Tein joululahjoiksi erän minttusuklaahuulirasvaa. Yleensä käytän manteliöljyä, mutta tällä kertaa vuorossa oli avocadoöljy kaakaovoin, mehiläisvahan, tumman suklaan ja piparmintun eteerisen öljyn kanssa. Toimii!
Koska minulla ei ollutkaan tarpeeksi montaa tyhjää hylsyä, valoin lopuista huulirasvoista kukkatikkarin mallisia.
I made a batch of mint chocolate lip balm as Christmas presents. Usually I use almond oil, but this time I used avocado oil with cocoa butter, bees wax, dark chocolate and peppermint essential oil. Works!
Because I didn't have enough empty lip balm tubes, I made rest of the batch as flower lollipops.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste huulirasva. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste huulirasva. Näytä kaikki tekstit
maanantai 28. joulukuuta 2015
Minttusuklaahuulirasva - Mint Chocolate Lip Balm
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
huulirasva,
piparminttu,
suklaa
sunnuntai 2. helmikuuta 2014
Ensimmäinen huulipunayritys - First try to make lipstick
Jo pidemmän aikaa minulla on ollut aikomus vaihtaa meikkituotteita teollisista itsetehtyihin - tai ainakin kokeilla, toimivatko ne. Puuterin olen vaihtanutkin jo aika päivää sitten, mutta nyt kokeilin Kirpun ja Natalian esimerkin innostamana myös huulipunan valmistusta. Prosessi sinänsä ei ole minulle uusi, eikä vieras, mutta värin saaminen mukaan on uusi ulottuvuus - joka ei sitten aivan onnistunut toivotulla tavalla. Molemmilla edellä mainituilla oli omissa punissaa alkannaa, joten se oli yksi väriaine, jota minäkin käytin tässä. En kuitenkaan halunnut niin punaista, vaan enemmän punaruskeaa, joten kokeilin uuttaa myös väriohdaketta ja kokenillia, kutakin erikseen. Koska alkannalla saa aikaan kirkkaanpunaista ja kokenillilla taas pitäisi tulla aniliinia (tällä kertaa ei tullut), päätin lisätä seokseeni tummaa suklaata ruskeamman sävyn luomiseksi. Mitään micavärejä tai rautaoksideja minulla ei ole, joten niitä en tässäkään käyttänyt. No, suklaalla sain ruskeampaa - enkä vain ruskeampaa, vaan pelkästään ruskeaa. Lopputulos on paljolti suklaahuulirasvani kaltainen, eikä punaisuudesta ole häivähdystäkään. Tein vain noin puolet Kirpun ohjeen määrästä, mutta sain silti kolme hylsyllistä ja yhden pienen purkillisen. Eipähän lopu huulirasva kesken ihan heti....
For a long time I've been planning to change my makeup products from store-bought to homemade - or at least to try if they work as well. I've already changed my face powder last year, but inspired by Kirppu and Natalia I wanted to try to make lipstick too. That making process itself was not new for me, because I've been making my own lip balms, but adding colour to them was whole new dimension - and that didn't work as I was hoping for. Both Kirppu and Natalia had used alkanet root in their lipsticks, so it was one colouring ingredient I also used. I didn't want my lipstick to be so red, so I tried to infuse safflower flowers and cocenille as well. Alkanet root gives bright red and cocenille aniline (but not this time) but I wanted more brownish red so I added dark chocolate to get more brown colour. I don't have any micas or iron oxides, so I didn't use them here. Well, chocolate gave me more brown - and not only more brown, colour was just brown. The result is much like my chocolate lip balm, and there is no hint of red. I made only half of Kirppu's recipe and I got three sticks and one little jar. Well, at least I will have lip balms for very long time now...
![]() |
| Epähuulipunat |
For a long time I've been planning to change my makeup products from store-bought to homemade - or at least to try if they work as well. I've already changed my face powder last year, but inspired by Kirppu and Natalia I wanted to try to make lipstick too. That making process itself was not new for me, because I've been making my own lip balms, but adding colour to them was whole new dimension - and that didn't work as I was hoping for. Both Kirppu and Natalia had used alkanet root in their lipsticks, so it was one colouring ingredient I also used. I didn't want my lipstick to be so red, so I tried to infuse safflower flowers and cocenille as well. Alkanet root gives bright red and cocenille aniline (but not this time) but I wanted more brownish red so I added dark chocolate to get more brown colour. I don't have any micas or iron oxides, so I didn't use them here. Well, chocolate gave me more brown - and not only more brown, colour was just brown. The result is much like my chocolate lip balm, and there is no hint of red. I made only half of Kirppu's recipe and I got three sticks and one little jar. Well, at least I will have lip balms for very long time now...
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
alkanna,
huulipuna,
huulirasva,
kokenilli,
väriohdake
keskiviikko 11. joulukuuta 2013
Eksoottiset voit - Excotic Butters
Tänään tein pari satsia vartalovoita. Talvikelit, pitkälahkeinen vaatetus ja keskuslämmitys ovat tehneet taas tehtävänsä, eli ihon tuhdimpi rasvaus alkaa olla tarpeen. Lisäksi totesin pienen sukulaistytön poskien olevan lisähoivan tarpeessa, joten tein pienen kokeilupurkin häntäkin varten. Ja veljen vaimokekin on kysellyt kokeiltavaksi joitain juttuja pitkin syksyä, ja nyt sitten väsäsin jotain hänellekin.
Tein ensin "tavallisen" vaahdotetun karitevoin avokadoöljyllä ja laventelin eö:llä höystettynä, lisänä hitunen E-vitamiiniöljyä. Kerrankin onnistuin vaahdottamaan sopivasti, sain voit purkkeihin varsin nätisti. Seuraavaksi oli vuorossa "Eksoottiset voit" - eli korvasin osan karitesta mango-, avocado- ja aloe voilla. Öljynä käytin jojobaa ja tuoksuttamiseen Rose Absolutia. Tätä vaahdotin taas liian kauan, viimeiset voit ovat purkissa kökkäreinä.
Myös huulirasvat olivat lopussa, niinpä niitäkin piti valmistaa. 8½:sta Suklaasydän-huulivoidepalasta riittää muillekin kokeiluun. Kokeiltavaksi tein myös voidepaloja laventelin tuoksuisena.
Today I made some body butters. These cold winter weathers, long pants and central heating have done their work so well that is time to use fattier body lotions. And I noticed that one little girl in my family needs more caring to her cheeks, so I made little jar of butter for her too. And my brother's wify has been asking some products to try during this autumn so I needed to do something for her as well.
First I made "ordinary" whipped shea butter with avocado oil and lavender eo and little hint of vitamin E. This time I managed to whip just right time and I got butter to jars quite nicely. Next one was "Excotic butters" - I replaced part of shea by mango-, avocado- and aloe butters. Oil was jojoba and I sentenced this butter with Rose Absolut. This time I whipped too much - once again - so last part of the butter is clumpy.
I didn't have any lip balms left so I made also some of them. 8½ pieces is enough for somebody else too. I also made some little lotion bars for my brother's wify to try.
Tein ensin "tavallisen" vaahdotetun karitevoin avokadoöljyllä ja laventelin eö:llä höystettynä, lisänä hitunen E-vitamiiniöljyä. Kerrankin onnistuin vaahdottamaan sopivasti, sain voit purkkeihin varsin nätisti. Seuraavaksi oli vuorossa "Eksoottiset voit" - eli korvasin osan karitesta mango-, avocado- ja aloe voilla. Öljynä käytin jojobaa ja tuoksuttamiseen Rose Absolutia. Tätä vaahdotin taas liian kauan, viimeiset voit ovat purkissa kökkäreinä.
Myös huulirasvat olivat lopussa, niinpä niitäkin piti valmistaa. 8½:sta Suklaasydän-huulivoidepalasta riittää muillekin kokeiluun. Kokeiltavaksi tein myös voidepaloja laventelin tuoksuisena.
![]() |
| Koko satsi |
![]() |
| Vasemmalla "Eksoottiset voit", oikealla karitevoi. Vähän värieroa? |
Today I made some body butters. These cold winter weathers, long pants and central heating have done their work so well that is time to use fattier body lotions. And I noticed that one little girl in my family needs more caring to her cheeks, so I made little jar of butter for her too. And my brother's wify has been asking some products to try during this autumn so I needed to do something for her as well.
