Näytetään tekstit, joissa on tunniste voikukka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste voikukka. Näytä kaikki tekstit

perjantai 19. syyskuuta 2014

Jalkakylpysuola - Foot bath salt

Toinen "oravannahkakorin" tuote oli tämä Voimaa villiyrteistä -jalkakylpysuola. Murskasin karkean merisuolan sekaan kuivattuja voikukkia, nokkosta ja ratamoa, sillä niiden kaikkien pitäisi olla hyviä keholle niin ulkoisesi, kuin sisäisestikin.



Voimaa villiyrteistä -jalkakylpysuola / Power from wild herbs -foot bath salt

karkeaa merisuolaa / coarse sea salt
kuivattua nokkosta / dried nettle
kuivattua ratamoa/ dried plantain
kuivattua voikukkaa / dried dandelion
voikukkauutettua auringonkukkaöljyä/ dandelion infused sun flower oil
sitruuna eö / lemon eo
eukalyptus eö/ eucalyptus eo

An other product of the "squirrel skin basket" was this "Power from wild herbs -foot bath salt". I crushed dried dandelions, nettle and plantain and mixed them with coarse sea salt. These herbs are supposed to be good for a body used both outside and inside.

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Voikukka-vartalovoi - Dandelion body butter

"Oravannahkakorissani" oli siis tämä voikukkavartalovoi. Olin aikaisemmin kesällä maseroinut voikukkia auringonkukkaöljyyn muuta tarkoitusta varten, ja sitä oli vielä sopivasti jäljellä. Jouduin lisäämään voiteeseen lennossa lorauksen Optipheniä, koska minusta näytti pahasti siltä, että vatkauskulho hörppäsi vettä kesken vatkauksen. Toivottavasi säilöntäaine pelasti tilanteen...



Voikukkavartalovoi - Dandelion body butter

150 g  karitevoita / shea butter
50 g    voikukkauutettua auringonkukkaöljyä / dandelion infused sun flower oil
          Optiphen
          sitruuna eö / lemon eo
          eukalyptus eö / eucalyptus eo

There was this dandelion body butter in my "squirrel skin basket". I macerated dandelions to sun flower oil earlier this summer for other things and I still got some left. I had to add some Optiphen during the whisking, because I saw that whisking bowl got some water in it. I hope preservative saved the situation...


tiistai 9. syyskuuta 2014

Voikukkasuolasaippua&pari opetusta - Dandelion salt soap&few lessons

Tämä jäi jostain syystä julkaisematta ajallaan, mutta julkaistaan nyt, ettei muiden tarvitse tehdä samoja virheitä...Tämä onneton kokeilu on siis alkukesältä.

Kaikki muut olivat tehneet voikukkasaippuaa, joten pakkohan minunkin oli kokeilla, kun en koskaan ennen ollut tehnyt sitä. Kirppu oli tehnyt omastaan suolasaippuoita, ja koska itse en ole vielä päässyt suolasaippuoiden kanssa sinuiksi - vaikka kaikki kehuvat niitä - niin päätin kokeilla niitäkin uudemman kerran. Käytin tällä kertaa sekä hienoa, että karkeaa merisuolaa. Koska voikukkauutettu öljy tuoksuu melko toffeiselle, olisi joku muu tuoksu käynyt näihin ehkä paremmin, mutta halusin keltaiseen väriin sopivan aurinkoisen tuoksun, joten kokeilin ensimmäistä kertaa greippiä. Halusin saippuat käyttöön heti, joten tein tämän OHP:nä. Edellisellä kerralla suolasaippuaa tehdessäni tein saippuahalon - jonka leikkaaminen oli mahdotonta. Niinpä ajattelin tällä kertaa valaa saippuani yksittäisiin silikonimuotteihin lohkeilun välttämiseksi. Massa jämähti kuitenkin niin nopeasti, etten saanut sitä nätisti muotteihin - joten kippasin sen takaisin kattilaan ja uuniin siinä toivossa, että saisin massan vielä survottua bambumuottiini. No, sain kyllä massan survottua muottiin, mutta eihän se enää kasassa pysynyt. Yrityksistäni huolimatta tämä on siis ensimmäinen kerta, kun en saanut oikeasti millään konstilla saippuaani pelastettua - rebatchaus ei ilmeisesti siis onnistu suolasaippuoille? Eikä suolasaippuaa kannata tehdä OHP:nä?

Mutta koska minähän en tunnetusti haaskaa mitään käyttökelpoista, on tämä epämääräinen murukasa toiminut koko kesän loistavasti jalkakylpyaineena! Puutarhatöissä mullan mustuttamat jalat on saatu taas edustuskuntoon hyvin vähällä vaivalla. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis - MUTTA ÄLÄ TEE SUOLASAIPPUAA OHP:NÄ TAI YRITÄ REBATCHATA SITÄ! ;)

Ei ihan sitä, mitä oli tarkoitus...

