Näytetään tekstit, joissa on tunniste maserointi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste maserointi. Näytä kaikki tekstit

perjantai 19. syyskuuta 2014

Jalkakylpysuola - Foot bath salt

Toinen "oravannahkakorin" tuote oli tämä Voimaa villiyrteistä -jalkakylpysuola. Murskasin karkean merisuolan sekaan kuivattuja voikukkia, nokkosta ja ratamoa, sillä niiden kaikkien pitäisi olla hyviä keholle niin ulkoisesi, kuin sisäisestikin.



Voimaa villiyrteistä -jalkakylpysuola / Power from wild herbs -foot bath salt

karkeaa merisuolaa / coarse sea salt
kuivattua nokkosta / dried nettle
kuivattua ratamoa/ dried plantain
kuivattua voikukkaa / dried dandelion
voikukkauutettua auringonkukkaöljyä/ dandelion infused sun flower oil
sitruuna eö / lemon eo
eukalyptus eö/ eucalyptus eo

An other product of the "squirrel skin basket" was this "Power from wild herbs -foot bath salt". I crushed dried dandelions, nettle and plantain and mixed them with coarse sea salt. These herbs are supposed to be good for a body used both outside and inside.

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Voikukka-vartalovoi - Dandelion body butter

"Oravannahkakorissani" oli siis tämä voikukkavartalovoi. Olin aikaisemmin kesällä maseroinut voikukkia auringonkukkaöljyyn muuta tarkoitusta varten, ja sitä oli vielä sopivasti jäljellä. Jouduin lisäämään voiteeseen lennossa lorauksen Optipheniä, koska minusta näytti pahasti siltä, että vatkauskulho hörppäsi vettä kesken vatkauksen. Toivottavasi säilöntäaine pelasti tilanteen...



Voikukkavartalovoi - Dandelion body butter

150 g  karitevoita / shea butter
50 g    voikukkauutettua auringonkukkaöljyä / dandelion infused sun flower oil
          Optiphen
          sitruuna eö / lemon eo
          eukalyptus eö / eucalyptus eo

There was this dandelion body butter in my "squirrel skin basket". I macerated dandelions to sun flower oil earlier this summer for other things and I still got some left. I had to add some Optiphen during the whisking, because I saw that whisking bowl got some water in it. I hope preservative saved the situation...


tiistai 9. syyskuuta 2014

Voikukkasuolasaippua&pari opetusta - Dandelion salt soap&few lessons

Tämä jäi jostain syystä julkaisematta ajallaan, mutta julkaistaan nyt, ettei muiden tarvitse tehdä samoja virheitä...Tämä onneton kokeilu on siis alkukesältä.

Kaikki muut olivat tehneet voikukkasaippuaa, joten pakkohan minunkin oli kokeilla, kun en koskaan ennen ollut tehnyt sitä. Kirppu oli tehnyt omastaan suolasaippuoita, ja koska itse en ole vielä päässyt suolasaippuoiden kanssa sinuiksi - vaikka kaikki kehuvat niitä - niin päätin kokeilla niitäkin uudemman kerran. Käytin tällä kertaa sekä hienoa, että karkeaa merisuolaa. Koska voikukkauutettu öljy tuoksuu melko toffeiselle, olisi joku muu tuoksu käynyt näihin ehkä paremmin, mutta halusin keltaiseen väriin sopivan aurinkoisen tuoksun, joten kokeilin ensimmäistä kertaa greippiä. Halusin saippuat käyttöön heti, joten tein tämän OHP:nä. Edellisellä kerralla suolasaippuaa tehdessäni tein saippuahalon - jonka leikkaaminen oli mahdotonta. Niinpä ajattelin tällä kertaa valaa saippuani yksittäisiin silikonimuotteihin lohkeilun välttämiseksi. Massa jämähti kuitenkin niin nopeasti, etten saanut sitä nätisti muotteihin - joten kippasin sen takaisin kattilaan ja uuniin siinä toivossa, että saisin massan vielä survottua bambumuottiini. No, sain kyllä massan survottua muottiin, mutta eihän se enää kasassa pysynyt. Yrityksistäni huolimatta tämä on siis ensimmäinen kerta, kun en saanut oikeasti millään konstilla saippuaani pelastettua - rebatchaus ei ilmeisesti siis onnistu suolasaippuoille? Eikä suolasaippuaa kannata tehdä OHP:nä?

