Näytetään tekstit, joissa on tunniste kylpypommit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kylpypommit. Näytä kaikki tekstit

lauantai 30. elokuuta 2014

Ruusuista hemmottelua, viimeinen osa - Rosy pampering, last part

Kesä ja puutarhatyöt ovat taanneet sen, että kaikki jalkakylpypommit on kulutettu jo kauan sitten. Niinpä halusin täydentää ruusuista sarjaani myös niillä. Tällä kertaa kosteuttavia aineita tuli liikaa, ja huomasin sen vasta paljon (liian) myöhemmin. Tai sitten sisäilmankosteus oli näille jutuille liian suuri. Joka tapauksessa pommit turposivat ulos muodoistaan, joten luultavasti eivät paljon poreile enää kylpiessä.



1 dl   soodaa / baking soda
½ dl  sitruunahappoa / citric acid
½ dl  Himalajan ruususuolaa/ Himalayan rose salt
½ dl  Maizena / corn starch
        manteliöljy (ruusumaseroitu+alkanet) / almond oil
        ruusuhauduke / rose infused water
        Optiphen
        E-vitamiinia / vitamin E
        ruusun terälehtiä / dried rose petals
        ruusu eö / rose absolut eo

Summer and working in the garden has caused that all my foot bath bombs are gone long time ago. So I wanted to fill my rosy series with those also. This time I put too much moist ingredients and I noticed it too late. Or maybe it was too moist in my kitchen when I was making these. Any way, those bombs came out of their shapes and they probably wont fizzle at all when I'll make foot bath. 

tiistai 25. helmikuuta 2014

Lisää kylpypommeja - More bath bombs

Ihastuin aikaansaannoksiini niin, että edelliset jalkakylpypalat alkaa olla käytetty - tosin suuri osa niistä meni ystävänpäivälahjoiksi.

Tälläkin kertaa tein kahta eri versiota, tosin puolikkaat satsit edellisiin verrattuna. Ensimmäinen on maitokaakao, ja toinen mausteinen detox-kylpy.

I was so pleased with those bath bombs I made, so I have used almost every piece of them - most of them went as Valentine's Day gift for my friends, anyway.

This time I also made two different versions, but only half of the batch comparing last time. First one was Chocolate Milk and other one Spicy Detox bath. 


Ylhäällä detox-palat, alhaalla maitokaakao


                               Maitokaakao-jalkakylpypalat:

                               ½    dl       ruokasoodaa/ baking soda
                               1/4  dl       sitruunahappoa/ citric acid
                               1/4  dl       merisuolaa/sea salt
                               1/4  dl       Maizenaa/ corn starch
                               1/4  dl       kaakaojauhetta
                               1     tl        vuohenmaitojauhetta
                               2     tl        voikukkauutettua oliiviöljyä/ dandelion infused olive oil
                               2     tl        vettä/ water
                               1/4  tl        Optiphen-säilöntäainetta /preservation
                               2  tippaa   E-vitamiiniöljyä/ vitamin E
                                               Suklaatryffeli-tö/ Chocolate truffle fo

Nyt laitoin veden ja öljyn ym. suoraan spraypulloon, joten työskentely helpottui huomattavasti. Nestemäisiä aineita tuli kuitenkin nyt maitokaakaopaloihin liikaa, ja massa alkoi turvota heti muotissa. Eihän siinä muu auttanut, kuin lisätä kiiruusti kuivia aineita, jotta satsi saadaan pelastettua. Vettä ja öljyä käytin loppujen lopuksi vähemmän, kuin tuossa ohjeessa on.

I put water and oil to spray bottle at the beginning, so it was much easier to work with them. Now I put too much liquid ingredients to Chocolate Milk bombs and mass started to swell up in the mold right away. There was nothing to do but add some more dry ingredients as soon as possible to save the batch. I used less water and oil than in recipe says because of that. 

