Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuorinta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuorinta. Näytä kaikki tekstit

lauantai 26. marraskuuta 2016

Mattakosteuttajasta kuorinnaksi - From Matte Moisturizer to Scrub

Marie oli tehnyt oman versionsa Lushin yhdestä voiteesta. Se kuulosti niin mielenkiintoiselle, että minäkin halusin kokeilla - vaikka en oikein ymmärtänytkään, miten pelkästään rasvaa ja jauhetta sisältävä voide voisi olla kosteuttava. Minulla ei ollut aivan samoja aineksia, joten tein omani siitä mitä oli. Käytin jauheena riisijauhon ja kaurasilkin sekoitusta - sillä seurauksella, että voiteestani tuli niin karhea, että sitä voi käyttää lähinnä kuorinta-voiteena. Kokeilin sitä yhden kerran meikin alla sellaisenaan, enkä tykännyt. Ehkä arrowjuurijauheella voide olisi ollut ratkaisevasti toisen tuntuinen, mutta minulla ei ollut sitä, ja Punnitse&Säästä -kaupastakin se oli loppu. Ongelma oli käsittääkseni juuri riisijauhon karkeudessa, mutta pitäytynen jatkossa jo hyväksi toteamissani resepteissä.



Marie had made her version of one cream of Lush's. That sounded so interesting that I wanted to try it too - even if I didn't quite understand how that could be moisturizing cream including only fats and powders. I didn't have all right ingredients, so I used what I had on hand. I used the mix of rice powder and oat silk as a powder part - and that made my cream so coarse that I can use it as a scrubbing cream. I tried it under make up once, and I didn't like it at all. Perhaps the result would be different if I used arrow root powder, but I didn't have any and Punnitse&Säästä -store hadn't it either. I think that problem was that rice powder, but I stay with more familiar recipes now on, I guess.

perjantai 5. helmikuuta 2016

Luonnollista kauneutta - A Green Guide to Natural Beauty

Esittelinkin jo kauan aikaa sitten hankkimani kosmetiikkakirjan, Luonnollista kauneutta. Suurista suunnitelmistani huolimatta en ole ennättänyt kokeilla vielä yhtään kirjan reseptiä. Nyt otinkin kokeiluun yhden kirjan kuorinnoista - vaikkei minulta aivan kaikkia aineita löytynytkään. Ohjeen mukaisen savimäärän puolitin suosiolla, sillä tahnasta tuli nytkin niin paksua, että appelsiinikukkavettä sai lorauttaa mukaan reilusti. Annos oli juuri sopiva kasvojen ja kaulan kuorimiseen, joten säilyvyyttä ei tarvinnut miettiä. Annoin voiteen vaikuttaa kasvoilla naamion tapaan sen aikaa, kun tein muita kaunistautumisrutiinejani. Ihoni näytti ja tuntui kuorinnan jälkeen hyvältä, voin siis suositella muillekin!




Mukaelma Karenin kuorinnasta - My version of Karen's scrub

1 tl      aprikoosinkiviöljyä / apricot kernel oil
1 tl      risiiniöljyä / castor oil
1 tl      hunajaa / honey
½-1 tl Himalajan ruususuolaa/ Himalayan rose salt
2 tl      kaoliinisavea / kaolin clay
loraus appelsiininkukkavettä / neroli water


I introduced this cosmetic book, A Green Guide to Natural Beauty, for a long time ago. I had all those big plans how I was going to try every recipe in it, but nothing happened until now. I tried one of the scrubs in the book, even if I didn't have all the right ingredients. I used only half of the clay in the original recipe, because my scrub was so thick with this amount, that I needed to use neroli water quite a lot. This portion is just right for scrub your face and neck once, so there is no need to be worry about preservatives. I let my scrub to stay on my face during I was doing my other making-me-more-beautiful-stuff. My skin looked and felt fine afterwards, so I can recommend this for you too! 


torstai 28. elokuuta 2014

Ruusuista hemmottelua, osa 3 - Rosy pampering, part 3

Kesän kuorintavoiteetkin alkaa olla käytetty, enkä siis oikein tykästynyt siihen emulgoituun kuorintaan. Niinpä tein taas sen vanhan tutun version, johon tulee suolaa, öljyä ja saippuaa. Ensin en meinannut saada tähän tuoksua laisinkaan, kun luulin tiristäneeni viimeiset tipat ruusuabsoluutista vartalovoiteeseen, mutta sitten huomasin, että minullahan on täysi pullo sitä vielä laatikossa.



Ruusuinen kuorinta - Rosy scrub:

100 g  Himalajan ruususuolaa / Himalayan rose salt
50 g    manteliöljyä (30 g ruusumaseroitua, 20 g alkannalla) / almond oil
30 g    ruususaippuaa / rose soap grated
           ruusu eö / rose absolut eo

Scrubs I made for this summer has almost been used and I actually didn't like that emulsified scrub so much. So now I made this familiar old version again, there is only salt, oil and soap in it. First I couldn't put any scent to this at all, because I thought I've used all rose eo to my body lotion, but then I noticed that I still had whole bottle left in the box.



lauantai 30. marraskuuta 2013

Pikkujouluproggiksia, osa 2 - Little projects for little Christmas Party, part 2

Nämä ruusurojektithan eivät siis ole menneet aivan putkeen...saippua, josta tämän paketin aloitin, ei onnistunut, vaan jouduin tyytymään rebatchattuun kompromissiin. Hyvää saippuaahan siitä tuli, mutta ei kovin somaa, eikä ruusuisen näköistä.