First I made "ordinary" whipped shea butter with avocado oil and lavender eo and little hint of vitamin E. This time I managed to whip just right time and I got butter to jars quite nicely. Next one was "Excotic butters" - I replaced part of shea by mango-, avocado- and aloe butters. Oil was jojoba and I sentenced this butter with Rose Absolut. This time I whipped too much - once again - so last part of the butter is clumpy.
I didn't have any lip balms left so I made also some of them. 8½ pieces is enough for somebody else too. I also made some little lotion bars for my brother's wify to try.
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
aloevoi,
avocadovoi,
huulirasva,
karitevoi,
mangovoi,
vartalovoi,
voidepala
sunnuntai 7. heinäkuuta 2013
Uusia kokeiluja saippuan saralla
Tämä postaus on saanut sattuneesta syystä hautua reilun viikon... Meidän piti juhannuksen aikoihin yhden kaverin kanssa tehdä saippuaa yhdessä, mutta se jotenkin jäi... olin suunnitellut, että kokeiltaisiin hunaja-maitosaippuaa kuumamenetelmällä, koska en ole vielä kokeillut kumpaakaan. Viikko sitten perjantaina mökille palattuani sain inspiraation kokeilla suunnitelmiani. Minulla ei ollut vuohenmaitoa, jota olisin halunnut käyttää, joten laitoin sitten soijamaitoa. Hunajan lisäki höystin saippuamassaani mehiläisvahalla. Mitään tuoksuja en nyt käyttänyt. Koska hunajan ja maidon ylikuumenemisesta on kovasti varoiteltu, latasin tiskialtaaseen jääkylmää vettä ja pari kylmäkallea, jotta hunaja-maitoseos ei palaisi. Ainakin tähän asti onnistui hienosti, seos sai kauniin keltaisen värin, eikä haissutkaan juuri miltään. Rasvoihin yhdistämisen jälkeen massa alkoi kiisselöityä heti itsestään, joten en käyttänyt sauvasekoitinta lainkaan, vaan hetken hämmenneltyäni tyrkkäsin kattilan uuniin (ja hieman jännitin, kuinka kattilan muovikahvoille uunissa käy). Ensimmäisen 15 minuutin jälkeen massa näytti jättimäiseltä munankeltuaiselta. Massa ei ollut paksuuntunut uunissa olonsa aikana. Toisen 15 minuuttisen jälkeen seos näytti toffeelta, ja oli entistä lirumpaa. 45 minuutin jälkeen toffee oli muuttunut siirappiseksi, tosin vetisen oloiseksi sellaiseksi, rasvat olivat erottuneet melko lailla. Tässä kohtaa en oikein enää uskonut lopputuloksen onnistumiseen, mutta loppuun asti aioin kokeiluni katsoa. Tunti uuniin tyrkkäämisestä ei mitään oleellista muutosta ollut parempaan suuntaan, rasvat vain olivat taas erottuneet lisää, joten päätin tehdä radikaalin ratkaisun ja surrutella tässä vaiheessa sauvasekoittimella. No, eltaantuneen näköistä puuroahan siitä tuli, jossa siirappinestettä kelluu siellä täällä. Ja vielä kerran takaisin uuniin. Tunnin ja 20 minuutin jälkeen massa alkoi vihdoin muistuttaa sitä omenasosetta (öljyistä tai siirappista sellaista), joten laitoin kattilan vielä uudestaan uuniin. Lopulta kyllästyin ja päätin kaataa massan muotteihin, tuli mitä tuli. Tässä vaiheessa seos näytti kovasti kinuskilta, ja alkoi jähmettyä (tai ainakin kuorettua kinuskin tapaan) nopeasti. Olin olettanut, että nesteen määrä haihtuisi cp-saippuan tasolle, mutta niin ei käynytkään. Muotteja siis tarvittiin paljon enemmän, kuin olin arvellut. Yhteensä 500 rasvagramman massasta tuli 15 yksittäistä saippuaa. Jos siis kovettuvat ja ovat käyttökelpoisia... reilu tunti muotteihin valamisen jälkeen yksittäismuoteissa olevat palat olivat jo sen verran kovettuneita, että irtosivat muotin reunoista.
Olisin halunnut kuvat tekovaiheista samalla tavalla "sarjakuvaksi", kuin joskus näin Pähkinällä olevan, mutta en tietenkään osannut laittaa niitä siten. Joten päädyin laittamaan kuvat "videoksi" tilan säästämiseksi. Tässä vaiheet siis alusta munakeltuaisesta siirapin kautta puuroon ja toffeeseen...
Koska odottavan aika on niiin piiitkä, kippasin saippuat muoteista noin 10 tunnin jälkeen. Olivat vielä niin pehmeitä ja kosteita, että ulkonäkö hieman kärsi liian aikaisesta muoteista poistosta, mutta muuten aika kivannäköisiä niistä tuli. Sitten vain odotin (miksi aina pitää odottaa??), että ne kuivuvat niin paljon, että voin testata niitä.
Kuumamenetelmästä täytyy sanoa, että ainakin astioiden peseminen on huomattavasti helpompaa koko homman jälkeen, kun rasvaisia astioita on vain vähän. Kannattaa siis kokeilla tätäkin menetelmää jo ihan tästä syystä!
Hunajasaippuani kaveriksi olin suunnitellut myös hunajaisen huulivoiteen, johon lisäisin sitruunaista elintarvikearomia (ilman etanolia). Ja saippuaa uunissa haudutellessani myös toteutin huulivoiteeni, hyvin pienenä eränä kylläkin. Tätä nykyä tarvitsen huulirasvaa todella vähän, koska suklaavoiteeni on tehnyt tehtävänsä. Malttamattomana en jaksanut odottaa kuin hetken huulivoiteiden kovettumista, joten toinen paloista meni muusiksi, kun yritin irroittaa sitä muotista. Yritin ensin survoa palaa takaisin muottiinsa, mutta totesin sen tuhoon tuomituksi yritykseksi. Niinpä päädyin sulattamaan palan uudestaan. Ennen tätä ennätin jo voidella suuvärkkini sormiini tarttuneella voiteella. Ja oli muuten aivan älyttömän hyvää - ja hyvän makuista! Liiankin, sillä nyt tekisi mieli nuoleskella huulia koko ajan...Mutta, mutta - uudelleen sulatetussa palassa hunaja erottui voiteesta ja jäi muotin pohjalle. Eli ei onnistunut tämäkään suunnitellusti. Ja myöhemmin kävi ilmi, etten ollut sekoittanut tarpeeksi hyvin ennen muotteihin kaatoa, sillä suurin osa hunajasta ja sitruunasmausta oli päätynyt siihen uudelleen sulatettavaan palaan. Mutta eipä se käyttöä estä, vaikka "ammattiylpeys" vähän kolhiintuikin... ;-)
Milloinkahan sitä saisi niin paljon lisää malttia ja kärsivällisyyttä, että jaksaisi tehdä rauhallisesti ja oikeaoppisesti kaiken alusta käyttöön asti??
Olisin halunnut kuvat tekovaiheista samalla tavalla "sarjakuvaksi", kuin joskus näin Pähkinällä olevan, mutta en tietenkään osannut laittaa niitä siten. Joten päädyin laittamaan kuvat "videoksi" tilan säästämiseksi. Tässä vaiheet siis alusta munakeltuaisesta siirapin kautta puuroon ja toffeeseen...
![]() |
| ...ja muoteissa kuivumassa. |
Koska odottavan aika on niiin piiitkä, kippasin saippuat muoteista noin 10 tunnin jälkeen. Olivat vielä niin pehmeitä ja kosteita, että ulkonäkö hieman kärsi liian aikaisesta muoteista poistosta, mutta muuten aika kivannäköisiä niistä tuli. Sitten vain odotin (miksi aina pitää odottaa??), että ne kuivuvat niin paljon, että voin testata niitä.
