tuoreita yrttejä kosmetiikan teossa (paitsi tyrniä), käyttänyt valmiita kasvivesiä nestefaasissa enkä kokeillut arganöljyä mihinkään. Vähän jännitti, menevätkö kalliit aineet ihan hukkaan.

Aloitin silppuamalla pestyt ja kuivatut basilikat avokadoöljyyn, joka saisi maseroitua sen aikaa, kun tekisin muita juttuja.

Silppusin tuoretta basilikaa myös nesteeseen, tällä kertaa taikapähkinäveteen. Tätä sitten hauduttelin samalla, kun öjyfaasiakin. Ennen faasien yhdistämistä yrtit piti tietenkin siivilöidä pois.

Voide tuoksuu aika kauhealta (vähän kuin joltain lääkkeeltä), koska taikapähkinävesi on niin kamalan hajuista. Kaupan luomubasilika oli myös aika erikoista aromiltaan, joten sekin varmaan lisäsi voimakasta tuoksua. Voide tuntuu kuitenkin ihanalta, se on koostumukseltaan rasvainen, mutta kevyehkö. Ja se todella tekee ihon nuorekkaamman hehkuvaksi, mitä en kyllä olisi uskonut!

Basilikavoide - Basil Cream

puntti tuoretta luomubasilikaa / bundle of fresh organic basil
75 g taikapähkinävettä (aluksi 100 g) / witch hazel water
7 g   arganöljyä / argan oil
23 g mangovoita / mango butter
8 g   BTMS
3 g   säilöntäainetta / preservative
        kauraproteiinia / oat protein
        E -vitamiinia / vitamin E
        Panthenolia / Panthenol

Annoksesta sai kolme purkkia; itselle, äidille ja tämän ystävälle.

Tuliaisia viime kevään opintomatkalta Berliinistä.

This was one product that hanged on long time in my to do -list. Now it was time to do something about it, because one friend of my mum's had asked for my cream, she couldn't use commercial stuff anymore. She liked my rose cream a lot, but I didn't have ingredients for that right now. 

The orginal idea and recipe is Jan Berry's, but as I use to do, I tuned it so that I could use ingredients I have and so that cream would suit for me.

I actually tried several new things for me here: I've never used (if I remember right, anyway) fresh herbs in my cosmetics earlier (except sea buck thorn), used ready-made flower waters in water phase or used argan oil for anything yet. I was little bit nervous because I was afraid expensive ingredients would get wasted if this wouldn't work.

I started by grating washed and dried fresh basil to avocado oil. It would maserate when I was going to make some other stuff.

I also grated fresh basil to liquid, to witch hazel water this time. I was making infusion at same time when I was heating oil phase. I needed to strained herbs first before I combined both phases.

The scent in this cream is quite awful (almost like some medicine), because witch hazel water smells so bad. Store-bought organic basil had quite peculiar aroma too, so I think that might made scent more strong. Despite of the scent this cream feels wonderful, it is quite fatty, but it is still light. And it really makes my skin to look more younger and glowing, I wouldn't have believe that!


tiistai 14. heinäkuuta 2015

Kosteuttava ja hoitava yövoide - Moisturizing and caring night cream

Tein tämänkin voiteen jo aikaisemmin keväällä, mutta postaus jäi tekemättä ajan puutteen takia. Talven, kiireen, stressin ja sairastelun rasittama naamani tarvitsi extrahoivaa, joten tein yökäyttöön vähän tuhdimman voiteen. Olin oikein tyytyväinen tähän tuotteeseen.

Yövoide - Night cream

30 g aloemehua / aloe juice
10 g aloe geeliä / aloe gel
5g    glyseriiniä / glycerin
25 g tyrniöljyä / sea buck thorn oil
5 g   ruusunmarjan siemenöljyä / rose hip seed oil
15 g avocadoöljyä / avocado oil
5 g   mehiläisvahaa / bees wax
1 tl  BTMS
1 tl  emulgointijauhetta / emulsifying powder
½ tl ksantaania / xanthan powder
1 g  Cosgard - säilöntäaine / preservative

Tämä purkki on ollut pitkään jääkaapissa...


