Näytetään tekstit, joissa on tunniste henna. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste henna. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Santen kasviväri kokeilussa - I tried Sante's herbal hair dye

Olen viime vuodet värjännyt kuontaloani hennalla ja hennasekoituksilla. Tällä kertaa matkaan tarttui Santen valmisväri, joka sekin on kasvipohjainen, mutta valmiiksi "sekoitettu", joten sen käyttö on samanlaista, kuin muidenkin kaupan värien.

Tarjouksessakin värille tuli hintaa tuplasti hennapaketin verran. Etukäteisvalmistelua ei tarvittu, jätin myös syväpuhdistusvaiheen pois, koska en enää käytä muotoilutuotteita. Vaikutusaika tällä systeemillä on jokseenkin sama, kuin muillakin hennasekoituksilla. Poishuuhtominen oli paljon tavallista hennausta helpompaa - mutta lopputulos taas vastaavasti onneton. Väriä ei tarttunut juuri ollenkaan, joten tuskin viitsin toista kertaa laittaa aikaa, vaivaa ja rahaa tämän merkin väreihin.



I've dyed my hair with henna and different kind of henna mixes last few years. This time I bought Sante's ready-made mix. It is too plant-based, but because it is ready-mixed, it is as easy to use as other store-bought dyes. 

This dye was in sale, but it still cost double as much as plain henna. There was not any preparations needed and I also neglected to do deep cleansing step because I don't use any hair styling products anymore. Influencing time was about the same as with other henna mixes. Rinsing dye off was much more easier than using ordinary henna dye - but the result was not so good at all. There was not much difference comparing to situation at first place, so I don't think that I would buy this product second time.

lauantai 24. tammikuuta 2015

Ei-niin-onnistunut hennaus - Not-so-succesful-henna dyeing

Olin kyllä lukenut siitä, miten eri merkkiset hennavalmisteet eroavat paljonkin toisistaan laadullisesti, mutta en ollut aiemmin tajunnut, kuinka suuri tuo ero oikeasti on. Joululomalla yritin epätoivoisesti etsiä hennaa harmaiden juurieni kadottamiseksi, mutta eipä sitä löytynytkään mistään normikaupoistani enää. Punnitse&Säästästä onnistuin sitten löytämään yhden paketin tätä merkkiä. Hintaa oli pikkuisen enemmän, kuin aikaisemmin käyttämissäni Satvassa ja Light Mountainissa, joten oletin tuotteen olevan vähintään samaa tasoa - mutta kaukana siitä. Tein väriseoksen totuttuun malliin, ja siihen asti kaikki toimi normaalisti. Seoksen levittäminen hiuksiin ei sitten enää onnistunutkaan, vaan mössöä tipahteli isoina klöntteinä pitkin kylpyhuoneen lattiaa, päähän asti päätyneet osat eivät levittyneet kunnolla ja ensimmäistä kertaa jouduin levittämään koko paketillisen päähäni - eikä väriä silti riittänyt latvoihin  asti. Väriä ei myöskään tarttunut lainkaan harmaaseen juurikasvuuni, joten siltä osin koko prosessi oli aivan turha. Muualta punainen väri tasoittui ruskeaksi, mutta sekään ei kestänyt kauaa.

En siis suosittele tätä tuotetta kenellekään, vältytte turhilta murheilta, kun jätätte sen suosiolla kauppaan! Itse aion pysyä hyviksi toteamissani merkeissä, kunhan vain löydän niitä taas jostakin...

Älä osta tätä!


I had read about how different kind henna products have much difference in their quality, but I didn't realize how huge that difference really is. During Christmas holiday I tried desperately find henna to make my gray roots to disappear, but I couldn't find it from my regular markets anymore. Finally I managed to find one package this kind of henna from Punnitse&Säästä-store. It was  a little bit more expensive than Satva or Light Mountain I've been using last few years, so I expected that to be same quality at least - but it was far from that. I made colour mix as usually and everything worked normally this far. When I started to put mix to my hair that didn't manage at all, mix was falling all over my bathroom as big clumps, that part I could get to my head didn't spread nicely and I needed to use all that mix for a first time ever - and there was still not enough for my hair tips. I couldn't make my gray roots disappear as I hoped, so the whole process was totally unsuccessful. Red colour faded more brownish from elsewhere, but that didn't last long either.

