Näytetään tekstit, joissa on tunniste laventeli. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste laventeli. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Hiushuuhteet - Hair Rinses

Halusin jatkaa ruusuista fiilistä myös hiushuuhteessa. Ruusuabsolutini on 5%:sta, mikä tarkoittaa, että eteerinen öljy on uutettu johonkin öljyyn, joten se jättää hiukset hieman rasvaisen näköisiksi. Tein siksi myös laventelihuuhteen, mikä on vähintään yhtä ihana. Käytän hiushuuhteitani toisinaan myös pyykinhuuhteluaineena.



I wanted this rosy feeling for my hair rinse too. My rose absolut is 5%, meaning that rose essential oil is diluted to some carrier oil. Because of that carrier oil this hair rinse leaves hair to look little bit greasy. That's why I made lavender rinse also, and it is as lovely as rosy one. I use my hair rinses as fabric softener with my laundry sometimes.

tiistai 5. heinäkuuta 2016

Höyrykylpy kasvoille

Saunakansaan kuuluvana ei ole tullut aiemmin mieleenkään, että kasvojakin voisi erikseen höyrytellä. Marien postaus herätti minut tähän aiheeseen, joten pitihän sitäkin kokeilla - saunomisen yhteydessä. Kulhoon pussi piparminttuteetä (yrttitarhani on tänä vuonna aiempaa kärsineempi, joten tuoretta ei ollut tarjolla), tuoreita ruusunterälehtiä, kamomillan kukintoja ja muutama oksa laventelia, nekin ilman kukkia. Päälle vain kiehuvaa vettä ja pyyhe pään yli, varsinainen höyrytys tapahtuu monille tutumman höyryhengityksen tapaan. Saunassa höyrytyksen vaikutus ja tuntuma jää ehkä turhan vähäiseksi, joten kannattaa kokeilla joskus muulloin, kuin saunapäivänä.



I belong to sauna people, so I hadn't even thought that you could steam your face especially. Marie's posting woke me up about this subject, so I needed to try this too - while I was in the sauna, obviously. I put one bag of peppermint tea (my herb garden is is bad shape this year, so I didn't get any fresh), fresh rose petals, chamomille flowers and few twig of lavender without flowers to the bowl. Then I just poured boiling water to the bowl and pulled large towel over my head, actual steaming happened same way than steaming when you are having cold. This won't seem to be so effective in sauna, so you should try this on some other day than sauna day.



torstai 24. joulukuuta 2015

Laventelisaippua - Lavender soap

En ollut tehnyt saippuaa aikoihin, ja varastoni alkoivat näyttää uhkaavan tyhjiltä. Laventelisaippua on tervasaippuan lisäksi kestosuosikkini, joten se oli tällä kertaa taas vuorossa - pienellä uusilla vivahteilla tosin. Kokeilin ensimmäistä kertaa steariinihappoa saippuassa - ja se olisi ilmeisesti pitänyt sulattaa öljyjen kanssa. No, saippuassani on nyt sitten pieniä rakeita seassa... Halusin saippuaani myös hieman sävyä, joten laitoin sekaan sinistä ja vaaleanpunaista savea siinä toivossa, että loputulos olisi violettiin vivahtava. Juu, ei ollut. Silkkiä olen käyttänyt usein ennenkin, mutta nyt kokeilin ensimmäistä kertaa mulperisilkkikuitua, joka tuntui toimivan oikein hyvin.

Valoin osan saippuasta keraamiseen rasiaan isälleni partasaippuaksi.

Koska tein saippuan juuri ennen reissuun lähtöä, se joutui odottamaan muotissaan leikkaamista parisen viikkoa. Tämä ei juuri haitannut, halko kun oli vielä leikatessa melkoisen tahmea nytkin. Sininen ja violetti vivahdus jäivät haaveeksi, iso ruma geeliympyrä sen sijaan on hyvinkin näkyvä. Muutama tunti jääkaapissa ei siis hoitanut hommaansa. Tuoksu sentään on kohdillaan, harvinaisen hyvin on kestänyt - laitoinkohan reilusti tavallista enemmän eteeristä öljyä?

Testasin tätä heti leikkaamisen jälkeen, vaikkei se ollut vielä kypsää. Ihanan tuntuista jo nyt!




