Näytetään tekstit, joissa on tunniste ratamo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ratamo. Näytä kaikki tekstit

perjantai 19. syyskuuta 2014

Jalkakylpysuola - Foot bath salt

Toinen "oravannahkakorin" tuote oli tämä Voimaa villiyrteistä -jalkakylpysuola. Murskasin karkean merisuolan sekaan kuivattuja voikukkia, nokkosta ja ratamoa, sillä niiden kaikkien pitäisi olla hyviä keholle niin ulkoisesi, kuin sisäisestikin.



Voimaa villiyrteistä -jalkakylpysuola / Power from wild herbs -foot bath salt

karkeaa merisuolaa / coarse sea salt
kuivattua nokkosta / dried nettle
kuivattua ratamoa/ dried plantain
kuivattua voikukkaa / dried dandelion
voikukkauutettua auringonkukkaöljyä/ dandelion infused sun flower oil
sitruuna eö / lemon eo
eukalyptus eö/ eucalyptus eo

An other product of the "squirrel skin basket" was this "Power from wild herbs -foot bath salt". I crushed dried dandelions, nettle and plantain and mixed them with coarse sea salt. These herbs are supposed to be good for a body used both outside and inside.

sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Pihkasalva - Fir resin salve

Luin taannoin Villikataja-blogista Anniksen tehneen pihkasalvaa. Sitä piti tietysti kokeilla itsekin. Pihallani kasvaa pari ikivanhaa, komeankokoista kuusta, joista pihkaa sai kohtuullisen helposti kerättyä.

Pihkasalva

12,5 g    kuusenpihkaa / fir resin
12,5  g   ratamouutettua oliiviöljyä / plantain infused olive oil
3,5 g      kaakaovoita / cocoa butter
3,5 g      mehiläisvahaa / bees wax
½ tl        hunajaa / honey
5 tippaa E-vitamiinia / vitamin E
5 tippaa laventelin eö / laveder eo
5 tippaa tee puun eö / tea tree eo



Some time ago Annis from Villikataja-blog wrote about resin salve. That was something I must tried myself of course. I have couple of very old and handsome sized firs in my garden and it was quite easy to pick some resin from them. 

tiistai 19. marraskuuta 2013

Uusi yritys - ja pieleenhän se meni... :( - An other try - and of course it didn't work out well... :(

Edellinen yritykseni ruususaippuasta OHP-menetelmällä ei siis onnistunut. Tai muuten kyllä, mutta ulkonäön puolesta ei. Koska saippuan oli tarkoitus päätyä tiettyn tilanteeseen, piti siis yrittää uudestaan. Tein muuten samalla tavalla ja ohjeella, mutta lisäsin nesteen määrää 50g, jottei massa taas jäsähtäisi ja lipeä sulaisi paremmin (pelkkiin ruusuhaudukejääpaloihin oli lipeää vaikea sulatella). Tällä kertaa laitoin krappia vain vajaa ½ tl, jonka lisäsin vasta erillisiin ylirasvoitusrasvoihin. Nooo, tästähän syntyi totaalinen floppi...saippua jämähti vielä enemmän, ja lopputulos on vielä karmeampi, kuin ekalla yritysellä. Se näyttää aivan tonnikalatahnalta, jota tein pinchoihin espanjalaista iltaa varten... En edes halua ottaa kuvia niistä, ne ovat niin kamalia. Eli ei ruusuista sävyäkään tälläkään yrityksellä. Kunhan saippua kuivuu, pitää yrittää sulattaa se uudestaan. Jos sekään ei onnistu, niin sitten luovutan tällä erää ruusujen suhteen.

Tämän katastrofin jälkeen olisi mieli tehnyt heittää hanskat tiskiin, mutta koska olin jo mitannut ja sulattanut rasvat ja muut aineet valmiiksi toista projektia varten, oli sekin pakko toteuttaa. Työn alla oli OHP-vuohenmaitosaippua, jonka värjäämiseen kokeilin annattoa (se oli yön yli haudutuksen jälkeen saanut maseroitua viikon pienessä öljymäärässä). Saippua on suunniteltu kuivaihoiselle isälleni, joten käytin siinä aikaisemmin maseroimaani ratamoöljyä (jota oli liian vähän), jota vielä terästin nokkosella. Olin ajatellut tuoksuttaa tämän rosmariinin eö:llä, mutta eipäs minulla enää ollutkaan sitä. Päädyin sitten yhdistelmään sitruuna-eukalyptus-tea tree. Tarkoitukseni oli myös kokeilla in the pot swirl -tekniikkaa, jos massa ei olisi liian jähmeää. Mikäköhän ihme minut saa aina kokeilemaan montaa uutta asiaa kerralla??? Vaarallinen elämä näköjään viehättää pienissäkin asioissa... ;) Tässä uutta minulle siis vuohenmaito, annattolla värjääminen ja in the pot swirl. Massa ei ollut jähmeää, vaan liiankin lirua, eikä swirlini siis onnistunut lainkaan. Massa oli itseasiassa sellaista, että epäilen, josko siitä tulee saippuaa lainkaan. Eikä värikään ole enää kauniin keltainen, vaan lähinnä ruosteenruskea.