Voikukkasuolasaippua / Dandelion salt soap

250 g kookosrasvaa / coconut oil
200 g auringonkukkaöljyä (voikukkauutettua) / dandelion infused sun flower oil
30 g risiiniöljyä / castor oil
20 g avocadoöljyä / avocado oil
75 g lipeää / lye
225 g voikukkahauduketta / dandelion infusion
750 g hienoa merisuolaa / fine sea salt
250 g karkeaa merisuolaa / coarse sea salt
          greippi eö / grapefruit eo

I didn't publish this text when I wrote it for some reason, but I'll publish it now, so that others won't make same mistakes I did...This mismanaged tryout was from the beginning of the last summer.

Everybody else had made dandelion soap, so I had to try it too, because I haven't made it before. Kirppu made her batch as salt soaps, and because I haven't found salt soaps secrets yet -  even if everyone else loves them - I decided to try them again. I used both fine and coarse sea salt this time. Because the scent of dandelion infused oil is kind of toffee like, some other scent might have been more fitting for these. But I wanted sunny scent that would fit with yellow colour so I tested grapefruit for the first time. I wanted to use these soaps right away so I made them as OHP. Last time I made salt soap I made a soap log - and it was impossible to cut the log later. So I thought I should pour these salt soaps to individual molds instead. The soap stuck so quickly that I had no chance to get it to the molds nicely - so I put everything back to the kettle and to oven and hoped that I could squash the soap to my bamboo log mold. Well, I managed to squash soap to the mold, but it didn't hold it together anymore. It didn't matter how hard I tried, I couldn't manage to save this soap - so you cannot rebatch salt soaps? And you should not try to make salt soap as OHP? 

But because I don't want to waste anything useful, as you all well know, I've used this ugly crumb heap as foot bath salt the whole summer and it worked wonderfully! Soil in my garden made my feet so black and dirty, but with this stuff I got them back in party shape with very minimal effort. Happy ending, though - BUT DO NOT MAKE SALT SOAP AS OHP OR TRY TO REBATCH IT! ;)

lauantai 31. toukokuuta 2014

Päivän kasvisaldo - Today's plant saldo

Tänään sain vihdoin aloitettua kasvien keruun ensi talvea varten. Kuivuriin päätyivät nämä aurinkoiset voikukat - ja mitä nokkosille tapahtui, sen voit lukea ruokasivulta... ;)




Today I finally started to pick plants for next winter. These sunny bright dandelions went to my plant drier - and you can read from "Ruoka" page what happened to these nettles... ;)

lauantai 24. toukokuuta 2014

Voikukkatinktuura - Dandelion tincture

Laitoin tänään ensimmäisen tinktuuran talven varalle tekeytymään. Vuorossa oli voikukkatinktuura, törmäsin siihen ja sen vaikutuksiin etsiessäni tietoa muista jutuista. Tämän tinktuuran pitäisi olla hyvä mm. mielialalle, maksalle, kolesteroliarvoille, verensokerille ja reumaoireille. Kyseistä tinktuuraa saa valmiinakin, ainakin yhdessä nettikaupassa hinta oli peräti 16 euroa/10 ml!

Voikukkatinkuura / Dandelion tincture

voikukan kukintoja / dandelion flowers
voikukan nuppuja / dandelion buds
voikukan lehtiä / dandelion leaves
voikukan juuria (hyvin pestynä) / dandelion roots (washed well)
Tapio-viinaa / vodka




I made this year's first tincture  for the next winter. It was time for dandelion tincture, I found it and it's benefits when I was looking for information about something else. This tincture is suppose to be good for mood, liver, cholesterol levels, blood sugar and rheumatic symptoms, for example. You can buy this tincture from several places, but in one web store the price was 16 euros/10 ml!

tiistai 23. heinäkuuta 2013

Viherjauheen edut - benefits of the green powder

Aloin äskettäin pohdiskella ja tutkailla, onko viherjauheen käytöllä ollut mitään huomattavia vaikutuksia. Olen nyt ehkä pari kuukautta syönyt sitä aamupuuron seassa. Ensimmäinen ja heti havaittavissa ollut vaikutus oli se, että jauhe poistaa voimakkaasti nestettä - eli vessassa saa ravata alituiseen. Viime päivinä tein myös huomion, että en ole kesän aikana juurikaan tarvinnut enkä käyttänyt deodoranttia (positiivista sinänsä, että kevättalvella kun huokoseni alkoivat puhdistua 25 vuoden alumiinikuormituksesta, oli hikoilu- ja haisuongelmaa aivan riittävästi). Oikeastaan vain, jos olen lähtenyt ihmisten ilmoille (eli ei kovin usein) olen laittanut sitä lähinnä tavan vuoksi. Aloin pohtia, voisiko tämä liittyä viherjauheen käyttöön - ja sitten iHerbin sivuja selatessani törmäsin tuoteryhmään "sisäiset deodorantit"! Hetihän sitten piti katsoa, mitä se oikein tarkoittaa. Tuotteet olivat kloforfylliä, eli lehtivihreää. Sitä samaa, jota on myös noissa suomalaisissa vihreissä villivihanneksissä ja yrteissä, joita jauheeseeni olen laittanut. Eli ehkä en ollutkaan aivan väärillä jäljillä...

