Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruokasooda. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruokasooda. Näytä kaikki tekstit

torstai 24. maaliskuuta 2016

Lisää apua soodasta - More help by using baking soda

Sooda osaa kyllä toisinaan olla varsinainen ihmeaine! Minulle oli tulossa järkyttävän iso ja todella kipeä finni nenän pieleen, ja halusin tietysti siitä eroon jo ennen sen puhkeamista. Pesin kohdan muutamana päivänä soodalla - ja tadaa, kiusallinen finnini kuivahti kokoon aiheuttamatta sen enempää harmia!

Baking soda can make little miracles sometimes! I was going to get one really big and painful pimple beside of my nose and I obviously wanted to get rid of it before it became through my skin. I washed that area with baking soda a few days - and tadaa, that awkward pimple of mine dried before it grew any more and it didn't cause any more harm for me!

sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Kutisevan ihon pelastus - Help for itchy skin

Olen allerginen atoopikko, jonka kutiseva iho on onneksi pysynyt viime vuodet siedettävällä tasolla. Nyt kuitenkin jostain syystä jalkojen kutina äityi sietämättömäksi, eikä mikään rasvamäärä tuntunut auttavan. Aurinko auttaisi, mutta tähän hätään sitä ei tietenkään ollut saatavissa. Säärissä alkoi olla jo pakonomaisen raapimisen seurauksena isoja venttejä, joten jotain oli pakko tehdä. Epätoivoisen googlettelun seurauksena törmäsin seuraavaan konstiin, joka joillain oli auttanut ainakin ihottumien hoidossa: perusvoiteeseen sekoitetaan tavallista ruokasoodaa. En tiedä, mihin vaikutus perustuu, ja ainakin pitkäaikaisessa käytössä sooda voi myös ärsyttää ihoa. Itse en käytä enää mitään teollisia voiteita (kannattaa joskus kurkata apteekin perusvoiteiden inci-listaa, voit yllättyä...), joten sekoitin ½ teelusikallista soodaa kouralliseen kevytta kosteusvoidetta ja levitin koko määrän kinttuihini. Ylläri pylläri, tämähän auttoi muutamassa tunnissa taltuttamaan kutinan ja piti sen poissa suunnilleen 6-12 tuntia, joten aion kiusan iskiessä käyttää tätä konstia jatkossakin.


I am allergic and my skin is atopic, but fortunately my itchy skin has been bearable last few years. For some reason that itchiness began to be so awful that I couldn't stand it anymore, and no cream or lotion seemed to be helpful. I know that sun light would help, but incidentally I couldn't  get any right now. There were already long scratches on my legs after compulsive scratching, so I needed to do something about it. I was desperately googling to get some help and found this tip, which had helped some people's rushes: you just mix some baking soda to basic body lotion. I do not know, why it helps, and in long term soda can irritate some people's skin. I don't use any commercial creams or lotions anymore (check the inci-lists in basic lotions you buy from pharmacy, you might be surprised...), so I mixed ½ teaspoon of soda to one handful of light lotion and spread it all to my legs. And surprise, surprise, after few hours there was no itchiness anymore and it stayed away about 6-12 hours, so I definitely will use this tip next time when my legs start to be itchy again.

keskiviikko 4. kesäkuuta 2014

Iho-ongelma&ratkaisu - A skin problem&solution

Minulla on aina ollut - ehkä poikkeuksellisen - hyvä iho, mutta muutama viikko sitten kasvoni roihahtivat täyteen näppylöitä aivan yhtäkkiä. En tiedä, oliko syynä stressi, hormonit, äkillinen aurinkoinen lämpöaalto, kevään toistuvat kortisonikuurit vai ruoka vaiko kaikki nämä yhdessä, mutta apu tilanteeseen piti saada HETI. En ehtinyt hakea apua omia kaappejani kauempaa, joten yritin ensimmäisenä soodakuorintaa. Laitoin kippoon ruokasoodaa ja aloemehua ja pesin seoksella kasvoni kaksi kertaa päivässä. Vaihdoin tilapäisesti kasvovoiteetkin pelkkään aloegeeliin - ja kuinkas ollakaan, muutamassa päivässä ongelma katosi! :) Tästä minun on pakko kiittää Kirppua, jonka blogista alunperin soodakuorinnasta luin.

