Näytetään tekstit, joissa on tunniste hoitoaine. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hoitoaine. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 17. heinäkuuta 2016

Lisää hoitoainepaloja - More conditioner bars

Vähän aiemmin tekemäni hoitoainepalat toimivat loistavasti! Niitten jäljiltä hiukseni eivät jää rasvaa imeneiksi, mutta tuntuvat kuitenkin sileämmiltä ja hoidetummilta, kuin pelkän hapanhuuhtelun jäljiltä. Tein siis niitä lisää, mutta huomasin vasta valmistusvaiheessa, ettei minulla olekaan BTMS:ää tarpeeksi. Katsotaan siis, pystyvätkö setyyli- ja setearyylialkoholi paikkaamaan puuttuvan BTMS:n. Laitoin tähänkin myös kaurasilkkiä, koska halusin hoivata hieman korpuiksi päässeitä suortuviani.

Hoitoainepalat 2 - Conditioner Bars 2

1 rkl BTMS
1 rkl kaakaovoi /cocoa butter
1 rkl setyylialkoholi / cetyl alcohol
1 rkl setearyylialkoholi / cetearyl alcohol
1 tl   arganöljy / argan oil
1 tl   rypäleen siemen öljy /grape seed oil
½ tl  steariinihappo /stearic acid
½ tl  lesitiini /lecitin
½ tl  Panthenol
½ tl  papaijajauhe / papaya powder
½ tl  kaurasilkki / oat silk
½ tl  hunajajauhe / honey powder
2 tbl kofeiini / caffeine
        Cosgard
        kauraproteiini / oat protein
        E-vitamiini / vitamin E
        rosmariini eö / rosemary eo




Those conditioner bars I made earlier worked wonderfully! They don't leave my hair greasy, but my hair feels smoother and more nurtured than after plain acid rinse. That's why I started to make more bars, but when I was making them I noticed that I didn't have enough BTMS. I tried to substitute it with more cetyl- and cetaryl alcohols, but I'm not sure yet if that will work well. I added oat silk for these too, because I wanted to pamper my dry hair tips.

keskiviikko 11. toukokuuta 2016

Hoitoainepala - Hair conditioner bar

Olin kyllä jo hyvinkin tuttu voidepalojen ja palashampoon kanssa, mutta hoitoainepaloihin en ollut vielä törmännyt. Nyt kuitenkin näin jutun niistä, ja koska hiusten latvani ovat vähän kuivat, enkä ole saanut sopivaa hoitoainetta kehiteltyä, päätin kokeilla tätäkin. Yhdistelin omissani Lushin ja lukemani ohjeen aineksia.

Valmistus on samanlainen, kuin voidepaloilla: rasvat sulatetaan miedolla lämmöllä. Lisätään tehoaineet ja tuoksut, sekoitetaan hyvin ja kaadetaan muotteihin. Käytin tässä silikonista jääpalamuottia, siitä saa sopivan pieniä paloja. Pienet ovat hyviä tässä, koska käytössä oleva pala on kosteassa kylpyhuoneessa. Tästä annoksesta sain reilut kolme pientä palaa.

Hoitoainepala - Hair conditioner bar

1/4     kuppia BTMS
1 rkl  kaakaovoi / cocoa butter
½ rkl setyylialkoholi / cetyl alcohol
½ rkl setearyylialkoholi / cetearyl alcohol
1 tl    argan öljy / argan oil
1 tl    aprikoosinkiviöljy / apricot kernel oil
½ tl   steariinihappo / stearic acid
½ tl   soijalesitiini / soya lecithin
½ tl   panthenol / panthenol
½ tl   papaijajauhe / papaya powder
½ tl   hunajajauhetta / honey powder
2 tbl  kofeiinia / caffeine pills
         laventelin eö / lavender eo
         Cosgard / preservative
         kauraproteiini / oat protein
         E -vitamiini / vitamin E



Those lotion bars and shampoo bars were very familiar to me already, but I never had heard about hair conditioner bars before. Now I saw an article about them, and because my hair tips are a bit dry and I couldn't make fitting conditioner otherwise I decided to try this too. I combined ingredients from Lush's recipe and from the article I saw. 

