Viime aikoina kaikkinainen itsestä huolehtiminen on jäänyt minimiin. Tilannetta ei ole parantanut viime viikkojen ankara pakkasjakso, pahimmillaan täällä oli -30 astetta. Valon puute ja monet vaatekerroksetkin pahentavat ihon oloa entisestään. Niinpä viime viikolla otin aseeksi kaikki mahdolliset kotikonstit, jotta en muutu ihan monsteriksi...
Käsien iho on karmeassa kunnossa, välillä kun joutuu ulkonakin olemaan ilman hanskoja ja käsiä on pakko pestäkin jatkuvasti. Yritin kompensoida tuhoja ensin laittamalla yöksi kolme kerrosta kosteutusta ja rasvaa, jonka jälkeen vedin räpylöihin puuvillahanskat ja annoin niiden olla yön yli. Tämä auttoi vähän, mutta ei tarpeeksi. Siksi laitoinkin käsille vielä kylvyn, johon tuli merisuolan lisäksi viime talvena tekemääni öljyseosta ja hunajaa, sekä tietysti lämmintä vettä.
Jalatkin alkoivat näyttää aika hurjilta, joten jalkakylpypommille tuli taas tarvetta. Hioin kantapäät ja päkiät myös kevyesti, ja kylvyn jälkeen olikin tehorasvaus ennen iänikuisten villasukkien pukemista.
Kasvojen ihon on pakkasista huolimatta pysynyt kohtuullisen hyvässä kunnossa, mutta tein silti pitkästä aikaa kasvonaamion käyttämällä kuivasekoitustani ja maustamatonta jogurttia, hunajaa, kookosöljyä, aloegeeliä ja tehoaineina vielä kehäkukkauutetta, kauraproteiinia ja E-vitamiinia. Laitoin tätä ohuen kerroksen myös käsiini, jotka imaisivat naamion hetkessä. Naamion poispesun jälkeen levitin kasvoille vielä paksun kerroksen tyrnivoidetta hoitonaamion tapaan.
Kutivan kehoni (tällä hetkellä lähinnä sääret ja kyynärvarret) hankasin suihkussa reippaasti suolasaippualla. Suihkun jälkeen kuiva iho sai kaksi rasvakerrosta, ensin ohuemman kosteuttavan voiteen ja päälle vaahdotetun kariten pitämään kosteuden iholla.
Hiuksenikin kaipasivat jotain, koska ne alkoivat pakkasen takia tuntua sähköisiltä ja kuivilta. Hoitoainettahan en siis käytä näin talvellakaan, enkä sitä yleensä tarvitsisikaan. Laitoin kuitenkin nyt inversion methodia varten tekemääni öljyseosta reilusti koko päähän, ja annoin sen vaikuttaa ennen poispesua(yritystä). Pesin letin kolmesti, mutta pitkät osuudet jäivät vielä öljyisiksi, vaikka päänahasta öljyn sainkin pois.
Pakkanen ja kuiva sisäilma koettelevat myös limakalvoja, joten kaivoin pitkästä aikaa esiin myös Sarvikuonon, ja huuhtelin nenäonteloni suihkussa oikein perusteellisesti. Huomasin, että suihkussa se käykin helpommin, joten pitänee yrittää ottaa nenäkannu taas säännöllisempään käyttöön. Näin flunssakautena se olisikin enemmän kuin suositeltavaa.
Kuvat ovat kaikki vanhoja, kuten ahkerat lukijani varmaan huomaavatkin. :)
I haven't been taking care of myself lately. The situation didn't get any better because of the hard winter weather we've had last few weeks here, we had even -30 degrees last week. Lack of sun light and many layers of clothes make my skin feel even worse. So I decided to try every home remedies I have as a weapon against the winter destructions, so I won't become as total monster...
The skin of my hands is in awful shape, sometimes I just have to work without any gloves outside and I need to wash my hands all the time. I tried to compensate destructions first by using three layers of moisturizing creams and wearing cotton gloves over night. This helped a little bit, but not enough. So I made a hand soak with sea salt, honey and oil mixture I made last winter, and with warm water of course.
