Näytetään tekstit, joissa on tunniste bodylotion. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste bodylotion. Näytä kaikki tekstit

lauantai 1. maaliskuuta 2014

Voidekatasrofi - Catastrophe with creams

Lomaani varten aioin tehdä vaihteeksi laventelivoiteita, niin kasvoille kuin kehollekin. Halusin kokeilla omaa versiotani Jan Berryn laventelivoiteesta. Vartalovoiteen ohje taas  oli vanha tuttu, jota sitten matkan varrella kuitenkin muuttelin - huonolla menestyksellä.

Olen aikaisemminkin tuonut esiin, että en saa mehiläisvahavoiteita onnistumaan laisinkaan. Salvoissa ne kyllä toimivat hienosti, mutta heti, jos mukana on vettä, niin ei tule mitään. Tälläkin kertaa molemmat voiteet epäonnistuivat mehiläisvahan takia. Nesteet ja rasvat erottuivat heti jäähdyttyään, eikä lopputulos ole voidetta nähnytkään. Harmittaa kovasti, kun kalliit aineet ja iso työ menee täysin hukkaan.

Mutta, mutta...minähän alan olla rebatchaamisen mestari, joten tämäkin täytyi yrittää pelastaa - edes kerran.
Eipä onnistunut tämän pelastaminen, neste erottui vain entistäkin enemmän. En enää ikinä yritä käyttää mehiläisvahaa emulgaattorina!



I was going to make lavender creams for my vacation for change, both face and body creams. I wanted to try my version of Jan Berry's lavender cream. Recipe for body lotion was the same old friend, but somehow I ended up to change that too trough the process - with bad luck.

I've told earlier that I cannot manage to make any usable beeswax creams. I just can't. Beeswax work nicely in salves, but if there is any water involved, nothing will work. This time (once again) I managed to spoil both creams because of bees wax. Liquids and fat were separated right after they cooled down, and the result is not nearby any cream or lotion. This pisses me off, expensive ingredients and hard work is worth of nothing.

But, but...I'm starting to became as a Master of rebatching things, so I had to try to save this one too - at least one time. Well, I couldn't save this, only thing that happened was that liquid separated even more. I never will try to use beeswax as an emulsifier!

lauantai 4. toukokuuta 2013


Suklaasaippuahalko odottelee edelleen leikkaamistaan. Seuraavan saippissatsin olisin tehnyt jo aikaisemmin, mutta noin vapun alla oli joka kaupasta kookosrasva loppu. :-( Toissapäivänä kuitenkin tein laventelisaippuaa, vähän edellistä reseptiä tuunaten.  Maseroin sitä varten laventelia öljyyn, mutta ei siitä ainakaan väriä irronnut yhtään, eikä juuri tuoksuakaan. Sitten tein laventelihauduketta siinä toivossa, että saisin samanlaisen upean värin, kuin edellistä bodylotionia tehdessä, mutta eipä onnistunut sekään - väri näet olikin tällä kertaa enemmän ruskea, kuin violetti. Mutta tuoksua ja hoitavia aineita siitä toivottavasti irtoaa...silkkiäkään en tällä kertaa lisännyt, vaikka se tosi miellyttävän tuntuiseksi saippuan tekeekin. En malttanut olla kurkistelematta muottiin, vaikka ei kai pitäisi (jostain luin, että kosketus ilman kanssa saisi aikaan sen soodakerroksen muodostumisen?). Nyt oli kerrankin koko halko geeliytynyt kunnolla. Mielenkiinnolla odotan, mitä siitä tulee!

Tilailin äsken myös tähän hobbyyn liittyen tavaraa Kiinasta. Jännityksellä odotan, tuleeko sieltä mitään, kun PayPal vähän takkuili.

Ai niin, meinasin eilen saada slaagin kun huomasin, että olin onnistunut vahingossa deletoimaan kaikki  käyttämäni reseptit, niin saippuoille, voiteille kuin muullekin kosmetiikalle. Kyllä meinasi itku päästä! Onneksi osa löytyi jossain muodossa toisista tiedostoista, mutta voidereseptit joudun kehittelemään valitettavasti uudelleen.

 
Eilen tein uuden shampoosatsin, kun edelliset alkavat loppua. Pitäisi varmaan tehdä kesäkäyttöön vähän järeämpi resepti, kun tuntuu päänahka rasvoittuvat tosi paljon  nopeammin, kuin talvella. 

Maseroin tähänkin öljyä, mutta ei siihenkään väriä irronnut . Haudukkeesta sen sijaan tuli hyvin voimakkaan väristä, mutta se  ei tainnut enää saippuaan asti väriään kantaa.  Silkin jätin tästäkin pois, ja yksi aiottu öljy vaihtui toiseen, kun sitä lorahti vähän liikaa. Hurjan hankalia kaataa, nuo Gracefruitin isot pullot! Pitäisi varmaan siirtää öljy johonkin toiseen pulloon, niin helpottuisi kaataminen ja lipsahduksetkin toivottavasti jäisivät pois.  Vähän ajattelin, että öljyt voisi siirtää kauniisiin, painettuihin  viinipulloihin ja niihin laitta sellaiset kaatonokat. Näinköhän toimisi?