                               Mausteiset detox - jalkakylpypalat

                               ½    dl       ruokasoodaa/ baking soda
                               1/4  dl       sitruunahappoa/ citric acid
                               1/4  dl       merisuolaa/sea salt
                               1/4  dl       Maizenaa/ corn starch
                               1     tl        inkiväärijauhetta/ ginger powder
                               1     tl        cayennepippuria / cayenne pepper
                               2     tl        sinapin siemeniä / mustard seeds
                               2     tl        voikukkauutettua oliiviöljyä/ dandelion infused olive oil
                               2     tl        vettä/ water
                               1/4  tl        Optiphen-säilöntäainetta /preservation
                               2   tippaa   E-vitamiiniöljyä/ vitamin E
                                                Christmas Spice tö/ Christmas Spice fo

torstai 13. helmikuuta 2014

Särkyneitä sydämiä - Broken hearts

Kukkapitsiä blogin Maijun innoittamana kokeilin sihiseviä kylpypommien valmistusta - tai kylpysydämien tässä tapauksessa. Olen aikasemminkin pyöritellyt eri versioita ohjeesta, mutta Maijun linkin takaa löytyi muita yksinkertaisemman tuntuinen ohje.

Tuunasin ohjetta pikkuisen: koska mukaan tuli vettä, lisäsin hieman säilöntäainetta ja muutaman tipan E-vitamiiniöljyä. Halusin ystävänpäivää silmällä pitäen vaaleanpunaisia sydämiä, joten käytin manteliöljyä, johon olin aikaisemmin uuttanut alkanna. Väriin olisi sopinut ruusuntuoksu, mutta koska sitä oli enää vähän jäljellä ja se on tyyristä, niin laitoin sitten laventelin eteeristä öljyä. Jouduin myös viisinkertaistamaan nesteiden määrän, ennen kuin seokseni alkoi pysyä kasassa. Näillä määrillä saisin 16 pikkusydäntä ja yhden suuremman kukkasen.

Sydämelliset jalkakylpypalat:

1 dl        ruokasoodaa/ baking soda
½ dl       sitruunahappoa/ citric acid
½ dl       merisuolaa/sea salt
½ dl       Maizenaa/ corn starch
5 tl         manteliöljyä+alkannaa uutettuna/ akanet root infused in almond oil
5 tl         vettä/ water (+ n.20 ml vettä myöhemmin lisättynä)
5 g         kaakaovoita/ cocoa butter
9g         emulgointihiutaleita+BTMS+setyylialkoholi/ emusifying flakes+BTMS+ cetyl alcohol
½ tl        Optiphen-säilöntäainetta /preservation
3 tippaa  E-vitamiiniöljyä/ vitamin E
n. 1 ml    laventelin eö/ lavender eo

Väristä tuli mielestäni turhankin hento, vaikka öljy oli voimakkaan väristä.

Yritin poistaa sydämet ehjänä muoteistaan seuraavana päivänä, mutta se ei onnistunut. Laitoin muotin pakastimeen vähäksi aikaa, jonka jälkeen yritin uudestaan. Ei onnistunut vieläkään. En uskonut, että nämä pysyisivät koossa millään ilveellä, joten rikoin kaikki sydämeni, ja sekoitin joukkoon hieman sulatettua kaakaovoita ja emulgointiainetta Tuoksukaupan Saaran ohjetta mukaillen. Eipä onnistunut tämäkään, palat pysyivät koossa vieläkin huonommin. Viimeisenä oljenkortena yritin lisätä vielä vettä. Jouduin laittamaan vettä lisää noin 20 ml, ennen kuin seos alkoi muistuttaa ohjeissa mainittua "kosteaa hiekkaa" edes vähän. Miten ihmeessä muut saavat pomminsa pysymään kasassa niin pienellä vesimäärällä??? No, eipä auttanut tämäkään, joten turhautuneena annoin särkyneiden sydänten odotella jatkotoimia taas muutaman päivän. Lueskeltuani eri ohjeita näin muutamassa vinkin käyttää spraypulloa veden lisäämiseen , eikä näissä ohjeissa mainittu veden määrää laisinkaan - sanottiin vain, että riittävästi. Sisuuntuneena en ollut vieläkään valmis luovuttamaan, ja tyrkkäämään raaka-aineita roskiin, joten yritin vielä kerran sumutinpullon kanssa. Lisäsin vettä niin kauan, että seos oikeasti alkoi olla märän rantahiekan oloista. Sydämiä en saanut ehjättyä vieläkään, ilmeisesti silikonimuotti ei oikein toimi tässä jutussa. Kokeiliin pientä teräskippoa, ja kuinkas ollakaan, tämä kerta toden sanoi! Kylpypommit onnistuivat loppujen lopuksi aika mukavasti!



