Näytetään tekstit, joissa on tunniste savi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste savi. Näytä kaikki tekstit

perjantai 4. huhtikuuta 2014

Puhdistuspala 3 - Cleansing bar 3

 Tässä kolmas kokeiluerä, Chlorella-puhdistuspalat.



Vihreät fisut


Chlorella-puhdistuspalat / Chlorella cleansing bars

11 g      aloevoi / aloe butter
10 g      neitsyt kookosöljy / extra virgin coconut oil
13,5 g   avokadoöljyä / avocado oil
6,5 g     risiiniöljyä / castor oil
15 g      vihreää savea / green French clay
7  g       Chlorella-jauhetta / Chlorella-powder

Tästä tuli seitsemän pikkukalaa, joista ainoastaan kolme onnistuin kampeamaan ehjänä muotista ulos. Huomasin myös, että vihreä savi on paljon karkeampaa ja painavampaa, kuin valkoinen tai pinkki savi. Se jää myös helpommin astian pohjalle, vaikka kuinka yrittää sekoittaa vielä muottiin kaataessakin.

Here is my third tryout-batch, Chlorella cleansing bars.

I got seven little fish from this recipe, but I got only three of them out of the mold without breaking them. I also noticed that green clay is much more rough and heavier than white or pink clay. It stays on the bottom of the kettle very easily, even if you try to whisk it while pouring.

torstai 3. huhtikuuta 2014

Puhdistuspala 2 - Cleansing bar 2

Kokeilin äskettäin ensimmäistä kertaa puhdistuspalojen tekemistä ja käyttöä.

Tässä seuraava kokeiluerä, tyrni-puhdistuspalat. Nämä ovat kaurapalojakin pehmeämpiä, joten pakastin taitaa olla jääkaappia parempi vaihtoehto säilytykseen.





Tyrnipuhdistuspalat / Sea buck thorn cleansing bars

11 g      mangovoi / mango butter
10 g      karitevoi / shea butter
13,5 g   tyrniuutettua manteliöljyä / sea buck thorn infused sweet almond oil
6,5 g     risiiniöljyä / castor oil
11 g      vaaleanpunaista Arquiletz-savea / pink Arquiletz clay (minulla ei ollut enempää/I didn't have more)
7  g       tyrnijauhetta / powdered sea buck thorn

Few days ago I tried making and using cleansing bars for the very first time.

Here is my second tryout-batch, sea buck thorn cleansing bars. These are even more soft than oat bars, so freezer might be better place to store them than fridge.

keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Puhdistuspala - Cleansing bar

Olin jo kauan sitten törmännyt Kirpun blogissa saviseen puhdistuspalaan, mutta en silloin tullut itse kokeilleeksi moista. Äskettäin luin niistä myös Anniksen blogeista, ja kun sielläkin viitattiin innoituksen lähteenä LisaLisen tekeleet, niin pitihän minunkin perehtyä aiheeseen. Yhteen kysymykseeni en kuitenkaan löytänyt vastausta, joten täytyi kokeilla itse - nimittäin voiko puhdistuspalalla putsata myös silmämeikin?

Vaikka olenkin täysin tyytyväinen suklaiseen kasvosaippuaani, halusin testata muutamaa eri versiota puhdistuspaloista. Ensimmäinen  on tässä, kaura-voikukka.




Kaura-voikukka-puhdistuspalat/Oat-dandelion cleansing bars

11 g      kaakaovoi / cocoa butter
10 g      karitevoi / shea butter
13,5 g   voikukkauutettua oliiviöljyä /dandelion infused olive oil
6,5 g     risiiniöljyä / castor oil
15 g      valkosavea / white clay
5  g       jauhettuja kaurahiutaleita / ground oats

Tästä annoksesta tuli vajaa neljä pientä palaa - tylsännäköistä palaa, mutta koska ainakin LisaLisen mukaan palat kannattaa pilkkoa valmiiksi ja säilyttää jääkaapissa(vai oliko se pakastimessa), koin turhaksi käyttää mitään söpömpää muottia.

Olisin malttamattomana halunnut päästä testaamaan näitä heti, mutta palat jähmettyivätkin yllättävän hitaasti. Jouduin siis odottamaan seuraavaan iltaan...

Vaikka pidin muottia monta tuntia pakastimessa, olivat palat vaikeita irrottaa ja osa niistä hajosikin hieman. Palat myös pehmenevät huoneenlämmössä todella nopeasti, joten ne kannattaa tosiaan säilyttää pakastimessa.

Puhdistuspalaa käytetään siis seuraavasti:

1. Leikkaa palasta pieni pala, neljännes tai kuudennes noista jääpalan kokoisista riittää enemmän kuin hyvin.
2. Kostuta kasvot lämpimällä vedellä.
3. Levitä pala pienissä erissä kasvoille kevyesti hieroen pyörivin liikkein. Halutessasi voit antaa vaikuttaa hetken naamion tavoin.
4. Pyyhi kostutetulla vanulapulla tahna pois.
5. Viimeistele kasvovedellä ja -voiteella, jos haluat.