I made my last soap batch ages ago, and I found my cabins almost empty. I love lavender soap as much as tar soap, so I made lavender once again - I only tried some new things though. This was the first time I tried stearic acid in soap - and I realized little bit too late that it was supposed to be melted with hard fats. Well, now I have little balls in my soap...I wanted to get some colour to my soap so I added blue and pink clay hoping that I could get a hint of purple colour. Well, I didn't. I've used silk many times before, but now I tried mulberry silk fibers and that seemed to work nicely.

I poured part of the soap to ceramic jar for my dad to use as beard soap.

Because I made this soap right before I was going away from home, it stayed in the mold waiting for cutting. That didn't matter, the log was still kind of sticky. The hint of blue or purple was just a dream, but I got large and ugly gelled circle instead. Few hours in the fridge didn't help at all. At least the scent is nice, it is stronger than usually - I used much more essential oil than I normally do, perhaps? 

I tested this right after cutting the log, even if it was not ready yet. Feels wonderful already!

keskiviikko 28. toukokuuta 2014

Kuusenkerkkä-yskänsiirappi - Spruce syrup for cough

Tein viime kesänä ruusu -yskänsiirappia, joka helpottikin yskän ärsytystä mukavasti. Aion tehdä sitä ensi talveksikin, mutta koska ruusut eivät vielä kuki, niin laitoin ensin tekeytymään limaa irrottavan siirapin. Käytin siihen samoja tehoaineksia, kuin kevättalvella flunssajuomassa.

Kuusenkerkkä - yskänsiirappi / Spruce syrup for cough

viskiä / whisky
hunajaa / honey
kuusenkerkkiä / spruce
fenkolia / fennel
anista / anis
piparminttua /peppermint

I made rose syrup for cough last summer and that was quite good for irritating cough. I'll make that again for the next winter, but roses are not flowering yet, so I made syrup to loosen mucus first. I used same effective ingredients than in my drink for cold in last late winter.

Samalla kertaa laitoin uuden satsin laventelitinktuuraa.

Laventeli-tinktuura / Lavender tincture

kuivattuja laventelin kukkia / dried lavender flowers
Tapio-viinaa / vodka

I also made new batch of lavender tincture at the same time.

(kuvia en vielä ehtinyt ottaa)

lauantai 1. maaliskuuta 2014

Voidekatasrofi - Catastrophe with creams

Lomaani varten aioin tehdä vaihteeksi laventelivoiteita, niin kasvoille kuin kehollekin. Halusin kokeilla omaa versiotani Jan Berryn laventelivoiteesta. Vartalovoiteen ohje taas  oli vanha tuttu, jota sitten matkan varrella kuitenkin muuttelin - huonolla menestyksellä.

Olen aikaisemminkin tuonut esiin, että en saa mehiläisvahavoiteita onnistumaan laisinkaan. Salvoissa ne kyllä toimivat hienosti, mutta heti, jos mukana on vettä, niin ei tule mitään. Tälläkin kertaa molemmat voiteet epäonnistuivat mehiläisvahan takia. Nesteet ja rasvat erottuivat heti jäähdyttyään, eikä lopputulos ole voidetta nähnytkään. Harmittaa kovasti, kun kalliit aineet ja iso työ menee täysin hukkaan.

Mutta, mutta...minähän alan olla rebatchaamisen mestari, joten tämäkin täytyi yrittää pelastaa - edes kerran.
Eipä onnistunut tämän pelastaminen, neste erottui vain entistäkin enemmän. En enää ikinä yritä käyttää mehiläisvahaa emulgaattorina!



I was going to make lavender creams for my vacation for change, both face and body creams. I wanted to try my version of Jan Berry's lavender cream. Recipe for body lotion was the same old friend, but somehow I ended up to change that too trough the process - with bad luck.

I've told earlier that I cannot manage to make any usable beeswax creams. I just can't. Beeswax work nicely in salves, but if there is any water involved, nothing will work. This time (once again) I managed to spoil both creams because of bees wax. Liquids and fat were separated right after they cooled down, and the result is not nearby any cream or lotion. This pisses me off, expensive ingredients and hard work is worth of nothing.