I made this cream earlier last spring, but I didn't post about it then because of the lack of time. Winter, rush, stress and being sick made my face to scream extra care taking, so I made little heavier night cream to pamper my skin. I was very happy with this product. 

sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Pihlajavoide 3 - Rowan cream 3

Ei kahta ilman kolmatta, ja koska kaksi edellistä voidetta oli tarkoitettu lähinnä muille kehonosille, täytyi kasvoille suunnitella ja luoda omansa. Se on samanlaisella peruspohjalla rakennettu, kuin suosikkini ruusuvoide.



Pihlaja -kasvovoide - Rowan Face Cream

50 g pihlajahauduketta / rowan infusions
25 g macadamiaöljyä /macadamia oil
5 g   pihlajauutettua auringonkukkaöljyä / sun flower oil maserated with rowan berries
15 g karitevoita / shea butter
5 g   mehiläisvahaa / bees wax
2 rkl steariinihappoa / stearic acid
1 g   Optiphen /preservative
1 g   kauraproteiini / oat protein
        Panthenol
        Frankinsessi eö/ Frankincense eo

Setäni vaimo tuntui syksyllä tavatessamme olevan aidosti kiinnostunut näistä luomuksistani, joten halusin koota hänelle teemapaketin kokeiltavaksi. Pakettiin meni näitä kolmea pihlajavoidetta, sekä vähän muutakin, joista lisää myöhemmin.

Not two without the third, and because those two creams I made earlier were meant for other body parts, I had to design and create one for face too. I used that same basic recipe, than my favorite rose cream has.

The wife of my uncle's seemed to be truly interested in my creations when I met her earlier this autumn, so I thought I would make her a package with this rowan theme to try. I put to package all three rowan creams and some other stuff I will present later.

sunnuntai 24. elokuuta 2014

Ruusuista hemmottelua, osa 1 - Rosy pampering, part 1

Kesän jäljiltä varastostani olivat jokseenkin kaikki valmiit tuotteet loppu, joten tietenkin niitä piti tehtailla lisää. Kuten viime vuonnakin, halusin tehdä juttuja, joissa voin käyttää oman pihan ruusuja. Tämän "sarjan" ensimmäinen tuote oli ruusuinen kasvovoide Jan Berryn ebookin ohjetta vähän muunnellen. Siinä on mm. manteliöljyä, ruusunmarjansiemenöljyä ja mangovoita. Tällä kertaa sain värinkin alkannalla aikalailla kohdalleen, vaikkei se voiteen kannalta mitenkään olennaista olekaan. Voiteesta tuli pikkuisen liian paksua, mutta se levittyy silti hyvin.



After summer I didn't have anything left in my storage, so I obviously needed to make some more products to use. Same as last year, I wanted to make stuff where I could use roses from my own garden. First product of this "serie" was a rosy face cream. I made it tuning the recipe from Jan Berry's ebook. There is almond oil, rose hip seed oil and mango butter for example. This time I got the right colour with alkanet root, I was happy about that even if that doesn't matter for the use of the cream. The cream itself is quite too thick, but it is still pretty nice to use.


perjantai 4. heinäkuuta 2014

Porkkanakasvovoide - Carrot face cream

Tein aikaisemmin keväällä porkkanvoidetta, joka oli aivan ihanaa. Ihastuin joskus aikoinaan myös Body Shopin porkkanakasvovoiteeseen, joten luonnollisesti tämä tuote odotti vain valmistamistaan.



Porkkanakasvovoide kesäksi / Carrot face cream for summertime

42 g       porkkanamehua / carrot juice
30 g       aloe geeliä / aloe gel
2 g         glyseriiniä / glycerin
3,6 g      rypäleensiemenöljyä / grape seed oil
7 g         kaakaovoita / cocoa butter
3.4 g      emulgointihiutaleita / emulsifying flakes
2 g         setyylialkoholia / cetyl alcohol
1,5 g      setearyylialkoholia / cetearyl alcohol
1,5 g      Optiphen / preservative
5 tippaa  E-vitamiinia / vitamin E
5 tippaa  basilika eö / basil eo


I made carrot cream earlier this spring, and that was wonderful. In the past I fancied BodyShop's carrot face cream too, so naturally this product only waited to be made.

maanantai 24. maaliskuuta 2014

Kasvovoide tyrnistä - Face cream with sea buck thorn

Viimeksi voiteita väsäillessäni mikään ei onnistunut, koska en ole sinut mehiläisvahan käyttäytymisen kanssa. Epäesteettiset ja möykkyiset voiteet tulivat silti käytettyä, sillä minähän en heitä mitään hukkaan, jos sen vain voi pelastaa.