Mutta koska minähän en tunnetusti haaskaa mitään käyttökelpoista, on tämä epämääräinen murukasa toiminut koko kesän loistavasti jalkakylpyaineena! Puutarhatöissä mullan mustuttamat jalat on saatu taas edustuskuntoon hyvin vähällä vaivalla. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis - MUTTA ÄLÄ TEE SUOLASAIPPUAA OHP:NÄ TAI YRITÄ REBATCHATA SITÄ! ;)

Ei ihan sitä, mitä oli tarkoitus...

Voikukkasuolasaippua / Dandelion salt soap

250 g kookosrasvaa / coconut oil
200 g auringonkukkaöljyä (voikukkauutettua) / dandelion infused sun flower oil
30 g risiiniöljyä / castor oil
20 g avocadoöljyä / avocado oil
75 g lipeää / lye
225 g voikukkahauduketta / dandelion infusion
750 g hienoa merisuolaa / fine sea salt
250 g karkeaa merisuolaa / coarse sea salt
          greippi eö / grapefruit eo

I didn't publish this text when I wrote it for some reason, but I'll publish it now, so that others won't make same mistakes I did...This mismanaged tryout was from the beginning of the last summer.

Everybody else had made dandelion soap, so I had to try it too, because I haven't made it before. Kirppu made her batch as salt soaps, and because I haven't found salt soaps secrets yet -  even if everyone else loves them - I decided to try them again. I used both fine and coarse sea salt this time. Because the scent of dandelion infused oil is kind of toffee like, some other scent might have been more fitting for these. But I wanted sunny scent that would fit with yellow colour so I tested grapefruit for the first time. I wanted to use these soaps right away so I made them as OHP. Last time I made salt soap I made a soap log - and it was impossible to cut the log later. So I thought I should pour these salt soaps to individual molds instead. The soap stuck so quickly that I had no chance to get it to the molds nicely - so I put everything back to the kettle and to oven and hoped that I could squash the soap to my bamboo log mold. Well, I managed to squash soap to the mold, but it didn't hold it together anymore. It didn't matter how hard I tried, I couldn't manage to save this soap - so you cannot rebatch salt soaps? And you should not try to make salt soap as OHP? 

But because I don't want to waste anything useful, as you all well know, I've used this ugly crumb heap as foot bath salt the whole summer and it worked wonderfully! Soil in my garden made my feet so black and dirty, but with this stuff I got them back in party shape with very minimal effort. Happy ending, though - BUT DO NOT MAKE SALT SOAP AS OHP OR TRY TO REBATCH IT! ;)

maanantai 21. heinäkuuta 2014

Syreeni-vartalovoide - Lilac body lotion

Luin alkukesästä juttuja syötävistä kukista, ja sain siitä inspiraation tämän kesän lomatuotteisiin. Syreenit alkoivat juuri kukkia, joten ajattelin kokeilla niitä myös vartalotuotteissani. Aloitin uuttamalla kukkia öljyihin - uutin ensimmäistä kertaa tuoreita kasveja, ja ainakin nämä syreenit tekivät öljyt heti sameaksi. Toivottavasti ovat vielä käyttökelpoisia kuitenkin...Tein myös syreenihaudukkeen, jonka sitten pakastin näitä kosmetiikkatarkoituksia varten. Voiteesta tuli aika ihana ja kermaisen paksu.

Kuvia minulla ei valitettavasti ole, koska kamerani laturi on ollut hukassa koko kesän enkä voi käyttää kameraani siis ollenkaan.

Syreeni-vartalovoide / Lilac body lotion

100 g                  syreenihauduke
70 g                    vuohenmaito
5 g                       glyseriini
31 g                     kookosöljy
8 g                       syreeni uutettua manteliöljyä / lilac infused sweet almond oil
11g                      risiiniöljy
10 g                     jojobaöljy
10 g                     aloevoita / aloe butter
8 g                       BTMS
7 g                       emulgointihiutaleet / emulsifying flakes
1-2 g                   Optiphen / preservative
                            E-vitamiiniöljyä / vitamin E
                            syreeni tö / Lilac fo 

I read earlier this summer about eatable flowers and got an inspiration for summer vacation products. Lilac were starting to flower so I though I would try them in my body products. I started with infusing oils - this was the first time I used fresh plants, and these lilacs made oils look fuzzy almost right away. I hope they are still safe to use...I also made lilac infusion with water and froze it for later cosmetic use. The lotion is more like cream, it's quite wonderful and creamy thick.