Työvoitostani voimaantuneena halusin heti tehdä toisenkin satsin, tällä kertaa merilevällä vihreiksi värjättyinä ja lime-korianteri tuoksuöljyllä (ostin Kylpevän Kirahvin Katjalta viimeiset tuoksut pois, ja tämä oli niiden ensimmäinen käyttökohde) höystettynä. Käytin seesamiöljyä, koska se oli ensimmäinen käteen osuva öljypullo. Tämä oli hienoinen vikatikki, sillä se tuoksuu hyvin voimakkaasti läpi.

Minun kokemuksestani viisastuneena: Jos teette kylpypommeja, käyttäkää spraypulloa ja tarpeeksi vettä!


Merileväpommit:


1 dl        ruokasoodaa/ baking soda
½ dl       sitruunahappoa/ citric acid
½ dl       merisuolaa/sea salt
½ dl       Maizenaa/ corn starch
2½ rkl    seesamiöljyä/ sesame oil
              vettä riittävästi/ enough water
½ tl        Optiphen-säilöntäainetta /preservation
3 tippaa  E-vitamiiniöljyä/ vitamin E
n. 1 ml    lime-korianteri tö/ lime-coriander fo
              Chlorella-jauhetta/Chlorella powder

Maiju from "Kukkapitsiä" blog gave me inspiration to try to make fizzling bath bombs - or bath hearts in this case. I've been reading many version of this recipe earlier, but behind Maiju's link there was more simpler recipe than others I've seen. 

I tuned that recipe a little bit: because there was water involved I added some preservation and few drops of vitamin E. Valentine's Day is coming, so I wanted pink hearts - so I used alkanet root infused almond oil I made earlier. Rose scent would have matched with the colour, but I had only little bit left and it is quite expensive essential oil, so I used lavender eo instead. I had to use five times amount of liquids to get the mix to hold together. With this recipe I would got 16 little hearts and one bigger flower.

I think the colour is too faint, even if the oil was very rich coloured.

I tried to unmold those hearts next day, but that didn't work out. I put the mold to freezer for a while and then tried again. Didn't work out now either. I didn't believe these would hold together in any case, so I broke all my hearts and mixed them with small amount of melted cocoa butter and some emulsifier as in Saara's recipe in "Tuoksukauppa". This didn't work out either, hearts didn't hold together at all this time. As last chance I tried to add some water one last time. I had to put about 20 ml more water until my mix started to remind at all that "moist sand" mentioned in many recipes. I just wonder how on Earth others manage to make their bombs with so small water amount???  Well, this didn't work either, so I was frustrated and let those broken hearts to wait few days again. When I was reading different kind of recipes for bath bombs I saw a tip in some pages to use spray bottle for adding water to the mixture, and these instruction didn't mention the amount of water at all - they only said, that enough water. I was really pissed off and not ready to give up yet and I didn't want to waste any ingredients if I only could avoid that. So I tried once again with spray bottle. I added water for so long that the mixture really started to remind wet sand on the beach. I still could't save my hearts, silicone mold just don't work here, I guess. Then I tried to use little steel cup, and look at that, this time it did work! I managed to create quite nice bath bombs after all!

Because of this victory I felt so powered that I wanted to make new batch emedietly, this time coloured with sea weed and fragranced with lime-coriander fo (I bougth last fo:s from Katja from Kylpevä Kirahvi, and this is first thing where I use them). I used sesam oil, because it was the first oil bottle I caught. That was not very wise choice, because smell of sesame oil is strong.  

To get wiser by my experience: if you do bath bombs, use spray bottle and enough water!