Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruusu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruusu. Näytä kaikki tekstit

tiistai 22. marraskuuta 2016

Kevyempi kehäkukka-ruusu vartalovoide - Lighter Calendula-Rose Body Lotion

Vaikka ihoni huutaa rasvaa, niin se kaipaa kipeästi myös kosteutusta. Kaikesta muusta kokkailusta jäi jäljelle haudukkeita ja jo kuumennettuja ruusuvesiä, joten tein satsin kevyempää vartalovoidetta. Tällä kertaa kehäkukka-ruusu -kombinaatiolla. Pullona Clas Ohlssonilta ostettu muovinen, pumppusaippuapullo.



Even if my skin is screaming for greasing, it also needs a lot of moisturizing. There were some infusions and already heated rose water left from other products, so I used them to make a batch of lighter body lotion. This time I used calendula and rose. The pump bottle is bought from Clas Ohlsson store, it is meant for liquid soap.

perjantai 18. marraskuuta 2016

Ruusuinen vartalovoide - Rosy Body Cream

Olen (kuten myös äitini) tykästynyt siihen ruusuiseen kasvovoiteeseen, jota olen tehnyt Jan Berryn reseptiä tuunailemalla. Tällä kertaa tein sitä suuremman satsin vartalovoiteeksi, skippasin vain tehoaineita ja lisäsin ruusuabsolutin määrää. Jostain syystä voide ei emulgoitunut kunnolla, vaikka se purkissa näyttääkin tasaiselta.



I have (as my mother too) a crush to that rosy face cream I've been making by tuning Jan Berry's recipe. This time I made bigger batch to use as body cream, I only left some active substances out and added more rose absolut. For some reason this cream didn't emulgate properly, even if it looks smooth in the jar.

keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Hiushuuhteet - Hair Rinses

Halusin jatkaa ruusuista fiilistä myös hiushuuhteessa. Ruusuabsolutini on 5%:sta, mikä tarkoittaa, että eteerinen öljy on uutettu johonkin öljyyn, joten se jättää hiukset hieman rasvaisen näköisiksi. Tein siksi myös laventelihuuhteen, mikä on vähintään yhtä ihana. Käytän hiushuuhteitani toisinaan myös pyykinhuuhteluaineena.



I wanted this rosy feeling for my hair rinse too. My rose absolut is 5%, meaning that rose essential oil is diluted to some carrier oil. Because of that carrier oil this hair rinse leaves hair to look little bit greasy. That's why I made lavender rinse also, and it is as lovely as rosy one. I use my hair rinses as fabric softener with my laundry sometimes.

maanantai 14. marraskuuta 2016

Ruusuiset jalkakylpypommit - Rosy Foot Bath Bombs

Olen viime aikoina ollut töissä koko päivän korkokantaisissa saappaissa, joten jalat ovat olleet huollon tarpeessa. Näihin ruusuisiin jalkakylpypommeihin upposi tavanomaisten ainesten lisäksi kaakaovoita, ruususaippuaa, ruusuvettä ja ruusuabsolutia. 



I've been wearing high heel boots at work lately, so my feet needed some extra care taking. I added cocoa butter, rose soap, rose water and rose absolut with regular ingredients for these foot bath bombs.

lauantai 12. marraskuuta 2016

Ruusuiset kuorintapalat - Rosy Scrub Hearts

Kuorintapalanikin oli jo loppuun käytetty, joten tein vähän isomman satsin niitä. Ruusuisena tällä kertaa. Ruususaippuan, kaakaovoin ja sokerin lisäksi lorautin sekaan ruusuabsolutia. Clas Ohlssonilta lähti mukaan söpö lasipurkki, jossa kuorintapalat on hyvä säilyttää. 




I had already used all my scrubbing cubes, so I made a bigger batch of them - as rosy this time. I added rose absolut with rose soap, cocoa butter and sugar. I bought this cute glass jar from Clas Ohlsson store, it is convenient for storing scrubbing cubes.

keskiviikko 14. syyskuuta 2016

Ruusuhuuhde - Rosy rinse

Ruusulinjalla kun jatketaan, niin tein myös ruusuisen hiushuuhteen. Käytän tavallisesti laventelia tai rosmariini-nokkossekoitusta, jotka molemmat ovat minusta ihania. Mutta tämä ruusuinen, se tuntuu suorastaan luksukselta! :)




Ruusuhuuhde - Rosy rinse

kiehuvaa vettä /boiling water
kuivattuja ruusunterälehtiä / dried rose petals
2 rkl sitruunahappoa / citric acid
ruusun eteeristä öljyä / rose essential oil


Because I've been dealing with roses lately, I'm continuing that line. I normally use lavender or rosemary-nettle mix in my hair rinses and I love them both. But this rosy one, it feels like luxury for me! :) 

sunnuntai 11. syyskuuta 2016

Ruusuinen vartalovoi - Rosy Body Butter

Tuunatun kasvovoiteen kaveriksi tein myös ruusuisen vartalovoin. Öljynä oli pääosin tuoreilla ruusunkukilla maseroitu manteliöljy, ja noin neljännes öljystä oli ruusunmarjan siemenöljyä. Karitevoita oli tietysti suurin osa, mutta lisäksi tuoreiden ruusujen takia oli laitettava vähän säilöntäainetta, ja ruusun eteeristä öljyä, totta kai. Lopputulos näytti todellakin voilta värinsä puolesta.