Unfortunately I have no photos because the battery charger of my camera has been lost all summer and I cannot use my camera because of that.

sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Syreenisaippua - Lilac soap

Inspiroiduin äskettäin syreeneistä, kun luin niiden olevan syötäviä. Tämän kesän lomatuotteiden teema on siis arvattavissa...saippuaakin piti kokeilla, vaikka CP:nä tämä onkin käytettävissä vasta loppukesästä. Yritin kerran aikaisemmin värjätä alkannauutoksella, mutta tuolloin siitä ei tullut lainkaan väriä. Halusin kokeilla sitä nyt uudestaan, onnistuessaan väri sopisi mainiosti syreenisaippuaan. Toinen epäonnistunut kokeilu oli "in the pot swirl", jota yritin viime vuonna vuohenmaitosaippuassa. Niinpä sekin pääsi uusintayrityskierrokselle. Syreeniä ei valitettavasti saa eteerisenä öljynä, joten tuoksuna on GF:n keinotekoinen syreenituoksuöljy. Tuotetiedoissa varoiteltiin sekä jässähtämistaipumuksesta, että vaaleanruskeaksi värjäämisestä, joten yritin pitää molemmat asiat hallinnassa. Värjäämistä yritin kompensoida titaanidioksidilla. Mielenkiintoista oli, että lipeä toi esiin voimakkaasti syreenin tuoksun haudukkeesta, joka ei sellaisenaan tuoksunut juuri miltään. Alkanna värjäsi ainakin aluksi saippuan myrkynvihreäksi, katsotaan, tuleeko muutosta. Rasvoina käytin tässä saippuassa niitä, joita kaapista löytyi - eli syreeniuutettua rypsiä, kookosrasvaa, mangovoita ja manteliöljyä. Kokeilin myös ensimmäistä kertaa sitä, että laitan koko muotin saman tien jääkaappiin geeliintymisen estämiseksi.

Saippuahalko näyttää muotissa vielä ihan hyvältä...

...ja melko ok näky on vielä tässäkin...

...mutta väri on vielä vaaleanvihreä (ei oikein näy kuvassa).

Kokeilin leikata halkoa liian aikaisin, se oli vielä ihan liian pehmeä ja tahmea. Pettymyksekseni saippua oli jääkaapista huolimatta geeliytynyt rumasti. "In the spot swirl" onnistui kohtalaisesti, vaikka ei kuvissa oikein erotukaan. Tuoksuöljy ei värjännyt massaa ruskeaksi, mutta alkanna taas ei tuonut toivottua väriä. Tuoksu on ainakin nyt sopivan hento. Lopputulos on siis ehkä lähinnä puoliksi onnistunut...toivottavasti saippua on käytössä kuitenkin kiva...

I was inspired by lilacs lately, when I read that they are eatable flowers. So, you can guess the theme for this summer vacation's products...I had to try lilac soap too, even if I couldn't use this CP-version until July.  I tried to colour my soap with alkanet root infusion once before, but I couldn't get any colour. An other unsuccessful tryout was "in the pot swirl" last year in my goat milk soap. So this technique got an other chance here. Unfortunately you cannot get lilac as an essential oil, so I used GF's artificial lilac fragrance. They warned about acceleration and tanning, so I tried to keep both things in control. I tried to compensate tanning with titanium oxide. Interesting thing was that lye made lilac infusion to smell lots like lilacs, even if infusion itself didn't have scent at all. Alkanet root infusion made soap poisonous green, lets see if there is any change later. I used all the fats I got in my cabin - lilac infused canola oil, coconut oil, mango butter and sweet almond oil. This was also the first time I put soap mold to fridge prevent to gelling. 