![]() |
| Bzzzz....hunajaisia kesäpörriäisiä kukkien kera |
Kuumamenetelmästä täytyy sanoa, että ainakin astioiden peseminen on huomattavasti helpompaa koko homman jälkeen, kun rasvaisia astioita on vain vähän. Kannattaa siis kokeilla tätäkin menetelmää jo ihan tästä syystä!
Hunajasaippuani kaveriksi olin suunnitellut myös hunajaisen huulivoiteen, johon lisäisin sitruunaista elintarvikearomia (ilman etanolia). Ja saippuaa uunissa haudutellessani myös toteutin huulivoiteeni, hyvin pienenä eränä kylläkin. Tätä nykyä tarvitsen huulirasvaa todella vähän, koska suklaavoiteeni on tehnyt tehtävänsä. Malttamattomana en jaksanut odottaa kuin hetken huulivoiteiden kovettumista, joten toinen paloista meni muusiksi, kun yritin irroittaa sitä muotista. Yritin ensin survoa palaa takaisin muottiinsa, mutta totesin sen tuhoon tuomituksi yritykseksi. Niinpä päädyin sulattamaan palan uudestaan. Ennen tätä ennätin jo voidella suuvärkkini sormiini tarttuneella voiteella. Ja oli muuten aivan älyttömän hyvää - ja hyvän makuista! Liiankin, sillä nyt tekisi mieli nuoleskella huulia koko ajan...Mutta, mutta - uudelleen sulatetussa palassa hunaja erottui voiteesta ja jäi muotin pohjalle. Eli ei onnistunut tämäkään suunnitellusti. Ja myöhemmin kävi ilmi, etten ollut sekoittanut tarpeeksi hyvin ennen muotteihin kaatoa, sillä suurin osa hunajasta ja sitruunasmausta oli päätynyt siihen uudelleen sulatettavaan palaan. Mutta eipä se käyttöä estä, vaikka "ammattiylpeys" vähän kolhiintuikin... ;-)
Milloinkahan sitä saisi niin paljon lisää malttia ja kärsivällisyyttä, että jaksaisi tehdä rauhallisesti ja oikeaoppisesti kaiken alusta käyttöön asti??
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
hunaja,
huulirasva,
itsetehty saippua,
kotitekoinen saippua,
kuumamenetelmä,
mehiläisvaha,
OHP,
saippua
lauantai 15. kesäkuuta 2013
22.
huhtikuuta 2013
22:11
Signaturelli - olipa
kerran Signe, se Naturellimpi Elli, joka
halusi ottaa askeleen lähemmäksi luontoa. Tämän askeleen Signen sai ottamaan
hänen ystävänsä, joka antoi Signelle lahjaksi palan itse tekemäänsä kahvisaippuaa.
Tuohon saippuaan kovin ihastuneena Signe alkoi ensin etsiä tietoa saippuan
valmistamisesta, sitten etsiä sopivia tarvikkeita ja raaka-aineita, ja lopulta
hän pääsi kokeilemaan malttamattomana odottamaansa saippuan valmistusta. Vaikka
kaikki ei sujunutkaan "aivan kuin Strömsössä", Signe oli vakuuttunut,
että nyt hän on oikealla polulla.
Jonkin aikaa Signe
oli tyytyväinen näin, mutta sitten hänen halunsa elää luonnonläheisemmin alkoi
kasvaa. Saippuoita seurasivat shampoopalat, hammassaippuat, ihovoiteet ja
-salvat, huulirasvat, deodorantit ja suuvedet… entisessä elämässään Signe oli
aina ollut oikea kosmetiikan suurkuluttaja, jonka kaapit notkuivat kaikenlaisia
pulloja ja purnukoita. Teollista kosmetiikka löytyi joka lähtöön. Pikkuhiljaa
vaihtuivat teolliset nestesaippuat, suihkugeelit, shampoot, hoitoaineet,
muotovaahdot, meikinpoistoaineet, kasvonaamiot, kuorinta-aineet, hammastahnat, kasvo- ja kosteusvoiteet,
käsi- ja vartalovoiteet,
alumiinipitoiset antiperspirantit, huulirasvat ja pyykinpesuaineet käsintehtyihin,
luonnollisempiin tuotteisiin. Ja ero entiseen eloon on ollut merkittävä -
vuosia kestäneet päänahan ongelmat katosivat, 37 vuoden atooppisen ihon kutina
loppui kertaheitolla, repaleiset kynsinauhat siistiytyivät, kädet ja kantapäät
eivät enää halkeilleet eikä rohtuneista huulista näkynyt enää merkkiäkään.
Muutokset olivat niin ällistyttäviä, että Signe teki vakaan päätöksen pysyä
aloittamallaan taipaleella, eikä enää koskaan aio palata entiseen
elämänmuotoonsa.
Uudella polulla
tallatessaan Signe alkoi tietoisesti tarkastella kaiken kohtaamansa teollisen
kosmetiikan inci-luetteloita. Ja mistä Signekin tähän asti oli maksanut
mansikoita - siitä, että söpöön pakkaukseen on laitettu vettä ja
emulgointiaineita sekä rutkasti säilöntäaineita, jotta ne ehkä mahdolliset
tehoaineet on saatu sekoittumaan veteen ja säilymään purtiloissaan pitkiä
aikoja. Tästä aiheesta saisi
kirjoitettua jo ihan oman eepoksensa, joten jos aihe kiinnostaa Sinua, niin
käypä lukaisemassa vaikkapa Kemikaalicoctailin kirjoituksia!
Pysähdyttyään
miettimään asioita hieman syvällisemmin ja katsoessaan polullaan takaisin päin,
Signe huomasi, että hän olikin oikeastaan lähestynyt luontoa jo toisestakin
suunnasta. Joitakin vuosia aikaisemmin
Signe - joka oli aina syönyt melko terveellisesti - alkoi syödä päivittäin
marjoja. Aluksi ei tuolloin tapahtunut ihmeempiä, mutta kun marjat vaihtuivat
kaupan pakasteista itse poimittuihin luomumarjoihin, alkoi muutos vaikuttaa.
Ennen alatisairas Signe ei saanutkaan jokaikistä flunssapöpöä, joka ympärillä
riehui. Vastustuskyky parani siis
roimasti, eikä pahaa tehnyt varmasti sekään, että kesäaikaan Signe söi paljolti
myös kotikasvatuksen tuotoksina luomuvihanneksia ja juureksia. Jatkuva
sairastelu oli tuonut mukanaan myös lääkekierteen, jonka Signe onnistui -
vahingossa - katkaisemaan kahden luonnonmukaisemman hoito - tai elämäntavan
avulla. Signe tutustui näet itämaiseen
piikkimattoon ja nenänhuuhtelukannunakin tunnettuun sarvikuonoon. Viime syksynä Signe osti uteliaisuuttaan
saunan kiukaalle tarkoitetun kipon, jossa killui pieni lohkare Himalajan
ruususuolaa. Tuo pieni lohkare helpotti Signen astmaoireita siinä määrin, että
kun lohkare oli ajastaan "haihtunut" (Signe on himosaunoja), niin hän
päättikin hankkia saunaansa oikein kunnollisen kokoisen suolan lähteen. Tuota
samaista ruususuolaa kun myydään huokeampaan hintaan myös hevosten
suolakiveksi… saunan ylälauteella
lautaselle aseteltuna suolahuone-efekti onkin melkoisen tehokas.
Signen halu olla
lähempänä luontoa näkyy myös muilla elämänalueilla. Kaiken vapaa-aikansa Signe
viettää maaseudun rauhassa nauttien puhtaasta ilmasta, luonnonrauhasta,
linnunlaulusta ja upeista tähtitaivaista. Siellä hän pääsee myös nauttimaan
rakastamiensa eläinten seurasta. Teolliseen krääsään ja keinotekoisuuteen
kyllästyneenä Signe pyrkii myös hyödyntämään käsityöharrastuksiaan yhteistyössä
Joulupukin kanssa.
