Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuukuppi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuukuppi. Näytä kaikki tekstit

maanantai 26. elokuuta 2013

Kuivatuskokeiluja...ja vähän muuta

Aikani asiaa harkittuani päädyin hankkimaan pienen OHB Nordican hyötykasvikuivurin. Se on pieni ja heppoinen, eikä oikein vastaa tarpeitani, mutta halusin kuitenkin kokeilla sitä.

Ajattelin kokeilla, onnistuisinko tekemään itse kuivattuja juureslastuja, joita voisi sitten pitkän työpäivän lomassa napostella.

Mökin pihamaalla puuhastellessani huomasin etenkin runkoruusun notkuvan marjoista, joten heti piti tietysti googlettaa, voisiko niitä marjoja kuivattaa. Viisaampien mukaan ainakin voi, joten kunhan marjat vähän vielä kypsyvät, niin niiden kuivatusta pitää kyllä yrittää. Jos se onnistuu, niin saisin talteen mojovan annoksen luontaista C-vitamiinia.

Näin jossain lehdessä Saimi Hoyerin keittiössä ihania isoja purkkeja täynnä kuivatettuja tatteja, joten niitä haluan myös ehdottomasti kokeilla - kunhan vain löydän niitä tatteja ensin  jostakin. Kanttarellitkin ovat päätyneet tuoreeltaan lautaselle, joten niitäkään en ole voinut (vielä) kuivatella.

Toinen asia, josta haluan kirjoittaa, on ensimmäiset kokeiluni hankkimastani kuukupista. Vähän etukäteen jännitin sen käyttöä, mutta aivan turhaan. Kupin toimivuutta on nyt testattu niin lenkillä, sieniretkellä kuin girya-treeneissäkin, ja hyvä se on. Vielä en päässyt kokeilemaan ratsastusta (ratsu reippaani kärsii polttiaisten tuhoista) enkä uimista kupin kanssa. Mutta homma ei siis ole ollenkaan niin sottaista, kuin etukäteen ajattelin, etenkään kotioloissa, kun on juokseva vesi ja käsisuihku käytettävissä. Ohivuotoja ei ainakaan vielä ole tullut, niin kuin tamponeja käytettäessä, eikä näin ollen tarvita pikkuhousunsuojia lisävarmistuksena. Elämää helpottaa myös kummasti se, että kupille riittää 2-3 tyhjennystä&huuhtelua vuorokaudessa, ja se, että sen voi asentaa jo valmiiksi sinä päivänä, kun kuukautisten luulee alkavan. Oletin käytön olevan hankalaa mökkiolosuhteissa (joissa siis vietän ison osan vuodestani), kun ei ole sitä käsisuihkua eikä juoksevaa vettä, mutta hyvin tuo tuntuu luonnistuvan.

After a while of thinking I decided to buy a. little dryer by OHB Nordic for commercial plants. It is very small and slight and not what I needed, but I still wanted to try it.

I wanted to try if I could make home dried root crisps which I could eat between meals during the long working day. 

When I was working in the garden of my cottage I noticed that rose bushes were full of berries - especially one kind of them -so I needed to do some googling right away. I wanted to know if I could dry and eat them. According the wiser people I can, so when those berries are ready to pick up I must try to dry them. If that woks out well I can save a lot of natural vitamin C with those berries.

There was a photo in some magazine where Saimi Hoyer (Finnish model) had wonderful large glass jars full of dryed boletus in her kitchen. I definietly want to try those too - I just need to find some boletus first. My chanterelles have ended up to my plate in a fresh form, so I haven't had a chance to dry them yet.

Another thing I want to share with you is my first experiences with that menstrual cup I bought. I was little afraid of using it, but there was no need for that. The cup works well when I am walking with my dogs or picking up mushrooms or doing girya-training. I haven't got a chance to try it when I'm riding with a horse (my dashing knight horse had bad problems with bugs) or swimming. But anyway, using cup is not so messy at all, like I thought before, specially at home when you have the luxury of runnig water and bidee shower. I didn't have any leaks - at least not yet - like I did with tampons, and I don't need panty liners anymore as a back up. Life is so much easier with the cup, because you need to empty and rinse it only 2-3 times a day and you can put it when you think you are going to get your periods to start. I assumed using to be difficult when I am at my cottage (I spend there a big part of my year) because there is no runnig water or shower, but it wasn't so tough.

perjantai 9. elokuuta 2013

Tänään sain vihdoin pakettini tullista ja postista. Ensimmäisenä ihastui ekologiseen täytemateriaaliin, paketissa oli käytetty pehmusteena kierrätyspaperista valmistettua verkkoa, joka toimi älyttömän hyvin. En ollut koskaan nähnyt sellaista, joten jälleen kerran ihmettelin, miksi Suomessa moni asia kierrätyksen suhteen on vielä lapsen kengissä. Toinen kierrätykseen liittyvä asia kiinnitti huomioni pakettia avatessa, sillä kaikissa muovipurkeissa luki "kierrätettävä" - ei meillä vain vieläkään ole saatu toimivaa muovinkeräystä aikaan, vaikka lähes jokaisessa taloudessakaatopaikalle päätyvää muoviroskaa kertyy tolkuttomat määrät.



