Näytetään tekstit, joissa on tunniste hammastahna. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hammastahna. Näytä kaikki tekstit

perjantai 17. helmikuuta 2017

Vähän erilainen hammastahna - Little bit different tooth paste

Hammassaippuani alkavat olla käytetty, enkä ole ehtinyt tehdä uusia. Ostinkin kokeeksi Green Dealiltä tämmöisen luomuhammastahnan, joka näyttää ja tuntuu vähän erilaiselta - mutta erittäin hyvältä, se jättää suuhun ja hampaisiin puhtaan ja raikkaan tunnun ja maun. Itse tahna on kovempaa kuin hammastahnat yleensä, eikä se ole valkoista. Tätä ei ainakaan tule vahingossa annosteltua liikaa, kuten tavallisia hammastahnoja.




I don't have any tooth soaps left, and I haven't had time to make new ones. That's why I bought this organic tooth paste from Green Deal. It feels and looks little bit different than regular tooth pastes - but really well actually, it leaves both teeth and mouth to feel and taste clean and fresh. The paste itself is harder than pastes usually are, and it's not white. You cannot measure this out too much by accident, as often happens with regulas pastes.

keskiviikko 3. elokuuta 2016

Musta hammastahna - Black tooth paste

Jonkin aikaa sitten luin Kemikaalicoctailin Nooran kokeilleen ostettua, hiiltä sisältävää hammastahnaa. Ajattelin silloin kokeilla tehdä tahnaa itse, mutta se jäi odottamaan. Tässä se nyt olisi, tadaa! Yritin ottaa kauniita kuvia hampaiden pesusta, mutta eihän se yksin onnistunut. Purukalustosta tulee kuitenkin jokseenkin hohtava tällä tavaralla, sekä kookosöljy, että hiilihän tunnetusti tekevät tehtävänsä.

Musta hammastahna - Black tooth paste

3 rkl kookosöljyä / coconut oil
1 tl   hiiltä / activated charcoal
1 tl   valkoista savea / white clay
1 tl   soodaa / baking soda
2 tl   Xylitol
        piparminttu eö / peppermint eo




I read some time ago that Noora from Kemikaalicoctail -blog had bought tooth paste with charcoal. I thought that I should try to make it myself, but for some reason I didn't until now. So here it is, tadaa! I tried to take some pretty photos when I was washing my teeth with this stuff, but that didn't work by myself. My teeth were quite white and shiny after washing them with this. That is no wonder because both coconut oil and charcoal work as whitening part here.

perjantai 4. syyskuuta 2015

Hammastahna - Tooth paste

Äitini pyysi tekemään lisää hammastahnaa, joten kuulaisena tyttärenä kävin tuumasta toimeen. Sulatin öljyn vesihauteessa ja sekoitin loput aineet mukaan. Valmista!

Hammastahna - Tooth paste

1 rkl       kookosöljyä/ coconut oil
1 ½ rkl   valkosavea/ white clay
1 ½ rkl    ksylitolia/ xylitol
1 tl          soodaa/ baking soda
4 tabl.      fluoria/ fluoride pills
½ tl          inkiväärijauhetta/ powdered ginger
10 tippaa sitruuna-aromia/ lemon flavor
10 tippaa sitruuna eö/ lemon eo
10 tippaa inkivääri eö/ ginger eo


My mother asked me to make more tooth paste for her, and because I'm a dutiful daughter I started to work immediately. I melted the oil in water path and mixed rest of ingredients to it. Ready! 

perjantai 30. tammikuuta 2015

Hammastuotteita - Tooth products

Tilasen GreenDealiltä deodorantin lisäksi muutakin. Vaikka pidänkin edelleen hammassaippuastani (eikä hammaslääkärilläkään ollut mitään huomautettavaa, pelkkiä kehuja), niin halusin vaihtelun vuoksi ja reissukaveriksi "tavallisen" hammastahnan. Tämä jättää vahvemman raikkaan maun, kuin minulla aiemmin ollut Laveran versio, ja on oikein hyvä muuten, mutta tässäkin on yksi miinus - glyseriini. Oman teoriani mukaan juuri glyseriini humektanttina aiheuttaa sen, että mm. kahvin, teen ja viinin sisältämät väriaineet tarttuvat hampaan pintaan aiheuttaen hampaiden tummumista ja värjäytymistä. Ainakin itse pääsin noista ongelmista eroon hammassaippuan avulla.