I made also rosy body butter to match with my tuned face cream. I used mostly rose macerated almond oil ans about one quarter was rose hip seed oil. Most of the butter was obviously shea, but I needed to add preservative also because of the fresh roses I used, and rose essential oil, of course. The result looks like real butter, especially because of the light yellow colour. 

torstai 8. syyskuuta 2016

Uusi versio ruusuvoiteesta - New version of rose face cream

Voidevarastoni alkoi näyttää tyhjältä, joten oli aika tehdä jotakin uutta sen täydennykseksi. Tänä(kään) vuonna ruusuni eivät ole olleet järin satoisia, mutta onnistuin silti saamaan riittävästi tuoreita kukkia tätä voidetta varten. Olen aikaisemmin käyttänyt kuivattuja ruusuja ja tehnyt niistä hauduketta, mutta nyt halusin kokeilla tuoreita kukkia ja valmista ruusuvettä. Uutta oli myös kandelillavaha, jonka ominaisuuksiin olisi pitänyt kyllä perehtyä tarkemmin ennen valmistukseen ryhtymistä. BTMSkin oli loppu, joten korvasin sen muilla emulgaattoreilla. Tehoaineitakin lisäsin aikaisempaan verrattuna, nyt panthenolin, E-vitamiinin ja kauraproteiinin lisäksi sekaan meni kollageenijauhetta ja kaurasilkkiä, sekä hivenen vaaleanpunaista kosmeettista savea. 

Voiteesta tuli vähän turhan jämäkkää vahan takia, vaikka se ainakin tuoreeltaan tuntuikin tosi hyvältä. Väri ei myöskään ollut toivomani, vaikka eipä se käyttöä haittaa.




50 g           ruusuvettä + kourallinen ruusunlehtiä
25 g           ruusumaseroitua manteliöljyä
5 g             ruusunmarjansiemenöljyä
15 g           mangovoita 
5 g             kandelillavahaa
¼ tl            cetearyylialkoholia
¼ tl            cetyylialkoholia
½ tl            emulgointijauhetta
1 g             Cosgard/ preservative
1 g             kauraproteiinia/oat protein
1 g             E-vitamiinia/ vitamin E
                  Panthenolia
                  kaurasilkkiä
                  kollageenijauhetta
                  hitunen pinkkiä savea
                  ruusun eö

Voidevarastoni alkoi näyttää tyhjältä, joten oli aika tehdä jotakin uutta sen täydennykseksi. Tänä(kään) vuonna ruusuni eivät ole olleet järin satoisia, mutta onnistuin silti saamaan riittävästi tuoreita kukkia tätä voidetta varten. Olen aikaisemmin käyttänyt kuivattuja ruusuja ja tehnyt niistä hauduketta, mutta nyt halusin kokeilla tuoreita kukkia ja valmista ruusuvettä. Uutta oli myös kandelillavaha, jonka ominaisuuksiin olisi pitänyt kyllä perehtyä tarkemmin ennen valmistukseen ryhtymistä. BTMSkin oli loppu, joten korvasin sen muilla emulgaattoreilla. Tehoaineitakin lisäsin aikaisempaan verrattuna, nyt panthenolin, E-vitamiinin ja kauraproteiinin lisäksi sekaan meni kollageenijauhetta ja kaurasilkkiä, sekä hivenen vaaleanpunaista kosmeettista savea. 


Voiteesta tuli vähän turhan jämäkkää vahan takia, vaikka se ainakin tuoreeltaan tuntuikin tosi hyvältä. Väri ei myöskään ollut toivomani, vaikka eipä se käyttöä haittaa. Voide vaikuttaa asetuttuaankin vielä hyvältä, vaikka liputankin vielä mehiläisvahan ja BTMS:n puolesta.

My cream stash seemed to be quite empty, so I needed to make something new to fill it again. My roses didn't make many flowers this year either, but I managed to get enough fresh flowers for this cream. I've used dried flowers before to make rose infusion, but I wanted to try fresh flowers and rose water this time. Candelilla wax was also new ingredient for me, and I should have studied it better before I made anything with it. I didn't have any BTMS anymore, so I used more other emulsifiers. I added more active substances than I've used earlier, this time I used panthenol, vitamin E, oat protein, collagen powder and oat silk plus little bit of pink cosmetic clay.

