Näytetään tekstit, joissa on tunniste saippua. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste saippua. Näytä kaikki tekstit

perjantai 2. tammikuuta 2015

Glögisaippua - Mulled wine soap

Kuten viime vuonnakin, osa lähipiiristäni sai joululahjaksi glögisaippuaa. Nytkin käytin nesteenä sekä punaviiniä, että glögiä. Rasvat erosivat hieman edellisestä erästä, sillä rypsiöljy loppui kesken, ja korvasin sen lennossa auringonkukkaöljyllä. Tällä kertaa en käyttänyt glögimaustetta, vaan tuoksutin saippuan Christmas spice -tuoksuöljyllä. Väriä yritin saada punaisella rautaoksidilla, mutta sitä oli ilmeisesti liian vähän, koska väristä ei tullut yhtään vahvempi, kuin ilman oksidiakaan.  Koristelin saippuan tähtianiksilla.





Just like last year, some of my friends got mulled wine soap as Christmas gift. I used red wine and mulled wine as liquid this time too, but all the fats were not the same. I didn't have enough canola oil, so I used some sun flower oil instead. This time I didn't use any mulled wine spices, but I scented soap with Christmas spice fragrance oil. I tried to get some colour using red iron oxide, but I obviously used too little of it, because the colour is not any stronger than without the oxide. I decorated my soap with star anise. 

maanantai 29. joulukuuta 2014

Tervasaippua - Tar soap

Olin jo pitkän aikaa halunnut tehdä itse tervasaippuaa, mutta vasta kun Jan Berry julkaisi ohjeensa, sain tartuttua tuumasta toimeen. Tein saippuani hänen ohjeellaan grammoiksi muutettuna. Käytän yleensä MMS:n lipeälaskuria, mutta siinä ei ollutkaan tervaa, joka pitää laskea rasvoihin. Turvauduin sitten SoapCalciin. Olin ensin ajatellut tehdä saippuan OHP:nä, mutta luettuani tarkemmin Janin ohjeet, totesin, ettei se ehkä onnistuisi, terva kun kuulema jäsäyttää massan todella nopeasti. Janin mukaan sauvasekoitintakaan ei kannata käyttää tuosta syystä. No, tein saippua siis CP:nä, mutta sauvasekoittimeen jouduin kyllä turvautumaan, ja silloinkin sain surrutella hyvän tovin, ennen kuin saippua alkoi kiisselöityä. Janin kuvissa saippua on vaaleanruskeaa, mutta omani ovat lähes mustia. Halusin pyöreitä saippuoita, joten käytin muottina Pringles-purkkia. Kiireessä -ja laiskana- en jaksanut taistella teippausten kanssa, ja ajattelin saippuamassan painavan leivinpaperin purkin reunoihin niin, ettei teippausta edes tarvittaisi. No,eihän se toiminut, massa meni paperin väliin, jolloin lopputulos oli kaukana kauniista pyörylöistä. Saippua on kuitenkin hyvän tuntuista, ja jättää iholle miedon tervan tuoksun. Nämä päätyivät joululahjapaketteihin.

Kamera temppuili, enkä saanut yhtään selvää kuvaa... :(


I've been wanted to make tar soap myself for a long time, but only when Jan Berry published her recipe I grabbed from reflection to action. I made my soap following Jan's recipe, I only changed it to grams. I normally use MMS's lye calculator, but there was no tar in it, so I had to resorted to SoapCalc. I wanted to make my soap as OHP at first, but after I read Jan's instructions I thought that might not work out because tar could make soap really thick very quickly. That's why you shouldn't use stick blender either. Well, then I made my soap as CP, but I needed to use stick blender after all, because my soap didn't get the trace otherwise. Jan's tar soap is light brown, but mine is almost black. I wanted my soaps to be round, so I used a Pringles package as a mold. I was too busy - and lazy - so I didn't have time or energy to fight with taping and I thought that soap would press lining paper against to the mold, so I wouldn't even need to use the lining paper. Well, I was wrong and that didn't work as I thought, soap went between the paper and the mold and I didn't get round and beautiful soaps. But soap feels nice, and it leaves faint tar scent on the skin. I gave these soaps as Christmas presents. 

Tästä saippuasta tuli kertakokeilulla uusi suosikkini. Olen aikaisemmin kirjoittanut kutiavasta päänahastani, tämä tervasaippua auttoi loistavasti siihen ja tuntuu muutenkin hyvältä iholla. Täytyy tehdä uusi satsi, koska nyt itselleni jäin vain yksi pala.

This soap became my new favorite after first time of using it. I wrote earlier about my itchy scalp, this tar soap helped amazingly with that and it feel nice on the skin. I need to make a new batch now, because I only got one bar from this one.

tiistai 23. joulukuuta 2014

Pihlajasaippua - Rowan soap

Pihlajateemassa kun pitäydytään, niin tarvitsevathan voiteet saman sarjan peseytymistuotteen kaverikseen - myydäänhän suihkugeelejä ja bodylotioneitakin aina kaksittain? Siksi siis piti väkertää tämä, jonka ajanpuutteen vuoksi tein OHP:nä. Saippua käyttäytyi hieman kummasti muotissaan, jonka tyrkkäsin jääkaappiin heti, kun olin saanut massan siihen survottua. Keskelle halkoa näet muodostui melkoinen vajoama, ja saippua alkoi kutistua reunoiltaan.

Aineksina oli teeman perussaippuaöljyn, eli kookosrasvan ja Sunnutain lisäksi teeman mukaisia aineksia: pihlajauutettua auringonkukkaöljyä, pihlajahauduketta, macadamiaöljyä, karitevoita ja pihlajanmarjarouhetta. Väriä yritin saada aikaan kahdella hyppysellisellä punaista rautaoksidia, mutta se jäi vieläkin vähän turhan haaleaksi.

Not very pretty...

...näyttää lähinnä lihalta tai makkaralta, eikä saippualta


As I'm staying with the rowan theme, I needed to make some soap to match those creams - they are selling all those shower gels with body lotions as a two-pack, aren't they? That's why I needed to make this one too, and because the lack of the time I made it as OHP. The soap behaved kind of oddly in it's mold, I put it to fridge right after I poured the soap mass. Large rift was appeared to the middle of the soap log, and soap was shrinking from edges. 

Besides of the basic soaping oils coconut oil and palm oil (Sunnuntai) I used ingredients that followed the theme: sun flower oil maserated  with rowan berries, rowan infusions, macadamia oil, shea butter and rowan groats.  I tried to get some colour using few pinches of red iron oxide, but the colour is still too faint.

tiistai 9. syyskuuta 2014

Voikukkasuolasaippua&pari opetusta - Dandelion salt soap&few lessons

Tämä jäi jostain syystä julkaisematta ajallaan, mutta julkaistaan nyt, ettei muiden tarvitse tehdä samoja virheitä...Tämä onneton kokeilu on siis alkukesältä.

Kaikki muut olivat tehneet voikukkasaippuaa, joten pakkohan minunkin oli kokeilla, kun en koskaan ennen ollut tehnyt sitä. Kirppu oli tehnyt omastaan suolasaippuoita, ja koska itse en ole vielä päässyt suolasaippuoiden kanssa sinuiksi - vaikka kaikki kehuvat niitä - niin päätin kokeilla niitäkin uudemman kerran. Käytin tällä kertaa sekä hienoa, että karkeaa merisuolaa. Koska voikukkauutettu öljy tuoksuu melko toffeiselle, olisi joku muu tuoksu käynyt näihin ehkä paremmin, mutta halusin keltaiseen väriin sopivan aurinkoisen tuoksun, joten kokeilin ensimmäistä kertaa greippiä. Halusin saippuat käyttöön heti, joten tein tämän OHP:nä. Edellisellä kerralla suolasaippuaa tehdessäni tein saippuahalon - jonka leikkaaminen oli mahdotonta. Niinpä ajattelin tällä kertaa valaa saippuani yksittäisiin silikonimuotteihin lohkeilun välttämiseksi. Massa jämähti kuitenkin niin nopeasti, etten saanut sitä nätisti muotteihin - joten kippasin sen takaisin kattilaan ja uuniin siinä toivossa, että saisin massan vielä survottua bambumuottiini. No, sain kyllä massan survottua muottiin, mutta eihän se enää kasassa pysynyt. Yrityksistäni huolimatta tämä on siis ensimmäinen kerta, kun en saanut oikeasti millään konstilla saippuaani pelastettua - rebatchaus ei ilmeisesti siis onnistu suolasaippuoille? Eikä suolasaippuaa kannata tehdä OHP:nä?

Mutta koska minähän en tunnetusti haaskaa mitään käyttökelpoista, on tämä epämääräinen murukasa toiminut koko kesän loistavasti jalkakylpyaineena! Puutarhatöissä mullan mustuttamat jalat on saatu taas edustuskuntoon hyvin vähällä vaivalla. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis - MUTTA ÄLÄ TEE SUOLASAIPPUAA OHP:NÄ TAI YRITÄ REBATCHATA SITÄ! ;)

Ei ihan sitä, mitä oli tarkoitus...