My feet were quite awful looking too, so there was an order for a foot bath bomb again. I rasped my heels lightly and after bath I used lots of creams before wearing my perpetual wool socks on.
Despite of the cold weather the skin of my face has been quite well, but I still made face mask, I haven't use it for a long time. I used my dry mixture and plain yogurt, honey, coconut oil, aloe gel and to get some boost also calendula extract, oat protein and vitamin E. I put this also to my hands and they just sucked the mask immediately. After washing the mask off I put thick layer of my sea buck thorn face cream like caring mask.
I washed my itchy body (mostly my legs and arms right now) with salt soap. After shower my skin sucked two layers of cream, lighter moisturizing lotion at first, and whipped shea butter after that to keep moisture in my skin.
I felt that my hair also needed something extra, because they felt dry and electric because of the cold winter weather. I do not use any conditioner, even if it is winter time, and I don't need it usually. I put plenty of that inversion method oil mixture to all over my head and let it stay before washing it off (or try to wash). I washed my hair three times, but they were still oily a bit.
Cold weather and dry air are also bad for the mucous membranes, so I searched my nose rinsing jug (we call it a Rhino) and rinsed my nasal passages during the shower. I noticed, that it was much easier to do in the shower, so I should use that jug more often and regularly. That would be more than recommended during this flu season.
All the photos are old this time, as my diligent readers might notice. :)
Näytetään tekstit, joissa on tunniste suolasaippua. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste suolasaippua. Näytä kaikki tekstit
torstai 14. tammikuuta 2016
Kotikonstein talven tuhoja vastaan - Home remedies against winter destructions
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
jalkakylpypommi,
kasvonaamio,
käsikylpy,
sarvikuono,
suolasaippua,
öljyhoito
torstai 7. tammikuuta 2016
Vuohenmaito-suolasaippua - Goat milk & sea salt soap
Pakastimestani löytyi ikivanha vuohenmaitorasia, enkä raaskinut heittää sitä pois. Koska en ole vielä kertaakaan onnistunut tekemään kunnollista suolasaippuaa, päätin kokeilla sitä jälleen kerran, OHP:nä. Tein saippuan tosi reiluun maitomäärään, jottei massa taas jämähtäisi ennen kuin saan sen muottiin (ja jottei maitoa tarvinnut kaataa viemäriin). Lisäsin taas hieman mulperisilkkiä, koska olen ihastunut sen tuntuun. Kaikki silkki vain ei nyt sulanut, koska jouduin nyppimään sitä sauvasekoittimen terästä. Tuoksuna GF:n Jogurtti-tuoksuöljy - enkä kyllä voi sanoa pitäväni siitä, kuten en keinotekoisista tuoksuöljyistä muutenkaan. Minusta ne tuoksuvat aina niin tunkkaisilta ja keinotekoisilta, eikä puhjennut tuoksuyliherkkyyteni varmasti auta asiaa. En tiedä, vaikuttiko suuri nestemäärä asiaan, mutta saippuani ei kyllä ollut lähellekään kypsää tunnin uunissa olon jälkeen. Kypsyköön nyt sitten pöydällä, katsotaan saako siitä käyttökelpoista näin, vai meneekö uudestaan uuniin. Suolaa käytin tällä kertaa aiempaa vähemmän, suunnilleen saman verran, kuin rasvoja. Mutta edistystä on ainakin se, että tällä kertaa onnistuin saamaan saippuat yksittäismuottiin asti, ulospäin ne näyttävät ihan hyvältä - kuin pikkuisia sokerikakkuja!