This cream is little bit too thick because of the wax, but it felt really nice - at least when the cream was still warm. The colour is not what I expected it to be, but that won't do any harm when I'm using it. This cream still feels nice after settling down, even if I still prefer bees wax and BTMS.

tiistai 5. heinäkuuta 2016

Höyrykylpy kasvoille

Saunakansaan kuuluvana ei ole tullut aiemmin mieleenkään, että kasvojakin voisi erikseen höyrytellä. Marien postaus herätti minut tähän aiheeseen, joten pitihän sitäkin kokeilla - saunomisen yhteydessä. Kulhoon pussi piparminttuteetä (yrttitarhani on tänä vuonna aiempaa kärsineempi, joten tuoretta ei ollut tarjolla), tuoreita ruusunterälehtiä, kamomillan kukintoja ja muutama oksa laventelia, nekin ilman kukkia. Päälle vain kiehuvaa vettä ja pyyhe pään yli, varsinainen höyrytys tapahtuu monille tutumman höyryhengityksen tapaan. Saunassa höyrytyksen vaikutus ja tuntuma jää ehkä turhan vähäiseksi, joten kannattaa kokeilla joskus muulloin, kuin saunapäivänä.



I belong to sauna people, so I hadn't even thought that you could steam your face especially. Marie's posting woke me up about this subject, so I needed to try this too - while I was in the sauna, obviously. I put one bag of peppermint tea (my herb garden is is bad shape this year, so I didn't get any fresh), fresh rose petals, chamomille flowers and few twig of lavender without flowers to the bowl. Then I just poured boiling water to the bowl and pulled large towel over my head, actual steaming happened same way than steaming when you are having cold. This won't seem to be so effective in sauna, so you should try this on some other day than sauna day.



lauantai 14. toukokuuta 2016

Taas yksi deodokokeilu - Deodo try-out once again

Luovuin antiperspirantin käytöstä joitain vuosia sitten sen sisältämän alumiinin takia - ja sen jälkeen olenkin sitten kokeillut lukuisia vaihtoehtoja. Aivan tolkuton kainalohikoilu on paitsi epämielyttävän tuntuista ja  -näköistä, myös muuten hankalaa. Vaatteet menevät pilalle, ja jatkuva hikoilu on alkanut aiheuttaa myös näppylärykelmiä kainaloalueelle.

Tässä kuitenkin taas yksi kokeilu, johon innostuin taikapähkinästä lueskeltuani. En mitannut aineita kovin tarkkaan, vaan kaadoin ne suoraan 120 ml vetoiseen suihkepulloon.

Ennätin käyttää tätä suunnilleen pari kolme viikkoa, ainakin vielä sen jälkeen tuntui toimivan kohtuullisen hyvin. Jopa niin, että kainaloni eivät olleet märät jatkuvasti. Mutta kuinkas ollakaan - menkkojen aikaan haisinkin sitten kuin rankkitynnyri jo aamupäivästä. :( Tämä deodo on siis oikeinkin mainio muutaman viiko kuukaudesta, lopun aikaa tarvitaan järeämpiä aineita. Suosittelen silti  kokeilemaan!

Suihedeodo - Deodo spray

n. ½   pll taikapähkinävettä, jossa haudutettu kuivattua ruusua / witch hazel water, rose petalsinfused
n. 1/4 pll ruusuvettä / rosewater
n. 3    rkl vodkaa / vodka
n. 1    ml kehäkukkauutetta / calendula extract
n. 20  tippaa laventeli eö / lavender eo
n. 5    tippaa tea tree eö / tea tree eo



I did quit using antiperspirant some years ago because of the aluminum of it - and I've tried several options since then. That massive arm pit sweating I suffer is not only unpleasant and nasty looking but kind of difficult otherwise too. That sweat has ruined many clothes of mine and now that causes lots of pimples in my arm pit area.

I'm still not giving up and here is one new try out I was inspired to try after reading about witch hazel. I didn't measure ingredients, I just poured them straight to the 120 ml bottle.

I had been using this about two week  and this seemed to work quite nicely so far. Even so nice, that my arm pits are not wet all the time anymore. But when I had my periods, I stank like a skunk. :( So this deodo works nicely few weeks of the month, and on those other weeks you are going to need some heavier stuff. But I still recommend to give it a try!

Päivitys 20.05.2016

Olen käyttänyt tätä nyt myös jalkadeodona, ja toimii erinomaisesti. Yhtenä päivänä hikoilin koko päivän saappaissa ja sukkahousuissa, eivätkä sukat ja jalat tuoksahtaneet edes lievästi epämielyttävälle illalla.