But, but...I'm starting to became as a Master of rebatching things, so I had to try to save this one too - at least one time. Well, I couldn't save this, only thing that happened was that liquid separated even more. I never will try to use beeswax as an emulsifier!

lauantai 27. heinäkuuta 2013

Tinktuurat pulloihin - tinctures to their bottles

Tänään pääsin pullottamaan monta viikkoa hautumassa olleet tinktuurani ja yskänsiirapin (paitsi flunssatinktuuraa, sen tein myöhemmin kuin muut). Ruusutinktuura pääsi asumaan siihen ihanaan olutpulloon, muut saivat kodeikseen neliskulmaiset öljypullot. Hetihän kaikkia piti myös maistaa. Yskänsiirappi ei maistunut käyneeltä, kuten Kirppu pelkäsi hunajan sokerin takia käyvän. Tehosta en vielä tiedä, kun ei onneksi ole yskää. Ruusu-, laventeli- ja unitinktuuroita maistoin veden kera. Ruusu ei maistunut miltään, mutta sen pitäisi tasoittaa mielialaa seesteisemmäksi. Laventeli oli voimakkaamman makuista, ei pahaa, ja sillä pitäisi olla samansuuntaisia vaikutuksia. Unitinktuura maistui selvästi yrttiseltä. Vaikutusta (tai sen puutetta) on vielä mahdoton arvioida - maistoin kaikkia ehkä vartti sitten...

Today I put my tinctures and my cough remedy to bottles (except flu tincture, that I made lot later than others). Rose tincture ended up to that beautiful beer bottle, others new homes were square oliveoil bottles. Of course I needed to taste them all right away. Cough remedy didn' taste fermented as Kirppu thought it might because of the sugar of the honey. I don't know yet if it is effective, because I fortunately don't have any cough right now. Rose-, lavender- and sleeping tinctures I tasted with water. Rose didn't taste anything, but it should make me more calm minded. Lavender tasted much more, not badly, and it is supposed to effect almost the same way. Sleeping tincture tasted like herbs. Any effectives (nor lack of them) can't be estimated yet - I tasted them all about fifteen minutes ago...

sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Yrttejä, yrttejä

Minun piti laittaa tänne jo aikaisemmin (vai onko se jo jossakin, lahopää ei muista?) kuvia yrttien kasvatusyrityksestämme. No, kertaus on opintojen äiti, vai miten se oli -  siis jos toistan nyt itseäni.

Äitini oli keväällä ostanut tällaisen pienen yrttien kasvatus "huoneen", johon vähäiset rehumme sitten tyrkkäsimme. Ylähyllyllä kasvamassa lipstikkaa, basilikaa ja ostotaimena salviaa, alempana lisää basilikaa, ostotimjamia ja ostettu munakoiso - jonka en uskonut olosuhteissamme selviävän.


Tämä söpöläinenhän yllätti skeptikon!

Tässä näkyy, kuinka pieni munakoisovauva vielä oikeasti on.

Tänään lenkillä ollessamme löysin vahingossa nelilehtisen puna-apilan lehden. En ollut koskaan aikaisemmin nähnyt sellaista(kaan). Tuokoon se suuresti onnea niin minulle kuin kaikille lukijoillenikin! :-)

Jättimäinen onnenapila

Olen viimeviikkoina laittanut tinktuuroita hautumaan. Viikonloppuna laitoin  taas yhden purkkiin, toiveena saada luonnonläheisempää helpotusta uniongelmiini. Jouduin jälleen hieman soveltamaan, koska meillähän ei kasvien runsaudesta huolimatta kasva kaikkia niitä amerikan ihanuuksia. Purkkiin pääsi tällä kertaa kamomillaa (muutama hassu tuore ja loput kaupan teepussista), kuivattua laventelia, mäkikuismaa ja minttua. Opinpahan muuten taas jotain uutta: näin vanhaksi piti elää, ennen kuin tajusin, että kamomilla onkin se sama päivänkakkaran näköinen kasvi, jonka olen oppinut tuntemaan nimillä peltosaunio ja saunakukka. Ja tämänkin havainnon tein vain siitä syystä, että yritin pellollamme kasvattaa kamomillasauniota. Montaa kukkaa ei rikkaruohojen seasta noussut, mutta ne olivat niin siistissä rivissä, etteivät voineet olla luontoäidin tuotoksia.

Unitinktuura...ZZZzzz...

Olen myös ahkerasti kerännyt talteen lähes kaikki ruusun terälehdet, joita pihapensaamme tuottavat. Huomasin kukkien pudottavan lehtensä päivän kukinnan jälkeen, joten olen kiirehtinyt keräämään ne ennen putoamista myöhään illalla tai heti aamulla. Kohta loppuu kuivatustila, koska päivittäin kerättynä jokainen keräyserä on  omassa kuivatusvaiheessaan, eikä niitä voi tietenkään yhdistää. Hankin muutama viikko sitten toisen pienoiskasvihuoneen kasvien (ja talvella saippuoiden) kuivatusta varten. Ompelin siihen vanhoista lakanoista kangaspäällisen, jotta ilma kiertää, mutta kasvit eivät pölyynny eivätkä linnut käy sotkemassa.

lauantai 22. kesäkuuta 2013

Lomatuotteet

Ennen lomalle lähtöä piti vielä varmistaa, että kaikkea tarvittavaa on riittävästi. Joten kesälaitumia edeltävä yö meni "yötöiksi", kun piti tehtailla vähän kaikkea mahdollista...