The making process itself was similar to lotion bars: you melt all the fats in low heat. Then add all active substance and scents, mix well and pour to molds. I used silicon ice cube mold, because bars are small enough that way. Small is good in this use, because conditioner bar is in the bath room.



sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Rosmariini-hoitoaine - Rosemary conditioner

En yleensä käytä hoitoainetta lainkaan, mutta koska sitä olisi pitänyt tehdä koiria varten lisää, niin innostuin kokeilemaan itsellenikin vähän erilaista versiota. Marie oli jonkun pyynnöstä kehitellyt hoitoaineen, jossa oli aloeta ja glyseriiniä, joten sellaista halusin testata minäkin. Minulla ei ollut kaikkia samoja aineita, ja valmistusmenetelmänikin on yksinkertaisempi: teen hoitoaineet yleensä Pienen Tuoksukaupan ohjeen mukaisesti yksifaasisena, eli kaikki aineet vain kattilaan ja miedolla lämmöllä sekoitellen saadaan tavarasta voidemaista.  Harmittelin, että aloemehu loppui, en saanut enää haukuilleni yhtä kosteuttavaa hoitoainetta tehtyä.

Keveydestään huolimatta tämäkin hoitoaine jättää hiukseni rasvaisen näköisiksi, en vain saa huuhdeltua lettiäni tarpeeksi hyvin. Hiukseni tuntuvat oikein imaisevan kaiken käytettävissä olevan öljyn. :(

Rosmariinihoitoaine - Rosemary conditioner

40 g rosmariinihauduketta / rosemary infusion
40 g aloemehua / aloe juice
10 g glyseriiniä / glycerin
3 g   BTMS
3 g   apriskoosinkiviöljyä / apricot kernel oil
3 g   riisinleseöljyä/ rice bran oil
3 ml kauraproteiinia / oat protein
3 ml E-vitaminia / vitamin E
3 ml Cosgardia / preservative
3 ml rosmariinin eö / rosemary eo



I don't normally use conditioner at all, but because I needed to make some more conditioner for my doggies, I inspired to try this little different version for me too. Somebody had asked Marie to create this kind of conditioner with aloe and glycerin so I wanted to try it too. I didn't have all the right ingredients and I made this one more simply way: I usually use the basic recipe from Pieni Tuoksukauppa and make my conditioner one-phased. There you put all your ingredients to the kettle and heat them lightly whisking at the same time until all are melted. I was sad that I ran out of aloe so that I couldn't make this moisturizing conditioner for my doggies too.

Despite of the lightness of this conditioner it leaves my hair oily looking, I just cannot rinse my hair well enough. I think my hair just suck all the oil they can get and don't want to let it go. :(

Hoitoaineen kaveriksi tein vaihteeksi rosmariini-nokkos-hiushuuhteen.



I also made this rosemary-nettle hair rinse for a change as pairing with the conditioner. 

Vaikka Marie olikin sitä mieltä, että tässä pitäisi olla aloemehua, eikä geeliä, niin mehun loppuessa tein koirille oman hoitoaineensa geelistä tupla-annoksena. Öljynä oli kehäkukkauutettua auringonkukkaa, ja eteeriset öljyt vaihtuivat sitruunaan ja teepuuhun. Vesi oli pelkkää vettä, vähän enemmän kuin yllä olevassa ohjeessa, koska aloegeeli oli niin paksua.

Even if Marie said that it should be aloe juice, not gel, I made double batch of conditioner for my dogs using aloe gel, because I didn't have juice any more. I used calendula infused sunflower oil, and lemon and tea tree essential oils. Liquid part was plain water, I used little bit more than in the recipe above, because aloe gel is so thick.

sunnuntai 13. syyskuuta 2015

Hoitoaine - Hair conditioner

En yleensä käytä hoitoainetta, mutta kesän mittaan latvani alkoivat tuntua kuivilta. Kun muuta ei ollut käsillä, niin kokeilin hieroa latvoihin pesun jälkeen kasvovoiteena käyttämääni aloegeeli-macadamiaöljyseosta. Sepä olikin oiva hiuksiin jätettävä hoitoaine, kunhan sitä laittaa maltillisesti. LisaLisen kofeiinikokeilujen inspiroimana teinkin sitten oman pullollisen kofeiinilla boostattuna pelkästään hiuksia varten.