Signen aivoituksia
ja tekemisiä pääset seuraamaan aiheittain kootuilla alasivuilla. Toivottavasti
Signen alkuaskeleet luonnonmukaisempaa elämää kohti herättivät Sinussa
ajatuksia… :-)
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
deodorantti,
hierontapalat,
huulirasva,
itsetehty saippua,
kotitekoinen saippua,
kuorintapalat,
käsintehty saippua,
palashampoo,
saippua
lauantai 27. huhtikuuta 2013
Uuden polun alkumetrit
Saippuapäiväkirja
20.
heinäkuuta 2012
23:42
Muutama viikko
sitten innostuin käsintehdystä saippuasta. Etsin linkkejä ja blogeja netistä,
tarvikkeita kirppareilta ja kaupoista. Tänään sitten vihdoin tulivat
Saippuapajasta tilaamani eteeriset öljyt (tilaaminen olikin taas yksi tapaus
"Villa Hölmölän" historiassa…) ja onnistuin löytämään Hanakat-lvi -liikkeestä
Niagara-natriumhydroksidia, eli lipeää. Sitä olikin vaikea löytää, sillä en
halunnut tilata kallista apteekin tavaraa, enkä lähtenyt tilaamaan muualtakaan.
Eri harrastajien mukaan Tokmannilta tai rautakaupasta olisi pitänyt löytyä
sopivaa, mutta ei ainakaan paikallisissa kaupoissa ollut.
Aloittaminen ei
ollutkaan ihan halpa juttu, sillä kirppareille upposi 21,50 ja Minimaniin 38,67 ja Hanakoille 7,30 ja
Saippuapajaan 26,40 ja rasvoihin eka kierroksella 10,90. Yhteensä siis 104,77.
Saippuapalalle tulee siis hintaa, mutta tarvikkeitahan ei tarvitse sitten
jatkossa hankkia.
Itse ensimmäinen
kokeilu tapahtui mökin ulkokuistilla, niin ei tarvinnut varoa huuruja ja
roiskeita niin paljon. Mittaaminen sujui ongelmitta, samoin rasvojen sulatus ja
sekoitus. Lipeäkin tuntui liukenevan hyvin kahviin, vaikka jälkeenpäin
huomasin, että sekoitin ne väärin päin. Katsotaan, onko siitä
haittaa...seuraava probleema oli rasvojen lämpötila, sillä ostamani lihamittari
ei näytäkään riittävän alhaisia lämpötiloja. Sormituntumalla siis
mentiin...sitten jouduin luopumaan sauvasekoittimen käytöstä, koska seos
roiskui. Joten sekoittelin puuhaarukalla sillä seurauksella, ettei
kiisselöityminen oikein onnistunut ja seos jäi luiruksi. Toivottavasti silti
saippuoituu! Myöhemmin selvitin, että käsin sekoittaen olisi pitänyt sekoitella
tuntikausia. Pitää seuraavaan satsiin yrittää kehittää parempi menetelmä.
Eli eka yritys oli
siis kahvisaippua.
Kiukkua tänään
aiheutti myös se, että huolella kuivaamani ruusun- ja koivunlehdet menivät
pilalle pudottuaan varaston lattialle hiiren papanoiden sekaan… :-(
21.7.2012
Tänään jatkoin
kokeilujani. Tein ensin ( tai yritin) suklaasaippuaa oliiviöljystä, mutta nyt
12 tuntia myöhemmin se ei edelleenkään ole alkanut kovettua, vaikka kuumeni
pyyhkeen alla kovin. Kiisselöityminen jäi taas vajaaksi, kun sekoittelin
jälleen käsin. Toivottavasti vielä jähmettyy ja yllättää positiivisesti…
Leikkasin myös malttamattomana edellisen päivän kahvisaippuan - tosin liian
aikaisin, se on vielä melkoisen pehmeää, vaikka näytti kovalla. Muuten näyttää
toistaiseksi ihan hyvältä.
Sitten tein illalla
vielä piparminttu-suolasaippuan, joka ainakin näytti onnistuvan edellisiä
paremmin. Kehittelin nyt vialliseen ja roiskivaan sauvasekoittimeen
"suojahupun", jolla sain massan sekoitettua ja kiisselöitymään. Tosin
kulho, jossa nyt sekoitin, ei varmaan kestä toista kertaa, se on jo halki,
vaikka on ihan uusi. Piparminttuöljyä laitoin satsiin n. 6-7 ml, tuoksu
ainakin vielä hyvin voimakas.
Lipeä riittää vielä
yhteen erään, teen sen varmaan huomenna.
23.7.2012
Eilen jäikin
päivitykset tekemättä. Suklaasaippua ei toiveistani huolimatta muuttunut
hyväksi, vaikka siirsin sen yöksi vielä saunan jälkilämpöön. Seuraavana päivänä
se oli kovettunut osittain, mutta päälle jäi öljyinen nestekerros - joten
kokeilin rebatchingiä, ja sulatin massan uudestaan kattilassa. Se jäi
möykkyiseksi, mutta sain sen tänään leikattua. Liian pienen lipeämäärän ja
pelkän oliiviöljyn takia saippua on kovin pehmeä ja hajoava, joten sulatin
hajonneet palat vielä kertaalleen. Erinomaisen näköisesti onnistunut
suolasaippuakin meni uudelleen käsittelyyn, kun en tiennyt, että se olisi
pitänyt leikata muutaman tunnin kuluttua valmistuksesta. :-( Mureni nyt täysin leikatessa, kun oli jo kovettunut
melkein vuorokauden. Tein viimeisestä lipeäsatsista vielä
appelsiinikanelisaippuan, joka näyttää kyllä hyvältä, mutta lipeän laatu
huolettaa vähän. Vikassa erässä oli seassa mustia hitusia, jotka eivät sulaneet
veteen. Ja himpun verran näyttäisi olevan valkoista "hiekkaakin"
seassa, katsotaan kuinka syövyttävän saippuan sain aikaiseksi.
Kuvassa kuivumassa
suolasaippuaa, rebatchattua suklaasaippuaa ja oikealla appelsiini -kanelia.
Luin tänään myös
ystäväni lainaaman Saara Kuhan Saippuakirjan. Reseptit olivat hieman erilaisia
käyttämiini nähden, mutta ei kirja paljon enää lisävalaistusta tuonut, kun olen
niin ahkerasti selaillut nettiä.
26.8.2012
Toiset saippissatsit
tein kuluneena viikonloppuna. Edelliset otin koekäyttöön viikko, pari takaperin
- kun en millään malttanut odottaa
niiden kypsymistä. Tuntuvat ainakin vielä ihanilta, suolasaippua tosin katkesi toisella
käyttökerralla. Appelsiini-kanelin tilanne pikkuisen on vielä auki, mutta
käytössä on ja hyvältä tuntuu - vaikka pikkuisen epäilen vielä, että siihen on
jäänyt liukenemattomia lipeämuruja.
Perjantaina 24.8.
tein laventelisaippuaa kahvisaippuan ohjeella, lisäsin vain laventeliöljyä,
laventelinkukkia ja silkkiä. Se ei täysin liuennut lipeään, joten silkki on nyt
pieninä hippusina saippuamassassa. Lipeä oli tällä kertaa Robin hoodista
Termotukku Oy:n viemärinavausainetta. Laventelit olisi kannattanut lisätä vasta
kiisselöimisen jälkeen, sillä nyt sauvasekoitin silppusi ne massan sekaan.
Kukat muuten muuttuivat vihreiksi!
Tein myös uuden
satsin suklaasaippuaa, sillä edellinen epäonnistumisestaan huolimatta tuntuu
ihanalle käytössä. Nyt käytin eri suklaata (vain 56% kaakaota), enkä lainkaan
kaakao- tai kahvijauhetta. Lopputulos näyttää enemmän toffeelta…
Lauantaina 25.8.
tein uuden erän suolasaippuaa, koska edellinen ei kestänyt leikkaamista. Annoin
massan kovettua vain kaksi tuntia, mutta silti se mureni samalla tavalla, kuin
edellisellä kerralla. :-( Piparminttukuorintaa on siis tiedossa viideksi vuodeksi
eteenpäin… Suolasaippua pitäisi siis valaa valmiisiin annosmuotteihin, koska se
ei kestä leikkaamista!
Innostuin myös
palashampoosta, mutta en oikein ole löytänyt reseptejä vielä.