Voikukkasuolasaippua / Dandelion salt soap

250 g kookosrasvaa / coconut oil
200 g auringonkukkaöljyä (voikukkauutettua) / dandelion infused sun flower oil
30 g risiiniöljyä / castor oil
20 g avocadoöljyä / avocado oil
75 g lipeää / lye
225 g voikukkahauduketta / dandelion infusion
750 g hienoa merisuolaa / fine sea salt
250 g karkeaa merisuolaa / coarse sea salt
          greippi eö / grapefruit eo

I didn't publish this text when I wrote it for some reason, but I'll publish it now, so that others won't make same mistakes I did...This mismanaged tryout was from the beginning of the last summer.

Everybody else had made dandelion soap, so I had to try it too, because I haven't made it before. Kirppu made her batch as salt soaps, and because I haven't found salt soaps secrets yet -  even if everyone else loves them - I decided to try them again. I used both fine and coarse sea salt this time. Because the scent of dandelion infused oil is kind of toffee like, some other scent might have been more fitting for these. But I wanted sunny scent that would fit with yellow colour so I tested grapefruit for the first time. I wanted to use these soaps right away so I made them as OHP. Last time I made salt soap I made a soap log - and it was impossible to cut the log later. So I thought I should pour these salt soaps to individual molds instead. The soap stuck so quickly that I had no chance to get it to the molds nicely - so I put everything back to the kettle and to oven and hoped that I could squash the soap to my bamboo log mold. Well, I managed to squash soap to the mold, but it didn't hold it together anymore. It didn't matter how hard I tried, I couldn't manage to save this soap - so you cannot rebatch salt soaps? And you should not try to make salt soap as OHP? 

But because I don't want to waste anything useful, as you all well know, I've used this ugly crumb heap as foot bath salt the whole summer and it worked wonderfully! Soil in my garden made my feet so black and dirty, but with this stuff I got them back in party shape with very minimal effort. Happy ending, though - BUT DO NOT MAKE SALT SOAP AS OHP OR TRY TO REBATCH IT! ;)

sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Syreenisaippua - Lilac soap

Inspiroiduin äskettäin syreeneistä, kun luin niiden olevan syötäviä. Tämän kesän lomatuotteiden teema on siis arvattavissa...saippuaakin piti kokeilla, vaikka CP:nä tämä onkin käytettävissä vasta loppukesästä. Yritin kerran aikaisemmin värjätä alkannauutoksella, mutta tuolloin siitä ei tullut lainkaan väriä. Halusin kokeilla sitä nyt uudestaan, onnistuessaan väri sopisi mainiosti syreenisaippuaan. Toinen epäonnistunut kokeilu oli "in the pot swirl", jota yritin viime vuonna vuohenmaitosaippuassa. Niinpä sekin pääsi uusintayrityskierrokselle. Syreeniä ei valitettavasti saa eteerisenä öljynä, joten tuoksuna on GF:n keinotekoinen syreenituoksuöljy. Tuotetiedoissa varoiteltiin sekä jässähtämistaipumuksesta, että vaaleanruskeaksi värjäämisestä, joten yritin pitää molemmat asiat hallinnassa. Värjäämistä yritin kompensoida titaanidioksidilla. Mielenkiintoista oli, että lipeä toi esiin voimakkaasti syreenin tuoksun haudukkeesta, joka ei sellaisenaan tuoksunut juuri miltään. Alkanna värjäsi ainakin aluksi saippuan myrkynvihreäksi, katsotaan, tuleeko muutosta. Rasvoina käytin tässä saippuassa niitä, joita kaapista löytyi - eli syreeniuutettua rypsiä, kookosrasvaa, mangovoita ja manteliöljyä. Kokeilin myös ensimmäistä kertaa sitä, että laitan koko muotin saman tien jääkaappiin geeliintymisen estämiseksi.

Saippuahalko näyttää muotissa vielä ihan hyvältä...

...ja melko ok näky on vielä tässäkin...

...mutta väri on vielä vaaleanvihreä (ei oikein näy kuvassa).

Kokeilin leikata halkoa liian aikaisin, se oli vielä ihan liian pehmeä ja tahmea. Pettymyksekseni saippua oli jääkaapista huolimatta geeliytynyt rumasti. "In the spot swirl" onnistui kohtalaisesti, vaikka ei kuvissa oikein erotukaan. Tuoksuöljy ei värjännyt massaa ruskeaksi, mutta alkanna taas ei tuonut toivottua väriä. Tuoksu on ainakin nyt sopivan hento. Lopputulos on siis ehkä lähinnä puoliksi onnistunut...toivottavasti saippua on käytössä kuitenkin kiva...

I was inspired by lilacs lately, when I read that they are eatable flowers. So, you can guess the theme for this summer vacation's products...I had to try lilac soap too, even if I couldn't use this CP-version until July.  I tried to colour my soap with alkanet root infusion once before, but I couldn't get any colour. An other unsuccessful tryout was "in the pot swirl" last year in my goat milk soap. So this technique got an other chance here. Unfortunately you cannot get lilac as an essential oil, so I used GF's artificial lilac fragrance. They warned about acceleration and tanning, so I tried to keep both things in control. I tried to compensate tanning with titanium oxide. Interesting thing was that lye made lilac infusion to smell lots like lilacs, even if infusion itself didn't have scent at all. Alkanet root infusion made soap poisonous green, lets see if there is any change later. I used all the fats I got in my cabin - lilac infused canola oil, coconut oil, mango butter and sweet almond oil. This was also the first time I put soap mold to fridge prevent to gelling. 

I tried to cut my soap log way too early, it was too soft and sticky. I was disappointed, my soap has gelled very ugly despite of putting it to fridge. "In the spot swirl" was quite nice, even if you cannot see it on those photos above. Fragrance oil didn't tan soap at all, but alkanet root didn't give the colour I was hoping. Scent is faint enough, at least for now. The result is half succeeded, perhaps...I hope the soap is good in use anyway...


lauantai 26. huhtikuuta 2014

Porkkanasaippua voiteen kaveriksi - Carrot soap as a friend of the cream

Kuten jo aikaisemminkin olen maininnut, tykkään tehdä tuotteita pareittain (tai perheittäin). Joten porkkanavoide tarvitsi kaverikseen saippuan, jolla kesähelteiden hiet voisi pestä pois hellävaraisesti ja ihoa kuivattamatta.

Voiteessa käytin porkkanauutettua oliiviöljyä ja kaakaovoita, joten saippuaan tulisi näitä samoja rasvoja. Nesteenä on porkkanamehua. Koska saippuahan ei jää iholle, uskaltauduin laittamaan tähän reippaasti sitrustuoksuja, appelsiinia ja tangeriinia.

Porkkanasaippua (OHP) - Carrot soap (OHP)

450 g porkkanamaseroitua oliiviöljyä / carrot macerated in olive oil
50 g   kaakaovoita / cocoa butter
225 g porkkanamehua / carrot juice
60 g   lipeää / lye
         appelsiinin ja tangeriinin eö / orange and tangerine eo

Alan jo uskoa, että lipeäni on mennyt pilalle, kun melkein kaikki tänä vuonna tekemäni saippuaerät ovat vaatineet uudelleen käsittelyn. Tämäkin saippua oli ensiyrityksellä uunissa 2t 15 min, eikä siitä silti tullut valmista. Viikkoa myöhemmin sulattelin halon sitten uudestaan uunissa. Kaunista ei tullut vieläkään, vaan saippua lohkeili pahasti leikatessa.

Näissä kuvissa näkyy, miten saippuahalko...

...oli kummallisen rakeinen, aivan kuin pieniä helmiä!

Kertaalleen uudelleen sulatettu ruma ja halkeileva porkkanasaippuani.


Like I've already told earlier, I like to make things in pairs (or in families). So my carrot cream needed to have a soap as a friend, which would wash all summer heat sweats away gently and not drying my skin. 

I used carrot infused olive oil and cocoa butter in cream, so I would use same fats in this soap too. There is carrot juice as liquid. Because soap is not going to be left on the skin, I had carriage to add some citrus scents to this one, orange and tangerine eo:s.  

I'm starting to believe that my lye has gone bad, because almost every soap batch I've made this year has required rebatching. This soap was in the oven 2 h and 15 minutes, and it still wasn't ready. After a week I remelted the log in the oven again. I couldn't make it any prettier this time either, soap broke very easily when I cut it.

keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Nestemäinen siivoussaippua - Liquid cleaning soap

Olemme Kirpun kanssa moneen otteeseen pähkäilleet nestemäisen muotoon keitetyn saippuan ominaisuuksia. Olimme yhtä mieltä siitä, ettei ihmisten pesuun käytettävien saippuoiden jämäpaloja kannata käyttää pyykkisaippuana niiden rasvaisuuden ja mahdollisten lisukkeiden (joita minulla ainakin on lähes joka saippuassa) takia, mutta siivoukseen nämäkin voisivat sopia. Kevätsiivousten siintäessä mielessäni lähdin siis testaamaan tätäkin ajatusta. Samalla saisin järkevää käyttöä kasvavalle jämäpalojen keolle. Kirppu on vastaavaa nestesaippuaa tehnyt ilmeisesti pyykkisaippuasta, ja käyttänyt sitten sitä siivoukseenkin hyvällä menestyksellä.

Käytin "Karppaus ja perhe" -blogin ohjetta, mutta veden määrän takia lisäsin omaani seoksen jäähdyttyä 10 ml Optiphenia ja sitruunan, eukalyptuksen ja teepuun eteerisiä öljyjä tuomaan tuoksua ja raikkautta.