I've been using this like a foot spray as well and it works wonderfully. I sweat in my boots and pantyhose all day long once and my feet and pantyhose didn't smell at all in the evening.


maanantai 8. joulukuuta 2014

Viimeisimmät voiteet - Latest lotions

En ole syksyn mittaan ehtinyt juurikaan kokkailemaan mitään kosmetiikkaa, mutta välillä on ollut ihan pakko tehdä jotain, kun varastot ovat ehtyneet. Tässä täydennyksiä tyhjenneeseen voidearsenaaliin:

English Tea Rose 

Aloevoide

Tutuilla, vanhoilla resepteillä mentiin. Ruusuvoiteiden väri on peräisin voimakkaamman värisestä ruusunmarjansiemenöljystä, ja sai siksi nimensä. Muutoin ihan samaa tavaraa, kuin aikaisemmatkin ruusuvoiteet. Tehokosteuttavaa aloevoidetta boostasin vielä kauraproteiinilla ja panthenolilla, koska talven tultua ihoni huutaa apua suorastaan äänekkäästi.

I haven't had time to make any cosmetics during this autumn, but every now and then I just need to make something when I have nothing left in my cabins to use. Here are some supplements for my cream arsenal. 

I used old and familiar recipes for these. The colour of rose creams is from stronger coloured rose hip seed oil, and that is why I named it English Tea Rose. Otherwise it is same stuff I've made many times before. I boosted that super moisturizing aloe cream with oat protein and panthenol, because my skin is screaming help so loudly now that winter came. 

lauantai 30. elokuuta 2014

Ruusuista hemmottelua, viimeinen osa - Rosy pampering, last part

Kesä ja puutarhatyöt ovat taanneet sen, että kaikki jalkakylpypommit on kulutettu jo kauan sitten. Niinpä halusin täydentää ruusuista sarjaani myös niillä. Tällä kertaa kosteuttavia aineita tuli liikaa, ja huomasin sen vasta paljon (liian) myöhemmin. Tai sitten sisäilmankosteus oli näille jutuille liian suuri. Joka tapauksessa pommit turposivat ulos muodoistaan, joten luultavasti eivät paljon poreile enää kylpiessä.



1 dl   soodaa / baking soda
½ dl  sitruunahappoa / citric acid
½ dl  Himalajan ruususuolaa/ Himalayan rose salt
½ dl  Maizena / corn starch
        manteliöljy (ruusumaseroitu+alkanet) / almond oil
        ruusuhauduke / rose infused water
        Optiphen
        E-vitamiinia / vitamin E
        ruusun terälehtiä / dried rose petals
        ruusu eö / rose absolut eo

Summer and working in the garden has caused that all my foot bath bombs are gone long time ago. So I wanted to fill my rosy series with those also. This time I put too much moist ingredients and I noticed it too late. Or maybe it was too moist in my kitchen when I was making these. Any way, those bombs came out of their shapes and they probably wont fizzle at all when I'll make foot bath. 

torstai 28. elokuuta 2014

Ruusuista hemmottelua, osa 3 - Rosy pampering, part 3

Kesän kuorintavoiteetkin alkaa olla käytetty, enkä siis oikein tykästynyt siihen emulgoituun kuorintaan. Niinpä tein taas sen vanhan tutun version, johon tulee suolaa, öljyä ja saippuaa. Ensin en meinannut saada tähän tuoksua laisinkaan, kun luulin tiristäneeni viimeiset tipat ruusuabsoluutista vartalovoiteeseen, mutta sitten huomasin, että minullahan on täysi pullo sitä vielä laatikossa.



Ruusuinen kuorinta - Rosy scrub:

100 g  Himalajan ruususuolaa / Himalayan rose salt
50 g    manteliöljyä (30 g ruusumaseroitua, 20 g alkannalla) / almond oil
30 g    ruususaippuaa / rose soap grated
           ruusu eö / rose absolut eo

Scrubs I made for this summer has almost been used and I actually didn't like that emulsified scrub so much. So now I made this familiar old version again, there is only salt, oil and soap in it. First I couldn't put any scent to this at all, because I thought I've used all rose eo to my body lotion, but then I noticed that I still had whole bottle left in the box.



tiistai 26. elokuuta 2014

Ruusuista hemmottelua, osa 2 - Rosy pampering, part 2

Kasvovoiteelle piti saada kaveri, kun kesän porkkana- ja syreenivoiteet oli jo käytetty. Niinpä valmistui myös ruusuinen vartalovoide, joka on kasvovoidetta kevyempi, vaikka siinä lähes samat aineet onkin. Tästä tuli oikein ihanan tuntuinen, kevyen kermaisa.

Ihan ei mahtunut yhteen purkkiin, joku taitaa saada "testerin"..