4.12.2012
Päivitykset ovat
vähän jääneet, vaikka uutta harrastusta on ylläpidetty ahkerasti. Syksyn mittaan olen tehnyt ainakin
ruususaippuaa laventelisaippuan tapaan - joka ei oikein mennyt putkeen, sillä
synteettinen tuoksuöljy jämähdytti massan heti alkutekijöihinsä, eikä sitä
meinannut saada enää muottiin. Lopputulos on vähemmän kaunis, ja muutaman
kypsymiskuukauden jälkeen saippuaan ilmestyi niin paksu valkoinen kerros, että
luulin sen homehtuneen. Luultavasti aine on kuitenkin vain saippuatuhkaa
(soodaa), eikä ole siten kuin ulkonäköhaitta. Niin rumia ne kuitenkin ovat,
että päätin tehdä satsista huovutettuja saippuoita, jotta ne ilkeää antaa
lahjaksi eteenpäin. Nooo… ei sekään ongelmitta sujunut, villa, jota olin ostanut
aiemmin syksyllä, ei oikein huopunut. Ja taas kauppaan…
Soodakuorrutus
ruususaippuoiden pinnassa...
Kokeilin myös
orvokkisaippuaa tuoksulyhtytuoksulla.
Onnistui, sopii ainakin käsisaippuaksi. Resepti sama, kuin laventeli- ja
ruususaippuoissa. Massan sekaan en tuoksun lisäksi laittanut mitään
"mausteita", vain saippuan pinnalle koristeeksi kuivattuja orvokkeja.
Aika nättejä!
Viimeinen
valmistunut satsi oli koivusaippuaa. Tuoksuna eteeristä eukalyptusta, sitruunaa
ja "Kesän taika" -saunatuoksua ja sekaan kuivattuja koivunlehtiä sekä
silkkiä. Onnistui, mutta saippuan pintaan tuli taas saippuatuhkaa, tällä kertaa
muutamassa viikossa. Käytössä kuitenkin kiva saippua.
Koivusaippua.
Olen käyttänyt
ahkerasti kaikkia vuorotellen ja yhtä aikaakin. Meikit poistan nykyisin
suklaasaippualla (sillä ekalla huonolla erällä), suihkussa olen käyttänyt
kahvi- ja koivusaippuoita. Olen jättänyt pois myös teolliset shampoot ja
hoitoaineet. Ensin pesin hiukset suklaasaippualla, koska ajattelin sen olevan
tarpeeksi hellävarainen. Saippua on kuitenkin siihen käyttöön liian pehmeä,
kuluu ja hajoaa nopeasti kappaleiksi.
Sitten kokeilin shampoona laventelisaippuaa ja se toimiikin
erinomaisesti. Hiuspohja on rauhoittunut, eikä hoitoainetta hapanhuutelun
jälkeen tarvita. Eikä muuten muotovaahtoakaan! Sunnuntaiaamuna olen viimeksi
pessyt ja laittanut hiukseni, silloin laitoin lakkaa - ja kampaus on edelleen
hyvä, hiukset eivät ole rasvaiset eikä pää juuri kutia.
Shampoo-ohjeita olen
edelleen etsinyt, ja aikomus on tehdä sellaista
ennen joulua. Tarvikkeet on jo
valmiina, Pienen tuoksukaupan iso tilaus tuli tänään…
Ai niin,
käyttökokemuksista vielä. Suolasaippuasta en oikein ole tykännyt, kun se ei
vaahtoa, mutta kuluu silti nopeasti. Mutta ehkä se näillä kovilla pakkasilla
olisi ihan asiaa…
Olen muutenkin aivan hurahtanut tähän
kotikosmetiikkaan! Tänään olen tehnyt ihania hierontapaloja, joita voi käyttää
ihovoiteenakin. Kovat aineet kattilaan
miedolle lämmölle sulamaan, öljyt sekaan ja muotteihin. Ja heti käyttöön! Ei
meinaa raaskia lahjaksi antaa… ;-)
Tein myös
kokeiluerän deodoranttia, koska haluan eroon teollisista alumiinia ym.
Sisältävistä tuotteista.
Huomenna pääsen
testaamaan sen toimivuutta. Tilasin kolme tyhjää hylsyä, mutta ne olivat
onnettoman pieniä. Pitää yrittää ruinata joltain tyhjiä, vanhoja dödöstickejä.
Meinasin unohtaa,
että viikonloppuna myös pakkasin saippuoita jouluksi. Tuli aika somia
niistäkin!
9.12.2012
Jaa taas astialla!
;-) Deodoa on nyt testattu keskiviikosta asti, eli viisi päivää. Ainakaan omaan
nenään ei hienhajua ole tuntunut, eikä juuri kainaloiden kosteuttakaan. Kovin
viehkolle versioni ei tosin tuoksu, mutta onneksi aromit eivät leiju ainakaan
omaan nenääni, jos nenää ei tunge aivan kainaloon asti. Tähän asti olen
erinomaisen tyytyväinen, joten jos ongelmia ei ilmene, niin pitäydyn tässä
vaihtoehdossa - vaikka se marketin tuotteita paljon kalliimmaksi tuleekin.
Myös
hierontapaloihini olen aivan koukussa! :-D
Erinomainen käsi- ja huulirasva, pakkasilla taitaa niitä kulua kappaleen
viikkotahtia. Eli lisää on kohta tehtävä, ja aineksia tilattava myös lisää.
Tänään olen tullut
mökiltä tavallista aikaisemmin, ja
ehtinyt tehdä lisää tavaraa. Kehittelin Suklaasydän-huulivoiteen, jossa
yhdistelin hierontapalani ja Strömsön suklaahuulirasvan ohjeita. Tällä
reseptillä niitä sai juuri 16 kpl Ikean silikoniseen sydänjääpalamuottiin. Ja hyviä tuli! Pitäisi kehitellä niille vain
jotain rasioita.
Sitten tein kaksi
satsia shampoopaloja, joissa kehittelin "Pähkinä" ohjetta . Toinen on
tummille, toinen vaaleille hiuksille. Ylirasvoituksen piti olla 4-5 %, mutta
nokkosversioon lipsahti jokunen gramma ylimääräistä oliiviöljyä. Maserointi "imaisi"
parikymmentä grammaa öljystä, joten sitä piti lisätä - ja sitten lorahtikin
liikaa... Valoin ne jugurttipurkkeihin, eikä paloja tullut, kuin 5/satsi. :-(
Mutta ehkä yksi pala kestää sitten pidempään. Lahjaksi niitä ei nyt sitten
montaa heru. Aikomus on testata niitä
myös koirien turkkiin, sillä koirien shampoot maksavat maltaita. pH-arvonkin
pitäisi olla jokseenkin sopiva koiruuksille.
jogurttipurkin muoto oli sittenkin käteen
aivan liian suuri
hiusten vaahdotusta ajatellen.
21.12.2012
Joulu lähestyy, ja
shampoot on nyt testattu - sekä itsellä, että koiralla. Aivan ihanan tuntuisia,
päänahka jää raikkaan tuntuiseksi, ja hiukset on helppo selvittää. Samoin
koiran turkki, ainakin ekalla käyttökerralla.
Tässä nokkos-rosmariini-tea tree shampoopaloja bruneteille...
...ja tässä kamomilla-sitruuna-tea tree shampoopaloja blondeille.
Tänään on tehty
vielä viimeisiä joululahjoja: hammassaippuaa, suolakuorintaa sekä vaahdotettua
karitevoidetta.
Hammassaippuoitani - joita kukaan muu ei ole uskaltanut kokeilla! Itse en enää vaihtaisi takaisin perinteisiin tahnoihin.
Ainakin päällisin puolin näyttävät hyvältä. Kuorintaa tein viisinkertaisen satsin, siitä tuli tasan kuusi pilttipurkkia. Ihovoidetta tein sellaisen määrän, että lisäsin alkuperäiseen reseptiin n. kolmanneksen lisää. Siitä riitti kahteen pilttipurkkiin, ja yhteen vähän isompaan ,joka jää itselle. Hammassaippuaa tein½ reseptin, sydänpaloja tuli 11 kpl.