Tässä keitoksessa on siis:

3 dl saippuaraastetta (kaikki jämäpalani upposivat sopivasti tähän) / grated soap left overs
5 dl vettä / water
0,8 dl merisuolaa / fine sea salt
0,5 dl ruokasoodaa / baking soda
2 dl pesusoodaa / washing soda
10 ml Optiphen-säilöntäainetta / Optiphen -preservative
n. 5 ml eteerisiä öljyjä / essential oils
+ kiehuvaa vettä, kunnes seosta oli 2 l / boiling water until the whole mix is 2 litre

Ainakin alkuun pesuaineeni erottui pahasti, enkä voinut ravistella purkkia, kun sooda alkoi pursuta korkin välistä pihalle. Annoin siis seoksen jäähtyä ja ravistelin purkkia enemmän vasta sitten. Aamulla purkissa oli päällimmäisenä parin sentin paksuinen saippuamassaa, jota sitten yritin ravistella rikki. Ei oikein onnistunut, eikä kökkö päivän aikanakaan ollut veteen liuennut, joten otin sauvasekoittimen uudestaan käyttöön ja surruttelin nesteen tasaiseksi.

Muutamassa päivässä seos geeliytyi todella paksuksi hyytelöksi. Olen käyttänyt sitä reilusti laimennettuna suihkepullosta, ja hyvin tuntuu toimivan. Jopa koirien kuratassuihin...


We've been wondering qualities of homemade liquid laundry soap few times with Kirppu. We agreed that you shouldn't use those leftovers you have from shower soaps to laundry soap because of their superfat and additives (which I have almost in every soaps of mine), but for house cleaning these might be good. Spring cleaning in my mind I started to test this thought of mine. If this works out, I can have practical use for those leftovers I have more and more all the time. If I understood it right, Kirppu has made this kind of liquid soap  from her laundry soap and used that for house cleaning with good results. 

I used a recipe from "Karppaus ja perhe" -blog, but because of water I added 10 ml Optiphen after my mix had cooled down. I added lemon, eucalyptus and tea tree essential oils too to get some more scent and freshness. 

My soap separated badly at first, and I couldn't shake the jar because soda started to fizzle out under the lid. So I let the mix cool down and shook it after that more.  There was about two centimeters soap mass on the top of the liquid next morning, and I tried to shake it broken. That didn't work out, and soap didn't dissolve to water during the day, so I used stick blender to make my soap smooth again. 

The mix gelled to really thick jelly in few days. I've been using it in very diluted water mix in spray bottle, and it seems to work well. Even for dirty dog paws...

keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Triplasavi & swirl nro 2 - Triple clay & swirl no 2

Olin jo etukäteen päättänyt tehdä kaksi swirl-kokeilua, ja ensimmäisen epäonnistuttua oli syytäkin harjoitella tekniikkaa lisää. Tähän saippuaan käytin toisen puolen "master batchistani", ja tein saippuan muuten samoin, mutta käytin värjäämiseen kolmea erilaista savea: valkoista, vihreää ranskalaista ja vaaleanpunaista ranskalaista. Tuoksuksi valitsin tangeriinin eö:n, koska en ollut käyttänyt sitä vielä mihinkään, ja sen kuulema pitäisi käyttäytyä hyvin saippuassa.

Tällä kertaa myös yritin kiinnittää väliseinät Anne-Marien ohjeen mukaan M&P-saippualla (tätähän olin tehnyt tovi aikaisemmin valmiiksi :D), koska totesin niiden muutoin fuskaavaan. Ei oikein onnistunut, en tiedä, miten kiinnitys käytännössä pitäisi toteuttaa.

Kiisseli jäi vähän liian löysäksi, eri värit sekoittuivat turhan hanakasi, kun yritin tehdä swirlejä. En myöskään etukäteen ollut huomioinut, että tangeriini on niin voimakkaan oranssia, sehän tietysti värjäsi koko massan kirkkaan keltaiseksi.

Muita huomioita värien suhteen: savea jäi kököiksi massaan, ne olisi pitänyt sekoittaa ensin pieneen öljymäärään. Vaaleanpunainen savi on näköjään kaikista hallitsevin, joten sitä olisi pitänyt laittaa suhteessa vähemmän, kuin muita. Nyt käytin jokaista 2 tl.

Seuraavana päivänä ikäväkseni tämäkin saippua oli halkeillut pahasti. Tällä kertaa se ei johtunut liiasta lipeästä, siitä olen varma. Saippua ei myöskään näyttänyt eikä tuntunut kuumalta, joten on aika mysteeri, miksi se silti halkeili.

Tämän saippuan poistaminen  muotistaan oli miltei mahdoton tehtävä, siinä joutui käyttämään miltei väkivaltaa. Uusi muottini myös kärsi pahasti tämän saippuan jämähtämisestä siihen. Sain kolmen päivän kuluttuva vihdoin taisteltua saippuan ulos, ja yritin leikata sitä, mutta se oli vielä tahmea ja lohkeili leikatessa, joten annoin sille lisää kuivumisaikaa. Kuvio ja värit onnistuivat kuitenkin aika mukavasti.



I had decided to do two swirl-experiments beforehand, and because the first one was not a success, there was a good reason to practice more. I used rest of my "master batch" for this soap, and did everything the same way but I only coloured this with three different clay: white, green french and pink french clay. I chose to scent this with tangerine eo, because I haven't use that for anything yet and it is supposed to behave nicely in soap.

This time I attached dividers by Ann-Marie's instruction with M&P -soap (I made M&P while ago, just for this :D), because I noticed they will leak otherwise. That didn't work out well, I really don't know how it was supposed to do right. 

Trace was little bit too light for this, colours were mixed too easily when I tried to do swirls. I wasn't realize beforehand either that tangerine is so strongly orange that it coloured whole soap brightly yellow.  

Other notes about colours: there were clumps of clay in the soap, I should have mixed them in to small amount of oil first. Pink clay seems to be most powerful, I should have used it less than others. Now I put 2 ts of every clay.

Next day I saw my soap had started to crack badly. This time it wasn't lye heavy, I'm sure of that. It didn't look or feel hot either, so I think it is a quite mysterious why it still cracked. 

Unmolding this soap was almost mission impossible, I had to use nearly violence doing that. My new mold suffered badly because of this soap stuck in it so strongly. I finally managed to get the soap out of it after three days, and then I tried to cut it, but the soap was still sticky and it was breaking from the edges so I let it dry one more day. I kind of like those colours and swirls anyway.

tiistai 18. maaliskuuta 2014

Suurista suunnitelmista liikaan lipeään - From big plans to lye heavy soap

Hankin jo jonkin aikaa sitten erilaisia luonnonvärejä ja muutaman saippuakirjan (molemmista enemmän aiemmissa teksteissäni), mutta en oikeastaan ole käyttänyt vielä kumpiakaan juuri lainkaan. Siksi päätinkin koeajaa uudet, ihanat saippuamuottini testaillen myös muita itselleni uusia juttuja. En ole koskaan tehnyt rasvoista "master batchia", eli sulattanut ja sekoittanut suurempaa määrää valmiiksi. Koska suunnitelmissani oli nyt kaksi saippuakokeilua, halusin testata myös "master batchaamistä". Käytin vanhaa, tuttua perusreseptiä, jonka tiedän toimivan hyvin.

Toisekseen halusin kokeilla myös tilaamiani väriaineita. Ann-Marie Faiolan "Soap Crafting" -kirjan s. 56-59 esitellään saippuan värjäämistä luonnnonaineilla. En käyttänyt Ann-Marien saippuareseptiä, mutta seurasin hänen ohjeitaan värien suhteen. Olinkin jo aikaisemmin uuttanut alkannaa (harmaan violetti) manteliöljyyn huulipunia varten, ja sitä oli vielä jäljellä. Annattoa (keltainen) olin käyttänyt kerran aikaisemmin, mutta sitä piti tätä varten uuttaa erikseen lisää. Spirulinaa minulla ei ollut, mutta Chlorellaa löytyi, joten käytin sitä vihreän värin aikaansaamiseksi.

Kolmas minulle uusi juttu oli "hanger swirl". Monet tekevät sen värejä kerrostamalla, mutta minä kokeilin Ann-Marien tapaa (kirjan s. 180-185), jossa muotti jaetaan väliseinillä. Ann-Marien mukaan tässä pitää olla "pouring buddy", eli lisäkädet saippuan valamisessa. No, yksin kun saippuoin, niin lisäkäsiä ei ollut. Minulla ei ollut myöskään kunnollisia grillitikkuja, joten tein oman "hangerini" muovitikusta, ohuemmista varrastikuista ja muoviteipistä. Voin jo ennen saippuan leikkaamista sanoa, että tekele oli tämän kokoiseen halkoon aivan liian paksu. Pintakuvioinnissa puutikku myös oli aivan liian syvällä saippuamassassa, joten swirl ei taatusti onnistunut.

En ole juurikaan yhdistellyt erilaisia eteerisiä öljyjä yhteen tuotteeseen (poikkeuksena shampoopalani), mutta nyt valitsin jokaista väriä varten oman tuoksunsa. Alkannalla värjätty osio sai kaverikseen laventelin eö:n, annatto taas appelsiinin eö:n ja Chlorella rosmariinin eö:n.