After this experience I do not recommend this product for anyone, you will avoid problems when you leave these to the stores! I am going to stay stuck with Satva and Light Mountain from now on, because I know they work well, I just need to find them somewhere...

lauantai 3. toukokuuta 2014

Hiustenvärjäystä hennalla - Hair colouring with henna

Oli taas päässyt harmaat hiusjuuret niin pitkiksi, että kampaus alkoi jo pelkästään sen takia näyttää epäsiistiltä. Laitoin pitkästä aikaa väriä reilusti koko päähän. Sekoitin ½ pakettia Satvaa ja ½ Light Mountainin Medium Brownia, koska pelkkä ruskea vetää niin tummaksi. Sekaan meni 1 tl nokkosta ja saman verran paprikaa, loraus sitruunamehu, toinen etikkaa ja kolmas sitruunaoliiviöljyä. Laitoin vettä vähän liikaa, seos jäi vähän turhan löysäksi ja tuppasi valumaan pipon alta.

Värimössö ei saanut hautua kuin tunnin - puolitoista, koska Light Mountainissa on suurimmaksi osaksi indigoa. Päässä se sai olla reilut pari tuntia.

Lopputulos on aika hyvä ja tasainen, toivottavasti väri kestää tällaisena.

Jokseenkin hankalaa kuvata omaa lettiään takaapäin... ;)


My grey hair roots were so long again, that my hair started look very untidy because of that. I put lots of colour to my whole head, for a long time I only coloured my roots. I mixed ½ box of Satva and ½ box of Light Mountain's Medium Brown, because if I use only brown that makes my hair too dark. I added 1 teaspoon of nettle and same amount of paprika powder, little bit of lemon juice and vinegar and olive oil with lemon. I put too much water, mix was too thin and was running under my hat. 

The colour mix got a brew only an hour or hour and half, because there is mostly indigo in Light Mountain. I let the mix stay on my head about couple of hours. 

The result is quite good and smooth, I hope the colour will last like this for a long time.

sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Hennavärjäys nro 4 & shopaholicin saalista - Haircolouring with henna no:4 & some catch for shopaholic

Juurikasvuni alkoi olla sitä luokkaa, että hiukset oli pakko saada värjättyä kuluneen loman aikana. Äitini auttoi jälleen hommassa, joten pääsin astetta helpommalla tälläkin kertaa. Nyt latvojen ja juurten värierot tasoittuivat niin paljon, ettei sitä juuri enää huomaa. Eikä latvoistakaan tullut mustat, vaikka niin etukäteen vähän pelkäsin värin kerrostumisen takia. Värjäys onnistui siis hyvin - mutta, mutta...koska pesin samaan aikaan koiruuksiani, en muistanut, että hiukset olisi pitänyt pestä ensin ja laittaa mössö märkiin hiuksiin. Nyt se siis unohtui, ja siitä seurasi se, ettei väri pysy hiuksissa, vaan katosi melkein saman tien. Harmittaa, sillä se oli viimeinen Light Mountain -pakettini, enkä saa sitä ihan heti lisää.

Grey hair roots in my head were getting so long that I needed to colour them when I was on holiday. My mother was helping me again, so the whole thing was easier this time too. Now we got rid of colour differences between roots and lengths, so that you hardly can see the difference anymore. And I didn't get any black colour for hair ends, I was worried about that because of colour sedimentation. So the colouring went pretty well - but...because I was washing my dogs at the same time, I didn't remember that I should have washed my hair too and put the colour to wet hair. Now I forgot that and now that beautiful colour won't stay in my hair, it was lost almost in the first shampooing time. That was my last package of Light Mountain and I am not going to get more right away. I'm pissed off.

Lomalla ei tullut tehtyä mitään kivaa, mutta päätin sitten hieman lahjoa itseäni. Imatralla on sellainen yhden naisen käsityöyrittäjyydestä lähtenyt liike, kuin Virkkukoukkunen. Olen aina välillä käynyt kuolaamassa nenä ikkunalasissa sen ihanuuksia, mutta vasta nyt menin sisälle asti. Paikka on niin täynnä kaikkea ihanaa ja värikästä, että sitä voisi hyvin sanoa aikuisen karkkikaupaksi (tosin sieltä löytyy myös paljon kiinasta tuotettua krääsää, vaikka eivät nekään mitään halpoja ole). Pakkohan sieltä oli jotain ostaa, joten mukaan lähti kännykkä- ja puikkopussit, sekä muutama hauska koru.



I didn't do anything fun on my holiday, but I decided to give some gifts for myself instead. There is a little shop in Imatra, Virkkukoukkunen, that has started by one woman who did some hand crafts. Sometimes I just admire all those lovely things from outside the shop's window, but now I went inside. That place is so full of all those lovely and colourful things that you could call that  a candy store for adults (they still have much stuff from China, but those are not cheap either). I had to buy something, so I picked two bags, one for my phones and one for my knitting needles and some fun jewels.