Floppi x 2 - Vasemmalla vuohenmaito, oikealla tonnikala...eikun pieleen mennyt ruusu

Ollako saippuaa, vai eikö olla? Siinäpä pulma!

Ainoa onnistuneen oloinen tekele on jalkakylpysuola isälleni, samaa teemaa saippuan kanssa. Laitoin karkean merisuolan sekaan vähän kuivattua ratamoa, nokkosta ja tilkkasen masetoimiani öljyjä sekä samat eö:t, kuin saippuaankin.

Kylpysuolan ja saippua täydennykseksi tein iskälle vielä purkillisen ratamo-nokkossalvaa.

My last try with OHP-rose soap didn't work out.Or actually, it was alright otherwise but it's look is awful. Because that soap was meant to be in particular situation, I needed to try again. I did almost everything same way than last time,  but I put 50g more liquid that soap wouldn't stuck so fast and it would be easier to melt lye (it was difficult to melt when I had only rose water ice cubes). This time I used madder root only ½ tea spoon and I put it with super fats.Well... this was a total flop...the soap was stuck even faster and looked much worse than last time. I looks like that tuna paste I did for pinchos when we had that Spanish night...I don't even want to take any photos of them, they are so awful. So, not any rosy color this time either. I must try to rebatch soap when it hardens enough. If that won't help, I give up on roses for now.

After this little catastrophe I wanted to give up and not make anything anymore. But I had already measured and melted fats and evertyhing else for my next project, so  I must go on. I was working with OHP-goat milk soap and I tried annatto for colouring it (annatto has been infusing in oil over night and then about one week in room temperature). I planned this soap for my father - he has dry skin like me - so I used that plantain oil I infused earlier (and there was not enough of it) and I boosted it little bit with nettle. I had planned to scent this soap with rosemary, but I found out that I don't have any rosemary oil anymore. So I decided to mix lemon, eucalyptus and tea tree oils. I was supposed to try in the pot swirl -technique, if the batch wasn't too thick. What on Earth makes me try too many new things at the same time??? Dangerous life seems to charm, even in little things...;) Goat milk, colouring with annatto and in the pot swirl were new for me. The batch was not thick at all, it was even too liquid so my swirl didn't work at all. Soap was so liquid that I am not sure that it will turn to soap at all. And the colour is not that pretty yellow anymore, it's more like rusty brown.

Only thing I succeeded to do well this time was foot bath salt for my dad, it is same theme than that soap. I mixed  little plantain, nettle, infused oils and same eos I used in soap with sea salt.

Besides bath salt and soap I made little jar with plantain-nettle salve for my dad.

tiistai 23. heinäkuuta 2013

Viherjauheen edut - benefits of the green powder

Aloin äskettäin pohdiskella ja tutkailla, onko viherjauheen käytöllä ollut mitään huomattavia vaikutuksia. Olen nyt ehkä pari kuukautta syönyt sitä aamupuuron seassa. Ensimmäinen ja heti havaittavissa ollut vaikutus oli se, että jauhe poistaa voimakkaasti nestettä - eli vessassa saa ravata alituiseen. Viime päivinä tein myös huomion, että en ole kesän aikana juurikaan tarvinnut enkä käyttänyt deodoranttia (positiivista sinänsä, että kevättalvella kun huokoseni alkoivat puhdistua 25 vuoden alumiinikuormituksesta, oli hikoilu- ja haisuongelmaa aivan riittävästi). Oikeastaan vain, jos olen lähtenyt ihmisten ilmoille (eli ei kovin usein) olen laittanut sitä lähinnä tavan vuoksi. Aloin pohtia, voisiko tämä liittyä viherjauheen käyttöön - ja sitten iHerbin sivuja selatessani törmäsin tuoteryhmään "sisäiset deodorantit"! Hetihän sitten piti katsoa, mitä se oikein tarkoittaa. Tuotteet olivat kloforfylliä, eli lehtivihreää. Sitä samaa, jota on myös noissa suomalaisissa vihreissä villivihanneksissä ja yrteissä, joita jauheeseeni olen laittanut. Eli ehkä en ollutkaan aivan väärillä jäljillä...