I found pretty old bucket of goat milk from my freezer, and because I am sometimes so penny-pinching, I didn't want to throw it away. And because I have not succeeded to make salt soap, not even once, I decided to try it once again, as OHP-soap this time. I used very much milk in this, so that soap wouldn't stuck before I poured it to the mold (and this way I did not need to waste any milk). I added some mulberry silk fibers again, I just love how it feels in soap. All the fibers didn't melt, I needed to pick them away from my stick blender. I scented this with GF's Yogurt fragrance oil - and I cannot say that I like the scent, I don't like artificial fragrance oils at all. I think they always smell so frowsty and artificial, I've been hypersensitive for scents lately and that won't help here. I do not know if it is because of the large amount of liquid, but my soap was not ready at all after being in the oven about one hour. I let it age on the kitchen table, let's see if I can use it this way or need I to put it back to the oven. I used less salt than earlier times, now as much as fats. But there is still some progress, this time I managed to pour soap to the molds and soaps look quite nice - like teeny tiny sugar cakes!
I found pretty old bucket of goat milk from my freezer, and because I am sometimes so penny-pinching, I didn't want to throw it away. And because I have not succeeded to make salt soap, not even once, I decided to try it once again, as OHP-soap this time. I used very much milk in this, so that soap wouldn't stuck before I poured it to the mold (and this way I did not need to waste any milk). I added some mulberry silk fibers again, I just love how it feels in soap. All the fibers didn't melt, I needed to pick them away from my stick blender. I scented this with GF's Yogurt fragrance oil - and I cannot say that I like the scent, I don't like artificial fragrance oils at all. I think they always smell so frowsty and artificial, I've been hypersensitive for scents lately and that won't help here. I do not know if it is because of the large amount of liquid, but my soap was not ready at all after being in the oven about one hour. I let it age on the kitchen table, let's see if I can use it this way or need I to put it back to the oven. I used less salt than earlier times, now as much as fats. But there is still some progress, this time I managed to pour soap to the molds and soaps look quite nice - like teeny tiny sugar cakes!
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
itsetehty saippua,
kotitekoinen saippua,
käsintehty saippua,
silkki,
suolasaippua,
vuohenmaito
perjantai 5. joulukuuta 2014
Ihania lahjoja - Lovely gifts
Onpas tullutkin pitkä blogihiljaisuus! En kuitenkaan ole kadonnut mihinkään, vaan palannut koulunpenkille, ja siksi en ole ehtinyt panna rikkaa ristiin tällä elämäni alueella.
Kerroin aikaisemmin epäonnisesta suolasaippuakokeilustani, ja siitä, etten oikein ole vielä päässyt sinuiksi koko suolasaippuan kanssa. Kultainen Kirppu tarjoutui lähettämään minulle kokeiltavaksi omia suolasaippuoitaan, ja minua odottikin tuossa syksyllä ihana yllätys, kun tulin reissusta ja kävin postilaatikolla - Kirppu oli laittanut pakettiin kaksi kappaletta omia tuotoksiaan, tuo vaalea taitaa olla voikukkainen,ja vihreä taas "Eedenin puutarha". Kiitos, Kirppu! :) Laitoin menemään jotakin hänelle vastavuoroisesti.
Innokkaana otinkin Eedenin puutarhan heti käyttöön. En ollutkaan aikaisemmin päässyt käyttämään muiden saippuantekijöiden tekeleitä, paitsi sitä ystävältäni saamaa kahvisaippuaa, josta kaikki kohdallani alkoi. Pakko tunnustaa, että minua suorastaan jännitti, kuin pikkutyttönä ennen Joulupukin tuloa :D Hyvän tuntuinen on Eedenin puutarha, kovempi kuin omat saippuani yleensä. Toista en ole vielä ehtinyt kokeilla.
Jo paljon aikaisemmin sain muitakin ihania lahjoja, joita en ole vielä esitellyt. Voitin LisaLisen arvonnassa tämän yrttisen hydrosol-sauvan, kiitos Lise siitä!:)
Arpaonni suosi minua myös Villikatajan arpajaisissa, josta sain lahjakortin Saippuapajaan. Se on vielä käyttämättä, mutta pitää varmaan tehdä tilaus pikapuoliin. Kiitokset siis, Annis & Lily!