Ongelmia ei tekovaiheessa oikeastaan ollut, tuon "hangerin" käyttö ja pintakuviointi vain vaativat vielä harjoittelua. Mutta, mutta - pari tuntia muottiin valamisen jälkeen alkoi kaunispintainen saippuani halkeilla pahasti. :(  Se ei näyttänyt eikä tuntunut siltä, että se olisi kuumentunut liikaa. Ja juuri kun kirjoitin tätä, tajusin, että masterbatchaamisen takia tein ajatusvirheen -  rasvojen määrä jäi puoleen aikomastani, jolloin lipeää tuli nyt tuplasti. Siinä syy halkeiluun, liika lipeä. Kyllä harmittaa nyt! Rebatchaamisen mestari kun olen, niin en aio tätäkään satsia heittää pois, ennen kuin olen yrittänyt pelastaa sen - edes kerran. Värit, tuoksut ja kuviot ovat tietysti menetettyjä, mutta muut arvokkaat ainekset eivät.



Muutamia huomioita värien toimivuudesta: vihreä ja keltainen olivat melko tasavahvoja ja onnistuneita väreinä, mutta alkannauutteeni ei ollut ilmeisesti riittävän vahvaa, koska ainakaan ennen uuniin menoa (joka tapahtui joitakin tunteja saippuan valmistamisen jälkeen) ei ollut huomattavissa mitään harmaaseen tai violettiin vivahtavaakaan. Se osio olisi jäänyt pahasti muiden varjoon, jos alkuperäinen suunnitelma olisi toteutunut.

Mitä tästä opimme: Älä tee saippuaa, kun olet sairas ja väsynyt! Tarkista ennen jokaista vaihetta, että teet, mitä ohjeen mukaan kuuluisi! Ja älä toista minun mokiani...

Tämän saippuan rebatchaaminen olikin aika mielenkiintoista! Sekoitin puuttuviin öljyihin n. 2 dl soijamaitoa ja paloittelin saippuan sekaan. Sitten vain uuniin, välillä sekoittelua ja lisää vettä. Vaikka saippua oli paloitellessa pehmeä ja tahmea, niin uunissa se ei meinannut sulaa millään. Aivan viimeisessä vaiheessa sulamattomat palat suorastaan pompsahtelivat esiin massaa sekoitellessani. Noukin niitä pois parhaani mukaan. Aikaa meni ehkä 2,5-3 tuntia, ennen kuin kippasin saippuan takaisin muottiin. Päätinpä kesken kaiken sitten kokeilla vielä "pencil linea" Chlorellalla, kun en ole sitäkään koskaan kokeillut. Hankalaa siinä oli vain se, että Chlorella on niin hienojakoista, että se sujahti siivilän läpi kertalaakista.



Nooo, lopputulos ei ole se, mitä alunperin suunnittelin. Mutta olen taas oppinut paljon uutta, toivottavasti nyt sinäkin luettuasi tämän! :)

I bought many natural colourants and few soaping books a while ago (I've written about both of them earlier), but I haven't actually used them yet at all. When I was going to test drive my new, wonderful soap molds anyway, I decided to test few other new things at the same time. I've never done "master batch" with my fats, that means melted and mixed bigger amount of fats ready for later use. I had planned to do two soaping experiments, so I wanted to test master batching too. I used old and familiar basic soap recipe, because I know it always works well.  

An other thing was that I wanted to try those colourants I ordered. Colouring soap with natural colourants is presented in Ann-Marie Faiola's "Soap Crafting" -book in pages 56-59. I didn't use Ann-Marie's soap recipe, but I followed her instructions for colouring. I had infused alkanet (greyish purple) to almond oil earlier for lipsticks, and there was still some left. I had used annatto (yellow) once before, but now I needed to infuse more for this project. I didn't have spirulina, but I used Chlorella to get green colour.  

Third new thing for me was "hanger swirl". I know that many soapers do it by layering colours, but I tried Ann-Marie's way  (pages 180-185) to divide mold with partition walls.  Ann-Marie says that you should have a pouring buddy (extra hands) in this, but I always soap alone, so I have no chance for extra pair of hands. I didn't have good barbecue sticks either, so I made my own "hanger" with plastic stick, thinner barbecue sticks and plastic tape. I can tell even before cutting the soap, that my hanger was way too thick to soap log of this size. When swirling the top layer of my soap my stick went too deep in to the soap, so I'm sure my swirl didn't work out at all.  

When making this soap there was not any problems, I only need to practice to use of hanger and swirling the top more. But, but - few hours after pouring the soap to the mold my beautiful topped soap started to crack badly. :( It didn't look or feel hot.  And right now when I'm writing this, I realized that I made a thinking mistake because of master batching - I used only half of the fats I was supposed to use, and the amount of lye has doubled then. That is why my soap cracked, there is too much lye in it. Now I'm pissed off! :( Because I am the master of rebatching, I will not discard this soap, at least not before I've tried to save it at least once. I'll loose the colours, scents and figures, but not other expensive ingredients. 

Some other notes about how colours worked: green and yellow were quite equal, but my alkanet infusion seems not to be strong enough, because at least before I put the soap to the oven (which was few hours after making the soap) there was no sign of grey or purple seen. That part of the soap would have been overshadowed by other colours, if my original plan would have worked.

And what can we learn from this: Do NOT make any soap, if you are sick and tired! Check before every step that you are doing what you are suppose to do by instructions! And don't do my mistakes... 

Rebatching this soap was quite interesting! I mixed about 2 dl soya milk to missing oils and cutted soap to it too. Then I put the kettle to the oven, stirred it once in a while ans added some more water every now and then. Even if the soap was soft and sticky when I cut it,  it was not going to melt in the oven at all. Finally those unmelted chunks popped out when I was stirring the soap. I was picking them out as the best I could do. All this took about 2,5-3 hours, before I poured soup back to the mold. In the middle of everything I decided to try pencil line with Chlorella, because I never done that before either. Only problem was that Chlorella is so fine powder that it went through my strainer right away. 

Well, the result is not quite what I planned at the first point. But I've learned a lot by doing this, and so have you now by reading this, I hope! :)



perjantai 14. maaliskuuta 2014

Pyykkisaippuasta pyykkijauheeksi - From laundry soap to laundry detergent

Olen tähän asti käyttänyt pyykinpesuun pelkästään raastettua pyykkisaippuaa, mikä on mielestäni toiminut oikein hyvin. Halusin kuitenkin kokeilla myös yleisemmin käytettyä seosta, kun onnistuin vihdoin löytämään pesusoodaa täältä. Toiveeni on, että sama seos toimisi myös tiskiaineena (tätä en vielä ole ehtinyt testata).

Bongasin alkuperäisen reseptin täältä. Siinä on käytetty valmista oliiviöljysaippuaa, minä käytin omaa kookosrasvasta tehtyä pyykkisaippuaani. Tein kuusinkertaisen reseptin, josta riittää varmaan loppukevääksi.

Näistä tarpeista...

...yksi tuote, kaksi käyttötarkoitusta.


Pyykki- ja tiskiaine

½    kuppia leivontasoodaa / baking soda
½    kuppia sitruunahappoa/ citric acid
1     kuppi pesusoodaa / washing soda
1/4  kuppia hienoa merisuolaa / sea salt
1     pyykkisaippua raastettuna / grated laundry soap bar

I've been using plain grated laundry soap this far, and I think it has worked quite well. I still wanted to try this more commonly used mix, especially when I finally managed to find washing soda from here. I wish I could use this same mix for dishes too (I haven't tested yet).

I found original recipe from here. There is store-bought castille soap in it, I used my own laundry soap made of coconut fat. I made six times this recipe size, and I'm sure that is enough for the rest of the spring for me.

sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Ylang Ylang -pyykkisaippua - Ylang Ylang laundry soap

Pyykkisaippuani oli loppu, joten oli aika tehdä sitä(kin) lisää. Viimeksi sain aikaiseksi melkoisen tulivuoren, eikä nytkään siitä paljon jälkeen jääty. Onneksi kyseessä on pyykkisaippua, niin rujo ulkomuoto ei haittaa! Tuoksuksi laitoin pullon loput Ylang Ylang -eteeristä öljyä, josta en ole koskaan tykännyt. Yllätyksekseni se tuoksui saippuassa vallan mainiolta. :) Koska en omista tiskikonetta ja tiskaan siten kaiken käsin, haluan testata pyykkisaippuan toimivuutta myös astianpesuaineena.

Leikkasin saippuahalon muutaman tunnin kuluttua, ja minusta palat ovat kuohumisesta huolimatta aika siistin näköisiä.



I didn't have any laundry soap left, so it was time to make some more. Last time I made laundry soap I created pretty big volcano effect, and this time wasn't much smoother. Luckily it is only laundry soap, so ugly look doesn't matter so much! I scented this with left overs from Ylang Ylang essential oil bottle, I never liked the scent before. It was a quite big surprise that smell was pretty nice in soap! :) I don't have a dishwasher and I wash all of my dishes by hand wash - so I want to test this laundry soap for dishes too.

I cut the soap log after few hours, and I think those bars look quite neat despite of that volcano effect.

perjantai 28. helmikuuta 2014

Kamomilla-sitruuna-shampoo - Chamomille-lemon-shampoo

Koirani ovat odottaneet pesua ja parturointia aivan liian kauan. Olen jo pitkään pessyt niitä omalla kamomilla-sitruuna-palashampoollani, jolloin ei tarvita hoitoainetta - ei ainakaan siinä määrin, kuin tavallisella koiranshampoolla bichonia pestessä. Shampoopaloja vain ei ole enää kuin yksi jäljellä - ja senkin "varastin" äidiltäni, jota en ole saanut palashampooseen ihastumaan.