Leave-in-hair conditioner

½ pll    aloe geeliä / aloe gel
½ pll    macadamiaöljyä/ macadamia oil
3           kofeiinitablettia/ caffeine pills
ripaus    Panthenolia/ Panthenol
5 tippaa kauraproteiinia/ oat protein



I normally don't use any hair conditioner, but my hair tips began to feel dry during summer. I didn't have anything else on hand so I rubbed that face-gel of mine to my hair tips after shampooing. That seemed to be quite nice leave-in-conditioner, you only need to use it frugally. I was inspired by LisaLise's experiments with caffeine so I made one bottle of that oil-aloe mix boosted with caffeine just for my hair.

maanantai 16. maaliskuuta 2015

Hoitoaine - Hair conditioner

En ole pariin vuoteen juurikaan käyttänyt hoitoainetta muutoin, kuin hennavärjäyksen yhteydessä. Mutta koska nyt kokeilin inversion methodia, niin tein pitkästä aikaa hoitoainetta, koska a) hiukset joutuu pesemään useammin ja useampaan kertaan ja b) öljyn pitäisi lähteä hiuksista helpommin, kun pesee ensin hoitoaineella, ja sitten vasta shampoolla/saippualla.

Viikon jaksoon ei hoitoainetta paljon kulunut, joten loppu menee koirien käyttöön.

Hoitoaine - Hair conditioner

4  dl  rosmariini-nokkoshauduketta /rosemary-nettle infusion
1  dl  manteliöljyä / sweet almond oil
½ dl  BTMS
         Optiphen/preservative
         appelsiini eö / orange eo
         kauraproteiini / oat protein
         Panthenol
         hunajajauhe/honey powder



I haven't used any hair conditioner for last few years, except when I've been dyeing my hair with henna colour. Because I tried inversion method, now I had to make some conditioner for a long time a) because I have to wash my hair more often now and b) because the oil should be easier to wash out, when you wash with conditioner before washing with shampoo/shampoo bar.

I didn't need much conditioner during the week so the rest of it goes for my doggies.

maanantai 17. maaliskuuta 2014

Koiran hoitoaine - Hair conditioner for dog

Olin jo aikaisemmin suunnitellut tämän tuotteen miltei valmiiksi - mutta suunnitelmani oli jäänyt mökille. Niinpä yritin muistella suurin piirtein, mitä siinä oli, samalla kun Googlettelin ja tiirailin Mustin&Mirrin mainosta.

Omat koiruuteni ovat siis bichoneja, joita pitäisi pestä ja trimmata usein. Paljon ulkona ja luonnossa liikkuvina omieni turkit eivät ole useinkaan priimakunnossa. Kahdella koiralla niin shampoota kuin hoitoainettakin kuluu melkoiset määrät, eivätkä ne valmiina ostettuina ole mitään halpoja. Niin hyviä kuin eläinkaupan tuotteet ovatkin, niin minua ärsyttää se, ettei niissä ole ainesosaluetteloa, ja niissä on selvästi paljon niin väri- kuin hajusteaineitakin. Etenkin kesäaikaan pesen koirani ulkotiloissa, jolloin pesuaineetkin päätyvät luontoon. Tässäkin on yksi hyvä syy käyttää vähemmän kemikaaleja sisältäviä tuotteita.

Emme käy näyttelyissä, joten shampoossa ei tarvitse olla mitään kirkasteita tai "valkaisuaineita". Olenkin jo puolitoista vuotta käyttänyt omaa blondishampootani (jota tein taannoin lisää OHP:nä), joka toimii erinomaisen hyvin. Nyt sitten yritän kehitellä sen kaveriksi toimivat hoitoaineen.

Ensimmäinen tuotos on tehty tällä reseptillä (tupla-annos):


2 g                       setyylialkoholi
2 g                       setearyylialkoholi
4 g                       emulgointihiutaleet
5 g                       manteliöljyä
5 g                       kookosöljyä
5 g                       jojobaöljyä
50 g                     kamomilla- ja kaurahauduke
20 g                     aloemehua
10 g                     aloegeeli
1,5 g                    Optiphen
                            rosmariinin, laventelin  ja sitruunan eö
                            E-vitamiinia 

Mokoma juoksettui heti, kun lisäsin Optiphenin

Pulloksi sai kelvata vanha pesunestepullo
Tämän toimivuutta ei ole siis vielä testattu, joten jokainen kokeilkoon omalla vastuullaan!

I had planned this product almost ready earlier - but I left my plans to my cottage. So I tried to remember what ingredients there was in my plan, and at the same time I Googled and checked advertisement of "Musti&Mirri" (a pet store in Finland).

My doggies are bichons, which are supposed to be washed and trimmed quite often. Because they spend much time in the garden or in the forest, their furs are not in the best shape very often. With two dogs you need shampoo and conditioner quite a lot, and buying them from pet store is not cheap option. Even if those commercial products are good and well working, I don't like that they don't have any ingredients list on them, and there are obviously much colouring and scents in them. I wash my dogs out in the garden in summer time, and that way shampoos end up to nature. This is one more good reason to use less chemicals in your every day products. 