Kotimatkalla bongasin huoltiksella tämän ihanan ovikyltin - joka oli tietysti myös pakko saada. :D



On my way home I spotted this cute door signboard - and I must got it too. :D

tiistai 13. elokuuta 2013

Hennavärjäys, nro 3 - Haircolouring with henna powder, no: 3

Hiukseni kasvavat niin julmettua vauhtia, että juurikasvu oli päässyt taas melkoiseksi. Joten eihän siinä auttanut muu, kuin tarttua jälleen hennalaatikkoon. Tilasin aikaisemmin iHerbiltä Light Mountainin keskiruskeaa hennasekoitusta (sis. indigoa ja cassiaa). Jos olen oikein ymmärtänyt, niin indigosekoituksia ei voi tehdä edellisenä päivänä valmiiksi. Noudatin siis paketin ohjeita ja annoin mömmön turvota tunnin verran, ennen kuin aloin lappaa sitä päähäni. Tällä kertaa ei ollut ketään apuna, lapoin väriä päähäni pihamaalla, eikä minulla ollut tietenkään kunnollista peiliäkään. Ei ollut oikein helppoa...kelmutin kuontaloni, ja laitoin fleecehatun lämmittimeksi ja sitten touhusin muuta ainakin kolme tuntia. Huuhtominen oli jostain syystä paljon työläämpää, kuin edellisellä kerralla. Lopputulos ei ollut aivan sitä, mitä olin odottanut. Väri on kyllä tasaisen ruskea ja luonnollinenkin, mutta turhan tumma eikä laisinkaan punaiseen vivahtava. Pitää seuraavalla kerralla laittaa taas sitä Satvan hennaa, ja käyttää toinen Light Mountainin ruskea paketti joskus myöhemmin.

My hair is growing so fast that my root growth was quite long. So I didn't have another choice than take that  box of henna powder again. I did order earlier Light Mountain's middle brown henna mixture (inc. indigo and cassia). If I understood it right you cannot mix indigo mixtures ready one day before using it. So I did do like the instructions in the box said and let the stuff swell up about an hour before started to put it to my head. I didn't have anybody to help me, I was doing that in the garden and I did not have a good mirror either. That wasn't very easy thing to do... then I put plastic all over my head and put a fleece hat above all that and did something else at least three hours. Rinsing colour off was much more difficult than last time, I don't know why. The result was not exactly what I was waiting for. The colour is smooth dark brown and looks natural, but it is not red at all and it's too dark. I think I need to use that Satva-henna next time again and use the Light Mountain some day later.

sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Hiusten hennaus nro 2

Siirryin siis kaupan kotiväreistä (takaisin) hennaukseen noin viisi viikkoa sitten. Viidessä viikossa oli ehtinyt kasvaa melkoinen juurikasvu, joten viikonloppuna oli uuden hennakäsittelyn aika. Tein samanlaisen sekoituksen kuin ensimmäiselläkin kerralla, eli paketillinen Satva-hennaa marketin hyllyltä, paprikaa, nokkosta, vettä, sitruunamehua, omenaviinietikkaa, hunajaa ja ruokaöljyä hautumaan noin vuorokaudeksi. Olin tällä kertaa laittanut liikaa vettä, sillä mössö alkoi valua ja sotki huomattavasti enemmän, kuin ensimmäisellä kerralla.

Mökillä en voi laittaa väriä kylpyhuoneen peilin edessä, joten tarvitsin avuksi kaverin. Tällä kertaa nakki napsahti äidilleni, joka onnistui hommassa hienosti - vaikka roiskikin hennaa jokapaikkaan. Onneksi ei ulkona sotkiessa haitannut... Valuvammassa seoksessa oli se hyvä puoli, että se oli helpompi huuhtoa pois, kuin ensimmäisellä kerralla. Vettä tosin meni valtavasti. Vähän jännitin, miten huuhtominen ilman suihkua sujuu, mutta huuhdoin mössöä upottamalla pääni vedellä täytettyyn lasten(= koirien) ammeeseen, veteen olin lorauttanut sekä kaupan (hyi minua!) shampoota että hoitoainetta. Ja huuhtominen olikin näin  helpompaa, kuin kotioloissa.

Koska värjäyssessio oli iltamyöhälla, en jaksanut hautoa valuvaa väriä päässäni aivan niin kauan, kuin pitäisi. Mutta vaikka lopputulos on nyt hailakampi, niin se on myös luonnollisemman näköinen, kuin viimeksi.


torstai 30. toukokuuta 2013

Hiusten värjääminen

Olen viime aikoina lueskellut paljon hiusväreistä ja kypsytellyt ajatusta, että vaihtaisin itsekin vähemmän myrkylliseen vaihtoehtoon. Synteettiset hiusvärit kun tuntuvat olevan niitä pahimmasta päästä olevia mömmöjä. Säännöllisesti 27 vuotta kuontaloani värjänneenä on varmasti melkoinen määrä PPD:tä ja muita kemikaaleja imeytynyt päänahan läpi elimistööni. Eikä se taatusti ole ainakaan vähentänyt päänsärkyjä ja muita kiputiloja saatika allergioitani.