Jotta minun ei tarvitse odotella shampoon kypsymistä kuukautta, päätin tehdä sitä lisää OHP-menetelmällä. Silläkin uhalla, että kaikki edelliset OHP-satsini epäonnistuivat ja vaativat moneen kertaan uudelleen käsittelyä. Olin aikaisemmin samalla viikolla uuttanut kamomillaa oliiviöljyyn juuri tätä tarkoitusta varten.
Tällä kertaa oli onni matkassa, saippuakakkuset ovat söpöjä, joskaan eivät kovin kauniita pinnaltaan. Väristä tuli aivan erilainen, kuin edellisessä erässä - se tosin oli CP:nä tehty, ja seassa oli kamomillan kukintoja.


My doggies have been waiting for washing and hair cut way too long time. I've washed them with my own chamomille-lemon-shampoo bar for a long time now. That is nice, because you don't need conditioner after shampooing - at least not as much as using "normal" dog shampoo with washing bichon. I had only one shampoo bar left - and that one I "stole" from my mother, who doesn't fancy shampoo bars, no matter how hard I try to make her like them.

I don't want to wait another month for shampoo to be ready, so I decided to use OHP. Even if I still painfully remember how all my OHP-soaps went wrong before Christmas and it took many re-batchings to make them okey. I infused chamomille to olive oil earlier last week just for this shampoo. This time luck was on my side, I got cute little soap cakes. They are not very beautiful, but I am still happy with them. Colour is different compared to last batch - that was made by CP and there were chamomille flowers in the soap.

keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Vielä viimeiset vuodesta 2013 - Last things about year 2013

Minun oli tarkoitus tehdä kunnon postaus kunnon kuvineen Joulupukkiin ja jouluun liittyen, mutta sitten loppui totaalisesti puhti. Olin jo edellisestä joulusta asti ajatellut tekeväni täksi jouluksi glögisaippuaa ystävilleni, mutta jotenkin se vain jäi aivan viimetinkaan. Päätin sitten kuitenkin kokeilla kuumamenetelmällä, vain muutama päivä ennen pyhiä. Ja eihän siitä mitään tullut - ilmeisesti en osaa enää tehdä OHP-saippuaa laisinkaan. Joka erä pitää pelastaa rebatchaamalla, ennen kuin niistä tulee yhtään mitään...huoh...Mutta sain sitten lopulta saippuat paketteihin ja jakoon, vaikka niistä ei kauniita tullutkaan. Käytin sokeroitua glögiä (vaikka siinä onkin vaaransa) ja punaviiniä sekä pussillisen glögimausteita siinä toivossa, että valmiissa saippuassa olisi vielä tuoksuakin jäljellä. No, eihän sitä ollut, paitsi saunassa kylpiessä tuntui hento lämpimän glögin tuoksu. Muuten ihan hyvää saippuaa kylläkin.

Glögisaippuat


Ystäväni saivat glögisaippuan lisäksi pullolliset sitä feikki-Baileystä, josta kirjoitin aikaisemmin.

Perheeni lahjakasseihin ei tänä vuonna päätynyt saippuaa (kun eivät oikein ymmärrä sen päälle ;) ), vaan itse tekemiäni Kuningatar-likööriä, vaniljauutetta ja vaniljaöljyä, sekä varrettomat sukat jokaiselle (kuva Käsityöt-sivulla). Lapset saivat sukkiensa kaveriksi purkilliset pipareita.

Kuningatarlikööri
Vaniljauute ja -öljy


I was supposed to write real post about Santa and other Christmas stuff with nice photos, but then I didn't got any energy left to do that. Since last Christmas I had planned to make mulled wine soap for my friends, but somehow it was left to the last minute. I decided to try OHP once again, just few days before Holidays. Of course, it didn't work out, I obviously cannot do OHP-soap anymore. Every batch need to save by rebatch them, before anything works out...blaah...But I finally got soaps to their packages, even if they are not pretty. I used sugared mulled wine (I knew there was a risk using that), some red wine and a bag of mulled wine spices to get some scent. Well, there was no scent at all, except when using soap in hot sauna, then there was a hint of those warm spices. Otherwise soap was fine.

Besides of the soap my friends got a bottle of that fake-Baileys I wrote about earlier.

My family members didn't get any soap this year (they really don't understand about them ;) ), but they got homemade Queen-liqueur, vanilla extract and vanilla oil and short wool socks (photo is in Käsityöt-page). Children got a jar of ginger breads with their socks.

lauantai 30. marraskuuta 2013

Pikkujouluproggiksia, osa 2 - Little projects for little Christmas Party, part 2

Nämä ruusurojektithan eivät siis ole menneet aivan putkeen...saippua, josta tämän paketin aloitin, ei onnistunut, vaan jouduin tyytymään rebatchattuun kompromissiin. Hyvää saippuaahan siitä tuli, mutta ei kovin somaa, eikä ruusuisen näköistä.

Väsäilin nämä paketit siksi, että äitini on menossa muutamaksi päiväksi messuille ystäviensä kanssa, ja hän pyysi minua tekemään yllätyksenä heille muutaman asian. Koska perheessämme on viime aikoina ollut paljon surua ja murhetta, halusin koota kunnolliset hemmotteluhetket tuota tapaamista varten. Saippuan lisäksi jokaiseen pakettiin tuli ruusuinen voidepala, ruusuvoide, pieni pullo ruusuvettä, ruusuinen suolakuorinta, ruusuinen jalkakylpysuola, ruusuinen kuorintapala ja Suklaasydän-huulivoide. Muut jutut tuntuivat onnistuvan kerralla - paitsi suolakuorinta, siinä tuli pieni kämmi, joten ensimmäinen satsi jäi omaan käyttöön ja uusi oli laitettava tulille.

These rose projects of mine haven't succeeded pretty well...I started this package with rose soap and that didn't was what I wanted and then I had to settle for rebatched compromise. It is good soap, that's not the problem, but it's not pretty or rosy looking. 

I made these packages because my mum asked me to do few things to her friends as a surprise. They are going to hand craft fair for few days. My family has been in quite much sorrow lately, so I wanted to make real pampering packages for their meeting. Besides of that rose soap every package has rosy lotion bar, rose cream, little bottle of rose water, rosy salt scrub, rosy bath salt for feet, rosy scrub bar and Chocolate Heart-lip balm. Those other things succeeded quite well - except salt scrub, there was a little mistake so first try stays just for my own use. Then I needed to start over again, of course.









tiistai 12. marraskuuta 2013

Pikkujouluproggigsia, osa 1 - Little projects for little christmasparty, part 1

Eilen aloitin etukäteisvalmistelut seuraavia pikkuprojektejani varten. Laitoin yöksi hautumaan vesihauteeseen yhden öljypurkin, jossa oli kaksi teelusikallista krappia, ja toisen, jossa oli saman verran annattoa. Yhteen purkkiin laitoin teesiivilässä kuivattua nokkosta, mutta siitä ei irronnut ainakaan väriä, toivottavasti sentään nokkosen hyviä aineita.

Tänään sitten aloitin toisen rojekteistani. Koska minulla ei ole ollut aikaa tai energiaa tehdä tätä aikaisemmin, oli minun pakko turvautua saippuan tekemisessä OHP-menetelmään. Vuorossa oli ruusupotpour-saippua, johon sain uppoamaan aikaisemmin kesällä tehtyä ja pakastettua ruusuhauduketta, kuivattuja ruusuja, ruusunmarjan siemenöljyä ja ruusun eteeristä öljyä - tavanomaisten saippurasvojeni  lisäksi siis. Lisäksi ylirasvoitin massaa vielä teelusikallisella karitea ja jojobaöljyä ennen muotteihin kaatoa. Olin aikaisemmin maseroinut myös ruusuja öljyyn, mutta koska en ollut kirjoittanut pulloihin ja purnukoihini mitään, en nyt ollut aivan varma, missä pullossa oli ruusu- ja missä ratamomaseraattia. Enkä ollut aivan satavarma, oliko öljy rypsi- vai oliiviöljyä. Resepti oli siis pakko tarkistaa lipeälaskurisssa vielä uudelleen molemmilla öljyillä. Onneksi ero oli niin pieni, ettei se saippuan turvallisuuteen vaikuttanut.

Uunissa oleva saippuamassa muistutti erehdyttävästi marjapuuroa, joten ainakin väri näyttäisi olevan hyvin ruusuinen.

Lisää rojektista ja ruususaippuan onnistumisesta myöhemmin...

Lisäys edelliseen: väri ei sittenkään näytä järin ruusuiselta, massa jämähti ennen muotteihin saamista pahasti. :(



Yesterday I started preparations for my next few projects. I put one oil jar with two teaspoons of rubia tinctorum and one with same amount of annatto seeds to water bath to infuse over night. One jar was with dried nettle in tea strainer, but that one didn't get any new colour, but some good components I hope.

Today I actually started one of my projects. Because I haven't had any time or energy before I had to make this soap as OHP. This one was rose potpour soap and I managed to put rose petal infusion I made and freezed earlier last summer, dried rose petals, rose hip seed oil and rose absolute essential oil for it - besides of my usual soaping fats, I mean. Then I superfatted the batch with one teaspoon of shea butter and jojoba oil too before pouring soap to molds. I has been maserated rose petals earlier, but I didn't write anything to bottles and jars and now I didn't know which was rose and which was plantain maserated oil. And I was not hundred percent sure if the oil was canola or olive oil, so I needed to do double check with lye calculator with both options. Luckily the difference between those was so small that it didn't effect much for the safetyness of the soap.

