Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuivatus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuivatus. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Yrttejä, yrttejä

Minun piti laittaa tänne jo aikaisemmin (vai onko se jo jossakin, lahopää ei muista?) kuvia yrttien kasvatusyrityksestämme. No, kertaus on opintojen äiti, vai miten se oli -  siis jos toistan nyt itseäni.

Äitini oli keväällä ostanut tällaisen pienen yrttien kasvatus "huoneen", johon vähäiset rehumme sitten tyrkkäsimme. Ylähyllyllä kasvamassa lipstikkaa, basilikaa ja ostotaimena salviaa, alempana lisää basilikaa, ostotimjamia ja ostettu munakoiso - jonka en uskonut olosuhteissamme selviävän.


Tämä söpöläinenhän yllätti skeptikon!

Tässä näkyy, kuinka pieni munakoisovauva vielä oikeasti on.

Tänään lenkillä ollessamme löysin vahingossa nelilehtisen puna-apilan lehden. En ollut koskaan aikaisemmin nähnyt sellaista(kaan). Tuokoon se suuresti onnea niin minulle kuin kaikille lukijoillenikin! :-)

Jättimäinen onnenapila

Olen viimeviikkoina laittanut tinktuuroita hautumaan. Viikonloppuna laitoin  taas yhden purkkiin, toiveena saada luonnonläheisempää helpotusta uniongelmiini. Jouduin jälleen hieman soveltamaan, koska meillähän ei kasvien runsaudesta huolimatta kasva kaikkia niitä amerikan ihanuuksia. Purkkiin pääsi tällä kertaa kamomillaa (muutama hassu tuore ja loput kaupan teepussista), kuivattua laventelia, mäkikuismaa ja minttua. Opinpahan muuten taas jotain uutta: näin vanhaksi piti elää, ennen kuin tajusin, että kamomilla onkin se sama päivänkakkaran näköinen kasvi, jonka olen oppinut tuntemaan nimillä peltosaunio ja saunakukka. Ja tämänkin havainnon tein vain siitä syystä, että yritin pellollamme kasvattaa kamomillasauniota. Montaa kukkaa ei rikkaruohojen seasta noussut, mutta ne olivat niin siistissä rivissä, etteivät voineet olla luontoäidin tuotoksia.

Unitinktuura...ZZZzzz...

Olen myös ahkerasti kerännyt talteen lähes kaikki ruusun terälehdet, joita pihapensaamme tuottavat. Huomasin kukkien pudottavan lehtensä päivän kukinnan jälkeen, joten olen kiirehtinyt keräämään ne ennen putoamista myöhään illalla tai heti aamulla. Kohta loppuu kuivatustila, koska päivittäin kerättynä jokainen keräyserä on  omassa kuivatusvaiheessaan, eikä niitä voi tietenkään yhdistää. Hankin muutama viikko sitten toisen pienoiskasvihuoneen kasvien (ja talvella saippuoiden) kuivatusta varten. Ompelin siihen vanhoista lakanoista kangaspäällisen, jotta ilma kiertää, mutta kasvit eivät pölyynny eivätkä linnut käy sotkemassa.