Eilen sitten yritin metsästää Santen kasvivärejä - huonolla tuloksella. En löytänyt niitä yhdestäkään kaupasta, vaikka muita Santen tuotteita kyllä oli tarjolla. Prisman hiusväriosastolta sentään löytyi peräti kaksi pakettia Satvan hennaa, jotka pitkän soutamisen ja huopaamisen jälkeen sitten ostin. Olen hennannut hiuksiani viimeksi n.20 vuotta sitten, ja silloin värimuutos ei ollut huomattava. Tosin hennaustapakin oli vähän toinen, kuin nyt. Heti en uskaltanut koko päähän kokeilla, joten tein eilen testiraidan. Koska se ei näyttänyt katastrofaaliselta, laitoin loput paketista muhimaan, ja tänään töistä tultuani tyrkkäsin muhineen mössön päähäni. Tutkailin eilen eri sivustoilta ohjeistusta, ja yhdistelin niitä omaa kokeiluani varten. Päädyin laittamaan hennajauheen sekaan paprikaa ja nokkosenloput, vettä jatkoin sitruunamehulla ja omenaviinietikalla. Ennen värin levitystä lorautin vielä sitruuna-rypsiöljyä ja hunajaa sekaan. Monella sivustolla tuskailtiin sotkua ja hennamössön valumista, mutta minusta kumpikaan ei ollut ongelma. Hennalla värjääminen ei sotke sen enempää tai vähempää, kuin muillakaan kotiväreillä. Väri ei myöskään valunut, koska koostumus oli enemmän venyvää, kuin valuvaa ja elmukelmu piti mössön hyvin allaan. Villapipo kruunasi komeuden - ja oli vähän tuskaisen lämmintä olla tuntitolkulla pipo päässä kesäkeleillä! Värin levitys kestää kauemmin, kuin synteettisillä väreillä johtuen siitä, että värimassaa on moninkertainen määrä.

Hennan  ekologisuutta pohdiskelin väriä huutoessani - mikä oli työlästä, varsinkin kun vedenpaine ei tahdo riittää normaaliinkaan hiustenpesuun...vettä kuluu huuhtomiseen niin paljon, että ekologisuus hieman kärsii. Mutta toisaalta itse tuotteessahan ei varastoinnin ja kuljetuksen aikana ole vettä lainkaan, joten ehkä se kompensoi tarpeeksi. Huuhtomisen apuna käytin thaimaalaista yrttishampoota ja jostain synteettisestä väristä jäänyttä hoitoainetta, koska en ole vielä tehnyt omaa hoitoainetta (kun en talvella käyttänyt laisinkaan). Tarkoitus on tehdä oma versio tykkäämästäni thaimaalaisesta hoitoaineesta (jonka sain veljen vaimokkeelta tuliaisina joskus).

Tukkani on vielä värjäyksen jäljiltä märkä, joten en osaa varmasti sanoa, tuliko onnistunut lopputulos. Mutta ainakin päälaki on hyvä, aikalailla kuparinpunainen. Pituudet ovat tummemmat, koska viimekesänä mustaksi vetänyt väri ei ole vielä kokonaan lähtenyt pois. Eikä päänahkakaan helota oranssina, kuten pelkäsin. ;-)

Värjäyksessä käytetyt aineet, tosin nokkonen puuttuu kuvasta.


Viime viikonloppuna kokeilin siis sitä soodakuorintaa kasvoille. No, nyt kun haudoin hennaa päässäni, niin tein samalla sitten myös jalkakylvyn (merisuolaa, laventelin kukkia ja laventeltin eö) ja kokeilin soodaa uudestaan, tällä kertaa risiiniöljyn kanssa. Risiiniöljy jättää iholle kiiltävän kelmun, joka kyllä hävisi, kun kuorinnan jälkeen laitoin vielä kevyen savinaamion kaoliinisavesta ja vedestä - siitä tuli ihan liian lirua, ja kuivuttaan alkoi pölistä vimmatusti. Nyt kuitenkin kasvot tuntuvat puhtaalta ja raikkaalta. En silti vielä vaihda suosikkiani suolakuorintaa enkä hyvänä kakkosena tulevia sokerikuorintapaloja soodaan. Vaihtelun ja erilaisen efektin aikaansaamiseksi kyllä aion käyttää soodaakin aina joskus.