Ruusuprojektejani varten tilasin iHerbiltä myös vähän tavaraa, sekä henna-indigoseosta hiusten värjäystä varten. Kerroin aiemmin, että olen tyytyväinen hennan antamaan sävyyn. Juu, pätee sisätiloissa, mutta sitten näin itsestäni auringonpaisteessa otettuja valokuvia, ja tukkani näyttää niissä aivan oranssilta! Joten halusin etsiä ruskeamman vivahteen antavia vaihtoehtoja. Olin jo aikaisemmin lukenut jonkun toisen blogistin tilanneen samoja juttuja iHerbiltä, joten ajattelin itsekin kokeilla. Ja toimituskulutkin olivat vain 4 dollaria! Edellyttäen, että tilauksen arvo oli alle 80$ ja paino alle 1800g. Maksuvälineeksi käy (kuulema, huomasin liian myöhään) myös Visa Electron, joten luottokorttia ei tarvita. iHerbiltä löytyy kattava valikoima eteerisiä öljyjä, luontaistuotteita ja lisäravinteita ja paljon muuta, kannattaa käydä katsomassa. Jos et ole koskaan tilannut sieltä mitään, mutta aiot tilata, niin tällä koodilla VHZ503 saat 10$ alennusta yli 40$ ostoista tai 5$, jos ostoksesi jäävät pienemmiksi.



Recently I started to think and study if there was any noticeable benefits by using green powder. I have eaten it now few months with my breakfast porridge. First effect that was seen right away was  that powder works very powerfully as a diureth - so you need to go to toilet very often. During last few days I also noticed that I haven't use or needed deodorant very much or at all in this summer (that is positive thing because last spring my body started to clean of that 25 years layers of aluminum and I did have some problems with sweating and smelling). Actually, I have used deodorant only if I was going to see people somewhere else than my place and even then I used it mostly because it's a habit. I started to think if this might be something to do with using green powder - and then I noticed that iHerb has products called "inner deodorants". Of course I needed to check right away what does this mean. Those products are chlorofyll, the same stuff all finnish green wild vegetables and herbs has and I have put to my powder. So maybe I wasn't so wrong after all...

For my rose products I ordered some stuff from iHerb, and Light Mountain -henna-indigo for colouring my hair. I told you earlier how happy I was with colour made with Satva-henna. Yeah, that goes when I am inside of the house - I saw some photos of me which were taken outdoor on sunny day and my hair looks like it's orange! So I wanted to get some more brown alternatives. Earlier I had read about some other blogger who had used Light Mountain-henna and she was happy with it, so I wanted to try it too. And shipping costs were only 4 $! If you have orderings under 80 $ and 1800 gramms, I mean. You can also pay with Visa Electron (that I noticed too late), so you don't necessarily need any credit card. From iHrerb you can find many essential oils, health products and complement nutrients and much more, so it's definietly worth of checking. If you never haven't ordered anything there but you want to do it now you can get 10$ off with this coupon code VHZ503 when your orders are at least 40$ or 5 $ off if your orders are less than 40$.

lauantai 25. toukokuuta 2013

Viikonlopun saldo

Tänään tulee tylsiä kuvattomia postauksia, kun kamerasta on sattuneesta syystä akku loppu, eikä laturia ole matkassa.

Kotikemisti-Kirppu oli testannut ruokasoodakuorintaa ja kertoi siitä omassa blogissaan. Koska minulle on jostakin syystä iskenyt keski-iän murkkuvaihe näppylöineen ja rasvoittuvine ihoineen, halusin itsekin kokeilla tuota sekoitusta. Kuoriva tuntu alkoi vasta siinä vaiheessa, kun aloin pestä soodaseosta pois kasvoiltani. Iho tuntui pesun jälkeen ihan hyvältä, tosin minulla on epäilys, etten saanut kaikkea soodaa pestyä pois. Levittäessäni kosteusvoidetta (sitä itse tekemääni aloepohjaista) alkoi ihoa kirvellä hiukan, mutta se meni nopeasti ohi. Nyt on jokseenkin raikas olo kasvoilla.

Tänään aloitin myös kasvien keräilyn ja kuivatuksen tulevia kokeiluja varten. Ensimmäisenä keräyksen "uhriksi" joutuivat voikukan kukinnot, joita poimin kaksi kulhollista. Ne saivat kuivua päivän lämpimässä saunassa, ja kutistuivatkin ihan tosi paljon.

Huomenna vuorossa olisi viherjauheeseen tulevat kasvit - voikukka, nokkonen, mustikan-, vadelman-, ahomansikan ja mustaherukan lehdet, maitohorsma, poimulehti ja piharatamo. Toiveissa olisi saada niistä semmoinen kehoa puhdistava ja happamuutta poistava sekoitus, jolla voisi terästää aamupuuroa. Mutta kassellaan, onnistuuko...