Ruusuprojektejani varten tilasin iHerbiltä myös vähän tavaraa, sekä henna-indigoseosta hiusten värjäystä varten. Kerroin aiemmin, että olen tyytyväinen hennan antamaan sävyyn. Juu, pätee sisätiloissa, mutta sitten näin itsestäni auringonpaisteessa otettuja valokuvia, ja tukkani näyttää niissä aivan oranssilta! Joten halusin etsiä ruskeamman vivahteen antavia vaihtoehtoja. Olin jo aikaisemmin lukenut jonkun toisen blogistin tilanneen samoja juttuja iHerbiltä, joten ajattelin itsekin kokeilla. Ja toimituskulutkin olivat vain 4 dollaria! Edellyttäen, että tilauksen arvo oli alle 80$ ja paino alle 1800g. Maksuvälineeksi käy (kuulema, huomasin liian myöhään) myös Visa Electron, joten luottokorttia ei tarvita. iHerbiltä löytyy kattava valikoima eteerisiä öljyjä, luontaistuotteita ja lisäravinteita ja paljon muuta, kannattaa käydä katsomassa. Jos et ole koskaan tilannut sieltä mitään, mutta aiot tilata, niin tällä koodilla VHZ503 saat 10$ alennusta yli 40$ ostoista tai 5$, jos ostoksesi jäävät pienemmiksi.



Recently I started to think and study if there was any noticeable benefits by using green powder. I have eaten it now few months with my breakfast porridge. First effect that was seen right away was  that powder works very powerfully as a diureth - so you need to go to toilet very often. During last few days I also noticed that I haven't use or needed deodorant very much or at all in this summer (that is positive thing because last spring my body started to clean of that 25 years layers of aluminum and I did have some problems with sweating and smelling). Actually, I have used deodorant only if I was going to see people somewhere else than my place and even then I used it mostly because it's a habit. I started to think if this might be something to do with using green powder - and then I noticed that iHerb has products called "inner deodorants". Of course I needed to check right away what does this mean. Those products are chlorofyll, the same stuff all finnish green wild vegetables and herbs has and I have put to my powder. So maybe I wasn't so wrong after all...

For my rose products I ordered some stuff from iHerb, and Light Mountain -henna-indigo for colouring my hair. I told you earlier how happy I was with colour made with Satva-henna. Yeah, that goes when I am inside of the house - I saw some photos of me which were taken outdoor on sunny day and my hair looks like it's orange! So I wanted to get some more brown alternatives. Earlier I had read about some other blogger who had used Light Mountain-henna and she was happy with it, so I wanted to try it too. And shipping costs were only 4 $! If you have orderings under 80 $ and 1800 gramms, I mean. You can also pay with Visa Electron (that I noticed too late), so you don't necessarily need any credit card. From iHrerb you can find many essential oils, health products and complement nutrients and much more, so it's definietly worth of checking. If you never haven't ordered anything there but you want to do it now you can get 10$ off with this coupon code VHZ503 when your orders are at least 40$ or 5 $ off if your orders are less than 40$.

lauantai 25. toukokuuta 2013

Viikonlopun saldo

Tänään tulee tylsiä kuvattomia postauksia, kun kamerasta on sattuneesta syystä akku loppu, eikä laturia ole matkassa.

Kotikemisti-Kirppu oli testannut ruokasoodakuorintaa ja kertoi siitä omassa blogissaan. Koska minulle on jostakin syystä iskenyt keski-iän murkkuvaihe näppylöineen ja rasvoittuvine ihoineen, halusin itsekin kokeilla tuota sekoitusta. Kuoriva tuntu alkoi vasta siinä vaiheessa, kun aloin pestä soodaseosta pois kasvoiltani. Iho tuntui pesun jälkeen ihan hyvältä, tosin minulla on epäilys, etten saanut kaikkea soodaa pestyä pois. Levittäessäni kosteusvoidetta (sitä itse tekemääni aloepohjaista) alkoi ihoa kirvellä hiukan, mutta se meni nopeasti ohi. Nyt on jokseenkin raikas olo kasvoilla.

Tänään aloitin myös kasvien keräilyn ja kuivatuksen tulevia kokeiluja varten. Ensimmäisenä keräyksen "uhriksi" joutuivat voikukan kukinnot, joita poimin kaksi kulhollista. Ne saivat kuivua päivän lämpimässä saunassa, ja kutistuivatkin ihan tosi paljon.

Huomenna vuorossa olisi viherjauheeseen tulevat kasvit - voikukka, nokkonen, mustikan-, vadelman-, ahomansikan ja mustaherukan lehdet, maitohorsma, poimulehti ja piharatamo. Toiveissa olisi saada niistä semmoinen kehoa puhdistava ja happamuutta poistava sekoitus, jolla voisi terästää aamupuuroa. Mutta kassellaan, onnistuuko...