There has been a quite long silence in my blog! I haven't been lost anywhere, only went back to school and hadn't had any time to use in this area of my life because of that.
I told earlier about my misfortune try out with salt soap and how I haven't found that "thing" in salt soaps yet. Lovely Kirppu offered to send me some salt soaps of her own to use, and a wonderful surprise was waiting for me in my mail box once I was coming back from a trip. Kirppu had sent me two of her own products, that light one is dandelion soap, I think, and the green one is "the Garden of Eden". Thanks, Kirppu! :) I sent something for her too.
I was so anxious to try them so I took "the Garden of Eden" to sauna with me right away. I hadn't had a chance to use other soap makers products yet, except that coffee soap I got from my friend and which was that first kick for me to this soaping world. I have to admit that I was so tensed, almost as when I was a little girl and waiting for Santa to come. :D The Garden of Eden felt nice, it is harder than my own soaps usually are. I haven't tried that light one yet.
I got some other lovely gifts too I haven't introduced you yet. I was lucky in LisaLise's lottery and won this herbal hydrosol wand. Thanks, Lise! :)
I was also lucky in the lottery of Villikataja and won a gift certificate to Saippuapaja (that is online soaping stuff store). I haven't used that yet, but I must make an order soon, I think. Thanks, Annis & Lily!
Kerroin aikaisemmin epäonnisesta suolasaippuakokeilustani, ja siitä, etten oikein ole vielä päässyt sinuiksi koko suolasaippuan kanssa. Kultainen Kirppu tarjoutui lähettämään minulle kokeiltavaksi omia suolasaippuoitaan, ja minua odottikin tuossa syksyllä ihana yllätys, kun tulin reissusta ja kävin postilaatikolla - Kirppu oli laittanut pakettiin kaksi kappaletta omia tuotoksiaan, tuo vaalea taitaa olla voikukkainen,ja vihreä taas "Eedenin puutarha". Kiitos, Kirppu! :) Laitoin menemään jotakin hänelle vastavuoroisesti.
Innokkaana otinkin Eedenin puutarhan heti käyttöön. En ollutkaan aikaisemmin päässyt käyttämään muiden saippuantekijöiden tekeleitä, paitsi sitä ystävältäni saamaa kahvisaippuaa, josta kaikki kohdallani alkoi. Pakko tunnustaa, että minua suorastaan jännitti, kuin pikkutyttönä ennen Joulupukin tuloa :D Hyvän tuntuinen on Eedenin puutarha, kovempi kuin omat saippuani yleensä. Toista en ole vielä ehtinyt kokeilla.
Jo paljon aikaisemmin sain muitakin ihania lahjoja, joita en ole vielä esitellyt. Voitin LisaLisen arvonnassa tämän yrttisen hydrosol-sauvan, kiitos Lise siitä!:)
Arpaonni suosi minua myös Villikatajan arpajaisissa, josta sain lahjakortin Saippuapajaan. Se on vielä käyttämättä, mutta pitää varmaan tehdä tilaus pikapuoliin. Kiitokset siis, Annis & Lily!
There has been a quite long silence in my blog! I haven't been lost anywhere, only went back to school and hadn't had any time to use in this area of my life because of that.
I told earlier about my misfortune try out with salt soap and how I haven't found that "thing" in salt soaps yet. Lovely Kirppu offered to send me some salt soaps of her own to use, and a wonderful surprise was waiting for me in my mail box once I was coming back from a trip. Kirppu had sent me two of her own products, that light one is dandelion soap, I think, and the green one is "the Garden of Eden". Thanks, Kirppu! :) I sent something for her too.
I was so anxious to try them so I took "the Garden of Eden" to sauna with me right away. I hadn't had a chance to use other soap makers products yet, except that coffee soap I got from my friend and which was that first kick for me to this soaping world. I have to admit that I was so tensed, almost as when I was a little girl and waiting for Santa to come. :D The Garden of Eden felt nice, it is harder than my own soaps usually are. I haven't tried that light one yet.