We don't go any dog shows, so my dogs won't need any brightness or whitening stuff in their shampoos or conditioners. I've been using my own blond shampoo about 18 months now (I just made more few weeks ago as OHP), and that works very well. Now I'm trying to create conditioner to complete these washing sessions.

I have not tested this yet, so it's at your own risk if you try it! 

05.04.2014

Eilen ja tänään oli tämä hoitoaine ensi kertaa käytössä uusimman blondishampoopalan (ne pikkukakut) kanssa. Koiruudet pääsivät kylpyyn mökkisaunassa. Tällä kertaa en harjannut enkä föönannut koiria pesun jälkeen, joten hoitoaineen aikaansaannoksia on hieman vaikeampi arvioida. Daisyn turkkiin käytin hoitoainetta sellaisenaan, mutta sitä oli työläämpi huuhtoa pois ilman suihkua. Lotolle sitten laimensin sen, kuten kaupankin tuotteet. Ainakin koirista tuli ihanan raikkaan tuoksuiset - ja mikä yllättävintä, ne tuntuivat itsekin nauttivan siitä. Tavanomainen pesua seuraava ralli ympäri kämppää jäin kokonaan väliin, otukset tuntuivat olevan hyvin tyytyväisiä oloonsa.

I tried this conditioner first time today and yesterday with the newest blond shampoo bar (those little cakes). My doggies took their baths in sauna in my cottage. This time I didn't brush or dried their coats after bath, so it is quite difficult to estimate results of the conditioner. For Daisy I used plain conditioner, but it was hard to rinse off without having shower, so for Lotto I added some water, just like I need to do with store-bought products. Now my doggies smell so lovely fresh, at least - and the most surprising thing was that they seemed to enjoy themselves. They didn't run all over the house after bath, as they usually do, they seemed to be really satisfied with their clean furs.

maanantai 16. syyskuuta 2013

Tyrnivoidetta ja vinkkejä - Face cream with sea buckthorn and some hints

Kaikki voiteeni ovat olleet ihan finaalissa jo tovin, joten uusia on pakko tehtailla. Tänään sain vihdoin aikaiseksi tehdä kasvovoidetta. Eilen tyrnimarjoja kerätessäni sain idean kokeilla tuoretta tyrniä voiteessa. Käytin nesteenä vedellä laimennettua tyrnimehua ja uutin lopuista marjoista tehoa aprikoosin siemenöljyyn. Lisäksi käytin karitevoita ja ruusunmarjan siemenöljyä, vähän glyseriiniä, mehiläisvahaa, appelsiinin eteeristä öljyä, hitusen pinkkiä argiletz-savea, Optipheniä ja E-vitamiinia säilyvyyttä parantamaan, emulgointihiutaleita, BTMS:ää ja ksantaanikumia voidetta paksuntamaan. Voide tuntuu ensikäytöllä tosi hyvältä, mutta saattaa kyllä jäähdyttyään olla turhankin jämäkkää.

I have to make new creams because I haven't got any left anymore for a while.  Today I finally got time and energy to make new face cream. I was picking sea bucthorn berries yesterday when I got the idea of using fresh sea buckthorn in creams. I used sea buckthorn juice and water as liquid and maserated rest of the berries in apricot kernel oil.  I also used some shea butter and rose hip seeds oil, little bit of glycerin, bees wax, orance essential oil, hint of pink argiletz clay, Optiphen and vitamin E for better storing age, emulsifying chips, BTMS and xanthan gum making cream thicker. The first impression of the cream is very good, but I think it might be too thick when it has cooled down.


Oletko koskaan miettinyt, mitä tehdä saippuanlopuilla? Niillä, jotka ovat liian pieniä normaalisti käytettäväksi,mutta joita ei raaskisi heittää vielä poiskaan? Hyödynnä ne jalkoja kyvettäessäsi, hiontakiveen hieraistuna ne poistavat karheat kohdat kantapäistä tosi tehokkaasti.

Have you ever wondered what to do with those soap left overs? With those, which are too small for normal use, but which you wouldn't like to throw away just yet? You can use them when you are bathing your feet, rubbed to the grinding stone they make your feet super soft.
 





Taisin joskus harmitella, kun itse tehty hoitoaine jättää hiukset turhan raskaan oloisiksi. Kokeilin laittaa hoitoaineen kahden shampoovaahdotuksen välissä, ja toimii erinomaisen hienosti!