Ruusuinen vartalovoide - Rosy body lotion

170 g     ruusuhauduketta / rose infused water
5 g         glyseriiniä / glycerin
31 g       kookosöljyä / coconut oil
8 g         ruusunmarjansiemenöljyä / rose hip seed oil
11 g       manteliöljyä (6 g ruusumaseroitua, 5 g alkannalla) almond oil
10 g       mangovoi / mango butter
8 g         BTMS
7 g         emulgointihiutaleet / emulsifying wax
2 g         Optiphen
              E-vitamiiniöljyä / vitamin E
              Panthenol
              kauraproteiinia / oat protein
              ruusu eö / rose absolut eo


I had to make a friend for my face cream, because all my carrot and lilac lotions has been used already. So I made this rosy body lotion, which is lighter than the face cream,even if they have almost same ingredients. This feels wonderful, it is so light and creamy.

sunnuntai 24. elokuuta 2014

Ruusuista hemmottelua, osa 1 - Rosy pampering, part 1

Kesän jäljiltä varastostani olivat jokseenkin kaikki valmiit tuotteet loppu, joten tietenkin niitä piti tehtailla lisää. Kuten viime vuonnakin, halusin tehdä juttuja, joissa voin käyttää oman pihan ruusuja. Tämän "sarjan" ensimmäinen tuote oli ruusuinen kasvovoide Jan Berryn ebookin ohjetta vähän muunnellen. Siinä on mm. manteliöljyä, ruusunmarjansiemenöljyä ja mangovoita. Tällä kertaa sain värinkin alkannalla aikalailla kohdalleen, vaikkei se voiteen kannalta mitenkään olennaista olekaan. Voiteesta tuli pikkuisen liian paksua, mutta se levittyy silti hyvin.



After summer I didn't have anything left in my storage, so I obviously needed to make some more products to use. Same as last year, I wanted to make stuff where I could use roses from my own garden. First product of this "serie" was a rosy face cream. I made it tuning the recipe from Jan Berry's ebook. There is almond oil, rose hip seed oil and mango butter for example. This time I got the right colour with alkanet root, I was happy about that even if that doesn't matter for the use of the cream. The cream itself is quite too thick, but it is still pretty nice to use.


lauantai 30. marraskuuta 2013

Pikkujouluproggiksia, osa 2 - Little projects for little Christmas Party, part 2

Nämä ruusurojektithan eivät siis ole menneet aivan putkeen...saippua, josta tämän paketin aloitin, ei onnistunut, vaan jouduin tyytymään rebatchattuun kompromissiin. Hyvää saippuaahan siitä tuli, mutta ei kovin somaa, eikä ruusuisen näköistä.

Väsäilin nämä paketit siksi, että äitini on menossa muutamaksi päiväksi messuille ystäviensä kanssa, ja hän pyysi minua tekemään yllätyksenä heille muutaman asian. Koska perheessämme on viime aikoina ollut paljon surua ja murhetta, halusin koota kunnolliset hemmotteluhetket tuota tapaamista varten. Saippuan lisäksi jokaiseen pakettiin tuli ruusuinen voidepala, ruusuvoide, pieni pullo ruusuvettä, ruusuinen suolakuorinta, ruusuinen jalkakylpysuola, ruusuinen kuorintapala ja Suklaasydän-huulivoide. Muut jutut tuntuivat onnistuvan kerralla - paitsi suolakuorinta, siinä tuli pieni kämmi, joten ensimmäinen satsi jäi omaan käyttöön ja uusi oli laitettava tulille.

These rose projects of mine haven't succeeded pretty well...I started this package with rose soap and that didn't was what I wanted and then I had to settle for rebatched compromise. It is good soap, that's not the problem, but it's not pretty or rosy looking. 

I made these packages because my mum asked me to do few things to her friends as a surprise. They are going to hand craft fair for few days. My family has been in quite much sorrow lately, so I wanted to make real pampering packages for their meeting. Besides of that rose soap every package has rosy lotion bar, rose cream, little bottle of rose water, rosy salt scrub, rosy bath salt for feet, rosy scrub bar and Chocolate Heart-lip balm. Those other things succeeded quite well - except salt scrub, there was a little mistake so first try stays just for my own use. Then I needed to start over again, of course.









tiistai 19. marraskuuta 2013

Uusi yritys - ja pieleenhän se meni... :( - An other try - and of course it didn't work out well... :(

Edellinen yritykseni ruususaippuasta OHP-menetelmällä ei siis onnistunut. Tai muuten kyllä, mutta ulkonäön puolesta ei. Koska saippuan oli tarkoitus päätyä tiettyn tilanteeseen, piti siis yrittää uudestaan. Tein muuten samalla tavalla ja ohjeella, mutta lisäsin nesteen määrää 50g, jottei massa taas jäsähtäisi ja lipeä sulaisi paremmin (pelkkiin ruusuhaudukejääpaloihin oli lipeää vaikea sulatella). Tällä kertaa laitoin krappia vain vajaa ½ tl, jonka lisäsin vasta erillisiin ylirasvoitusrasvoihin. Nooo, tästähän syntyi totaalinen floppi...saippua jämähti vielä enemmän, ja lopputulos on vielä karmeampi, kuin ekalla yritysellä. Se näyttää aivan tonnikalatahnalta, jota tein pinchoihin espanjalaista iltaa varten... En edes halua ottaa kuvia niistä, ne ovat niin kamalia. Eli ei ruusuista sävyäkään tälläkään yrityksellä. Kunhan saippua kuivuu, pitää yrittää sulattaa se uudestaan. Jos sekään ei onnistu, niin sitten luovutan tällä erää ruusujen suhteen.