Kokeilin nyt ensimmäistä kertaa virkattuja kestovanulappujani (ks. Käsityöt-sivu), ja ne toimivat tässä hienosti pesulapun tavoin. Uutta lappua ei tarvise ottaa kesken kaiken, vaan lapun voi huuhtoa ja jatkaa kasvojen puhdistusta. Puhdistuspalalla voi mainiosti puhdistaa myös silmämeikin, mikä on minusta hyvä juttu - olen yksinkertainen tyttölapsi joka pitää yksikertaisista jutuista, joten meikin poistoonkaan en halua käyttää montaa eri tuotetta.

Koska puhdistuspalat täytyy säilyttää pakastimessa, on niiden käyttö saippuaa hankalampaa. Ne tulevat myös paljon kalliimmaksi, joten ihan jokapäiväiseen käyttöön nämä minulla tuskin jäävät. Mutta ovat mainioita silloin, kun iho on väsynyt tai rasittunut ja kaipaa enemmän hoivaa, esimerkiksi talvipakkasilla, tai nyt katupölyaikaan.

Tätä tehdessäni pääsin myös testaamaan uutta, hienoa ja tarkkaa vaakaani, ja hyvin toimii! :)

I read about those clay cleansing bars from Kirppu's blog long time ago, but I didn't try them then for some reason. Just a while ago I read about them again from Annis's blogs, and she too mentioned LisaLise's bars as her inspiration source. So I needed to study this subject more too. I had one question about those bars I didn't find any answer, so I needed to try to find out it by myself - question was that are you able to wash your eye make up with these bars or not? 

Even if I'm totally satisfied with my chocolate face soap, I wanted to try few versions of cleansing bars. Here is the first one, oat-dandelion.

I got nearly four little bars from this recipe - boring looking bars, because by LisaLise these bars should be cut to smaller pieces and be stored in the fridge, that's because I felt it unnecessary to use more cuter molds.

I would have wanted to test these right away, but it took surprisingly long time for them to harden up. So I needed to wait until next night...

I did keep the mold in the freezer for several hours, but my bars were still hard to get out of the mold and they broke a little bit. They will get really soft really soon in the room temperature, so you definitely want to store them in fridge or freezer.

Use cleansing bar following these instructions:  

1. Cut small piece from your cleansing bar, about one fourth or sixth of these ice cube size is more than enough.  
2. Rinse your face with warm water.
3. Apply small amount at the time on your face rubbing gently with circle movements. You can leave it to your face for a moment as a mask, if you like. 
4. Wipe off with wet cotton pad. 
5. Finish your cleansing session with face water and cream, if you like. 

I tried my crochet cotton pads for the first time here (look at the Käsityöt - page) and they worked as wash clothes.You don't need to take new clean pad during cleaning, you can just rinse your pad with warm water an go on with cleansing. You can wash your eye make up with  cleansing bar too, which is great for me - I am a simple girl, who likes simple ways, so I don't want to use many different products when I'm cleaning my make up away.   

Using cleansing bars is a bit more complicated than using face soap, because you need to store cleansing bars at the freezer. They are more expensive than soap too, so I am not going to take these a part of my daily routines. But they are excellent when your skin is tired or stressed and need more nourishing, especially in cold winter times or now, when there is street dust everywhere.


When I was making this I was trying my new nice and accurate scale for the first time, and it's working well! :)

lauantai 29. maaliskuuta 2014

Lisää tyrniä - More sea buck thorn

Bongasin Gracefruitin sivuilta kätevän "kuivanaamion" ohjeen , josta tein oman versioni.

Tyrninaamio - Sea buck thorn mask

2    tl valkosavea / white clay
1,5 tl tyrnijauhetta / powdered sea buck thorn
1    tl vuohenmaitojauhetta / goat milk powder
0,5 tl hunajajauhetta / honey powder
1    kapseli maitohappobakteereita / lactic acid bacteria



Kuivat aineet sekoitetaan valmiiksi, otetaan tarvittava määrä seosta ja lisätään neste ennen naamion käyttöä. Nesteenä voi käyttää esim. vettä, maitoa, jogurttia, aloe- tai hedelmämehua. Itse käytän naamioissa yleensä vettä tai soijajogurttia, joskus teetä.

Olin vihdoin sen verran paremmassa kunnossa, että pystyin lähtemään mökille viikonlopun viettoon. Vaikka vasta kirjoittelin "saunankorvikkeista", niin ei mikään kyllä korvaa pitkän kaavan saunasessiota kunnon puusaunassa jalkakylpyineen, kuorintoineen, naamioineen ja hiushoitoineen. Sen jälkeen on niin puhdas ja levollinen olo! :) Testasin myös tätä tyrninaamiota saunassa. Naamiossa on aivan ihana, hennon raikas tuoksu, vaikka siihen ei ole lisätty mitään tuoksuaineita. Tyrnijauheeni on sen verran karkeaa, että sillä on myös lempeän kuoriva vaikutus naamiossa.