Nyt oli aika yrittää uudestaan ja luoda iholle ulkoinen vitamiinipommi. Pidän kovasti ruusuvoiteistani, mutta en halunnut nyt tehdä sitä. Kerran aikaisemmin tekemäni tyrnivoide oli myös ihanaa, mutta tähän aikaan vuodestahan ei saa tuoreita tyrnimarjoja, enkä halunnut käyttää pakastettuja. Niinpä päädyin käyttämään veljeni perheeltä joululahjasi saamaani kuivattua tyrniä, jota uutin aprikoosinkiviöljyyn. Tein tyrnistä myös haudukkeen, koska mehuakaan ei sattuneesta syystä ollut käytettävissä.


Tyrnivoide / Sea buck thorn face cream

50 g                     tyrniuutos / water, infused with dried sea buck thorn
5 g                       glyseriiniä / glyserin
25 g                     aprikoosin kiviöljyä+tyrniuutos / apricot kernel oil, 
                            infused with sea buck thorn
5 g                       ruusunmarjaöljyä /rose hip seed oil
15 g                     karitevoita / shea butter
5 g                       mehiläisvahaa / bees wax
1 tl                       BTMS
1 tl                       emulgointihiutaleita / emulsifying flakes
1 tl                       ksantaanijauhetta / Xanthan powder
1 g                       Optiphen / preservative
                            E-vitamiinia / vitamin E
      argilitz-savea / pink argilitz-clay

      appelsiinin eö / orange eo 




Last time I made creams and lotions, nothing seemed to work out, because I am not familiar how bees wax behaves as emulsifier. I've still used those unaesthetic and lumpy creams , because I don't waste anything if I only can save them. 

Now it was time to try again and create vitamin rich bomb for my skin. I like my rose creams a lot, but I didn't want to make those now. I did sea buck thorn cream once and it was also wonderful, but you can't get fresh sea buck thorn at this time of year, and I didn't want to use frozen berries for this. So I ended up to infuse dried sea buck thorn my brother's family gave me last Christmas to apricot kernel oil. I also made infusion with water, because there was no juice to use, for some reason.

lauantai 1. maaliskuuta 2014

Voidekatasrofi - Catastrophe with creams

Lomaani varten aioin tehdä vaihteeksi laventelivoiteita, niin kasvoille kuin kehollekin. Halusin kokeilla omaa versiotani Jan Berryn laventelivoiteesta. Vartalovoiteen ohje taas  oli vanha tuttu, jota sitten matkan varrella kuitenkin muuttelin - huonolla menestyksellä.

Olen aikaisemminkin tuonut esiin, että en saa mehiläisvahavoiteita onnistumaan laisinkaan. Salvoissa ne kyllä toimivat hienosti, mutta heti, jos mukana on vettä, niin ei tule mitään. Tälläkin kertaa molemmat voiteet epäonnistuivat mehiläisvahan takia. Nesteet ja rasvat erottuivat heti jäähdyttyään, eikä lopputulos ole voidetta nähnytkään. Harmittaa kovasti, kun kalliit aineet ja iso työ menee täysin hukkaan.

Mutta, mutta...minähän alan olla rebatchaamisen mestari, joten tämäkin täytyi yrittää pelastaa - edes kerran.
Eipä onnistunut tämän pelastaminen, neste erottui vain entistäkin enemmän. En enää ikinä yritä käyttää mehiläisvahaa emulgaattorina!



I was going to make lavender creams for my vacation for change, both face and body creams. I wanted to try my version of Jan Berry's lavender cream. Recipe for body lotion was the same old friend, but somehow I ended up to change that too trough the process - with bad luck.