I got some other lovely gifts too I haven't introduced you yet. I was lucky in LisaLise's lottery and won this herbal hydrosol wand. Thanks, Lise! :)
I was also lucky in the lottery of Villikataja and won a gift certificate to Saippuapaja (that is online soaping stuff store). I haven't used that yet, but I must make an order soon, I think. Thanks, Annis & Lily!
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
hydrosoli,
suolasaippua
tiistai 9. syyskuuta 2014
Voikukkasuolasaippua&pari opetusta - Dandelion salt soap&few lessons
Tämä jäi jostain syystä julkaisematta ajallaan, mutta julkaistaan nyt, ettei muiden tarvitse tehdä samoja virheitä...Tämä onneton kokeilu on siis alkukesältä.
Kaikki muut olivat tehneet voikukkasaippuaa, joten pakkohan minunkin oli kokeilla, kun en koskaan ennen ollut tehnyt sitä. Kirppu oli tehnyt omastaan suolasaippuoita, ja koska itse en ole vielä päässyt suolasaippuoiden kanssa sinuiksi - vaikka kaikki kehuvat niitä - niin päätin kokeilla niitäkin uudemman kerran. Käytin tällä kertaa sekä hienoa, että karkeaa merisuolaa. Koska voikukkauutettu öljy tuoksuu melko toffeiselle, olisi joku muu tuoksu käynyt näihin ehkä paremmin, mutta halusin keltaiseen väriin sopivan aurinkoisen tuoksun, joten kokeilin ensimmäistä kertaa greippiä. Halusin saippuat käyttöön heti, joten tein tämän OHP:nä. Edellisellä kerralla suolasaippuaa tehdessäni tein saippuahalon - jonka leikkaaminen oli mahdotonta. Niinpä ajattelin tällä kertaa valaa saippuani yksittäisiin silikonimuotteihin lohkeilun välttämiseksi. Massa jämähti kuitenkin niin nopeasti, etten saanut sitä nätisti muotteihin - joten kippasin sen takaisin kattilaan ja uuniin siinä toivossa, että saisin massan vielä survottua bambumuottiini. No, sain kyllä massan survottua muottiin, mutta eihän se enää kasassa pysynyt. Yrityksistäni huolimatta tämä on siis ensimmäinen kerta, kun en saanut oikeasti millään konstilla saippuaani pelastettua - rebatchaus ei ilmeisesti siis onnistu suolasaippuoille? Eikä suolasaippuaa kannata tehdä OHP:nä?
Mutta koska minähän en tunnetusti haaskaa mitään käyttökelpoista, on tämä epämääräinen murukasa toiminut koko kesän loistavasti jalkakylpyaineena! Puutarhatöissä mullan mustuttamat jalat on saatu taas edustuskuntoon hyvin vähällä vaivalla. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis - MUTTA ÄLÄ TEE SUOLASAIPPUAA OHP:NÄ TAI YRITÄ REBATCHATA SITÄ! ;)
I didn't publish this text when I wrote it for some reason, but I'll publish it now, so that others won't make same mistakes I did...This mismanaged tryout was from the beginning of the last summer.
Kaikki muut olivat tehneet voikukkasaippuaa, joten pakkohan minunkin oli kokeilla, kun en koskaan ennen ollut tehnyt sitä. Kirppu oli tehnyt omastaan suolasaippuoita, ja koska itse en ole vielä päässyt suolasaippuoiden kanssa sinuiksi - vaikka kaikki kehuvat niitä - niin päätin kokeilla niitäkin uudemman kerran. Käytin tällä kertaa sekä hienoa, että karkeaa merisuolaa. Koska voikukkauutettu öljy tuoksuu melko toffeiselle, olisi joku muu tuoksu käynyt näihin ehkä paremmin, mutta halusin keltaiseen väriin sopivan aurinkoisen tuoksun, joten kokeilin ensimmäistä kertaa greippiä. Halusin saippuat käyttöön heti, joten tein tämän OHP:nä. Edellisellä kerralla suolasaippuaa tehdessäni tein saippuahalon - jonka leikkaaminen oli mahdotonta. Niinpä ajattelin tällä kertaa valaa saippuani yksittäisiin silikonimuotteihin lohkeilun välttämiseksi. Massa jämähti kuitenkin niin nopeasti, etten saanut sitä nätisti muotteihin - joten kippasin sen takaisin kattilaan ja uuniin siinä toivossa, että saisin massan vielä survottua bambumuottiini. No, sain kyllä massan survottua muottiin, mutta eihän se enää kasassa pysynyt. Yrityksistäni huolimatta tämä on siis ensimmäinen kerta, kun en saanut oikeasti millään konstilla saippuaani pelastettua - rebatchaus ei ilmeisesti siis onnistu suolasaippuoille? Eikä suolasaippuaa kannata tehdä OHP:nä?