I tried to cut my soap log way too early, it was too soft and sticky. I was disappointed, my soap has gelled very ugly despite of putting it to fridge. "In the spot swirl" was quite nice, even if you cannot see it on those photos above. Fragrance oil didn't tan soap at all, but alkanet root didn't give the colour I was hoping. Scent is faint enough, at least for now. The result is half succeeded, perhaps...I hope the soap is good in use anyway...


maanantai 14. huhtikuuta 2014

Maseroitua porkkanaa oliiviöljyssä - Macerated carrot in olive oil

Yhden äskettäisen tuotoksen jälkeen sain idean muutamasta muusta versiosta. Ja niitä varten tarvitsisin porkkanamaseroitua öljyä. Kuorin ja siivutin (käsiraastin ei ollut oikein hyvin toimiva tässä, mutta minulla ei ole yleiskonetta) kolme porkkanaa, ja tyrkkäsin ne talviteloilta kaivamaani kasvikuivuriin. Tuoreesta porkkanasta saisi varmaan irti enemmän hyötyaineita, mutta maseroin aina vain kuivia yrttejä tai vihanneksia, koska haluan öljyjeni säilyvän ilman, että minun pitää kytätä home- ja bakteerikasvustoja.



After one product I made recently I got an idea for few other versions of that. And for that I would need carrot macerated oil. I peeled and cut (hand grater was not good at this, but I don't have a kitchen machine, so I didn't have a choice) three carrots and put them to drier which I dug from winter storing. I'm sure you could get more effective stuff out of carrot if you use it fresh, but I only macerate dry herbs and vegetables, because I want my oils to store well for a long time, and I don't want to worry about mole and bacteria growth.

tiistai 12. marraskuuta 2013

Pikkujouluproggigsia, osa 1 - Little projects for little christmasparty, part 1

Eilen aloitin etukäteisvalmistelut seuraavia pikkuprojektejani varten. Laitoin yöksi hautumaan vesihauteeseen yhden öljypurkin, jossa oli kaksi teelusikallista krappia, ja toisen, jossa oli saman verran annattoa. Yhteen purkkiin laitoin teesiivilässä kuivattua nokkosta, mutta siitä ei irronnut ainakaan väriä, toivottavasti sentään nokkosen hyviä aineita.

Tänään sitten aloitin toisen rojekteistani. Koska minulla ei ole ollut aikaa tai energiaa tehdä tätä aikaisemmin, oli minun pakko turvautua saippuan tekemisessä OHP-menetelmään. Vuorossa oli ruusupotpour-saippua, johon sain uppoamaan aikaisemmin kesällä tehtyä ja pakastettua ruusuhauduketta, kuivattuja ruusuja, ruusunmarjan siemenöljyä ja ruusun eteeristä öljyä - tavanomaisten saippurasvojeni  lisäksi siis. Lisäksi ylirasvoitin massaa vielä teelusikallisella karitea ja jojobaöljyä ennen muotteihin kaatoa. Olin aikaisemmin maseroinut myös ruusuja öljyyn, mutta koska en ollut kirjoittanut pulloihin ja purnukoihini mitään, en nyt ollut aivan varma, missä pullossa oli ruusu- ja missä ratamomaseraattia. Enkä ollut aivan satavarma, oliko öljy rypsi- vai oliiviöljyä. Resepti oli siis pakko tarkistaa lipeälaskurisssa vielä uudelleen molemmilla öljyillä. Onneksi ero oli niin pieni, ettei se saippuan turvallisuuteen vaikuttanut.

Uunissa oleva saippuamassa muistutti erehdyttävästi marjapuuroa, joten ainakin väri näyttäisi olevan hyvin ruusuinen.

Lisää rojektista ja ruususaippuan onnistumisesta myöhemmin...

Lisäys edelliseen: väri ei sittenkään näytä järin ruusuiselta, massa jämähti ennen muotteihin saamista pahasti. :(



Yesterday I started preparations for my next few projects. I put one oil jar with two teaspoons of rubia tinctorum and one with same amount of annatto seeds to water bath to infuse over night. One jar was with dried nettle in tea strainer, but that one didn't get any new colour, but some good components I hope.

Today I actually started one of my projects. Because I haven't had any time or energy before I had to make this soap as OHP. This one was rose potpour soap and I managed to put rose petal infusion I made and freezed earlier last summer, dried rose petals, rose hip seed oil and rose absolute essential oil for it - besides of my usual soaping fats, I mean. Then I superfatted the batch with one teaspoon of shea butter and jojoba oil too before pouring soap to molds. I has been maserated rose petals earlier, but I didn't write anything to bottles and jars and now I didn't know which was rose and which was plantain maserated oil. And I was not hundred percent sure if the oil was canola or olive oil, so I needed to do double check with lye calculator with both options. Luckily the difference between those was so small that it didn't effect much for the safetyness of the soap.