Ainakin päällisin puolin näyttävät hyvältä. Kuorintaa tein viisinkertaisen satsin, siitä tuli tasan kuusi pilttipurkkia. Ihovoidetta tein sellaisen määrän, että lisäsin alkuperäiseen reseptiin n. kolmanneksen lisää. Siitä riitti kahteen pilttipurkkiin, ja yhteen vähän isompaan ,joka jää itselle. Hammassaippuaa tein½ reseptin, sydänpaloja tuli 11 kpl.
5.1.2013
Do diin, uusi vuosi
ja uudet kujeet ;-) Ja entistä hurahtaneempi naturelli-elli! Olen
(toistaiseksi) entistä vakuuttuneempi, että uusi elämäntapani on hyvästä - olen
37 vuotta kärsinyt atooppisesta ihosta, j a ennen talvipakkaset ovat olleet
yhtä helvettiä, kun kutisevia jalkoja on raavittu yöt pitkät verille, ja
halkeilevia käsiä yritetty suojata pakkasen vahingoilta. Mutta ei enää! :-D
Omat saippuat ja voiteet ovat saaneet aikaiseksi sen, että ihoni voi paremmin
kuin koskaan! Kutina ja hilseily sekä käsien halkeilu haavoille on historiaa.
Aiemmin kuivat ja repeilevät kynsinauhatkin ovat korjaantuneet kuin itsestään,
ja kynsistä on tullut entistäkin kovemmat - tosin tällöin ne myös lohkeavat
entistä helpommin. Myös päänahan ongelmat ovat helpottuneet, ja hiukset
kasvavat miltei kohisten. Ja eilen
totesin, että ei-niin- onnistunut-kamomillavoidekin on hyvin säilyvää ja
näppylät kuivattavaa tavaraa. Eli oikeastaan erinomaista! Hammassaippuaakin olen jo kokeillut monesti,
vaikka se ei ole edes valmista vielä pariin viikkoon. Mutta malttamaton
hätähousu kun olen, niin… ja hyvältä tuo ainakin vielä tuntuu, vaikka eka
testaus (2 pvän vanhana ..;-)) kostautuikin….
Olen loman aikana
yrittänyt pikkuhiljaa selvitellä noita mahdollisia yrityskuvioita, mutta
kallista ja byrokraattista touhua se tuntuu olevan. Polte päästä aloittamaan on
silti kova! Tahtoisin jakaa ahaa - oivalluksiani myös muille - tosin en aivan
ilmaiseksi tietenkään… ;-)
Äsken piti tehdä
uusi satsi kiinteitä voiteita, joihin olen aivan hullaantunut. Uusi erä tuli
vähän erilaiseksi. Tällä satsilla sain taas aikaiseksi viisi palaa, jotka
jähmettyessään muodostivat jänniä kuvioita.
Sitten piti tehdä
toinen kokeiluerä deodorantteja. Tyhjien hylsyjen löytäminen osoittautui
työlääksi, ja ostamani Pienen tuoksukaupan hylsyt menivät rikki heti
kättelyssä. Eli se niiden uusiokäytöstä ja ekologisuudesta. :-( Mutta sitten
huomasin, että ainakin Lush myy deodoranttinsa pakkaamattomana palana, joten
miksi en itsekin voisi tehdä niin? Tosin osa dödöstä menee aina hukkaan, kun se
sulaa sormiin, mutta jäähän sitä aina hylsyihinkin?!? Ainakin nyt kokeilen,
miten toimivat. Halusin uudesta erästä naisellisemman, joten käytin
vaaleanpunaista savea ja laventelin tuoksua (joka jostain syystä tuoksuu nyt
aivan appelsiinille???) Savi ei saanut ainakaan vielä aikaan vaaleanpunaista
efektiä, joten olisin ihan yhtä hyvin voinut käyttää vihreää kaoliinia. Tällä annoksella sai n. 10 pikkusydäntä.
Mutta katsotaan, ja testaillaan…
Pitkään olen
odotellut pääseväni tekemään myös sheivaussaippuaa, johon argilitz-saven
oikeastaan ostin. Tänään olisi tarkoitus keitellä vielä sitä. Metsästelin
partasutia, mutta eihän sitä löytynyt. H&M:ltä löytyi samannäköinen,
katsotaan, kestääkö se yhtään käyttöä tositoiminnassa. Ostin myös S-marketista
aivan ihania keraamisia rasioita tätä tarkoitusta varten. XX
Shaving soap
keraamisessa astiassaan - jonka onnistuin sitten rikkomaan melko pian :-(
22:30
Hieman myöhemmin…
ekat havainnot uusista tuotoksista: deodosta ei tullut vaaleanpunaista, kuten
toivoin, vaan ruskeaa. Palat näyttävät melkein suklaahuulirasvoilta. Ja
kookosöljy taisi tehdä sen, että palat sulavat välittömästi ihokosketuksessa,
mikä luultavasti haittaa käyttöä. No, käyttökokeilut vasta osoittavat, onko
deodo ok vai ei. Teepuuöljyn vähyys ( n. 10 tippaa) tosin vähän epäilyttää
tehokkuuden kannalta. Hierontapalat ainakin näyttävät ja tuntuvat hyviltä, ja
mieto (vain 15 tippaa) kahvin tuoksu on
suorastaan hurmaava! Sheivaussaippuoistakaan ei tainnut tulla vaaleanpunaisia,
vaan lähinnä aprikoosinvärisiä. Eikä satsista saanut kuin 5 palaa. Noo, kassellaan…
8.1.2013
Taas astialla!
Huomasin, että yksi tuotos puuttuu: tein shampoopalojen aikoihin myös
kasvovoidetta , kun kamomillahauduketta jäi yli. En tiedä, tuliko mehiläisvahaa liikaa -
reseptistä tein 1/3 - vai johtuuko rakeinen ja kova voide vain liian huonosta
vatkaamisesta. Voide on silti hyvin käyttökelpoista, ja kuivattaa jopa
näppylöitä! Ja säilyykin lämpimässä ihan mukavasti, vaikkei säilöntäaineita
olekaan.
Toissapäivänä tein
myös pari epäonnistunutta kokeilua ei-niin-luonnollisista aineista. Kokeilin
suihkujellyjä valmiista halpisnestesaippuasta. Aika kauheita… en ole vielä
testannut. Sitten yritin tehdä kiinteitä sokerikuorintapaloja kaapissa olevista
glyseriinisaippuoista - huonolla menestyksellä… :-( ei niistä mitään paloja
tullut, ja toinen saippua haisi ja kuohui mikrosulatuksessa aivan
järkyttävälle. Roskiinhan se piti heittää… toisesta tuli sitten purkillinen
sokerikuorintaa, joka ei tunnu mitenkään erityisen hyvälle.
Äsken kokeilin tehdä
vähän kevyemmän piparminttuisen kasvovoiteen. Vaihdoin öljyn ja veden suhteen
toisin päin, ja vatkasin maidonvaahdottajalla. Katsotaan, onnistuiko…
20.1.2013
Uudet väkerrykset
oli ihan pakko testata heti viikonloppureissusta palatessa, eli
sunnuntai-iltana n. klo 23. Löysin ohjeen suklaavoiteelle, joten sitä oli pakko
laittaa tulemaan välittömästi. Vesipohjaiset voiteeni kun eivät onnistuneet
parhaalla mahdollisella tavalla, varsinkaan piparminttu-avokado. Kamomilla on
ollut kyllä käyttökelpoista vieläkin, joten ei sekään hukkaan mennyt.
Toinen väkerrys
tälle illalle oli kokeilu kiinteistä sokerikuorintapaloista - katsotaan,
meneekö yhtä pieleen, kuin ne glyseriinisaippuajutut…
Tässä sokerikuorintapaloja. Kotona oli jäljellä vain kaksi söpöläistä...hyviä ovat, kestävät useamman käyttökerrankin - jos ei käytä saunan lämmössä...
31.1.2013
Pitkään sormeni
syyhysivät kokeilla kerrossaippuaa kakkujen muodossa. Mielessäni olin visioinut
kauniin täytekakun, suklaisia muffinsseja ja sitruunamarenkitortun. Tänään
sitten aloitin sitruunamarengista, huonoilla valmisteluilla ja suunnitteluilla
- sillä seurauksella, että ihan persiilleenhän se meni. Pohja onnistui ensin ihan hyvin kahvisaippuan ohjeella, mitä
nyt jäi turhan löysäksi. Sitruunakiisseliosuus sitten sotki koko homman,
sitruunatuoksuöljy jämähdyttikin massan niin nopeasti, ettei sitä enää saanut
levitettyä - ja liian löysään kakkupohjaanhan se upposi kuin lietelantaan.