Mutta koska minähän en tunnetusti haaskaa mitään käyttökelpoista, on tämä epämääräinen murukasa toiminut koko kesän loistavasti jalkakylpyaineena! Puutarhatöissä mullan mustuttamat jalat on saatu taas edustuskuntoon hyvin vähällä vaivalla. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis - MUTTA ÄLÄ TEE SUOLASAIPPUAA OHP:NÄ TAI YRITÄ REBATCHATA SITÄ! ;)
![]() |
| Ei ihan sitä, mitä oli tarkoitus... |
Voikukkasuolasaippua / Dandelion salt soap
250 g kookosrasvaa / coconut oil
200 g auringonkukkaöljyä (voikukkauutettua) / dandelion infused sun flower oil
30 g risiiniöljyä / castor oil
20 g avocadoöljyä / avocado oil
75 g lipeää / lye
225 g voikukkahauduketta / dandelion infusion
750 g hienoa merisuolaa / fine sea salt
250 g karkeaa merisuolaa / coarse sea salt
greippi eö / grapefruit eo
I didn't publish this text when I wrote it for some reason, but I'll publish it now, so that others won't make same mistakes I did...This mismanaged tryout was from the beginning of the last summer.
Everybody else had made dandelion soap, so I had to try it too, because I haven't made it before. Kirppu made her batch as salt soaps, and because I haven't found salt soaps secrets yet - even if everyone else loves them - I decided to try them again. I used both fine and coarse sea salt this time. Because the scent of dandelion infused oil is kind of toffee like, some other scent might have been more fitting for these. But I wanted sunny scent that would fit with yellow colour so I tested grapefruit for the first time. I wanted to use these soaps right away so I made them as OHP. Last time I made salt soap I made a soap log - and it was impossible to cut the log later. So I thought I should pour these salt soaps to individual molds instead. The soap stuck so quickly that I had no chance to get it to the molds nicely - so I put everything back to the kettle and to oven and hoped that I could squash the soap to my bamboo log mold. Well, I managed to squash soap to the mold, but it didn't hold it together anymore. It didn't matter how hard I tried, I couldn't manage to save this soap - so you cannot rebatch salt soaps? And you should not try to make salt soap as OHP?
But because I don't want to waste anything useful, as you all well know, I've used this ugly crumb heap as foot bath salt the whole summer and it worked wonderfully! Soil in my garden made my feet so black and dirty, but with this stuff I got them back in party shape with very minimal effort. Happy ending, though - BUT DO NOT MAKE SALT SOAP AS OHP OR TRY TO REBATCH IT! ;)
But because I don't want to waste anything useful, as you all well know, I've used this ugly crumb heap as foot bath salt the whole summer and it worked wonderfully! Soil in my garden made my feet so black and dirty, but with this stuff I got them back in party shape with very minimal effort. Happy ending, though - BUT DO NOT MAKE SALT SOAP AS OHP OR TRY TO REBATCH IT! ;)
Tunnisteet: käsityöt, saippua, kotikosmetiikka
itsetehty saippua,
kotitekoinen saippua,
käsintehty saippua,
maserointi,
OHP,
saippua,
suolasaippua,
voikukka
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)