Soap in the oven looked like berry pudding, so at least the colour seems to be very rosy, at the moment at least.

More about the project and about that rose soap later...

One more thing:  The color is not so rosy after all, and the soap get stuck before I managed to get it to molds. :(

15.11.2013

Päivitys edelliseen - rumaa saippuaa piti heti testata, ja se ällöstä ulkomuodostaan huolimatta tuntuu erittäin hyvältä ja todella kosteuttavalta saippualta. Eli samoilla aineilla pitää  ehdottomasti yrittää saada nätimpi versio aikaiseksi. :) Ja Kirpulle jo mainitsinkin, että 2 tl krappia puoleen kiloon öljyjä oli ehdottomasti liikaa.

Updating my earlier text - I needed to test that ugly soap right away and that feels very good and moisturizing soap in spite of disgusting looks. So I definitely must try again with same ingredients and try to get prettier look next time. :) And I already mentioned to Kirppu that 2 teaspoons of rubia is definitely too much.

torstai 25. heinäkuuta 2013

Ruusurojekteja osa 1 - Rose products part 1

Eilen tein niitä suunnittelemiani ruusutuotteita. Siivilöin ensin ruusuöljyn, joka oli kolmen tunnin alkuhaudutuksen jälkeen saanut jälkikypsyä viisi päivää. Väriä ei pettymyksekseni tullut lainkaan, en tiedä olisiko tulos ollut toinen tuoreilla ruusuilla. Öljyiset, kuivat ruusunlehdet näyttivät ihan pekonilastuilta! :D Olin aikaisemmin myös pakastanut ruusuhauduketta, joten sekin pääsi nyt käyttöön.

Tein tuplasatsin ruususalvaa, johon laitoin maseroimaani öljyä, mehiläisvahaa, ruusunmarjaöljyä, muutaman tipan E-vitamiinia ja ruusun eö. Olin ajatellut laittaa salvan tämmöiseen ruusuiseen purkkiin, mutta salva mokoma tulikin purkin pohjasta läpi, joten tuli vähän kiire etsiä korvaavia purkkeja. Loppujen lopuksi salvaa tuli yksi kasvovoidepurkillinen ja kolme pikkuista matkapurkillista. Hukkaan ei onneksi mennyt kalliita aineksia kuin ihan vähän, ja siitäkin ison osan onnistuin kaapimaan iholleni. Ruusun tuoksu tuntuu minusta tässä yllättävän heikkona, vaikka pullossa se vaikutti voimakkaalta.

Vuotava sydän
Leaking heart
Sitten tuunasin TheNerdyWifen ruusuvoiteesta oman versioni niistä aineksista, joita  minulla oli. Salvassakin olevien aineiden lisäksi laitoin karitevoita, BTMS:ää ja emulgointihiutaleita, säilöntäainetta ja ihan pikkuisen vaalenapunaista argilets-savea tuomaan väriä. Arvoin ensin saven kanssa, että uskaltaako sitä voiteisiin laittaa, mutta sitten pienen googlettelun jälkeen totesin, että ainakin joitain savia käytetään paljonkin voiteissa - joten otin riskin, ja kokeilin. Ruusuista väriä ei teelusikankärjellinen kyllä valitettavasti tuonut, vain aavistuksen persikkaa. Tässäkin varaamani purkit kävivät pieniksi, joten kaadoin loput voiteesta samaan pulloon laventelikasvovoiteeni jämien kanssa. Nyt on sitten tosi kukkaista voidetta loppukesän! :D

Kahden käyttökerran jälkeen voide tuntuu hyvältä ja on oikein erinomainen meikinalusvoide myös.

Ruususaippua odottaa vielä vuoroaan, se vaatii vähän enemmän aikaa ja keskittymistä. Pyykkisaippuaepisodien jälkeen olen aika varovainen, taas hetken aikaa...




Ylhäällä ruususalvat, alhaalla voiteet - Rose salves above, creams under them

Yesterday I made those rose products I had planned. First I shifted rose oil which had post-matured five days after three hours pre-simmering. I was little disappointed because the oil didn't get any rosy colour from petals. I don't know if it was different result with fresh flowers.Oily, dried petals looked just like beacon chips! :D I had made ( and  put to freezer ) rose tea earlier, now I could use that too. 