I guess I wasn't too happy earlier with my home made hair conditioner, because it left my hair too heavy. I tried to use conditioner between two shampooing rounds and that worked wonderfully!

lauantai 22. kesäkuuta 2013

Lomatuotteet

Ennen lomalle lähtöä piti vielä varmistaa, että kaikkea tarvittavaa on riittävästi. Joten kesälaitumia edeltävä yö meni "yötöiksi", kun piti tehtailla vähän kaikkea mahdollista...

Lomatuotteet
Olin jo jonkin aikaa ajatellut, että haluan kesäksi tehdä suklaisen tuotesarjan, kun varastoissa oli GF:n suklaatryffeli-tuoksuöljyä. Olin käyttänyt sitä aiemmin kerran tai kaksi, ja silloin tuoksu oli todella voimakas pieninäkin määrinä käytettynä. Laitoin sitä tällä kertaa moneen tuotteeseen, ja petyin kyllä pahasti, sillä tuoksu oli ilmeisesti avatussa pullossa onnistunut haihtumaan niin tehokkaasti, ettei se enää "tuoksuttanut" läheskään samalla tavalla. Ja niinpä tekeleideni tuoksun tunnistaa nyt vain, jos on nenä kiinni tekeleessä - tai ihossa, jolla tekelettä on. Plääh... :-(   Mutta eiköhän nuo tule käytettyä kumminkin. Kuvassa edessä keko käsivoidepaloja, vasemmalla taas voidetuoksuja. Keskellä huulirasvoja. Vasemmalla takana on pienissä pulloissa parfyymiöljyä ja hammastahnaa, keskellä suklainen vartalovoide ja oikealla suklaakuorintaa sekä laventelikasvovoidetta.









Kirpun blogissa oli linkki Crunchy Bettyn sivuille, jossa oli voideparfyymi valettu ihanaan vanhaan medaljonkiin. Minulla ei - valitettavasti - sellaista ollut, vaan valoin omani irtopaloiksi ja yhteen vanhaan pillerirasiaan (ja innostuksissani laitoin sen niin täyteen, ettei rasia enää mene kiinni. Joten hukkaan taitaa se mennä, tuskin loman jälkeen on tuoksua enää jäljellä...) Huulirasvoissa käytin elintarvikkeisiin käytettävää piparminttumakua, enkä muistanut sen sisältävän etanolia. No, eihän huulirasva tietenkään kovettunut toivotunlaisesti ja etanoli saattaa vielä kuivattaa. Onneksi en tehnyt suurta määrää. Laventelikasvovoide ja suklaakuorinta onnistuivat hyvin, molempia olen jo ehtinyt käyttää. Suklaisesta vartalovoiteesta tuli liian lirua, kun yritin varoa liian paksua koostumusta pumppupullon takia. Mutta eipä tuo kesällä oikeastaa haittaa, sama määrä hoitavia aineitahan siinä silti on ja voide (lue: neste) imeytyy helposti.

Testasin myös eilen voikukkasalvaa, joka muuten tuoksuu aivan toffeiselta, vaikka siinä ei mitään tuoksulisää olekaan mukana. Hyvältä tuntuu, pitää ehdottomasti tehdä lisää, kun joskus loppuu.

Olen myös käyttänyt pari viikkoa tekemääni hiustenhoitoainetta. Ensimmäisellä käyttökerralla tukkani suorastaan imaisi hoitoaineen, eikä sitä meinannut saada huuhdottua pois. Tämä ongelma oli onneksi kertaluonteinen, ja hoitoaine on oikein hyvän tuntuinen käytössä. Jättää tosi raikkaan ja viilentävän tunteen päähän.

Tänään herkuttelimme kasvispainotteisesti. Yritin tehdä ensimmäistä kertaa falafeleja, mökkiolosuhteissa tietenkin, eikä siitä mitään meinannut tulla. Lisäki tein pähkinä-savutofupyöryköitä, pestoperunoita ja halloumi-melonisalaattia. Äitini oli tehnyt avokadotaatelisuklaakakun (taivaallisen hyvää, vaikka reseptiä vähän oli mukailtukin), mutta siitä ei nyt tullut kuvaa. Yllättävintä on, että vaikka ruoka oli niinkin "kevyttä", niin täysi oli kesti koko päivän. Pitäisi varmaan jaksaa nähdä samanlaista vaivaa vähän useamminkin...