Tämän katastrofin jälkeen olisi mieli tehnyt heittää hanskat tiskiin, mutta koska olin jo mitannut ja sulattanut rasvat ja muut aineet valmiiksi toista projektia varten, oli sekin pakko toteuttaa. Työn alla oli OHP-vuohenmaitosaippua, jonka värjäämiseen kokeilin annattoa (se oli yön yli haudutuksen jälkeen saanut maseroitua viikon pienessä öljymäärässä). Saippua on suunniteltu kuivaihoiselle isälleni, joten käytin siinä aikaisemmin maseroimaani ratamoöljyä (jota oli liian vähän), jota vielä terästin nokkosella. Olin ajatellut tuoksuttaa tämän rosmariinin eö:llä, mutta eipäs minulla enää ollutkaan sitä. Päädyin sitten yhdistelmään sitruuna-eukalyptus-tea tree. Tarkoitukseni oli myös kokeilla in the pot swirl -tekniikkaa, jos massa ei olisi liian jähmeää. Mikäköhän ihme minut saa aina kokeilemaan montaa uutta asiaa kerralla??? Vaarallinen elämä näköjään viehättää pienissäkin asioissa... ;) Tässä uutta minulle siis vuohenmaito, annattolla värjääminen ja in the pot swirl. Massa ei ollut jähmeää, vaan liiankin lirua, eikä swirlini siis onnistunut lainkaan. Massa oli itseasiassa sellaista, että epäilen, josko siitä tulee saippuaa lainkaan. Eikä värikään ole enää kauniin keltainen, vaan lähinnä ruosteenruskea.

Floppi x 2 - Vasemmalla vuohenmaito, oikealla tonnikala...eikun pieleen mennyt ruusu

Ollako saippuaa, vai eikö olla? Siinäpä pulma!

Ainoa onnistuneen oloinen tekele on jalkakylpysuola isälleni, samaa teemaa saippuan kanssa. Laitoin karkean merisuolan sekaan vähän kuivattua ratamoa, nokkosta ja tilkkasen masetoimiani öljyjä sekä samat eö:t, kuin saippuaankin.

Kylpysuolan ja saippua täydennykseksi tein iskälle vielä purkillisen ratamo-nokkossalvaa.

My last try with OHP-rose soap didn't work out.Or actually, it was alright otherwise but it's look is awful. Because that soap was meant to be in particular situation, I needed to try again. I did almost everything same way than last time,  but I put 50g more liquid that soap wouldn't stuck so fast and it would be easier to melt lye (it was difficult to melt when I had only rose water ice cubes). This time I used madder root only ½ tea spoon and I put it with super fats.Well... this was a total flop...the soap was stuck even faster and looked much worse than last time. I looks like that tuna paste I did for pinchos when we had that Spanish night...I don't even want to take any photos of them, they are so awful. So, not any rosy color this time either. I must try to rebatch soap when it hardens enough. If that won't help, I give up on roses for now.

After this little catastrophe I wanted to give up and not make anything anymore. But I had already measured and melted fats and evertyhing else for my next project, so  I must go on. I was working with OHP-goat milk soap and I tried annatto for colouring it (annatto has been infusing in oil over night and then about one week in room temperature). I planned this soap for my father - he has dry skin like me - so I used that plantain oil I infused earlier (and there was not enough of it) and I boosted it little bit with nettle. I had planned to scent this soap with rosemary, but I found out that I don't have any rosemary oil anymore. So I decided to mix lemon, eucalyptus and tea tree oils. I was supposed to try in the pot swirl -technique, if the batch wasn't too thick. What on Earth makes me try too many new things at the same time??? Dangerous life seems to charm, even in little things...;) Goat milk, colouring with annatto and in the pot swirl were new for me. The batch was not thick at all, it was even too liquid so my swirl didn't work at all. Soap was so liquid that I am not sure that it will turn to soap at all. And the colour is not that pretty yellow anymore, it's more like rusty brown.

Only thing I succeeded to do well this time was foot bath salt for my dad, it is same theme than that soap. I mixed  little plantain, nettle, infused oils and same eos I used in soap with sea salt.

Besides bath salt and soap I made little jar with plantain-nettle salve for my dad.

tiistai 12. marraskuuta 2013

Pikkujouluproggigsia, osa 1 - Little projects for little christmasparty, part 1

Eilen aloitin etukäteisvalmistelut seuraavia pikkuprojektejani varten. Laitoin yöksi hautumaan vesihauteeseen yhden öljypurkin, jossa oli kaksi teelusikallista krappia, ja toisen, jossa oli saman verran annattoa. Yhteen purkkiin laitoin teesiivilässä kuivattua nokkosta, mutta siitä ei irronnut ainakaan väriä, toivottavasti sentään nokkosen hyviä aineita.