Hammastahnan kaveriksi tilasin suuveden. Ensinäkemältä pullon pieni koko arvelutti, mutta kun luin käyttöohjeet ja kokeilin, niin  mieleni muuttui. Tiivistettä laitetaan pieneen vesimäärään 5 tippaa kerrallaan, joten pieni pullo riittää pitkään, on helppo pitää mukana - ja on ekologinen!



I ordered something else too from GreenDeal besides of deodorant. Even if I still like my tooth soap (and my dentist had nothing to notice about, except that I have great teeth), I wanted "normal" tooth paste for a change and to take with me when I am travelling all the time. This leaves stronger fresh taste than Lavera's paste I had earlier, and it is pretty good otherwise too - but this includes one bad thing - glycerin. My theory is that glycerin as a humectant is the thing that causes discolouration of the teeth  when you drink coffee, tea, wine etc., because colours from those drinks stuck to the glycerin which stuck to your teeth. I haven't had those problems since I started to use tooth soap.

I ordered mouth water too. I was sceptic first because of the small size of the bottle, but when I read instructions and tried it, I changed my mind. You only need 5 drops of that stuff using with small amount of water, so little bottle will last long time, it is easy to take with you - and it is ecological too!

tiistai 6. toukokuuta 2014

Hammastahna - Tooth paste

Käytän yleensä hammassaippuaa, mutta nyt tein vaihteeksi tahnaversion hammasputsariksi. Ohje on vanha tuttu, mutta "mausteet" uusia. Tämä versio jättää suuhun mielyttävämmän maun, kuin aiemmat tekeleet.

Sisällä on vielä sen verran viileää, että kookosöljy jämähti heti.


Hammastahna/ Toothpaste:

1    rkl neitsyt kookosöljyä / extra virgin coconut oil
1½ rkl valkosavea / white clay
1½ tl ksylitolijauhetta / xylitol powder
1    tl ruokasoodaa / baking soda
10 tippaa sitruuna-aromia / lemon flavour oil
10 tippaa sitruuna eö / lemon eo
10 tippaa inkivääri eö / ginger eo 

I normally use tooth soap, but now I made tooth paste for a change to clean my teeth. The recipe is old and familiar, but "spices" are new for me. This version leaves more pleasant taste in my mouth than my earlier doings.

lauantai 22. kesäkuuta 2013

Lomatuotteet

Ennen lomalle lähtöä piti vielä varmistaa, että kaikkea tarvittavaa on riittävästi. Joten kesälaitumia edeltävä yö meni "yötöiksi", kun piti tehtailla vähän kaikkea mahdollista...

Lomatuotteet
Olin jo jonkin aikaa ajatellut, että haluan kesäksi tehdä suklaisen tuotesarjan, kun varastoissa oli GF:n suklaatryffeli-tuoksuöljyä. Olin käyttänyt sitä aiemmin kerran tai kaksi, ja silloin tuoksu oli todella voimakas pieninäkin määrinä käytettynä. Laitoin sitä tällä kertaa moneen tuotteeseen, ja petyin kyllä pahasti, sillä tuoksu oli ilmeisesti avatussa pullossa onnistunut haihtumaan niin tehokkaasti, ettei se enää "tuoksuttanut" läheskään samalla tavalla. Ja niinpä tekeleideni tuoksun tunnistaa nyt vain, jos on nenä kiinni tekeleessä - tai ihossa, jolla tekelettä on. Plääh... :-(   Mutta eiköhän nuo tule käytettyä kumminkin. Kuvassa edessä keko käsivoidepaloja, vasemmalla taas voidetuoksuja. Keskellä huulirasvoja. Vasemmalla takana on pienissä pulloissa parfyymiöljyä ja hammastahnaa, keskellä suklainen vartalovoide ja oikealla suklaakuorintaa sekä laventelikasvovoidetta.