Lomatuotteet
Olin jo jonkin aikaa ajatellut, että haluan kesäksi tehdä suklaisen tuotesarjan, kun varastoissa oli GF:n suklaatryffeli-tuoksuöljyä. Olin käyttänyt sitä aiemmin kerran tai kaksi, ja silloin tuoksu oli todella voimakas pieninäkin määrinä käytettynä. Laitoin sitä tällä kertaa moneen tuotteeseen, ja petyin kyllä pahasti, sillä tuoksu oli ilmeisesti avatussa pullossa onnistunut haihtumaan niin tehokkaasti, ettei se enää "tuoksuttanut" läheskään samalla tavalla. Ja niinpä tekeleideni tuoksun tunnistaa nyt vain, jos on nenä kiinni tekeleessä - tai ihossa, jolla tekelettä on. Plääh... :-(   Mutta eiköhän nuo tule käytettyä kumminkin. Kuvassa edessä keko käsivoidepaloja, vasemmalla taas voidetuoksuja. Keskellä huulirasvoja. Vasemmalla takana on pienissä pulloissa parfyymiöljyä ja hammastahnaa, keskellä suklainen vartalovoide ja oikealla suklaakuorintaa sekä laventelikasvovoidetta.









Kirpun blogissa oli linkki Crunchy Bettyn sivuille, jossa oli voideparfyymi valettu ihanaan vanhaan medaljonkiin. Minulla ei - valitettavasti - sellaista ollut, vaan valoin omani irtopaloiksi ja yhteen vanhaan pillerirasiaan (ja innostuksissani laitoin sen niin täyteen, ettei rasia enää mene kiinni. Joten hukkaan taitaa se mennä, tuskin loman jälkeen on tuoksua enää jäljellä...) Huulirasvoissa käytin elintarvikkeisiin käytettävää piparminttumakua, enkä muistanut sen sisältävän etanolia. No, eihän huulirasva tietenkään kovettunut toivotunlaisesti ja etanoli saattaa vielä kuivattaa. Onneksi en tehnyt suurta määrää. Laventelikasvovoide ja suklaakuorinta onnistuivat hyvin, molempia olen jo ehtinyt käyttää. Suklaisesta vartalovoiteesta tuli liian lirua, kun yritin varoa liian paksua koostumusta pumppupullon takia. Mutta eipä tuo kesällä oikeastaa haittaa, sama määrä hoitavia aineitahan siinä silti on ja voide (lue: neste) imeytyy helposti.

Testasin myös eilen voikukkasalvaa, joka muuten tuoksuu aivan toffeiselta, vaikka siinä ei mitään tuoksulisää olekaan mukana. Hyvältä tuntuu, pitää ehdottomasti tehdä lisää, kun joskus loppuu.

Olen myös käyttänyt pari viikkoa tekemääni hiustenhoitoainetta. Ensimmäisellä käyttökerralla tukkani suorastaan imaisi hoitoaineen, eikä sitä meinannut saada huuhdottua pois. Tämä ongelma oli onneksi kertaluonteinen, ja hoitoaine on oikein hyvän tuntuinen käytössä. Jättää tosi raikkaan ja viilentävän tunteen päähän.

Tänään herkuttelimme kasvispainotteisesti. Yritin tehdä ensimmäistä kertaa falafeleja, mökkiolosuhteissa tietenkin, eikä siitä mitään meinannut tulla. Lisäki tein pähkinä-savutofupyöryköitä, pestoperunoita ja halloumi-melonisalaattia. Äitini oli tehnyt avokadotaatelisuklaakakun (taivaallisen hyvää, vaikka reseptiä vähän oli mukailtukin), mutta siitä ei nyt tullut kuvaa. Yllättävintä on, että vaikka ruoka oli niinkin "kevyttä", niin täysi oli kesti koko päivän. Pitäisi varmaan jaksaa nähdä samanlaista vaivaa vähän useamminkin...

Falafelit & tofupähkinäpallerot

Pestoperunat & halloumisalaatti