I made double portion of rose salve, with maserated oil, beesvax, rose hips oil, few drops of E-vitamin oil and rose eo. I had planned to put salve to this rosy tin, but salve got through the bottom, so I was in hurry to get some other jars. At the end I got one face cream jar and three little travelling jars full of rose salve. Fortunately I could save most of those expensive ingredients to my skin and only littel bit got wasted. Smell of roses is not so strong than I thought it would be, in the bottle it was much stronger.

Then I tuned  my own version of TheNerdyWife's rose cream recipe with those ingredients I had. I put this same stuff than to rose salve and shea butter, BTMS, emulsifying flakes, Optiphen-preservative and just a hint of pink argiletz-clay to get some rosy colour. I wasn't sure can I put clay to the cream but then after Google-searching I found out that many lotions include some kind of clayt - so I took the risk and tried. That small amount of clay didn't bring any rosy colour I hoped, only hint of peach. Once again I got too less jars so I put rest of the cream to same bottle with my lavender face cream left overs. Now I have very flowerly cream the rest of the summer! :D 

I have used that cream twice and it feels very good. It is also good as make up base.

Rose soap is still waiting it's turn, that needs more time and concentration. After those laundry soap-episodes I am very carefull, at least for some time...

lauantai 4. toukokuuta 2013


Suklaasaippuahalko odottelee edelleen leikkaamistaan. Seuraavan saippissatsin olisin tehnyt jo aikaisemmin, mutta noin vapun alla oli joka kaupasta kookosrasva loppu. :-( Toissapäivänä kuitenkin tein laventelisaippuaa, vähän edellistä reseptiä tuunaten.  Maseroin sitä varten laventelia öljyyn, mutta ei siitä ainakaan väriä irronnut yhtään, eikä juuri tuoksuakaan. Sitten tein laventelihauduketta siinä toivossa, että saisin samanlaisen upean värin, kuin edellistä bodylotionia tehdessä, mutta eipä onnistunut sekään - väri näet olikin tällä kertaa enemmän ruskea, kuin violetti. Mutta tuoksua ja hoitavia aineita siitä toivottavasti irtoaa...silkkiäkään en tällä kertaa lisännyt, vaikka se tosi miellyttävän tuntuiseksi saippuan tekeekin. En malttanut olla kurkistelematta muottiin, vaikka ei kai pitäisi (jostain luin, että kosketus ilman kanssa saisi aikaan sen soodakerroksen muodostumisen?). Nyt oli kerrankin koko halko geeliytynyt kunnolla. Mielenkiinnolla odotan, mitä siitä tulee!

Tilailin äsken myös tähän hobbyyn liittyen tavaraa Kiinasta. Jännityksellä odotan, tuleeko sieltä mitään, kun PayPal vähän takkuili.

Ai niin, meinasin eilen saada slaagin kun huomasin, että olin onnistunut vahingossa deletoimaan kaikki  käyttämäni reseptit, niin saippuoille, voiteille kuin muullekin kosmetiikalle. Kyllä meinasi itku päästä! Onneksi osa löytyi jossain muodossa toisista tiedostoista, mutta voidereseptit joudun kehittelemään valitettavasti uudelleen.

 
Eilen tein uuden shampoosatsin, kun edelliset alkavat loppua. Pitäisi varmaan tehdä kesäkäyttöön vähän järeämpi resepti, kun tuntuu päänahka rasvoittuvat tosi paljon  nopeammin, kuin talvella. 

Maseroin tähänkin öljyä, mutta ei siihenkään väriä irronnut . Haudukkeesta sen sijaan tuli hyvin voimakkaan väristä, mutta se  ei tainnut enää saippuaan asti väriään kantaa.  Silkin jätin tästäkin pois, ja yksi aiottu öljy vaihtui toiseen, kun sitä lorahti vähän liikaa. Hurjan hankalia kaataa, nuo Gracefruitin isot pullot! Pitäisi varmaan siirtää öljy johonkin toiseen pulloon, niin helpottuisi kaataminen ja lipsahduksetkin toivottavasti jäisivät pois.  Vähän ajattelin, että öljyt voisi siirtää kauniisiin, painettuihin  viinipulloihin ja niihin laitta sellaiset kaatonokat. Näinköhän toimisi?