Falafelit & tofupähkinäpallerot

Pestoperunat & halloumisalaatti

torstai 6. kesäkuuta 2013

Voikukkaöljyä ynnä muuta mukavaa

Eilen pohdiskelin voikukkaöljyn käyttömahdollisuuksia. Tänään sitten intouduin öljyjä uuttamaan, tein kaksi purkillista voikukkaöljyä kuivatuista voikukan kukinnoista ja oliiviöljystä sekä ihan vähän laventeliöljyä manteliöljystä ja kuivatuista laventelin kukista.  Öljyt saivat hautua lasipurkeissaan pastakattilassa reilut neljä tuntia. Väriä ne eivät juurikaan muuttaneet, mutta ainakin laventeliöljy tuoksui ihanasti aidolle laventelille. 

Voikukat ja laventelit öljypurkeissaan


 Kestomallinen kahvinsuodatin toimii hienosti!


Vasemmalla voikukkaöljy, oikealla laventeliöljy

Saman tien piti öljyt tietysti myös siivilöidä, että saan ne heti käyttöön. Kestomallinen kahvinsuodatin toimi suodattamisessa oikein hyvin, minulla kun ei harsokangasta ollut. Suodatin on varmasti myös helpompi pestä öljystä, kuin kangas.

Käytin voikukkaöljyä sitten sekä hiustenhoitoaineeseen (oma versio siitä hyvästä thaimaantuliaisesta) että voikukkasalvaan. Hoitoaineesta tuli melkein samannäköistäkin, kuin esikuvastaan. Ainoastaan jasmiinin tuoksu puuttuu, koska se oli niitä aineksia, jotka minulta puuttuivat. Se tuskin haittaa, kun mukana on paljon muita hoitavia juttuja, kuten se voikukkaöljy, karitevoita, jojobaöljyä, auringonkukkaöljyä, aloe- ja limemehua, E-vitamiinia ja piparmintuista eö. Vielä en tätä kuitenkaan pääse testaamaan, harmi...

Voikukkasalvasta tuli ainakin ihanan keltaista. Ihan pienen testituntuman sain siitä, kun pyyhin sulatuskattilan talouspaperilla ja pyyhin sitten sillä jalkojani. Ei tuo ainakaan pahalta tuntunut. Mehiläisvahavoiteissa on vain se huono puoli, että ne ovat niin kovia, joten salvan käyttökin voi olla hankalaa. Mutta sen näkee sitten myöhemmin.

Laventeliöljystäkin tein pienen salvaerän. Pettymyksekseni siitä laventelin tuoksu on kadonnut, vaikka laitoin mukaan laventelin eö:kin. Tämän salvan pitäisi helpottaa särkeviä jalkoja ja ohimoille hierottuna myös lievittää päänsärkyä. Molempiin vaivoihin saan varmasti kokeilla salvaa ihan lähipäivinä...

Lomaa varten pitää tehdä muutkin tuotteet valmiiksi, nyt tein uuden satsin sitä aloemehupohjaista piparminttuista vartalovoidetta. Aloemehua ei ollut aivan tarpeeksi paljon, joten jatkoin sitä kivennäisvedellä.

Salvat jähmettymässä - vasemmalla laventeli, oikealla voikukka


Valmiit tuotokset - takana vasemmalla hiustenhoitoaine,
takana oikealla vartalovoide. Salvapurkit edessä.

En muuten eilen muistanut jakaa kokemuksiani. Valittelin aiemmin, että on iskenyt keski-iän murkkukausi näppylöineen - eikä tämä helteessä hikoilu ainakaan auta asiaa. No, aloin käyttää vihdoin urakalla suolasaippuoitani (joista en ole liiemmin tykännyt) ja laitoin parina iltana pesun jälkeen jääkaapissa puolisen vuotta majaillutta kamomillavoidetta (liian kova kasvovoiteeksi, eikä ilman säilöntäainetta säilynyt huoneenlämmössä, eka purkki päätyi roskiin) näppyläalueille. Kuinkas ollakaan, alkoivat näpyt kuivaa huomattavan nopeasti. Not bad at all...

Tässä helteessä myös kainalot ovat olleet koetuksella. Soodadeodo ärsyttää ihoa ihan urakalla, joten siirryin käyttämään niitä talvella tekemiäni vahapohjaisia paladeodoja. Toimivat taas kohtuullisen hyvin, mistä olen oikein iloinen. Ja hihattomissa paidoissa ei niiden sisältämä savikaan sotke vaatteita samalla tavalla.