Soap in the oven looked like berry pudding, so at least the colour seems to be very rosy, at the moment at least.

More about the project and about that rose soap later...

One more thing:  The color is not so rosy after all, and the soap get stuck before I managed to get it to molds. :(

15.11.2013

Päivitys edelliseen - rumaa saippuaa piti heti testata, ja se ällöstä ulkomuodostaan huolimatta tuntuu erittäin hyvältä ja todella kosteuttavalta saippualta. Eli samoilla aineilla pitää  ehdottomasti yrittää saada nätimpi versio aikaiseksi. :) Ja Kirpulle jo mainitsinkin, että 2 tl krappia puoleen kiloon öljyjä oli ehdottomasti liikaa.

Updating my earlier text - I needed to test that ugly soap right away and that feels very good and moisturizing soap in spite of disgusting looks. So I definitely must try again with same ingredients and try to get prettier look next time. :) And I already mentioned to Kirppu that 2 teaspoons of rubia is definitely too much.

tiistai 1. lokakuuta 2013

Pohdiskelua saippuakirjoista - Some thoughts about soaping books

Kerroin aikaisemmin uusista kirjahankinnoistani. En löytänyt heti aikaa ja inspiraatiota niiden perusteellisempaan lukemiseen, mutta sairaslomalla ollessani tartuin niihin uudella otteella.

Aloitin "pänttäämisen" Heidi Corley Barton "The Natural Soap Chef" -kirjasta. Se on hyvä perusteos kenelle tahansa saippuantekijälle, sopii niin aloittelijalle, kuin vähän edistyneemmällekin harrastajalle. Kirjan alkupuolella käydään läpi saippuanvalmistuksen perusasioita, ja sitten esitellään erilaisia reseptejä ja lopuksi pakkausvaihtoehtoja.

Historiani käsitehdyn saippuan parissa ei ole vielä pitkä, mutta en silti sanoisi itseäni aivan noviisiksi. Kirjassa oli minullekin uusia juttuja ja havaintoja. Heidi korosti kovasti oikeita lämpötiloja ja -mittareita.Yllätyksekseni jokaisessa reseptissäkin oli oikea valmistuslämpötila (tosin Fahrenheiteissa) kerrottu erikseen. Tässä kohtaa minun on tunnustettava, etten ole itse niitä pahemmin mittaillut, ja hyvin on pärjännyt ilmankin. Kirjan resepteissä nesteen määrä on huomattavasti suurempi, kuin mitä olen tottunut käyttämään (ja mitä suomalaiset yleensä kai käyttävät), lähinnä sellainen, mitä meillä suositellaan OHP-saippualle. Ei siis ihme, jos saippuahalot eivät ole seuraavana päivänä vielä leikkauskelpoisia.  Toisaalta, mukana oli myös reseptejä, joissa ei käytetty nestettä laisinkaan, vaan pelkästään kasvissosetta - myös aika yllättävää minusta! Koko ajan puhuttiin myös tislatusta vedestä - käytättekö muut suomalaiset tislattua, vai vesijohtovettä? Minulle on kyllä kelvannut ihan vesijohto- tai kaivovesi. Toinen minulle uusi juttu oli se, että raaka saippua pitäisi kelmuttaa, jotta saippuatuhkaa ei syntyisi. Tuota minun pitää ehdottomasti kokeilla seuraavalla saippuakerralla. Kyselin "Kirpulta" taannoin, tietääkö hän mitään "rubbing alcoholista", jota amerikkalaiset saippuasiskot käyttävät myös soodan estämiseksi. Kirjassa sekin esiteltiin, tosin suositeltiin käyttämään isopropyyliä, jota siellä ilmeisesti saa tavallisista kaupoista. Meillä tuskin löytää?
Heidi kertoi myös pitävänsä saippuamuottia pakastimessa ENNEN kuin valaa saippuan siihen, tämä vähentää ylikuumenemista. Hyvä idea, kun vain mahtuisi pakastimeen jotakin...omani on niin täynnä, ettei sinne voi saippuamuotteja tunkea, ei etu- eikä jälkikäteen. Yhden pettymyksenkin kirja toi mukanaan. Reseptit olivat nimittäin melkein kaikki samoja, vain tuoksuöljyä oli vaihdeltu. Mistä tulikin mieleeni, että Heidin mukaan eri valmistajien tuoksuöljyjäkin pitäisi käyttää eri tavoin, niihinkin on heillä siellä kuulema omat laskurinsa. Mielenkiintoista...menee jo paljon tarkemmaksi, mitä itse olen jaksanut näperrellä.

Mutta, hyvä perusteos siis, kannataa ehdottomasti lukea!

I told you earlier about soap books I bought. I didn't have time or inspiration to read them right away when I got them, but now I've been sick and at home, so I started to look them with new attitude.

I started my "studies" with "The Natural Soap Chef" by Heidi Corley Barto. That is a good basic manual for any soap makers, it's suitable for beginners and for some more advanced makers too. The first part of the book is about soap making basics and then Heidi presents some recipes of hers and finally few options how to pack your soaps.

My history with hand made soaps is not very long, but I still don't categorize myself as a novise. There were several new things for me in that book. Heidi highlighted right temperatures and thermometers a lot. There was a right making temperature (in Fahrenheits) with every recipe and that was surprising for me. And now I must confess that I haven't been very strict with those temperatures and I still have managed quite well. Liquid amount of books recipes is much larger than I normally use (or other Finnish soap makers use, I suppose), it's more like that what we recommed to use with OHP-soaps. So it's no wonder if their soap logs are not ready to cut for next day or so. On the other hand, there were also recipes with no liquid at all, only vegetable pureés - pretty surprising, at least for me! Distilled water was mentioned all the time - are you other Finnish soap makers using distilled or "normal"  tap water? I have been satisfied with tap water or well water. Another new thing for me was that you should cover raw soap log with plastic wrap, so you wouldn't get soap ash on your soap. I definietly must try that next time I make soap. I recently asked "Kirppu" if she knows anything about that rubbing alcohol those soapsisters in America seems to use for stopping ash. That alcohol was presented in the book too, but it was recommend to use isopropyl alcohol you should get from grocery store. I guess we don't get it from grocery stores here in Finland? Heidi also told that she keeps her soap mold in the freezer BEFORE she puts the soap in it, that prevents the overheating. That's a goog idea, now I just should find a space in my freezer, it's so full of berries that I can't put my soap molds there, nor before or later. There was one disappointment for me in the book. Almost all the recipes were the same, only fragrances changed. And that reminds me, according to Heidi fragrances from different sellers behave differently, so you should use a calculator for them too (they have own calculators for fragrances). That sounds interesting...it's more accurate I've been doing myself.

But, this is a good basic manual for soap making, definietly worth of reading!

Seuraavaksi tartuin Anne-Marie Faiolan "Soap Crafting" -kirjaan, jota on kovasti hehkutettu eri tahoilla. Sen alkupuoli on samantapainen, kuin "The Natural Soap Chefissäkin", eli käydään läpi saippuanvalmistuksen perusasioita. Anne-Marie on esitellyt kivasti erilaisia öljyjä, ja kertonut niiden saippuoitumisarvot ja INCI-nimetkin samassa yhteydessä. Iso plussa tästä, ei tarvitse etsitä niitä aina jostain  eri tiedostoista. Hän on myös kertonut perusteellisesti eteerisisten ja tuoksuöljyjen eroista, samoin erilaisista väriaineista. Anne-Marien resepteissä vesimäärä on lähempänä paikallista tapaa. Hänkin käyttää tislattua vettä ja ohjeistaa peittämään saippuahalon kelmulla ja suihkuttamaan iospropyylillä. Eroa Heidin resepteihin on myös lämpötiloissa, Anne-Marien resepteissä ne ovat korkeammat. Kirja tarjoaa paljon vinkkejä niille, jotka haluavat kokeilla erilaisia kuviointitekniikoita ja leikkiä väreillä. Itse harrastan simppelimpiä saippuoita, joten siltä osin kirja tarjosi minulle lähinnä visuaalisen elämyksen (Anne-Marien kuvat ovat kauniita). Koska en omista tiskikonetta, kuviollisiin saippuoihin tarvittavien astioiden määrä kauhistutti myös käsintiskaajaa...Opin uutta myös kovien rasvojen sulatuksesta, kirjassa neuvotaan tekemään se aikalailla toisin, kuin  mitä itse olen aina tehnyt (tosin hyvin on minunkin tapani toiminut). Yksi asia, mitä kirjassa jälleen suorastaan kuolasin, olivat Anne-Marien esittelemät upeat puumuotit. Hän käytti erilaisia eri tarkoitukseen. Harmi, ettei noita oikein  saa täältä, ja ulkomailta tilatessa ne maksavat maltaita.

Lukemisen - ja ehdottomasti katselun myös!  - arvoinen kirja tämäkin.