Tekemäni flunssatinktuuran lisäksi torjun flunssa- ym. epidemioita marjojen lisäksi vitamiinilisillä. Viimeksi apteekissa käydessäni kauhistelin nousseita hintoja. Sitäpaitsi Suomessa vitamiinilisien pitoisuudet ovat edelleen kovin alhaiset. Keinotekoisesta vitamiinilisästä kun tuskin imeytyvät kaikki arvokkaat aineet. Itse en kala- ja maitoallergisena saa D-vitamiinia oikein mitenkään ravinnon kautta, ja nyt lomakauden jälkeen auringosta saatava boosti jää hyvin vähäiseksi, talvella olemattomaksi. Siksi olenkin jo muutaman vuoden syönyt (varsinkin talvella) purkista lisä-Deetä ja Ceetä, hyvin tuloksin. Eli ei ole flunssat juuri iskeneet, vaikka epidemiat ympärillä jylläävät ja olen aina aikaisemmin ollut sellainen "alati sairas".  Nyt sitten tilasin vitamiinini iHerbiltä, sieltä sai vahvempia ja halvemmalla. Aikomus on käyttää niitä kahden viikon kuureissa, vuorotellen viherjauheen kanssa.

Yksi "uuteen" ekologisempaan ja terveellisempään elämäntapaani liittyvä muutos löytyi myös iHerbin paketista. En tosin ole vielä päässyt testaamaan, enkä tiedä, jääkö se osaksi elämääni, mutta toivon niin. Näin naissukupuoleen kuuluvana olen nimittäin jo ehtinyt tähään ikään käyttää melkoisen määrän erinäisiä jätteisiin päätyviä kuukautissuojia - joihin uppoaa myös vuositasolla jonkin verran rahaa. Niinpä pitkän harkinnan jälkeen päätin kokeilla, olisiko kuukuppi minulle sopiva ratkaisu. Lukemani perusteella sen pitäisi olla "terveellisempi" ratkaisu (vähentää mm. tulehdusriskiä), ja tietysi jätettä syntyy paljon vähemmän. Suomessa nämäkin kapistukset vain ovat sen hintaisia, että päätökseni kokeilla vekotinta venyi näinkin pitkälle. Täällä ne maksavat n.50 euroa, iHerbistä sellaisen sai puolet halvemmalla. Kirjoittelen sitten joskus käyttökokemuksista, kunhan sellaisia kertyy.






Today I finally got my package from customs and post office. At first I fancied that ecologigal filling material they had used in mailing box, it was a net made of recycled paper and worked very well. I have never seen that before, so once again I just wondered why we cannot recycle so much and well here in Finland. Another thing with recycling was that in every plastic bottle I got was written in "recyclable container". In Finland we still don't have good recycling program for plastic, even if almost every home produce massive amounts of plastic things that ends up to dumping ground.

I prevent and reject flu epidemics with my flu tincture (not yet), self picked berries and vitamins from jar. Last time I visited in pharmacy I was horrified with those expensive prices. Besides here in Finland those  vitamin contents are quite low. And I think that valuable things from those artificial vitamin supplements won't absorbed well into our bodies. I am allergic to fish and cow milk, so I can't get vitamin D from food and now after summer holiday that vitamin D boost from sun is very low, in winter time nonexistent. That's why I've been eating supplement vitamins from jars (D and C) few years now, specially in winter times - with good results. I haven't got any flus even if epidemics are rampaging around me - and I was sick all the time before. Now I ordered my vitamins from iHerb, because they got cheaper and more strong stuff. I was planning to use them in two weeks rows alternately with green powder.

There was one more thing in this iHerb-package which has something to do with my "new" more ecologigal and healthier life style. I obviously haven't tested it yet, so I don't know for sure if it's going to stay in my life, but I hope so. Because I am a female person I have used massive amount of menstrual protection things in my life and they are ending to carbage - and I need to spend pretty much money for them. I've been thinking it for long time and now I decided to try if menstrual cup would work for me. I read that it shoud be more healthier solution and there will be much less carbage of course. In Finland menstrual cups are quite expensive (about 50 euros), so it took some time for me to decide about this try out. From iHerb I got a cup for a half of the price. I will write about my experiments later after I get some.