Kirpun blogissa oli linkki Crunchy Bettyn sivuille, jossa oli voideparfyymi valettu ihanaan vanhaan medaljonkiin. Minulla ei - valitettavasti - sellaista ollut, vaan valoin omani irtopaloiksi ja yhteen vanhaan pillerirasiaan (ja innostuksissani laitoin sen niin täyteen, ettei rasia enää mene kiinni. Joten hukkaan taitaa se mennä, tuskin loman jälkeen on tuoksua enää jäljellä...) Huulirasvoissa käytin elintarvikkeisiin käytettävää piparminttumakua, enkä muistanut sen sisältävän etanolia. No, eihän huulirasva tietenkään kovettunut toivotunlaisesti ja etanoli saattaa vielä kuivattaa. Onneksi en tehnyt suurta määrää. Laventelikasvovoide ja suklaakuorinta onnistuivat hyvin, molempia olen jo ehtinyt käyttää. Suklaisesta vartalovoiteesta tuli liian lirua, kun yritin varoa liian paksua koostumusta pumppupullon takia. Mutta eipä tuo kesällä oikeastaa haittaa, sama määrä hoitavia aineitahan siinä silti on ja voide (lue: neste) imeytyy helposti.

Testasin myös eilen voikukkasalvaa, joka muuten tuoksuu aivan toffeiselta, vaikka siinä ei mitään tuoksulisää olekaan mukana. Hyvältä tuntuu, pitää ehdottomasti tehdä lisää, kun joskus loppuu.

Olen myös käyttänyt pari viikkoa tekemääni hiustenhoitoainetta. Ensimmäisellä käyttökerralla tukkani suorastaan imaisi hoitoaineen, eikä sitä meinannut saada huuhdottua pois. Tämä ongelma oli onneksi kertaluonteinen, ja hoitoaine on oikein hyvän tuntuinen käytössä. Jättää tosi raikkaan ja viilentävän tunteen päähän.

Tänään herkuttelimme kasvispainotteisesti. Yritin tehdä ensimmäistä kertaa falafeleja, mökkiolosuhteissa tietenkin, eikä siitä mitään meinannut tulla. Lisäki tein pähkinä-savutofupyöryköitä, pestoperunoita ja halloumi-melonisalaattia. Äitini oli tehnyt avokadotaatelisuklaakakun (taivaallisen hyvää, vaikka reseptiä vähän oli mukailtukin), mutta siitä ei nyt tullut kuvaa. Yllättävintä on, että vaikka ruoka oli niinkin "kevyttä", niin täysi oli kesti koko päivän. Pitäisi varmaan jaksaa nähdä samanlaista vaivaa vähän useamminkin...

Falafelit & tofupähkinäpallerot

Pestoperunat & halloumisalaatti

tiistai 7. toukokuuta 2013


Tänään piti väkertää yötä myöten vielä äitienpäivä- ym. lahjoja. Kokeilin ensimmäistä kertaa kylpykakkujen ohjetta, saa nähdä, mitä niistä tulee. Tällä kertaa kun en pääse koekäyttämään ennen lahjan eteenpäin toimitusta… herkulliselta ne ainakin näyttävät ja tuoksuvat, toimivuudesta en tiedä.


Kylpykakut vasta valettuina ja valmiina. Noihin kaakaokakkuihin tuli vahingossa ihana kinder-efekti!








Sitten piti tehdä koe-erä myös mielenkiintoisen kuuloista home-made-hammastahnaa. Hammassaippuani toimivat oikein hyvin, ja olen niihin kyllä tyytyväinen, mutta halusin silti kokeilla tätäkin ohjetta. Ihan hyvältä sekin ekan käytön jälkeen vaikuttaa, jälkimaku on vähän niin kuin olisi syönyt kakkutaikinaa. Kehittelin netistä löytämääni ohjetta, johon tuli neitsytkookosöljyä ja bentoniittisavea. Minulla ei ollut kuin kaoliinia, joten käytin sitä. Osan savesta korvasin ruokasoodalla ja laitoin mukaan reilusti xylitolia ja vähän fluoria. Makuaineeksi lisäsin elintarvikekäyttöön tarkoitettua piparminttuesanssia.