Next I took "Soap Crafting" by Anne-Maire Faiola, that book has got a lot of praise from different places. The first part of the book is like "The Natural Soap Chef", soap making basics I mean. Anne-Marie presented nicely different kinds of oils and she told also their saponification values and INCI-names at the same time. Big plus because of this, now you don't need to search them from many different places when needed. She also told much about essential oils and fragraces and different kinds of colourants. Water amount of Anne-Maries recipes is more like ours here in Finland. She uses distilled water and advices to cover soap log with plastic wrap and spray it with isopropyl alcohol too, like Heidi did. Making temperatures are higher in Anne-Marie's recipes than Heidi's. This book offers lots of tips for those who like to try different technics and play with colours. I do more simple soaps myself, so the book offered mostly visual experience for me (Anne-Marie's photos are beautiful). Because I'm not an owner of the dishwashing machine, the large amout of needed dishes was a little terrifying for me who hand washes dishes...I also learned new things about melting solid fat and oils, advices in the book are quite different from way I always use (my way has worked still quite well). One more thing I fancied in this book, were those marvellous wooden molds Anne-Marie presented. She used different kinds of molds for different purposes. Too bad, you can't buy them here, and if you order them from abroad, the are very pricy.

This book is also worth of reading  - and watching too!






Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä on joukon ainoan mieskirjailin opus, Gregory Lee Whiten "Making Soap from Scratch". Tämä kirja voi ensipläräämisellä vaikuttaa tylsältä, sillä siinä ei ole lainkaan kuvitusta, joten visuaalinen elämys jää tässä kohtaa kokematta.  Kunhan et anna kuvattomuuden karkoittaa sinua kirjan parista, huomaat, että kirja on varsin mainio. Aluksi on saippuavalmistuksen historiaa. Monet asioista olin joskus kyllä lukenut jostain, palan sieltä, toisen täältä, mutta nyt ne on helppo löytää kootusti yhdestä paikasta. Historiapläjäystä seuraavat tietysti samat perusasiat, kuin muissakin kirjoissa. Seuraavaksi Gregory jakaa paljon erilaisia saippuareseptejä, joista mielenkiintoisin oli ehkä "ötökänkarkoitussaippua" - sitä pitää ehdottomasti kokeilla ensi kesänä! Huomasin näiden reseptien vesimäärän olevan suunnilleen samanlainen, kuin mitä itse käytän. Lopuissa resepteistä oli sama peruspohja, vain tuoksut ja lisukkeet vaihetelivat. Näissä Gregory käytti "Master Batchiä", eli hän tekee kerralla rasvasekoituksen viittä saippuaerää varten ja säilyttää sitä ämpärissä ja ottaa siitä sitten valmista sekoitusta tarpeen mukaan. Tässä kohtaa jäin miettimään, että eikö rasvamassa tosiaan jämähdä kovaksi, kun siinä on kookosrasvaa ja "vegetable shortengia", eli meillä varmaan munkinpaistorasvaa. Mutta ainakin kirjan mukaan pitäisi säilyä koostumukseltaan vanukasmaisena. Tässä kohtaa on mainittava, että käyttäessään "Master Batchiä" Gregorykin on jättänyt lämpötilojen mittaamisen kokonaan. Olin iloinen, että reseptit pääosin sisälsivät eteerisiä öljyjä, joita itsekin mieluummin käytän. Kirjassa esiteltiinkin monen eri eö:n käyttötarkoituksia. Lopuksi Gregory antaa vähän vinkkejä mahdollista saippuan myyntiä varten (tässä pitää muistaa, että EU:ssa on erilainen lainsäädäntö) ja kertoo muutaman hauskan kommelluksen, joita on sattunut haastavien asiakkaiden kanssa.

Kuten kaksi edellistäkin, tämä kannattaa kyllä lukea. Ja mieluummin jonkin kuvallisen kirjan jälkeen, ettei kesken lukemisen ala kaivata kuvia.

Last, but not least was Gerogory Lee White's "Making Soap from Scratch", only book by malewriter. By first sight this book may seem dull, because there are no photos at all, so you are not going to get any visual experience. As long as you don't get scared about that there is no pictures, you will notice that the book itself is quite good. At first there is some history of soap making. Many of those things I had read somewhere before, something here and somtehing there, but now I can find them in one place. After the historylesson there are the same basic stuff than in other soap making books. Next Greogory shares many different soap recipes and the most interesting soap was meant for against mosquitos - I must try this one next summer! I noticed that water amount in these recipes was quite thes ame I've used to use. Last part of recipes had the same basis all the time, only scents and additives changed. Grergory used "Master Batch" in these, he makes one large batch of oils and fats ready for five soap loafs and then use amount he needs. This thing made me wonder if the oil batch will stick solid, when there is coconut oil and vegetable shortening involved. But according to book oils should stay pudding like. Here I must mention that using his "Master Batch" Gregory has stopped checking temperatures. I was glad to see that most of the recipes of the book included essential oils instead of fragraces. I perefe them myself too. The book presented using ways for many essential oils. Finally Gregory gives some tips for selling your soaps (if you live in EU, you need to remember we have different laws here) and tells some funny mishaps they had with challenging customers.

Like two other books, this is also worth of reading. And it's better to read it after you read some book with pictures so you won't miss them while you are reading this one.

maanantai 16. syyskuuta 2013

Tyrnivoidetta ja vinkkejä - Face cream with sea buckthorn and some hints

Kaikki voiteeni ovat olleet ihan finaalissa jo tovin, joten uusia on pakko tehtailla. Tänään sain vihdoin aikaiseksi tehdä kasvovoidetta. Eilen tyrnimarjoja kerätessäni sain idean kokeilla tuoretta tyrniä voiteessa. Käytin nesteenä vedellä laimennettua tyrnimehua ja uutin lopuista marjoista tehoa aprikoosin siemenöljyyn. Lisäksi käytin karitevoita ja ruusunmarjan siemenöljyä, vähän glyseriiniä, mehiläisvahaa, appelsiinin eteeristä öljyä, hitusen pinkkiä argiletz-savea, Optipheniä ja E-vitamiinia säilyvyyttä parantamaan, emulgointihiutaleita, BTMS:ää ja ksantaanikumia voidetta paksuntamaan. Voide tuntuu ensikäytöllä tosi hyvältä, mutta saattaa kyllä jäähdyttyään olla turhankin jämäkkää.

I have to make new creams because I haven't got any left anymore for a while.  Today I finally got time and energy to make new face cream. I was picking sea bucthorn berries yesterday when I got the idea of using fresh sea buckthorn in creams. I used sea buckthorn juice and water as liquid and maserated rest of the berries in apricot kernel oil.  I also used some shea butter and rose hip seeds oil, little bit of glycerin, bees wax, orance essential oil, hint of pink argiletz clay, Optiphen and vitamin E for better storing age, emulsifying chips, BTMS and xanthan gum making cream thicker. The first impression of the cream is very good, but I think it might be too thick when it has cooled down.


Oletko koskaan miettinyt, mitä tehdä saippuanlopuilla? Niillä, jotka ovat liian pieniä normaalisti käytettäväksi,mutta joita ei raaskisi heittää vielä poiskaan? Hyödynnä ne jalkoja kyvettäessäsi, hiontakiveen hieraistuna ne poistavat karheat kohdat kantapäistä tosi tehokkaasti.

Have you ever wondered what to do with those soap left overs? With those, which are too small for normal use, but which you wouldn't like to throw away just yet? You can use them when you are bathing your feet, rubbed to the grinding stone they make your feet super soft.
 





Taisin joskus harmitella, kun itse tehty hoitoaine jättää hiukset turhan raskaan oloisiksi. Kokeilin laittaa hoitoaineen kahden shampoovaahdotuksen välissä, ja toimii erinomaisen hienosti!

I guess I wasn't too happy earlier with my home made hair conditioner, because it left my hair too heavy. I tried to use conditioner between two shampooing rounds and that worked wonderfully!

tiistai 30. heinäkuuta 2013

Lisää saippuakoristuksia - More soap decorations

Kohtuullisesti onnistuneesta kakkusaippuasta (vääränvärinen sitruunapiirakka) rohkaistuneena uskaltauduin kokeilemaan kuppikakkusaippuoita, joita olin suunnitellut tekeväni ainakin vuoden. Tein jälleen saman luottomassan, kuin sitruunapiirakassa, ja jaoin sen kahtia. Toisen puolen värjäsin kaakaolla, joka oli sekoitettu pieneen öljymäärään ja toisen puolen pinkillä argiletz-savella ja cayenne-pippurilla. Suklaiseen pohjaan lurautin hieman Suklaatryffeli -tuoksuöljyä ja kuorrutukseen Ulje Lavandea Kroatiasta. En osannut arvioida, kuinka monta kuppikakkua puolen kilon taikinasta tulisi, saati kuorrutuksen tarvetta suhteessa pohjaan. Pohjaan tuli hieman vähemmän massaa, ja siitä sai viisi kakkua (vuokia olin varannut enemmän). Kuorrutuksen kanssa oli sellainen ongelma, että se ei paksuuntunut riittävästi, joten jouduin kahdesti kaapimaan sen takasin sekoitusastiaan. Kolmannella kerralla onnistuin kohtuullisesti - en siis ole mikään pursotuksen mestari syötävissäkään kakuissa, en ole montaa kertaa kokeillut sitäkään. Kuorrutuksen väri olisi myös saanut olla voimakkaamman värinen, mutta aika herkulliselta se näyttää noinkin.