I found handy " dry face mask" recipe from Gracefruit's web pages and made my own version of that. 

Mix all the dry ingredients, take little bit of the mixture and add some liquid before using this mask. You can use water, milk, yogurt, aloe or fruit juice as liquid, for example. I normally use water or soya yogurt, sometimes herbal tea. 

I was finally in so much better shape that I could go to my cottage for a weekend. I know I wrote about "saunareplacements" just a while ago, but nothing can replace old fashioned wood-warmed sauna session with foot baths, scrubs, face masks and hair conditioners. After all that you feel sooo clean, fresh and peaceful! :) I also tested this sea buck thorn mask in sauna. There is a lovely, faint and fresh scent in the mask without any added scents. My sea buck thorn powder is so rough that it makes gentle scrubbing effect in face mask. 

keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Triplasavi & swirl nro 2 - Triple clay & swirl no 2

Olin jo etukäteen päättänyt tehdä kaksi swirl-kokeilua, ja ensimmäisen epäonnistuttua oli syytäkin harjoitella tekniikkaa lisää. Tähän saippuaan käytin toisen puolen "master batchistani", ja tein saippuan muuten samoin, mutta käytin värjäämiseen kolmea erilaista savea: valkoista, vihreää ranskalaista ja vaaleanpunaista ranskalaista. Tuoksuksi valitsin tangeriinin eö:n, koska en ollut käyttänyt sitä vielä mihinkään, ja sen kuulema pitäisi käyttäytyä hyvin saippuassa.

Tällä kertaa myös yritin kiinnittää väliseinät Anne-Marien ohjeen mukaan M&P-saippualla (tätähän olin tehnyt tovi aikaisemmin valmiiksi :D), koska totesin niiden muutoin fuskaavaan. Ei oikein onnistunut, en tiedä, miten kiinnitys käytännössä pitäisi toteuttaa.

Kiisseli jäi vähän liian löysäksi, eri värit sekoittuivat turhan hanakasi, kun yritin tehdä swirlejä. En myöskään etukäteen ollut huomioinut, että tangeriini on niin voimakkaan oranssia, sehän tietysti värjäsi koko massan kirkkaan keltaiseksi.

Muita huomioita värien suhteen: savea jäi kököiksi massaan, ne olisi pitänyt sekoittaa ensin pieneen öljymäärään. Vaaleanpunainen savi on näköjään kaikista hallitsevin, joten sitä olisi pitänyt laittaa suhteessa vähemmän, kuin muita. Nyt käytin jokaista 2 tl.

Seuraavana päivänä ikäväkseni tämäkin saippua oli halkeillut pahasti. Tällä kertaa se ei johtunut liiasta lipeästä, siitä olen varma. Saippua ei myöskään näyttänyt eikä tuntunut kuumalta, joten on aika mysteeri, miksi se silti halkeili.

Tämän saippuan poistaminen  muotistaan oli miltei mahdoton tehtävä, siinä joutui käyttämään miltei väkivaltaa. Uusi muottini myös kärsi pahasti tämän saippuan jämähtämisestä siihen. Sain kolmen päivän kuluttuva vihdoin taisteltua saippuan ulos, ja yritin leikata sitä, mutta se oli vielä tahmea ja lohkeili leikatessa, joten annoin sille lisää kuivumisaikaa. Kuvio ja värit onnistuivat kuitenkin aika mukavasti.



I had decided to do two swirl-experiments beforehand, and because the first one was not a success, there was a good reason to practice more. I used rest of my "master batch" for this soap, and did everything the same way but I only coloured this with three different clay: white, green french and pink french clay. I chose to scent this with tangerine eo, because I haven't use that for anything yet and it is supposed to behave nicely in soap.

This time I attached dividers by Ann-Marie's instruction with M&P -soap (I made M&P while ago, just for this :D), because I noticed they will leak otherwise. That didn't work out well, I really don't know how it was supposed to do right. 

Trace was little bit too light for this, colours were mixed too easily when I tried to do swirls. I wasn't realize beforehand either that tangerine is so strongly orange that it coloured whole soap brightly yellow.  

Other notes about colours: there were clumps of clay in the soap, I should have mixed them in to small amount of oil first. Pink clay seems to be most powerful, I should have used it less than others. Now I put 2 ts of every clay.

Next day I saw my soap had started to crack badly. This time it wasn't lye heavy, I'm sure of that. It didn't look or feel hot either, so I think it is a quite mysterious why it still cracked. 

Unmolding this soap was almost mission impossible, I had to use nearly violence doing that. My new mold suffered badly because of this soap stuck in it so strongly. I finally managed to get the soap out of it after three days, and then I tried to cut it, but the soap was still sticky and it was breaking from the edges so I let it dry one more day. I kind of like those colours and swirls anyway.