I've told earlier that I cannot manage to make any usable beeswax creams. I just can't. Beeswax work nicely in salves, but if there is any water involved, nothing will work. This time (once again) I managed to spoil both creams because of bees wax. Liquids and fat were separated right after they cooled down, and the result is not nearby any cream or lotion. This pisses me off, expensive ingredients and hard work is worth of nothing.

But, but...I'm starting to became as a Master of rebatching things, so I had to try to save this one too - at least one time. Well, I couldn't save this, only thing that happened was that liquid separated even more. I never will try to use beeswax as an emulsifier!

lauantai 30. marraskuuta 2013

Pikkujouluproggiksia, osa 2 - Little projects for little Christmas Party, part 2

Nämä ruusurojektithan eivät siis ole menneet aivan putkeen...saippua, josta tämän paketin aloitin, ei onnistunut, vaan jouduin tyytymään rebatchattuun kompromissiin. Hyvää saippuaahan siitä tuli, mutta ei kovin somaa, eikä ruusuisen näköistä.

Väsäilin nämä paketit siksi, että äitini on menossa muutamaksi päiväksi messuille ystäviensä kanssa, ja hän pyysi minua tekemään yllätyksenä heille muutaman asian. Koska perheessämme on viime aikoina ollut paljon surua ja murhetta, halusin koota kunnolliset hemmotteluhetket tuota tapaamista varten. Saippuan lisäksi jokaiseen pakettiin tuli ruusuinen voidepala, ruusuvoide, pieni pullo ruusuvettä, ruusuinen suolakuorinta, ruusuinen jalkakylpysuola, ruusuinen kuorintapala ja Suklaasydän-huulivoide. Muut jutut tuntuivat onnistuvan kerralla - paitsi suolakuorinta, siinä tuli pieni kämmi, joten ensimmäinen satsi jäi omaan käyttöön ja uusi oli laitettava tulille.

These rose projects of mine haven't succeeded pretty well...I started this package with rose soap and that didn't was what I wanted and then I had to settle for rebatched compromise. It is good soap, that's not the problem, but it's not pretty or rosy looking. 

I made these packages because my mum asked me to do few things to her friends as a surprise. They are going to hand craft fair for few days. My family has been in quite much sorrow lately, so I wanted to make real pampering packages for their meeting. Besides of that rose soap every package has rosy lotion bar, rose cream, little bottle of rose water, rosy salt scrub, rosy bath salt for feet, rosy scrub bar and Chocolate Heart-lip balm. Those other things succeeded quite well - except salt scrub, there was a little mistake so first try stays just for my own use. Then I needed to start over again, of course.









torstai 25. heinäkuuta 2013

Ruusurojekteja osa 1 - Rose products part 1

Eilen tein niitä suunnittelemiani ruusutuotteita. Siivilöin ensin ruusuöljyn, joka oli kolmen tunnin alkuhaudutuksen jälkeen saanut jälkikypsyä viisi päivää. Väriä ei pettymyksekseni tullut lainkaan, en tiedä olisiko tulos ollut toinen tuoreilla ruusuilla. Öljyiset, kuivat ruusunlehdet näyttivät ihan pekonilastuilta! :D Olin aikaisemmin myös pakastanut ruusuhauduketta, joten sekin pääsi nyt käyttöön.

Tein tuplasatsin ruususalvaa, johon laitoin maseroimaani öljyä, mehiläisvahaa, ruusunmarjaöljyä, muutaman tipan E-vitamiinia ja ruusun eö. Olin ajatellut laittaa salvan tämmöiseen ruusuiseen purkkiin, mutta salva mokoma tulikin purkin pohjasta läpi, joten tuli vähän kiire etsiä korvaavia purkkeja. Loppujen lopuksi salvaa tuli yksi kasvovoidepurkillinen ja kolme pikkuista matkapurkillista. Hukkaan ei onneksi mennyt kalliita aineksia kuin ihan vähän, ja siitäkin ison osan onnistuin kaapimaan iholleni. Ruusun tuoksu tuntuu minusta tässä yllättävän heikkona, vaikka pullossa se vaikutti voimakkaalta.