Sitten pitikin yrittää käsin sotkea se piiloon, joten hukkaan meni. Ajattelin
harjoitella edes marengin pursottamista, mutta siinä oli - tietenkin - ihan
vääränlainen pussi, josta saippuamassa tuli läpi kuin seulasta. Eli myös massa
meni aivan hukkaan… :-( Lopusta yritin
kaapia ehkes muutaman valkoisen sydänsaippuan ja kokeilin metallisen leivosvuoan
kestoa. Hanskoja minulla ei ollut riittävästi, joten siinä sotkiessa myös
sormet kärsivät. Mitä tästä taas opin???
Tumpelon taidot eivät riitä noin vaativiin juttuihin, vaikka kuinka haluaisi.
Mutta vielä mie paremmalla ajalla yritän uudestaan, aineiden hukkaanmenon
uhallakin… Nyt tulokseksi tuli vain
hurja sotku. Jos sitruunansekainen kahvikakku edes saippuoituu, on miun
käytettävä sitä salaa kotona, ettei kukaan moista häpeätahraa näe.
Pieleen mennyt sitruunamarenkakku. "Sitruunakiisselistä" ei tullut edes keltaista, ja se valahti kakun pohjalle. "Marenkia" en edes yrittännyt saada kakun päälle, vaan tein siitä pieniä irrallisia saippuoita.
7.2.2013
Sairaslomalla
selkävaivaisen piti keksiä itselleen jotakin viihdykettä - joten kosmetiikan
pariinhan mie tietysti könysin. Saippuaa ei lääkehuuruissa voi käydä väsäämään,
mutta sokerikuorintapaloja tein satsin, ja uuden kokeilun kamomillavoidetta.
Edelleenkään en
onnistu tekemään notkeaa voidetta, enkä keksi, mistä se johtuu. Mehiläisvaha
jämähdyttää seoksen hyvin nopeasti. Lämpimässä vesihauteessa vatkausta olisi
voinut vielä jatkaa, mutta vatkain meni osiksi. Voiteesta tuli kovaa ja
vahamaista, ei oikein hyvän tuntuista, joten menee varmaan jalkarasvaksi. Pitänee tehdä kasvovoiteet ilman vettä,
suklaavoide kovuudestaan huolimatta on miun lemppari. Siihen jos muuttaisi
kaakaovoin ja öljyn suhdetta, niin voisi ehkä saada notkeamman rasvan
aikaiseksi… mutta nyt pitäisi käyttää entiset ekana pois, ennen kuin tekee
uusia. Esim. piparmintturasvasta puolet pitää heittää pois, kun on jo pilalla.
Eka kamomillavoidekin tuoksuu jo
vähemmän freesille, mutta kyllä sitä eilen naamaani laitoin ilman mitään
huonoja seurauksia. Pitää käyttää muualle kroppaan sekin jämä, nyt vielä kun
uskaltaa.
24.2.2013
Vihdoinkin lomalla!
Koirien kanssa olen joutunut palaamaan teollisiin shampoisiin, sillä
kamomillapalani oli talvella ihan liian
kuivattava bichonin turkille, ainakin ilman hoitoainetta.
Muutama päivä sitten
kokeilin tehdä uutta body butteria kookosöljystä ja kahvista. Hyvän tuntuista,
mutta haisee ihan p...lle. Eikä varmaan säily kauan kahvista johtuen.
Tänään piti tehdä
vielä suolakuorinta ja uusi dödö, kun punasaviset sotkevat, eivätkä ole oikein
tehokkaita muutenkaan.
Pitää käyttää loput
vaikka kesällä, kun voi pitää hihattomia paitoja. Lisäksi halusin tehdä
suklaasaippuaa, mutta oliiviöljyä ei ollut tarpeeksi. Päädyin muuntelemaan
Saara Kuhan ohjetta. Lopputuloksesta en vielä tiedä, mutta ainakin näyttää
hyvältä. Huomenna pitäisi tehdä vielä pyykkisaippuaa Saata Kuhan ohjeella.
24.3.2013
Kuukausi on taas
vierähtänyt. Kone temppuili, joten päivitykset eivät ole näissäkään jutuissa
aivan ajan tasalla. Suklaasaippua 2 on aika de luxe-tavaraa, vaikka ei
vaahtoakaan kovin. Kasvosaippuaksi sen on liian kova, mutta muuten ihana.
Pyykkisaippuakaan ei onnistunut aivan kuten strömsössä, sillä massaan lisäämäni
sitruunainen tuoksuöljy jämähdytti sen saman tien. Mutta ei liene haittaa,
sillä saippuat on tarkoitus raastaa konepesua varten.
Yläkuvassa suklaasaippua, joka on aivan ihana suihkusaippuana, mutta ei oikein toimi meikkisaippuana, kuten edelliset suklaasaippiskokeilut.
Alakuvassa jämähtänyt, röpelöinen pyykkisaippua, jonka tein Clas Ohlsonin muovilaatikoihin. Raastettuna toimii erinomaisesti!
Yläkuvassa suklaasaippua, joka on aivan ihana suihkusaippuana, mutta ei oikein toimi meikkisaippuana, kuten edelliset suklaasaippiskokeilut.
Alakuvassa jämähtänyt, röpelöinen pyykkisaippua, jonka tein Clas Ohlsonin muovilaatikoihin. Raastettuna toimii erinomaisesti!
Tänään tein rasvoja,
kun oli melkein kaikki loppu. Edellisistä satseista ne, joissa oli vettä
mukana, päätyivät tänään roskikseen. Eka kamomillasatsi näytti vielä ok:lta,
muissa oli hometta. Tein nyt tuplasatsin vaahdotettua karitea, jotta riittää
pitemmäksi aikaa ja saan annettua purkit kälylleni ja hänen
äidilleen, ja toivottavasti myös tädilleni. Sitten tein laventelista
kasvovoidetta ja vartalovoidetta, sekä silmämeikinpoistoöljyä. Ja kokeilusatsin
suuvettä. Tein voiteita varten laventelihauduketta hiilihapotetusta
lähdevedestä ja laventelin kukista. Hauduke oli ihanan väristä, mutta heti
öljyjen sekoituttua massa muuttui aika äklön väriseksi. Mutta eipä se käyttöä haittaa, olisi vaan
ollut niiiin nättiä...
Päivittämättä on
myös deodokokeilut. Pari viikkoa sitten huomasin, etteivät deodopalani toimi
enää, jo aamupäivästä haisin kuin rankkitynnyri. Viikon taisin sitkutella,
sitten epätoivoisena tein kokeeksi satsin voidemaista, johon tuli
maissijauhoja, ruokasoodaa, aloegeeliä, omenaviinietikkaa, kookosöljyä ja vähän
laventeliöljyä. Tämä toimi erinomaisen hyvin, kunnes viikon-kahden jälkeen
kainalot ärtyivät soodasta pahasti, ja jouduin kääntymään apteekin puoleen.
Yksi alumiiniton ja alkoholiton paikallisesta apteekista löytyi, onneksi se
tuntuu myös toimivan. Pitänee käyttää sitä ja omia paloja kausittain.
Olen jonkin aikaa jo
käyttänyt päivävoiteena meikin alla aloe geeli - manteliöljy -seosta. Aika
hyvä. Tosin aloe geelissä on karsastamiani säilöntä- ym. Aineita 1%.
20.4.2013
Tänään pääsin
vihdoinkin testaamaan uutta saippuamuottiani
(jonka isäni avustuksella värkkäsin ). Meikkisaippua alkaa olla
loppumassa, joten tein suklaasaippuaa hieman tuunatulla reseptillä. Halusin
saippuaan kaakaovoita, jotta saippua olisi hieman kovempi ja tuoksuisi
suklaalta ilman hajusteita. Lisäsin myös risiiniöljyä, jotta saisin vähän
paremman vaahdon - aikaisemmalla vaahto ei riitä kunnolla kasvoille.