Tänään sitten aloitin toisen rojekteistani. Koska minulla ei ole ollut aikaa tai energiaa tehdä tätä aikaisemmin, oli minun pakko turvautua saippuan tekemisessä OHP-menetelmään. Vuorossa oli ruusupotpour-saippua, johon sain uppoamaan aikaisemmin kesällä tehtyä ja pakastettua ruusuhauduketta, kuivattuja ruusuja, ruusunmarjan siemenöljyä ja ruusun eteeristä öljyä - tavanomaisten saippurasvojeni  lisäksi siis. Lisäksi ylirasvoitin massaa vielä teelusikallisella karitea ja jojobaöljyä ennen muotteihin kaatoa. Olin aikaisemmin maseroinut myös ruusuja öljyyn, mutta koska en ollut kirjoittanut pulloihin ja purnukoihini mitään, en nyt ollut aivan varma, missä pullossa oli ruusu- ja missä ratamomaseraattia. Enkä ollut aivan satavarma, oliko öljy rypsi- vai oliiviöljyä. Resepti oli siis pakko tarkistaa lipeälaskurisssa vielä uudelleen molemmilla öljyillä. Onneksi ero oli niin pieni, ettei se saippuan turvallisuuteen vaikuttanut.

Uunissa oleva saippuamassa muistutti erehdyttävästi marjapuuroa, joten ainakin väri näyttäisi olevan hyvin ruusuinen.

Lisää rojektista ja ruususaippuan onnistumisesta myöhemmin...

Lisäys edelliseen: väri ei sittenkään näytä järin ruusuiselta, massa jämähti ennen muotteihin saamista pahasti. :(



Yesterday I started preparations for my next few projects. I put one oil jar with two teaspoons of rubia tinctorum and one with same amount of annatto seeds to water bath to infuse over night. One jar was with dried nettle in tea strainer, but that one didn't get any new colour, but some good components I hope.

Today I actually started one of my projects. Because I haven't had any time or energy before I had to make this soap as OHP. This one was rose potpour soap and I managed to put rose petal infusion I made and freezed earlier last summer, dried rose petals, rose hip seed oil and rose absolute essential oil for it - besides of my usual soaping fats, I mean. Then I superfatted the batch with one teaspoon of shea butter and jojoba oil too before pouring soap to molds. I has been maserated rose petals earlier, but I didn't write anything to bottles and jars and now I didn't know which was rose and which was plantain maserated oil. And I was not hundred percent sure if the oil was canola or olive oil, so I needed to do double check with lye calculator with both options. Luckily the difference between those was so small that it didn't effect much for the safetyness of the soap.

Soap in the oven looked like berry pudding, so at least the colour seems to be very rosy, at the moment at least.

More about the project and about that rose soap later...

One more thing:  The color is not so rosy after all, and the soap get stuck before I managed to get it to molds. :(

15.11.2013

Päivitys edelliseen - rumaa saippuaa piti heti testata, ja se ällöstä ulkomuodostaan huolimatta tuntuu erittäin hyvältä ja todella kosteuttavalta saippualta. Eli samoilla aineilla pitää  ehdottomasti yrittää saada nätimpi versio aikaiseksi. :) Ja Kirpulle jo mainitsinkin, että 2 tl krappia puoleen kiloon öljyjä oli ehdottomasti liikaa.

Updating my earlier text - I needed to test that ugly soap right away and that feels very good and moisturizing soap in spite of disgusting looks. So I definitely must try again with same ingredients and try to get prettier look next time. :) And I already mentioned to Kirppu that 2 teaspoons of rubia is definitely too much.

lauantai 27. heinäkuuta 2013

Tinktuurat pulloihin - tinctures to their bottles

Tänään pääsin pullottamaan monta viikkoa hautumassa olleet tinktuurani ja yskänsiirapin (paitsi flunssatinktuuraa, sen tein myöhemmin kuin muut). Ruusutinktuura pääsi asumaan siihen ihanaan olutpulloon, muut saivat kodeikseen neliskulmaiset öljypullot. Hetihän kaikkia piti myös maistaa. Yskänsiirappi ei maistunut käyneeltä, kuten Kirppu pelkäsi hunajan sokerin takia käyvän. Tehosta en vielä tiedä, kun ei onneksi ole yskää. Ruusu-, laventeli- ja unitinktuuroita maistoin veden kera. Ruusu ei maistunut miltään, mutta sen pitäisi tasoittaa mielialaa seesteisemmäksi. Laventeli oli voimakkaamman makuista, ei pahaa, ja sillä pitäisi olla samansuuntaisia vaikutuksia. Unitinktuura maistui selvästi yrttiseltä. Vaikutusta (tai sen puutetta) on vielä mahdoton arvioida - maistoin kaikkia ehkä vartti sitten...