Vuotava sydän
Leaking heart
Sitten tuunasin TheNerdyWifen ruusuvoiteesta oman versioni niistä aineksista, joita  minulla oli. Salvassakin olevien aineiden lisäksi laitoin karitevoita, BTMS:ää ja emulgointihiutaleita, säilöntäainetta ja ihan pikkuisen vaalenapunaista argilets-savea tuomaan väriä. Arvoin ensin saven kanssa, että uskaltaako sitä voiteisiin laittaa, mutta sitten pienen googlettelun jälkeen totesin, että ainakin joitain savia käytetään paljonkin voiteissa - joten otin riskin, ja kokeilin. Ruusuista väriä ei teelusikankärjellinen kyllä valitettavasti tuonut, vain aavistuksen persikkaa. Tässäkin varaamani purkit kävivät pieniksi, joten kaadoin loput voiteesta samaan pulloon laventelikasvovoiteeni jämien kanssa. Nyt on sitten tosi kukkaista voidetta loppukesän! :D

Kahden käyttökerran jälkeen voide tuntuu hyvältä ja on oikein erinomainen meikinalusvoide myös.

Ruususaippua odottaa vielä vuoroaan, se vaatii vähän enemmän aikaa ja keskittymistä. Pyykkisaippuaepisodien jälkeen olen aika varovainen, taas hetken aikaa...




Ylhäällä ruususalvat, alhaalla voiteet - Rose salves above, creams under them

Yesterday I made those rose products I had planned. First I shifted rose oil which had post-matured five days after three hours pre-simmering. I was little disappointed because the oil didn't get any rosy colour from petals. I don't know if it was different result with fresh flowers.Oily, dried petals looked just like beacon chips! :D I had made ( and  put to freezer ) rose tea earlier, now I could use that too. 

I made double portion of rose salve, with maserated oil, beesvax, rose hips oil, few drops of E-vitamin oil and rose eo. I had planned to put salve to this rosy tin, but salve got through the bottom, so I was in hurry to get some other jars. At the end I got one face cream jar and three little travelling jars full of rose salve. Fortunately I could save most of those expensive ingredients to my skin and only littel bit got wasted. Smell of roses is not so strong than I thought it would be, in the bottle it was much stronger.

Then I tuned  my own version of TheNerdyWife's rose cream recipe with those ingredients I had. I put this same stuff than to rose salve and shea butter, BTMS, emulsifying flakes, Optiphen-preservative and just a hint of pink argiletz-clay to get some rosy colour. I wasn't sure can I put clay to the cream but then after Google-searching I found out that many lotions include some kind of clayt - so I took the risk and tried. That small amount of clay didn't bring any rosy colour I hoped, only hint of peach. Once again I got too less jars so I put rest of the cream to same bottle with my lavender face cream left overs. Now I have very flowerly cream the rest of the summer! :D 

I have used that cream twice and it feels very good. It is also good as make up base.

Rose soap is still waiting it's turn, that needs more time and concentration. After those laundry soap-episodes I am very carefull, at least for some time...

torstai 9. toukokuuta 2013



Tänään tein taas saippuaa. Tällä kertaa kokeilin siihen tuorepuristettua appelsiinimehua.

Lisäksi piti väkertää uusia voiteita, kun edelliset alkavat loppua ja olla muutenkin vähän turhan tuhteja kesäkäyttöön. Taas oli tulla ongelmia, kun isot öljypullot lorauttavat öljyä liikaa kerralla. Kokeilin vesifaasiksi aloe mehua. Pulmia tuli myös siinä vaiheessa, kun voide olisi pitänyt saada pulloon. Eihän se millään meinannut mennä oikeaan osoitteeseen, varmaan puolet valui pöydälle...Onneksi jotakin säästyi käyttöönkin. Vartalovoide pääsi Joulupukin tuomaan Angry Birds -pulloon, kasvovoiteen lirutin tuommoiseen matkakäyttöön tarkoitettuun muovipulloon. Hätähousu kun olen, niin pitihän niitä saman tien myös testata. Hyväntuntuisia ainakin näi ensikokemalla, pidemmässä käytössähän sen sitten vasta näkee, onnistuivatko oikeasti.



Viime viikonloppuna tuli avattua myös kevään ja kesän kylpykausi Villa Hölmölän Pihapesul(l)assa. On aika erilainen kylpykokemus, kun saa nauttia samalla laskevasta ilta-auringosta ja linnunlaulusta!