I've always had  good skin on my face -exceptionally good perhaps - but few weeks ago my face got suddenly full of pimples. I do not know if this happened because of too much stress, hormones, sudden sunny heat wave, repeated cortisone regimens or food or all these together, but I needed to get help RIGHT AWAY. I didn't have any time to look for further than my own cabins, so I tried baking soda scrub at first. I put some baking soda and  aloe juice to the jar and washed my face two times a day with that mix. I also changed my face creams to aloe gel - and see what happened, I got rid of the problem just in few days! :) I must thank Kirppu for this, because I read about baking soda scrub from her blog originally.

perjantai 14. maaliskuuta 2014

Pyykkisaippuasta pyykkijauheeksi - From laundry soap to laundry detergent

Olen tähän asti käyttänyt pyykinpesuun pelkästään raastettua pyykkisaippuaa, mikä on mielestäni toiminut oikein hyvin. Halusin kuitenkin kokeilla myös yleisemmin käytettyä seosta, kun onnistuin vihdoin löytämään pesusoodaa täältä. Toiveeni on, että sama seos toimisi myös tiskiaineena (tätä en vielä ole ehtinyt testata).

Bongasin alkuperäisen reseptin täältä. Siinä on käytetty valmista oliiviöljysaippuaa, minä käytin omaa kookosrasvasta tehtyä pyykkisaippuaani. Tein kuusinkertaisen reseptin, josta riittää varmaan loppukevääksi.

Näistä tarpeista...

...yksi tuote, kaksi käyttötarkoitusta.


Pyykki- ja tiskiaine

½    kuppia leivontasoodaa / baking soda
½    kuppia sitruunahappoa/ citric acid
1     kuppi pesusoodaa / washing soda
1/4  kuppia hienoa merisuolaa / sea salt
1     pyykkisaippua raastettuna / grated laundry soap bar

I've been using plain grated laundry soap this far, and I think it has worked quite well. I still wanted to try this more commonly used mix, especially when I finally managed to find washing soda from here. I wish I could use this same mix for dishes too (I haven't tested yet).

I found original recipe from here. There is store-bought castille soap in it, I used my own laundry soap made of coconut fat. I made six times this recipe size, and I'm sure that is enough for the rest of the spring for me.

torstai 13. helmikuuta 2014

Särkyneitä sydämiä - Broken hearts

Kukkapitsiä blogin Maijun innoittamana kokeilin sihiseviä kylpypommien valmistusta - tai kylpysydämien tässä tapauksessa. Olen aikasemminkin pyöritellyt eri versioita ohjeesta, mutta Maijun linkin takaa löytyi muita yksinkertaisemman tuntuinen ohje.

Tuunasin ohjetta pikkuisen: koska mukaan tuli vettä, lisäsin hieman säilöntäainetta ja muutaman tipan E-vitamiiniöljyä. Halusin ystävänpäivää silmällä pitäen vaaleanpunaisia sydämiä, joten käytin manteliöljyä, johon olin aikaisemmin uuttanut alkanna. Väriin olisi sopinut ruusuntuoksu, mutta koska sitä oli enää vähän jäljellä ja se on tyyristä, niin laitoin sitten laventelin eteeristä öljyä. Jouduin myös viisinkertaistamaan nesteiden määrän, ennen kuin seokseni alkoi pysyä kasassa. Näillä määrillä saisin 16 pikkusydäntä ja yhden suuremman kukkasen.

Sydämelliset jalkakylpypalat:

1 dl        ruokasoodaa/ baking soda
½ dl       sitruunahappoa/ citric acid
½ dl       merisuolaa/sea salt
½ dl       Maizenaa/ corn starch
5 tl         manteliöljyä+alkannaa uutettuna/ akanet root infused in almond oil
5 tl         vettä/ water (+ n.20 ml vettä myöhemmin lisättynä)
5 g         kaakaovoita/ cocoa butter
9g         emulgointihiutaleita+BTMS+setyylialkoholi/ emusifying flakes+BTMS+ cetyl alcohol
½ tl        Optiphen-säilöntäainetta /preservation
3 tippaa  E-vitamiiniöljyä/ vitamin E
n. 1 ml    laventelin eö/ lavender eo

Väristä tuli mielestäni turhankin hento, vaikka öljy oli voimakkaan väristä.