Väsäilin nämä paketit siksi, että äitini on menossa muutamaksi päiväksi messuille ystäviensä kanssa, ja hän pyysi minua tekemään yllätyksenä heille muutaman asian. Koska perheessämme on viime aikoina ollut paljon surua ja murhetta, halusin koota kunnolliset hemmotteluhetket tuota tapaamista varten. Saippuan lisäksi jokaiseen pakettiin tuli ruusuinen voidepala, ruusuvoide, pieni pullo ruusuvettä, ruusuinen suolakuorinta, ruusuinen jalkakylpysuola, ruusuinen kuorintapala ja Suklaasydän-huulivoide. Muut jutut tuntuivat onnistuvan kerralla - paitsi suolakuorinta, siinä tuli pieni kämmi, joten ensimmäinen satsi jäi omaan käyttöön ja uusi oli laitettava tulille.

These rose projects of mine haven't succeeded pretty well...I started this package with rose soap and that didn't was what I wanted and then I had to settle for rebatched compromise. It is good soap, that's not the problem, but it's not pretty or rosy looking. 

I made these packages because my mum asked me to do few things to her friends as a surprise. They are going to hand craft fair for few days. My family has been in quite much sorrow lately, so I wanted to make real pampering packages for their meeting. Besides of that rose soap every package has rosy lotion bar, rose cream, little bottle of rose water, rosy salt scrub, rosy bath salt for feet, rosy scrub bar and Chocolate Heart-lip balm. Those other things succeeded quite well - except salt scrub, there was a little mistake so first try stays just for my own use. Then I needed to start over again, of course.









lauantai 22. kesäkuuta 2013

Lomatuotteet

Ennen lomalle lähtöä piti vielä varmistaa, että kaikkea tarvittavaa on riittävästi. Joten kesälaitumia edeltävä yö meni "yötöiksi", kun piti tehtailla vähän kaikkea mahdollista...

Lomatuotteet
Olin jo jonkin aikaa ajatellut, että haluan kesäksi tehdä suklaisen tuotesarjan, kun varastoissa oli GF:n suklaatryffeli-tuoksuöljyä. Olin käyttänyt sitä aiemmin kerran tai kaksi, ja silloin tuoksu oli todella voimakas pieninäkin määrinä käytettynä. Laitoin sitä tällä kertaa moneen tuotteeseen, ja petyin kyllä pahasti, sillä tuoksu oli ilmeisesti avatussa pullossa onnistunut haihtumaan niin tehokkaasti, ettei se enää "tuoksuttanut" läheskään samalla tavalla. Ja niinpä tekeleideni tuoksun tunnistaa nyt vain, jos on nenä kiinni tekeleessä - tai ihossa, jolla tekelettä on. Plääh... :-(   Mutta eiköhän nuo tule käytettyä kumminkin. Kuvassa edessä keko käsivoidepaloja, vasemmalla taas voidetuoksuja. Keskellä huulirasvoja. Vasemmalla takana on pienissä pulloissa parfyymiöljyä ja hammastahnaa, keskellä suklainen vartalovoide ja oikealla suklaakuorintaa sekä laventelikasvovoidetta.









Kirpun blogissa oli linkki Crunchy Bettyn sivuille, jossa oli voideparfyymi valettu ihanaan vanhaan medaljonkiin. Minulla ei - valitettavasti - sellaista ollut, vaan valoin omani irtopaloiksi ja yhteen vanhaan pillerirasiaan (ja innostuksissani laitoin sen niin täyteen, ettei rasia enää mene kiinni. Joten hukkaan taitaa se mennä, tuskin loman jälkeen on tuoksua enää jäljellä...) Huulirasvoissa käytin elintarvikkeisiin käytettävää piparminttumakua, enkä muistanut sen sisältävän etanolia. No, eihän huulirasva tietenkään kovettunut toivotunlaisesti ja etanoli saattaa vielä kuivattaa. Onneksi en tehnyt suurta määrää. Laventelikasvovoide ja suklaakuorinta onnistuivat hyvin, molempia olen jo ehtinyt käyttää. Suklaisesta vartalovoiteesta tuli liian lirua, kun yritin varoa liian paksua koostumusta pumppupullon takia. Mutta eipä tuo kesällä oikeastaa haittaa, sama määrä hoitavia aineitahan siinä silti on ja voide (lue: neste) imeytyy helposti.

Testasin myös eilen voikukkasalvaa, joka muuten tuoksuu aivan toffeiselta, vaikka siinä ei mitään tuoksulisää olekaan mukana. Hyvältä tuntuu, pitää ehdottomasti tehdä lisää, kun joskus loppuu.

Olen myös käyttänyt pari viikkoa tekemääni hiustenhoitoainetta. Ensimmäisellä käyttökerralla tukkani suorastaan imaisi hoitoaineen, eikä sitä meinannut saada huuhdottua pois. Tämä ongelma oli onneksi kertaluonteinen, ja hoitoaine on oikein hyvän tuntuinen käytössä. Jättää tosi raikkaan ja viilentävän tunteen päähän.

Tänään herkuttelimme kasvispainotteisesti. Yritin tehdä ensimmäistä kertaa falafeleja, mökkiolosuhteissa tietenkin, eikä siitä mitään meinannut tulla. Lisäki tein pähkinä-savutofupyöryköitä, pestoperunoita ja halloumi-melonisalaattia. Äitini oli tehnyt avokadotaatelisuklaakakun (taivaallisen hyvää, vaikka reseptiä vähän oli mukailtukin), mutta siitä ei nyt tullut kuvaa. Yllättävintä on, että vaikka ruoka oli niinkin "kevyttä", niin täysi oli kesti koko päivän. Pitäisi varmaan jaksaa nähdä samanlaista vaivaa vähän useamminkin...

Falafelit & tofupähkinäpallerot

Pestoperunat & halloumisalaatti