Lomaani varten aioin tehdä vaihteeksi laventelivoiteita, niin kasvoille kuin kehollekin. Halusin kokeilla omaa versiotani Jan Berryn laventelivoiteesta. Vartalovoiteen ohje taas oli vanha tuttu, jota sitten matkan varrella kuitenkin muuttelin - huonolla menestyksellä.
Olen aikaisemminkin tuonut esiin, että en saa mehiläisvahavoiteita onnistumaan laisinkaan. Salvoissa ne kyllä toimivat hienosti, mutta heti, jos mukana on vettä, niin ei tule mitään. Tälläkin kertaa molemmat voiteet epäonnistuivat mehiläisvahan takia. Nesteet ja rasvat erottuivat heti jäähdyttyään, eikä lopputulos ole voidetta nähnytkään. Harmittaa kovasti, kun kalliit aineet ja iso työ menee täysin hukkaan.
Mutta, mutta...minähän alan olla rebatchaamisen mestari, joten tämäkin täytyi yrittää pelastaa - edes kerran.
Eipä onnistunut tämän pelastaminen, neste erottui vain entistäkin enemmän. En enää ikinä yritä käyttää mehiläisvahaa emulgaattorina!
I was going to make lavender creams for my vacation for change, both face and body creams. I wanted to try my version of Jan Berry's lavender cream. Recipe for body lotion was the same old friend, but somehow I ended up to change that too trough the process - with bad luck.
I've told earlier that I cannot manage to make any usable beeswax creams. I just can't. Beeswax work nicely in salves, but if there is any water involved, nothing will work. This time (once again) I managed to spoil both creams because of bees wax. Liquids and fat were separated right after they cooled down, and the result is not nearby any cream or lotion. This pisses me off, expensive ingredients and hard work is worth of nothing.
But, but...I'm starting to became as a Master of rebatching things, so I had to try to save this one too - at least one time. Well, I couldn't save this, only thing that happened was that liquid separated even more. I never will try to use beeswax as an emulsifier!
Näytetään tekstit, joissa on tunniste bodylotion. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste bodylotion. Näytä kaikki tekstit
lauantai 1. maaliskuuta 2014
Voidekatasrofi - Catastrophe with creams
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
bodylotion,
kasvovoide,
laventeli,
mehiläisvaha
lauantai 4. toukokuuta 2013
Suklaasaippuahalko
odottelee edelleen leikkaamistaan. Seuraavan saippissatsin olisin tehnyt jo
aikaisemmin, mutta noin vapun alla oli joka kaupasta kookosrasva loppu. :-(
Toissapäivänä kuitenkin tein laventelisaippuaa, vähän edellistä reseptiä tuunaten. Maseroin sitä varten laventelia öljyyn,
mutta ei siitä ainakaan väriä irronnut yhtään, eikä juuri tuoksuakaan. Sitten tein laventelihauduketta siinä toivossa, että saisin samanlaisen upean
värin, kuin edellistä bodylotionia tehdessä, mutta eipä onnistunut sekään -
väri näet olikin tällä kertaa enemmän ruskea, kuin violetti. Mutta tuoksua ja
hoitavia aineita siitä toivottavasti irtoaa...silkkiäkään en tällä kertaa
lisännyt, vaikka se tosi miellyttävän tuntuiseksi saippuan tekeekin. En malttanut
olla kurkistelematta muottiin, vaikka ei kai pitäisi (jostain luin, että
kosketus ilman kanssa saisi aikaan sen soodakerroksen muodostumisen?). Nyt oli
kerrankin koko halko geeliytynyt kunnolla. Mielenkiinnolla odotan, mitä siitä
tulee!
Tilailin äsken myös
tähän hobbyyn liittyen tavaraa Kiinasta. Jännityksellä odotan, tuleeko sieltä
mitään, kun PayPal vähän takkuili.
Ai niin, meinasin
eilen saada slaagin kun huomasin, että olin onnistunut vahingossa deletoimaan
kaikki käyttämäni reseptit, niin
saippuoille, voiteille kuin muullekin kosmetiikalle. Kyllä meinasi itku päästä!
Onneksi osa löytyi jossain muodossa toisista tiedostoista, mutta voidereseptit
joudun kehittelemään valitettavasti uudelleen.
Eilen tein uuden
shampoosatsin, kun edelliset alkavat loppua. Pitäisi varmaan tehdä kesäkäyttöön
vähän järeämpi resepti, kun tuntuu päänahka rasvoittuvat tosi paljon nopeammin, kuin talvella.
Maseroin tähänkin
öljyä, mutta ei siihenkään väriä irronnut . Haudukkeesta sen sijaan tuli hyvin
voimakkaan väristä, mutta se ei tainnut
enää saippuaan asti väriään kantaa. Silkin
jätin tästäkin pois, ja yksi aiottu öljy vaihtui toiseen, kun sitä lorahti
vähän liikaa. Hurjan hankalia kaataa, nuo Gracefruitin isot pullot! Pitäisi
varmaan siirtää öljy johonkin toiseen pulloon, niin helpottuisi kaataminen ja
lipsahduksetkin toivottavasti jäisivät pois.
Vähän ajattelin, että öljyt voisi siirtää kauniisiin, painettuihin viinipulloihin ja niihin laitta sellaiset
kaatonokat. Näinköhän toimisi?
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
bodylotion,
kotitekoinen saippua,
käsintehty saippua,
laventelihauduke,
laventelisaippua,
maserointi,
saippua,
saippuahalko,
suklaasaippua
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