Today I put my tinctures and my cough remedy to bottles (except flu tincture, that I made lot later than others). Rose tincture ended up to that beautiful beer bottle, others new homes were square oliveoil bottles. Of course I needed to taste them all right away. Cough remedy didn' taste fermented as Kirppu thought it might because of the sugar of the honey. I don't know yet if it is effective, because I fortunately don't have any cough right now. Rose-, lavender- and sleeping tinctures I tasted with water. Rose didn't taste anything, but it should make me more calm minded. Lavender tasted much more, not badly, and it is supposed to effect almost the same way. Sleeping tincture tasted like herbs. Any effectives (nor lack of them) can't be estimated yet - I tasted them all about fifteen minutes ago...

torstai 25. heinäkuuta 2013

Ruusurojekteja osa 1 - Rose products part 1

Eilen tein niitä suunnittelemiani ruusutuotteita. Siivilöin ensin ruusuöljyn, joka oli kolmen tunnin alkuhaudutuksen jälkeen saanut jälkikypsyä viisi päivää. Väriä ei pettymyksekseni tullut lainkaan, en tiedä olisiko tulos ollut toinen tuoreilla ruusuilla. Öljyiset, kuivat ruusunlehdet näyttivät ihan pekonilastuilta! :D Olin aikaisemmin myös pakastanut ruusuhauduketta, joten sekin pääsi nyt käyttöön.

Tein tuplasatsin ruususalvaa, johon laitoin maseroimaani öljyä, mehiläisvahaa, ruusunmarjaöljyä, muutaman tipan E-vitamiinia ja ruusun eö. Olin ajatellut laittaa salvan tämmöiseen ruusuiseen purkkiin, mutta salva mokoma tulikin purkin pohjasta läpi, joten tuli vähän kiire etsiä korvaavia purkkeja. Loppujen lopuksi salvaa tuli yksi kasvovoidepurkillinen ja kolme pikkuista matkapurkillista. Hukkaan ei onneksi mennyt kalliita aineksia kuin ihan vähän, ja siitäkin ison osan onnistuin kaapimaan iholleni. Ruusun tuoksu tuntuu minusta tässä yllättävän heikkona, vaikka pullossa se vaikutti voimakkaalta.

Vuotava sydän
Leaking heart
Sitten tuunasin TheNerdyWifen ruusuvoiteesta oman versioni niistä aineksista, joita  minulla oli. Salvassakin olevien aineiden lisäksi laitoin karitevoita, BTMS:ää ja emulgointihiutaleita, säilöntäainetta ja ihan pikkuisen vaalenapunaista argilets-savea tuomaan väriä. Arvoin ensin saven kanssa, että uskaltaako sitä voiteisiin laittaa, mutta sitten pienen googlettelun jälkeen totesin, että ainakin joitain savia käytetään paljonkin voiteissa - joten otin riskin, ja kokeilin. Ruusuista väriä ei teelusikankärjellinen kyllä valitettavasti tuonut, vain aavistuksen persikkaa. Tässäkin varaamani purkit kävivät pieniksi, joten kaadoin loput voiteesta samaan pulloon laventelikasvovoiteeni jämien kanssa. Nyt on sitten tosi kukkaista voidetta loppukesän! :D

Kahden käyttökerran jälkeen voide tuntuu hyvältä ja on oikein erinomainen meikinalusvoide myös.

Ruususaippua odottaa vielä vuoroaan, se vaatii vähän enemmän aikaa ja keskittymistä. Pyykkisaippuaepisodien jälkeen olen aika varovainen, taas hetken aikaa...




Ylhäällä ruususalvat, alhaalla voiteet - Rose salves above, creams under them

Yesterday I made those rose products I had planned. First I shifted rose oil which had post-matured five days after three hours pre-simmering. I was little disappointed because the oil didn't get any rosy colour from petals. I don't know if it was different result with fresh flowers.Oily, dried petals looked just like beacon chips! :D I had made ( and  put to freezer ) rose tea earlier, now I could use that too. 

I made double portion of rose salve, with maserated oil, beesvax, rose hips oil, few drops of E-vitamin oil and rose eo. I had planned to put salve to this rosy tin, but salve got through the bottom, so I was in hurry to get some other jars. At the end I got one face cream jar and three little travelling jars full of rose salve. Fortunately I could save most of those expensive ingredients to my skin and only littel bit got wasted. Smell of roses is not so strong than I thought it would be, in the bottle it was much stronger.

Then I tuned  my own version of TheNerdyWife's rose cream recipe with those ingredients I had. I put this same stuff than to rose salve and shea butter, BTMS, emulsifying flakes, Optiphen-preservative and just a hint of pink argiletz-clay to get some rosy colour. I wasn't sure can I put clay to the cream but then after Google-searching I found out that many lotions include some kind of clayt - so I took the risk and tried. That small amount of clay didn't bring any rosy colour I hoped, only hint of peach. Once again I got too less jars so I put rest of the cream to same bottle with my lavender face cream left overs. Now I have very flowerly cream the rest of the summer! :D 

I have used that cream twice and it feels very good. It is also good as make up base.

Rose soap is still waiting it's turn, that needs more time and concentration. After those laundry soap-episodes I am very carefull, at least for some time...