Oliiviöljyä ei ollut kuin yksi pullo, joten en voinut tehdä kuin pienen halon
(kaksinkertaistin reseptin). Lipeän
määrääkin lisäsin hiukan, silti laskurin mukaan ylirasvoitus on suosituksia
suurempi. Mielenkiinnolla odotan, mitä siitä syntyy…
Raastin myös lisää
pyykkisaippuaa, joka toimii hyvin. Tahroja se tosin ei poista, kun saippuassa
ei ole valkaisuainetta, joten aivan pelkästään sillä ja pesupähkinöillä en
pärjää. Valitettavasti… teolliset aineet ja tuoksut kun tökkivät jo tosi
pahasti.
21.4.2013
Eilistä
suklaasaippuahalkoa en ole vielä leikannut, mutta ainakin se näyttää ja tuoksuu
hyvältä. Ja muotissa käyttämäni pergamiini näytti myös toimivan erinomaisesti,
vähän jännitin sitä etukäteen. Englannissa ja jenkeissä käyttävät
pakastinpaperia, mutta sitä ei ilmeisesti tunneta meillä Suomessa, ainakaan
kaupasta ja googlettamalla en löytänyt.
Suklaasaippuahalko odottelee vielä leikkaamista.
Tänään tein vielä
uuden satsin pyykkisaippuaa. Lisäsin siihen ystäväni kaapeista löytyneet Body
Shopin Bergamot- ja Geranium- tuoksuöljyt. Johonkin nekin piti käyttää, kun
nuukana en raaski heittää mitään pois, ja pyykkisaippuaan on turvallisempaa
kokeilla kaikenlaista. Ainakin
saippuamassa käyttäytyi edelliskertaa paremmin, toivottavasti halko on
aamulla vielä leikattavissa.
Uusi satsi pyykkisaippuaa. Kolo etummaisen palan kyljessä johtuu siitä, että leikkasin saippuahalon liian
aikaisin - kun pelkäsin, että se seuraavana päivänä olisi liian kova leikattavaksi.
aikaisin - kun pelkäsin, että se seuraavana päivänä olisi liian kova leikattavaksi.
22.
huhtikuuta 2013
22:11
Signaturelli - olipa
kerran Signe, se Naturellimpi Elli, joka
halusi ottaa askeleen lähemmäksi luontoa. Tämän askeleen Signen sai ottamaan
hänen ystävänsä, joka antoi Signelle lahjaksi palan itse tekemäänsä kahvisaippuaa.
Tuohon saippuaan kovin ihastuneena Signe alkoi ensin etsiä tietoa saippuan
valmistamisesta, sitten etsiä sopivia tarvikkeita ja raaka-aineita, ja lopulta
hän pääsi kokeilemaan malttamattomana odottamaansa saippuan valmistusta. Vaikka
kaikki ei sujunutkaan "aivan kuin Strömsössä", Signe oli vakuuttunut,
että nyt hän on oikealla polulla.
Jonkin aikaa Signe
oli tyytyväinen näin, mutta sitten hänen halunsa elää luonnonläheisemmin alkoi
kasvaa. Saippuoita seurasivat shampoopalat, hammassaippuat, ihovoiteet ja
-salvat, huulirasvat, deodorantit ja suuvedet… entisessä elämässään Signe oli
aina ollut oikea kosmetiikan suurkuluttaja, jonka kaapit notkuivat kaikenlaisia
pulloja ja purnukoita. Teollista kosmetiikka löytyi joka lähtöön. Pikkuhiljaa
vaihtuivat teolliset nestesaippuat, suihkugeelit, shampoot, hoitoaineet,
muotovaahdot, meikinpoistoaineet, kasvonaamiot, kuorinta-aineet, hammastahnat, kasvo- ja kosteusvoiteet,
käsi- ja vartalovoiteet,
alumiinipitoiset antiperspirantit, huulirasvat ja pyykinpesuaineet käsintehtyihin,
luonnollisempiin tuotteisiin. Ja ero entiseen eloon on ollut merkittävä -
vuosia kestäneet päänahan ongelmat katosivat, 37 vuoden atooppisen ihon kutina
loppui kertaheitolla, repaleiset kynsinauhat siistiytyivät, kädet ja kantapäät
eivät enää halkeilleet eikä rohtuneista huulista näkynyt enää merkkiäkään.
Muutokset olivat niin ällistyttäviä, että Signe teki vakaan päätöksen pysyä
aloittamallaan taipaleella, eikä enää koskaan aio palata entiseen
elämänmuotoonsa.
Uudella polulla
tallatessaan Signe alkoi tietoisesti tarkastella kaiken kohtaamansa teollisen
kosmetiikan inci-luetteloita. Ja mistä Signekin tähän asti oli maksanut
mansikoita - siitä, että söpöön pakkaukseen on laitettu vettä ja
emulgointiaineita sekä rutkasti säilöntäaineita, jotta ne ehkä mahdolliset
tehoaineet on saatu sekoittumaan veteen ja säilymään purtiloissaan pitkiä
aikoja. Tästä aiheesta saisi
kirjoitettua jo ihan oman eepoksensa, joten jos aihe kiinnostaa Sinua, niin
käypä lukaisemassa vaikkapa Kemikaalicoctailin kirjoituksia!
Pysähdyttyään
miettimään asioita hieman syvällisemmin ja katsoessaan polullaan takaisin päin,
Signe huomasi, että hän olikin oikeastaan lähestynyt luontoa jo toisestakin
suunnasta. Joitakin vuosia aikaisemmin
Signe - joka oli aina syönyt melko terveellisesti - alkoi syödä päivittäin
marjoja. Aluksi ei tuolloin tapahtunut ihmeempiä, mutta kun marjat vaihtuivat
kaupan pakasteista itse poimittuihin luomumarjoihin, alkoi muutos vaikuttaa.
Ennen alatisairas Signe ei saanutkaan jokaikistä flunssapöpöä, joka ympärillä
riehui. Vastustuskyky parani siis
roimasti, eikä pahaa tehnyt varmasti sekään, että kesäaikaan Signe söi paljolti
myös kotikasvatuksen tuotoksina luomuvihanneksia ja juureksia. Jatkuva
sairastelu oli tuonut mukanaan myös lääkekierteen, jonka Signe onnistui -
vahingossa - katkaisemaan kahden luonnonmukaisemman hoito - tai elämäntavan
avulla. Signe tutustui näet itämaiseen
piikkimattoon ja nenänhuuhtelukannunakin tunnettuun sarvikuonoon. Viime syksynä Signe osti uteliaisuuttaan
saunan kiukaalle tarkoitetun kipon, jossa killui pieni lohkare Himalajan
ruususuolaa. Tuo pieni lohkare helpotti Signen astmaoireita siinä määrin, että
kun lohkare oli ajastaan "haihtunut" (Signe on himosaunoja), niin hän
päättikin hankkia saunaansa oikein kunnollisen kokoisen suolan lähteen. Tuota
samaista ruususuolaa kun myydään huokeampaan hintaan myös hevosten
suolakiveksi… saunan ylälauteella
lautaselle aseteltuna suolahuone-efekti onkin melkoisen tehokas.
Signen halu olla
lähempänä luontoa näkyy myös muilla elämänalueilla. Kaiken vapaa-aikansa Signe
viettää maaseudun rauhassa nauttien puhtaasta ilmasta, luonnonrauhasta,
linnunlaulusta ja upeista tähtitaivaista. Siellä hän pääsee myös nauttimaan
rakastamiensa eläinten seurasta. Teolliseen krääsään ja keinotekoisuuteen
kyllästyneenä Signe pyrkii myös hyödyntämään käsityöharrastuksiaan yhteistyössä
Joulupukin kanssa.
Signen aivoituksia
ja tekemisiä pääset seuraamaan aiheittain kootuilla alasivuilla. Toivottavasti
Signen alkuaskeleet luonnonmukaisempaa elämää kohti herättivät Sinussa
ajatuksia… :-)
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
deodorantti,
hierontapalat,
huulirasva,
kotitekoinen saippua,
kuorintapalat,
käsintehty saippua,
palashampoo,
saippua
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)