Yritin poistaa sydämet ehjänä muoteistaan seuraavana päivänä, mutta se ei onnistunut. Laitoin muotin pakastimeen vähäksi aikaa, jonka jälkeen yritin uudestaan. Ei onnistunut vieläkään. En uskonut, että nämä pysyisivät koossa millään ilveellä, joten rikoin kaikki sydämeni, ja sekoitin joukkoon hieman sulatettua kaakaovoita ja emulgointiainetta Tuoksukaupan Saaran ohjetta mukaillen. Eipä onnistunut tämäkään, palat pysyivät koossa vieläkin huonommin. Viimeisenä oljenkortena yritin lisätä vielä vettä. Jouduin laittamaan vettä lisää noin 20 ml, ennen kuin seos alkoi muistuttaa ohjeissa mainittua "kosteaa hiekkaa" edes vähän. Miten ihmeessä muut saavat pomminsa pysymään kasassa niin pienellä vesimäärällä??? No, eipä auttanut tämäkään, joten turhautuneena annoin särkyneiden sydänten odotella jatkotoimia taas muutaman päivän. Lueskeltuani eri ohjeita näin muutamassa vinkin käyttää spraypulloa veden lisäämiseen , eikä näissä ohjeissa mainittu veden määrää laisinkaan - sanottiin vain, että riittävästi. Sisuuntuneena en ollut vieläkään valmis luovuttamaan, ja tyrkkäämään raaka-aineita roskiin, joten yritin vielä kerran sumutinpullon kanssa. Lisäsin vettä niin kauan, että seos oikeasti alkoi olla märän rantahiekan oloista. Sydämiä en saanut ehjättyä vieläkään, ilmeisesti silikonimuotti ei oikein toimi tässä jutussa. Kokeiliin pientä teräskippoa, ja kuinkas ollakaan, tämä kerta toden sanoi! Kylpypommit onnistuivat loppujen lopuksi aika mukavasti!



Työvoitostani voimaantuneena halusin heti tehdä toisenkin satsin, tällä kertaa merilevällä vihreiksi värjättyinä ja lime-korianteri tuoksuöljyllä (ostin Kylpevän Kirahvin Katjalta viimeiset tuoksut pois, ja tämä oli niiden ensimmäinen käyttökohde) höystettynä. Käytin seesamiöljyä, koska se oli ensimmäinen käteen osuva öljypullo. Tämä oli hienoinen vikatikki, sillä se tuoksuu hyvin voimakkaasti läpi.

Minun kokemuksestani viisastuneena: Jos teette kylpypommeja, käyttäkää spraypulloa ja tarpeeksi vettä!


Merileväpommit:


1 dl        ruokasoodaa/ baking soda
½ dl       sitruunahappoa/ citric acid
½ dl       merisuolaa/sea salt
½ dl       Maizenaa/ corn starch
2½ rkl    seesamiöljyä/ sesame oil
              vettä riittävästi/ enough water
½ tl        Optiphen-säilöntäainetta /preservation
3 tippaa  E-vitamiiniöljyä/ vitamin E
n. 1 ml    lime-korianteri tö/ lime-coriander fo
              Chlorella-jauhetta/Chlorella powder

Maiju from "Kukkapitsiä" blog gave me inspiration to try to make fizzling bath bombs - or bath hearts in this case. I've been reading many version of this recipe earlier, but behind Maiju's link there was more simpler recipe than others I've seen. 

I tuned that recipe a little bit: because there was water involved I added some preservation and few drops of vitamin E. Valentine's Day is coming, so I wanted pink hearts - so I used alkanet root infused almond oil I made earlier. Rose scent would have matched with the colour, but I had only little bit left and it is quite expensive essential oil, so I used lavender eo instead. I had to use five times amount of liquids to get the mix to hold together. With this recipe I would got 16 little hearts and one bigger flower.

I think the colour is too faint, even if the oil was very rich coloured.

I tried to unmold those hearts next day, but that didn't work out. I put the mold to freezer for a while and then tried again. Didn't work out now either. I didn't believe these would hold together in any case, so I broke all my hearts and mixed them with small amount of melted cocoa butter and some emulsifier as in Saara's recipe in "Tuoksukauppa". This didn't work out either, hearts didn't hold together at all this time. As last chance I tried to add some water one last time. I had to put about 20 ml more water until my mix started to remind at all that "moist sand" mentioned in many recipes. I just wonder how on Earth others manage to make their bombs with so small water amount???  Well, this didn't work either, so I was frustrated and let those broken hearts to wait few days again. When I was reading different kind of recipes for bath bombs I saw a tip in some pages to use spray bottle for adding water to the mixture, and these instruction didn't mention the amount of water at all - they only said, that enough water. I was really pissed off and not ready to give up yet and I didn't want to waste any ingredients if I only could avoid that. So I tried once again with spray bottle. I added water for so long that the mixture really started to remind wet sand on the beach. I still could't save my hearts, silicone mold just don't work here, I guess. Then I tried to use little steel cup, and look at that, this time it did work! I managed to create quite nice bath bombs after all!

Because of this victory I felt so powered that I wanted to make new batch emedietly, this time coloured with sea weed and fragranced with lime-coriander fo (I bougth last fo:s from Katja from Kylpevä Kirahvi, and this is first thing where I use them). I used sesam oil, because it was the first oil bottle I caught. That was not very wise choice, because smell of sesame oil is strong.  

To get wiser by my experience: if you do bath bombs, use spray bottle and enough water!