Because I managed reasonably well with my cake soap ( that wrong coloured lemon pie) I got courage to try cup cake soaps I had planned to make at least a year. I made that same soap paste than in lemon pie soap and splitted it for two part. An other half I coloured with cocoa powder in little amount of oil and other half with pink argiletz-clay and some cayenne-pepper. That chocolate part I fragranced with little hint of Chocolatetruffle-fragrance oil and for piping part I put little bit of Ulje Lavande from Croatia. I couldn't estimate how many cup cakes I could get out of half kilos paste, or how much soap paste I would need for piping. I put little less soap for bottom part and I got five cup cakes  (I had more molds if I possibly needed them). I had some problems with piping, because the paste didn't get thick enough, so I needed to put it back to the bowl twice. Third time I managed quite well - I am no master of piping even with those eatable cakes, I haven't tried many times that either . The colour of the frosting should have been more powerful, but it looks pretty delicious this way too.

sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Kolmas kerta toden sanoo, tai sitten ei... - Third time tells the truth, or maybe not...

Tein eilen illalla vihdoin sitä pyykkisaippuaa lisää. Väkisinkin tuli mieleen, että nyt vallitsee joku paha karma suomalaisten saippuantekijöiden yllä. Ongelmia ei ollut yksi, eikä kaksi vaan kolme tällä kertaa.

Nro 1
Lipeä jämähti kiinni sekoitusastian pohjaan, enkä saanut sitä siitä enää liukenemaan. Joten eka lipeäsatsi meni viemäreiden rassaamiseen.

Nro 2

Tein uuden lipeäliuoksen eri astiaan - joka halkesi saman tien pohjastaan. Onneksi tein seosta tiskialtaassa ja pesuvadissa, jossa oli vettä. Tälläkin erällä siis huuhdottiin viemäreitä.

Nro 3

Taas uusi yritys, joka tällä kertaa sujui normaalisti. Käytin tuoksuttamiseen yhden vanhan, ruusuisen tuoksulyhtyöljyn, joka ei ensin näyttänyt tekevän ihmeempiä. Sain saippuan muottiin, panin kannen päälle ja aloin tehdä jotain muuta. Onneksi olen utelias ja kärsimätön, ja kävin pian kurkistamassa muottiin. Saippua oli nääs ylikuumentunut niin paljon, että se oli alkanut kuohua ja otti jo kanteen kiinni, kun avasin sen. Ei siis nättiä ja sileää pyykkisaippuaa tiedossa, kuten viimeksi. Onneksi tämä on tarkoitettu raastettavaksi ja käytettäväksi vain pyykkiin, niin rujo ulkonäkö ei haittaa.

Muistutuksena niin minulle kuin muillekin - lipeän ja saippuan teon kanssa EI ole leikkimistä! Varaa aikaa, tilaa ja välineet ja varaudu ennalta ongelmiin.



Last night I finally made that laundry soap I needed. I am almost sure that there is some kind of bad karma against finnish soap makers right now. I didn't have only one, not two but  three problems this time.

No 1

Lye got stuck in to mixing containers bottom and I couldn't get it to dissolve anymore. So the first lyesolution was used to opening for sink.

No 2 

I made new lyesolution to another container - which cracked right away from it's bottom. Luckily I was making solution above the sink - and this part went for opening it too.

No 3 

Another try again and this time it went as usual. I fragranced with some old, rosy oil which was ment for fragrance lamp and at first it seemed to work out well. I put the soap to the mold, the lid on and started to do something else. Fortunately I am so nozy and anpatient and I went soon to check out the soap. It was so overheated that it was boiling over the mold. No smooth and pretty laundry soap for me this time. Luckily this soap is ment to shred for washing machine and groce looks won't matter.

So, for reminding for me and other soap makers, using lye and making soap is NOT any playing! Take enough time, space and tools and prepare for toubles before they happen.

Pieni kevennys vielä lopuksi: tässä ensimmäinen oma (lasagnessa olevat sain isältäni) kanttarellisaalis tältä vuodelta. Säälittävän soma annos päätyi aamupalaksi.



Little bit funnier thing: my first chantarelles (those in lasagne were from my father) this year. This pitiful but cute portion ended up to be my breakfast.

tiistai 16. heinäkuuta 2013

Viime hetken villitykset - Last-minute craze

Lomani loppuu tuota pikaa, joten kaikki tekemistä odottaneet askareet alkoivat kolkutella omaatuntoa. Koko kesän on ollut tarkoitus kerätä lisää kasveja sekä viherjauhetta että kosmetiikkaa varten. Eilen sitten sain vihdoin jotain aikaiseksi. Onnistuin löytämään vielä aika freesin näköisiä nokkosia, horsmia, poimulehtiä, voikukkia ja ratamoita. Marjojen ja koivun lehdet odottavat edelleen keräämistä talteen. Koska aikomuksenani on kokeilla ratamosalvaa (olen ollut supertyytyäinen voikukka- ja laventelisalvoihini), kävin noukkimassa niitä ämpärillisen. Muuten jees, mutta niiden kuivaaminen huuhtomisen jälkeen on melko mission imbossible. Noin kolmanneksen sain ripoteltua saunaan, ja sitten yritin kuivatella niitä siellä. Ihan pienen osan laitoin uuniin, osa oli pöydällä valumassa ja kolmannes jäi lillumaan huuhteluämpäriinsä, kun en keksinyt, mihin niitä laittaisin. Sitten kävin keräämässä päivän ruusunlehdet - meillä kasvavat pitää kerätä päivittäin, mieluummin myöhään illalla tai aikaisin aamulla, niin ovat rapsakan freshejä - mutta en laittanutkaan niitä kuivumaan, vaan tein osasta hauduketta ja kokeilin TheNerdyWifen sokeroituja ruusulehtiä. En ole aikaisemmin koskaan tehnyt enkä syönyt enkä edes nähnyt sokeroituja kukkia, mutta muistan elävästi Harry Potterin sokeroidut orvokit, jotka kotitonttu mäiski pitkin keittiötä. Sokeroitujen kukkien valmistus on aika sottaista puuhaa, tai sitten se on taitolaji, jota en hallitse. Hyviä ne kuitenkin ovat, mutta en ehkä joka viikko jaksaisi tehdä...Tuolla ruusuhaudukkeella olen oman naamavärkkini lisäksi pyyhkinyt pikkukoiran silmiä, mistä se tuntuu kovasti tykkäävän. TheNerdyWifen mukaan ruusuhauduketta voisi käyttää koirilla myös sisäisesti., aion kokeilla tätäkin.

Ruusuhauduke - rose water

Terälehtiä sokeroitumassa - Petals in eggwhite and sugar

Sokeroidut ruusut - sugared roses


Toissapäivänä yritin tehdä taas OHP-saippuaa. Hmmm...ei onnistunut aivan odotetusti. Mango-kookoksesta tuli jotakuinkin kelvollista (mutta ei sileää ja nättiä) saippuaa, mutta banaani-soijamaitoon jäi ilmakuplia ja saippua jäi hyvin pehmeäksi (leikkasin sen hätäisenä ennen aikojaan). Itse asiassa banaanisaippuassa on keskellä vähän samannäköistä efektiä, kuin pieleen menneessä suklaasaippuassa. Tosin tässä uskoisin banaanimössön hakeutuneen saippuan keskelle, siltä se ainakin kuivuessaan näytti. Molempia aion testata tänään. Tässä tuotoksia.

Mango-kookos vasemmalla, banaani-soijamaito oikealla - Mango-cocos on the left, banana-soymilk on the right


My holiday is going to be over soon, so everything I was supposed to do on holiday started to knocking my conscience. The whole summer I planned to pick more plants for green powder and cosmetics. Yesterday I finally did something. I managed to find pretty still fresh looking nettles, fireweeds, lady's mantles, dandelion leafs and plantains. Berrie's and birch lefs are still waiting me to pick them away. Because I was planning to try plantain salve ( I have beed super satisfied with my dandelion- and lavender salves) I picked up about a berry bucket. It's okay otherwise, but when I rinsed them with water, it was mission impossible to get them dry enough. About one third I put to warm sauna and tried to dry them threre. Just little bit I put to oven, one part was drainig on the table and one third was left to their rinsing bucket, because I didn't figure out what to do with them. Then I went to pick up rose petals of the day - ours need to pick up daily, better late night or very early on the morning, then they are fresh and crispy - but I didn't put them to dry, I made some homemade rosewater (or rose tea, if you like) and then I tried TheNerdyWife's recipe for sugared rose petals. I have never made them before, or eaten or even seen sugared flowers, but I remebered so well those sugared violets in Harry Potter, which that house elf threw all over the kitchen. Making sugared flowers is kind of a messy job, or then I don't have the skills needed for it. Taste is fine, but I would not make those every week.  I use that rosewater as facial toner and eye water for my little doggie - she seems to enjoy that. TheNerdyWife thinks that you could use rosewater also innerly for dogs and I am going to try that too. 

Two days ago I tried to make OHP-soap. Hmmm... it didn't go so well I expected. Mango-cocos turn out to be rather useful (but not smooth and pretty) soap, but there were airbubbles in banana-soymilk and whole soap was very soft ( I cut it too early). In the fact, there can be seen the same kind of effect as in that unsuccesful chocolatesoap I did last spring. This time I think it's banana that seeked  to the middle of the soap log, at least it seemed to do so when the soap was drying. I am going to test both soaps today. There are some of them in the photo above.